Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - april 2018 - Montes Alpha 2015

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    26
  • Poll closed .

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Äntligen en Carménère! Härligt tung nästan opak lilaröd färg i glaset. Näsan är omisskännlig med övermogna svarta vinbär och en utpräglad doft av kryddpeppar! I munnen samsas de svarta vinbären med blåbär, lite ceder och kryddpepparn går igen men övergår så småningom till vitpeppar. Efter ett tag uppkommer en smak som påminner om ett nedbrunnet hus - brandrök och aska. Snälla tanniner och alkoholen känner jag inte mycket av alls. Aningen för sött är det men även det kan jag stå ut med då jag tycker att det passar in på något sätt. Väger lite för lätt för riktigt bra poäng men denna flaska gör att jag vill testa en riktigt bra, kvalitativ Carménère ganska snart. Jag gillar det här! 88+p
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2015 Montes Carménère Alpha

Dags för mig. Brukar gilla carmenere. Den är en av få druvor från Chile som brukar vara riktigt intressant. Hur är det då med månadens vin? Dessutom, hur står sig ett förhållandevis billigt vin i jämförelse med den senaste tidens relativa, prismässiga inflation i aktiviteten? Läs under spoilern så vet ni. :)

Svarta vinbär med bladig inramning, uns korinter och torkade blåbär, följt av ceder, tobak, gummi och aningen mörk choklad. Medelfylligt med generös frukt, men samtidigt lite vek intensitet. Enkelt, okomplicerat och gott. Kan möjligen sakna lite gröna, cabernet franc-liknande inslag som druvan brukar kunna uppvisa i sin bästa stunder.

Det utvecklas bra i glaset under kvällen och det känns konsekvent dag två. Man får ungefär vad man betalar för, men det är inte intressant nog att köpa mer av. (87p)
 

glenn_peter

Medlem
"Låt oss dela en pava"-förstagångare här också. Kul idé och har lyckats hålla mig från att läsa spoilers, stort för att vara mig. :D

Äntligen läge att prova. På årets (hittills?) varmaste dag poppades flaskan för att provas fritt men även till grillad hamburgare.
Kan avslöja att, ja den kombon funkade fint, speciellt med grillsmaken och en skvätt BBQ-sås, tryffel och karamelliserad lök. Mums!
Mina intryck av vinet:
Doft: Len vanilj slingrar sig fram mellan mörka röda bär, körsbär och på slutet ett litet alkoholstick
Smak: Krämig, smörig vanilj. Nu är körsbären lite syrliga och samsas med lätta tanniner och dammig sten à la grusgång (eller som fallet är på gatan utanför, nysopad efter vintern). En lite grön, kartig, beskhet hänger sig kvar på ett ganska behagligt sätt.

Jag gillar det här. Eken flörtar med gränsen av vad jag gillar, men landar snyggt på rätt sida ändå.
Har inte mycket erfarenhet av druvan, men det här ger mig lust att prova mer. Vinet får av mig 85p.
 
upload_2018-4-21_12-52-15.png


Litet klantigt nog dracks dessa för två veckor sedan men har inte fått upp några smaknoteringar förrän nu och utan anteckningar blir det bara de grova penseldragen.
2015 Montes Alpha Carmenere och 2015 Montes Alpha Cabernet Sauvignon
Båda vinerna var märkbart öppna och drickfärdiga i den litet större stil som jänkarna brukar kalla "fruit forward", med mörk söt frukt, ny ek och hyfsat hög alkohol. På något sätt tar det bort litet av det druvtypiska och roligt nog var det inte lätt att känna vilket av vinerna som var cab och vilket som var carmenere (jag fick det serverat blint båda gångerna även om jag visste vilka de två vinerna var, det var ju mitt upplägg att dricka dem tillsammans), även om carmeneren hade litet mer struktur och en liten grön ton som jag gillade och som gjorde att den kändes litet mer elegant.

Ändå rätt bra grejer måste jag säga, balanserade i sin stora stil och som sagt helt redo att drickas nu och bra till en grillat kött, men utan att erbjuda några höga höjder av komplexitet. Och för en tjuga mindre är Cabben ju bland de mest prisvärda rödpangen. Du får inte en lika bra Bordeaux för de pengarna är min generella erfarenhet. Eller för den delen Napa valley.

Dag två (hälften kvar, korken i och in i kylskåpet) var det en märkbar förändring med betydligt mer nedtonad frukt, och därmed också paradoxalt (eller logiskt?) litet mer obalanserat intryck, även om just cabben då framträdde som något mer druvtypisk med tydliga svarta vinbär. Carmeneren var det bättre vinet båda dagarna.

Jag ger Cabben 85 poäng och månadens vin 86 poäng. Väl godkänt, och passade perfekt till vårens första hemmagrillade hamburgare men litet av kategorin "bättre basvin" och kanske inget jag köper till mig själv, men absolut något att rekommendera till denna sommars grillkvällar.
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Så nu frågar jag om @LarsW är villig/ kan tänka sig att ta emot stafettpinnen och välja ut maj månads ”låtossdelaenpava” ?
Det var kul att få det förtroendet efter så kort tid här på FW! :) Klart jag gör det! Ska ta mig en ordentlig titt på vad som är presenterat tidigare, har några (typ 3) tankar om vad jag vill köra till maj månad. Måste bara se till att det finns på SB också... :rolleyes:

Efter superservice i Himmelska matsalen på Söder så blev det underbart fredagsmys- AW med bl.a Krug -88 på BYOB hemma hos oss. (Tack alla inblandade!)
Inte rätt tråd men jag är dundrande nyfiken på hur du upplevde Krug 88an efter min nästan obeskrivligt härliga flaska för en vecka sedan.
 

