Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - april 2018 - Montes Alpha 2015

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    26
  • Poll closed .

Carinasomm

Medlem
Tackar ödmjukt för förtroendet att välja ett nytt månadens vin för April.
Det har inte varit helt enkelt.
Först ville jag ha ett Mallis-vin, eftersom den trevliga ön i Medelhavet producerar faktiskt riktigt trevliga och superintressanta på gränsen till finewines-viner med inhemska typ: "baradär-druvor". Sedan att hitta något Mallorca-vin via SB var värre, enär de flesta var slut hos leverantör alt: :mad: kollikrav.
Valet föll till slut på:
Montes Alpha 2015 Nr 72620
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/montes-alpha-7262001
Motivering: Vi har mig veterligen inte delat en pava från Sydamerika/Chile överhuvudtaget, iaf inte under de tre-fyra senaste åren då jag å Patrik nästan månadsvis testat alla.
Vi har heller inte delat en pava på druvan Carmenérè heller. Eller i detta fallet 90% Carmenérè, 10% Cabernet Sauvignon, för det facila priset av 169:- på monopolet.
Har inte testat vinet själv än (så det ska bli spännande!) däremot "något-av-ikonvinet" Purple Angel av samma producent, som jag fann helt fantastiskt vid en vinmakarlunch på restaurang Tegelbacken för ett tag sedan. Så, förväntansfull inför April och hoppas att många vill vara med att dela en pava!
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
Tackar ödmjukt för förtroendet att välja ett nytt månadens vin för April.
Det har inte varit helt enkelt.
Först ville jag ha ett Mallis-vin, eftersom den trevliga ön i Medelhavet producerar faktiskt riktigt trevliga och superintressanta på gränsen till finewines-viner med inhemska typ: "baradär-druvor". Sedan att hitta något Mallorca-vin via SB var värre, enär de flesta var slut hos leverantör alt: :mad: kollikrav.
Valet föll till slut på:
Montes Alpha 2015 Nr 72620
Motivering: Vi har mig veterligen inte delat en pava från Sydamerika/Chile överhuvudtaget, iaf inte under de tre-fyra senaste åren då jag å Patrik nästan månadsvis testat alla.
Vi har heller inte delat en pava på druvan Carmenérè heller. Eller i detta fallet 90% Carmenérè, 10% Cabernet Sauvignon, för det facila priset av 169:- på monopolet.
Har inte testat vinet själv än (så det ska bli spännande!) däremot "något-av-ikonvinet" Purple Angel av samma producent, som jag fann helt fantastiskt vid en vinmakarlunch på restaurang Tegelbacken för ett tag sedan. Så, förväntansfull inför April och hoppas att många vill vara med att dela en pava!
Kul! Du gav mig en flash med Purple Angel Men även om det här inte är samma vin - jag är på!
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
Ser faktiskt ut som att jag blev först?!

Testar direkt efter korkdragning.

Färgen är djupt Victoriaplommonblåröd
Doftar intensivt av färskt trä, nylimmad linoliumgolvmatta, och något åt kokta rotfrukter. Troligtvis rotselleri. Finns även lite grön våt mossa och våt stubbe i bakgrunden.
Inte något som mina doftsensorer går igång på.

Smakar.... Inte gott. Min första tanke är faktiskt rävgift. Även om det troligtvis är smaklöst... Funderar nu direkt över om det är effektsökeri att skriva så, men nej, det var verkligen inte min kopp med te...

Det blir luftning och omtag om två timmar på det här. Det är ju ungt!

Tadamm, tadamm, tadamm....

Ok. Två timmar räckte inte. Två till från karaff tillbaka till flaska.

Ny doft. Helt ny. Nu grön paprika, gröna skal från ärtor, en lätt kryddighet från den gröna delen av färska kryddträdgården. Lite bär men inte så mycket på min näsa. Möjligen lite mogna körsbär. Mycket mer angenäm.

Smaken nu sträv. Som en oslipad bräda på tungan. Gran. Kryddighet. Lite rönnbär. Mycket slånbär. Lite björnbär. Rundare än för fyra-fem timmar sedan, men det är verkligen i relativa mått, och troligtvis en mycket bättre hint om hur det bör smaka när det är färdigt. För min del är det troligtvis om fem-åtta år. Det är inte nu i varje fall.

