Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - april 2017 - Castell d'Encus Acusp

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Poussard

Medlem
Du har helt klart en annorlunda definition på "naturligt" (än min i alla fall). Jag tycker inte att de attribut du nämner varken har med naken druvtypicitet eller ursprung/terroir att göra. Ett bra och "naturligt vin" är ärligt, osminkat och druv- och ursprungstypiskt. Om man får ett vin blint och den enda slutsats man kan dra är att det är ett "naturvin" från valfri plats och druva, är det enligt mig tveksamt om det är ett bra vin med unik och "naturlig" personlighet. Lite skit och orenheter kan dock bidra med intressant komplexitet, men det är mer som en krydda på samma vis som fatkaraktär med mera. Nu finns det ju självklart inget rätt eller fel här. Det är ok att tycka och tänka olika. :)

Det här är ett kul ämne som kanske förtjänar en egen tråd. Men om jag ska svara kort så kan vi ta spritsigheten som exempel. Det är en direkt följd av inget eller minimalt med tillsatt svavel vilket lett till en hint av kolsyra i flaskan. Det har alltså inget med vare sig druva eller terroir att göra utan handlar ju om "naturlig vinmakningsmetod" (eller avsaknad av metod om man så vill).

Skulle va intressant om du hade några tips på naturliga viner som saknar funkighet eller andra bieffekter av naturlig vinmakning, och som bara smakar druva och terroir?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skulle va intressant om du hade några tips på naturliga viner som saknar funkighet eller andra bieffekter av naturlig vinmakning, och som bara smakar druva och terroir?
Har inget direkt tips (Escombro möjligen om det är helt osvavlat, vilket jag tror). Någon form av funkighet brukar absolut vara närvarande i helt osvavlade viner. Om nu naturligt måste innebära osvavlat eller snudd på. Svaveldioxid används ju för att skydda vinets naturliga arom och smak. Brukar inte heller notera om vinerna jag dricker är helt osvalade eller inte, men brukar väldigt ofta uppskatta viner som har tillverkats enligt biodynamiska principer. De är ju sällan osvavlade å andra sidan, men ofta väldigt hänsynsfullt och passionerat hanterade. Lite lagom med funk brukar förgylla.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Slängde in denna flaska blint i en middag. Inga direkta anteckningar men ur minnet.
Mycket bär på näsan. Blåbär och jordgubbar. Någon sa skogsbär och det är väl en bra beskrivning. Lätt i stilen men ändå kraftig för att vara PN. Åtminstone för mig som vet vad det är. Bra vin framförallt och överraskar stort på mig. Två saker som jag vanligtvis undviker; PN och Spanska viner blir tillsammans något bra.:p

Poäng 90 p.

Blint gissades det på PN och gamay från nya världen som bästa gissning. Förstår det för vem tänker på Spanien och PN samtidigt som det inte liknar bgn och barolo.
 

lukastollig

Pudelfantast
Ok. Sist på bollen. Förde inte några noggrannare anteckningar och har dessutom redan skrivit en TN på engelska som jag inte orkar översätta. Ber om ursäkt för detta men räknar med att de flesta här ändå kan tillgodogöra sig den.

My first spanish pinot. Upon opening an interesting mix of berries, not the usual straw and raspberries but instead rowan, cran and lingonberries. Also a rusty minerality and hints of coca-cola. On the palate very fresh and juicy with good acidity and again that tart, sour berry profile. With time less Cola and instead a whiff of paint and tar, making me think of a rusty boat or shipwreck. Very long finish. Good stuff! 90-91 pts.
 

mnor

Medlem
Drack detta vin med en bekant som har försmak för lättare röda viner. Får erkänna att jag inte skrev ner några smaknoter, så här kommer lite från minnet. Jordgubbar och röda bär i fokus och toner av lakrits i eftersmaken. Tyckte vinet var gott och påminner mycket om de "varmklimats" pinoter jag druckit tidigare. Tycker inte vinet stod ut på något sätt men var helt klart trevligt att sitta och dricka som det var efter en brakmiddag. 86 poäng.
 
Toppen