MHilv

Medlem
För mig är detta vardag. Det är sällan som jag känner dofter och de få tillfällena är tex strax efter en rejäl förkylning. Jag vet inte hur mycket jag tappar av smakupplevelsen för att jag inte känner dofterna men det är sällan som jag kan känna fler smaker än ett par stycken. För det mesta kan jag bara säga om vinet är gott eller inte :D

Jag känner att det luktar något men kan varken säga om det luktar gott eller dåligt :) När det gäller smaken så stör alkoholen mig och jag tycker inte att det blir bättre under kvällen med luftning, annars gillar jag ju svarta vinbär och frun kommenterar att det här var ju gott. Jag är inte med här för att komma med fyndiga noter utan tycker att det är roligt att testa nya viner och inse att som så många ggr annars att smaken ofta är som baken. Skoj att prova på en ny druva ! 82p.
 
Ännu någon dag kvar av april. Till slut fick jag ner mina tankar på pränt.
Färgen är riktigt mörk och går i en lilaröd nyans. En ganska stor doft (lite småtung) med tydlig mörk frukt. Det börjar med blåa plommon och mogna svarta vinbär, men efterhand tillkommer även tobak, läder, cederträ, lite vanilj och unset svartpeppar.
I munnen är det återigen den mörka frukten i form av blåa plommon, svarta vinbär, söta mörka körsbär och hallon som tar kommandot. Det tillkommer så småningom lite örter, kakao och aningens espressokaffe. Visst finns här en tydlig ton från ekfatslagringen, men vi är ganska tåliga. Syran ger vinet en bra friskhet. Tanninerna finns där och uppträder väldigt fogligt. I eftersmaken smyger det sig fram en liten, liten nyans av söt frukt. På något sätt får vinet en liten smörig, oljig eller sammetsaktig framtoning. Detta är speciellt tydligt dag två.
Betyg 4-
På det hela ett ganska så trevligt vin. Kul att ha provat, men jag faller inte så för det att det blir ett återköp.
 

Magikern

Medlem
Ännu någon dag kvar av april. Till slut fick jag ner mina tankar på pränt.
Färgen är riktigt mörk och går i en lilaröd nyans. En ganska stor doft (lite småtung) med tydlig mörk frukt. Det börjar med blåa plommon och mogna svarta vinbär, men efterhand tillkommer även tobak, läder, cederträ, lite vanilj och unset svartpeppar.
I munnen är det återigen den mörka frukten i form av blåa plommon, svarta vinbär, söta mörka körsbär och hallon som tar kommandot. Det tillkommer så småningom lite örter, kakao och aningens espressokaffe. Visst finns här en tydlig ton från ekfatslagringen, men vi är ganska tåliga. Syran ger vinet en bra friskhet. Tanninerna finns där och uppträder väldigt fogligt. I eftersmaken smyger det sig fram en liten, liten nyans av söt frukt. På något sätt får vinet en liten smörig, oljig eller sammetsaktig framtoning. Detta är speciellt tydligt dag två.
Betyg 4-
På det hela ett ganska så trevligt vin. Kul att ha provat, men jag faller inte så för det att det blir ett återköp.
4- är ca. 90 poäng med Parkerskalan eller? ;)
 

Tobias

Medlem
Lite sent ute nu men hoppas att det går bra iaf. Testade vinet för en 10 dagar sen..

I näsan örter och fat. Känns lite fränt först för att sen bli en kraftig ton av mörk frukt. Plommon, svartvinbär och mörka syrliga körsbär.

Plommon lik lila färg

I munnen samma körsbär och plommon. Lite örtigt och kryddigt där jag samtidigt upplever att alkoholen slår igenom lite. Upplever att vinet har en bra syra och ganska härliga tanniner. Två egenskaper som gör att vinet säkert kan ligga ett par år. Frågan är dock om det utvecklas speciellt mycket.

Dag två känns vinet inte lika baktungt längre. Lite blommigt i näsan samt toner av viol.

Inget vin som jag är helt såld på. Tveksamt om det blir något återköp på det här. Betyget landar på 85p
 

Ekdahl

Medlem
Min tur ut, lite sent men here we go...
Oj, vad är detta? Helt annorlunda än jag förväntat mig. Inte alls som en Merlot eller annan Bdx. Ser väldigt ung ut på färgen med intensiv blålila färg. På näsan ryggar jag nästan tillbaka först - stickig doft med feeling av kattpiss. Sen lite mörk frukt men väldigt bråkigt och inte alls insmickrande. Tydlig trädoft, men inte ceder nödvändigtvis och inte heller fat.

I munnen är det en väldigt markerad syra som hänger kvar länge, hyfsade tanniner, medelfylligt, bläckigt, väldigt kryddig och tydlig alkohol. Viss längd, men dominerad av beska. Känns inte helt balanserad men är inte säker på att tid skulle fixa detta Lite tunn på frukt med plommon och björnbär. Inte alls så varm och generös som jag väntade mig, hade blint säkert tagit detta för kallklimat och gamla världen. Lite gröna toner.

Precis när jag är klar med analysen kommer min fru hem och ber henne blint om ett omdöme. Hon sågar vinet totalt och häller ut det. Själv skrev jag "acquired taste", problemet är väl att jag inte har förskansat mig denna smak ännu. Vill, och försöker, verkligen gilla detta men lyckas inte. Men ändå intressant. Tyvärr, 80p.
 
Toppen