Väldigt kul val av vin, för min del lite mindre kul upplevelse, men med några år troligtvis betydligt roligare. Jag köpte två så jag återkommer 2026.

Och sätter 81 pinnar nu.
 

john b

Medlem
Första gången jag är med på månadens vin. Mycket kul idé!

Kanske elak start men vi gav oss på detta när barnen somnat efter ha druckit en mycket bra riesling till middagen.

Korken luktade lite ovanligt, jag tänkte direkt på fläsksvål, svalt köttigt neutralt.

Vinet doftar påtagligt av vanilj och lätta frukter. Min första association var: pannacotta.

Smaken initialt ganska tunn och blaskig när den var kall. Men sedan med värme kommer mycket blåbärssylt fram, både direkt och även i eftersmaken. Lite mer varma bär och även något strävt blad/omoget bär känns.


Lite peppar och rivig alkohol i eftersmaken hänger kvar, mycket försiktiga tanniner.
Både jag och min fru skrev ned på papper: syltigt, vattnig/utspädd start.


Ganska trevlig lång smak när man svalt och inget dåligt vin. Men jag kommer inte köpa mer. 83 poäng.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
montes purple angel.jpg

Månadens vin med storasyster som referens. Normalt brukar jag och @Carinasomm skriva ett gemensamt utlåtande, men nu när hon har valt vinet får hon skriva ett eget:
Första intrycket från båda vinerna är: "vad är det här?" väldigt annorlunda från det jag normalt dricker, men med lite tid vänjer man sig.
2015 Montes Carménère Alpha: Doften domineras av mörka körsbär och blåbär blandat med mörk choklad och askan som har legat i grillen några dagar. I smaken finns också blåbären blandat med gröna toner från blåbärsris, nyklippt gräs och maskrosstjälkar tillsammans med lite mörk choklad. Alkoholen är påtaglig. Tanninerna är återhållsamma, frukten dominerar, syran är inte översvallande, men tillräcklig för att ge ett balanserat intryck. Vinet är slankt och svalt - blint skulle jag gissa på cab franc, eftersom de gröna tonerna är så påtagliga. Om det inte hade varit för den spretiga alkoholen kunde det här ha varit riktigt bra. Jag tycker ändå att de vegetala tonerna är rätt snygga och ger det 87p
2014 Montes Purple Angel: En slipad och polerad version av månadens vin, lika på många punkter, men genomgående mycket bättre. Doften är densamma, men kraftfullare och utan stick av alkohol. Smaken domineras också av blåbär, chokladen är tydligare, de gröna tonerna kommer från tulpan och det finns en schysst vitpepprighet och en tydlig sälta. Syran är vassare, frukten snyggare, tanninerna helt integrerade och sticken från alkoholen är helt borta jämfört med lillasyster. Sval och slank, med en otrolig längd, helt färdigt att dricka. Det överlägset bästa jag har testat från Sydamerika (men det är iofs inte så mycket). 91-92p.
 
Trådskapare
Carinasomm

Carinasomm

Medlem
För första gången skriver jag å Patrik varsin egen recension ist för att göra en gemensam.
Ska bli skoj och se hur olika eller lika vi tycker, Har inte fuskat å läst andras spoilers utan går helt på mina egna intryck. Vi hade ett referensvin: Purple Angel 2014 av samma producent som månadens vin så bägge hamnar under spoiler. Vinerna dekanterades 2 timmar innan provning med mat: Lamm, rvs å gratäng.
Purple Angel 2014
Färgen är intensivt lilaröd
På näsan så är det djup koncentrerad plommonfrukt med bläck, kaffe, choklad, vårblommor, typ hyacint, pensé eller syren.
I mun så finns det en så ljuvlig balans mellan frukt, finfin syra och silkiga tanniner att vinet känns svalt och snyggt. Sedan hittar man så mycket smak i varje klunk. Bläck, svarta vinbär, lila plommon, kaffebönor, mörk choklad, örter, grönpeppar och väldigt mycket grapefrukt i avslutet. Lång finish. Helt underbart! 92p
Montes Carmenère Alpha 2015
Färgen är rubinröd
På näsan så hittar jag aska som från en vedeldad bastu eller grillen dagen efter, choklad, kaffebönor, plommon, nyslaget gräs efter gräsklipparen, fänkål å vanilj.
I mun så känns vinet fräscht med ganska hög syra och medium tanniner. Alkoholen stack en del i början och var inte i balans, men ju längre vinet fick luft desto bättre balans blev det. Annars så hittade jag snygg plommonfrukt, kakao, ingefära, vitpeppar och massa örter. När man gick emellan vinerna var det tydligt att det inte var lika milsvid skillnad på vinerna som mellan priset. 89p
 

LarsW

Medlem
Ska erkänna på en gång. Jag är barnsligt förtjust i vinflaskor som är inslagna i papper, så en bra början! Dracks över två dagar, kan inte påstå jag märkte någon distinkt skillnad mellan dagarna.
I doften har vi ganska sval frukt, mest körsbär och en liten touch av hallon, och lite lapsang-te. En liten finstämd pepprighet som av en toscansk olivolja.
Smaken bjuder också på sval frukt körsbär och här är hallonen i doften ersatta av röda vinbär. Mjuka tanniner och kan inte påstå jag hittar någon ek (har inte kollat om detta är ekat eller inte). Pepparn är där, lite som en mild inlagd grönpeppar. Det är mjukt, fruktigt sött och fylligt. Funkade till både entrecote och lammytterfile. Det jag saknar är lite mer struktur för att kontra sötman när jag dricker det utan mat.
Detta är ett vin jag tror skulle passa fint vid lite finare grillfester i sommar.
Och ett vin mina muggles-vänner kommer gilla.
Mycket bra mtp pris.
87p
 
image.jpeg

Dracks över två dagar och liknande intryck båda dagarna. Möjligtvis lite för syltigt andra dagen, doch utan att bli too much.
Rubinrött i färgen. Rödfruktig näsa med mycket mogna körsbär, svarta vinbär och röda plommon. I munnen hittar jag samma sak men även fänkål och örter. Relativt bra koncentration. Saknar lite syra för att bära upp sötman. Lätta fina välintegrearade tanniner.
Helt klart ett uppskattat vin.
88P
 

Petra

Medlem
Dracks över två kvällar. Mycket roligt vinval då jag inte har druckit mycket Carmenere tidigare. Därför såg jag särskilt fram emot att dricka detta vin.
I början hittar vi både bärig sötma och stråk av lite grönt kvistigt som jag är så förtjust i. Under kvällens lopp försvinner tyvärr det gröna lite tycker jag och det blir då lite för syltigt för mig. Nu andra kvällen har det gräsiga kommit tillbaka så kväll två uppskattar jag det mer än kväll ett.
Kul vin men lite för hög sötma för min smak.
86 p
 

Adamanko

Medlem
Dracks över fyra kvällar.
Kväll 1: När jag går med glaset till vardagsrummet så slås jag av hur vacker färgen är. Kanske det bara var mitt humör för dagen. Och vem bryr sig egentligen?
Men jag gillar även näsan. Där jag känner kaffe, nåt rostat samt mörka bär och frukter. I munnen plockar jag definitivt upp alkoholen, lite peppar och även om jag brukar vara okänslig för tanniner så kanske jag känner dom här. Eller är det bara inbillning. Ord jag associerar med är kompakt. Vinet känns kompakt. Vad nu det kan betyda. Jag gillar det iaf. Hade bara tänkt ta ett glas och sen dricka mer dag 2 och 3 men det blir inte mycket över.

Dag 4: sparar jag ungefär en tredjedel till. Färgen är fortfarande vacker men i näsan känner jag bara fat nu. Det förvånar mig. I munnen är det alkohol igen. Tycker nog inte lika bra om det dag 4. Vilket också förvånar mig. Är det min dagsform?

En stark 87:a från dag ett blir nu nedklassat till en högst ordinär 86:a. Det här är annorlunda från min andra Carmenereerfarenhet. Jag måste göra fler. Men kanske inte den här.
 
Toppen