Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Kvällens vin 2011 Errazuriz Carmenère Single Vineyard. Ett av mina absoluta favoritvin de senaste åren och hushållets vardagsvin jämte Guigals Crozes-Hermitage. Stor doft av moreller, plommon, svarta vinbär och lite tobak. Smak av mörka bär, kinesisk peppar, andra kryddor och lite cykelslang. Härlig syra och lite lagom mjuka tanniner. Älskar detta vin! Jag kommer inte borsta tänderna ikväll så eftersmaken av gummi kommer att vara kvar i morgon bitti:) Har bara en flaska kvar så jag måste beställa en låda till!
IMG_0003.JPG
 

Mmm

Medlem
Så du har börjat finna vägen till den ljusa sidan.
Annars är väl Vielle Vignes en av de bättre i prisklassen, men har du provat Les Vénérables Vieilles Vignes från la Chablisienne?
Visa bifogad bild 9363
Och vem kan motstå en tjusig låda av plywood om du köper tre flaskor?

Vad lustigt igen! Detta vinet drack jag i fredags, dock årgång 2008. Såldes förra veckan på Philipson för 99.95 DKK. Mogen men inte trött alls. Ett bra vin men saknar lite fokus och spets
IMG_3645.JPG
 

Sebban

Medlem
Kvällens vin 2011 Errazuriz Carmenère Single Vineyard. Ett av mina absoluta favoritvin de senaste åren och hushållets vardagsvin jämte Guigals Crozes-Hermitage. Stor doft av moreller, plommon, svarta vinbär och lite tobak. Smak av mörka bär, kinesisk peppar, andra kryddor och lite cykelslang. Härlig syra och lite lagom mjuka tanniner. Älskar detta vin! Jag kommer inte borsta tänderna ikväll så eftersmaken av gummi kommer att vara kvar i morgon bitti:) Har bara en flaska kvar så jag måste beställa en låda till!
Visa bifogad bild 9377
Vart köper du det vinet?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
sarget baudry.jpg

Gamla trotjänaren 2005 Sarget de Gruaud Larose mot 2009 Domaine Bernard Baudry Chinon Le Clos Guillot. Sargetten levererar som vanligt, men idag blir den rejält frånåkt av Baudry.
Doften i Le Clos Guillot är en orgie i grön paprika när den den är som allra bäst. Det här är en sval fruktbomb, som domineras av lingon och stjärnanis. Det finns inga som helst fat, men det behövs inte i det här vinet, frukten gör hela jobbet. Tanninerna har lagt sig och vinet är helt klart drickfärdigt (jag hade förväntat att det skulle kräva mer tid). 91-92p
 

MartinE

Medlem
Jag kom att tänka på @Mattias S och hans bevingade uttryck strax efter att jag korkat upp söndagens flaska, för det här var verkligen ett knakelibrakarvin av sällan skådat slag:

IMG_2622.jpg

1990 Masi Campolongo di Torbe: Den som reflexmässigt avfärdar amarone som tråkigt har inte druckit det här vinet... Det här är ett riktigt kraftpaket - och fullständigt underbart! Doften är kraftfull, jordig och kryddig med lätt stalliga toner. Det är massor av tobak, läder och blåbär i kombination med halm, anis och kakao. Smaken är koncentrerad, mogen och eldig. Den bjuder på en något söt inledning med en mycket torr eftersmak och däremellan russin, katrinplommon, körsbär och päron. Det här blir knappast bättre än idag, men kan säkert ligga i tio år till utan att tappa något! (93 p)
 

LeChat

Medlem
IMG_7008.JPG

2010 Domaine du Pégau Cuvée Reservée

Detta är ett mäktigt vin både att sniffa och dricka. Supergott med tydliga och framträdande toner av tobak, viol och svarta vinbär. De annars så tydliga Pegaumarkörena som bl a brett och rått kött lurar i bakgrunden men märks knappt. Hade jag fått detta blint så hade jag nästan kunnat tro att det var en Bordeaux från St. Julien från ett varmare år 2003 eller 2009. Lite fylligare stil och med något lägre syra. Detta är ett många pinnar bättre vin än den 2009a som vi drack i lördags. Av de producenter som jag provat så har alla Chateauneuf 2010 varit väldigt bra och i princip tvärtom med årgång 2009 där det finns undantag som levererar. Betyg: B
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bastide Blanche 2014. Balanserad. Förbryllande kort smak. Kanske lite lavendel. Läskande, skulle förmodligen funka bra en varm sommardag, om man kyler den kraftigt. Lite av en besvikelse. Finns det tips om bättre Bandol, eller är det här så bra det blir?
Självklart finns det avsevärt bättre bandol (dock brukar jag uppskatta Bastide i sin prisklass), men bolaget har inte världens bästa utbud direkt. Tempier är en av regionens mest ansedda producenter och deras standardcuvée brukar dyka upp emellanåt i små partier och är ett måsteköp. I BS så hittar du bland annat:

2013 Domaine Bunan Moulin des Costes (73583)

Åtminstone årgång 2010 var lysande. Läs gärna om den upplevelsen här.
 

Ekdahl

Medlem
#8 1970 Bodegas Montecillo, Rioja Gran Reserva
Fy fasen vad roligt att ha dessa bredvid varandra. Gummi, oliver, mörkfruktigt, lite anis, en massa stall och gödsel. Grymt skitigt stundtals. En hel del fat, och lite härliga kryddor. Smaken är lite tunn i sig, även om eftersmaken hänger med bra.
Fanns inte på kartan att det här skulle vara så gammalt som det var. Var övertygad om att det var spanskt, och ville få det till en garnacha med lite ålder. Gissade Barranco Oscuro från sent 90-tal. Så kan det gå… Rioja är häftigt! 91p.
#8 1970 Montecillo Gran Reserva. Bland kvällens alla överraskningar var det här nog trots allt den största skrällen! Vinet bjuder på mycket stalliga toner och tonvis av gödsel i doften i kombination med mörka bär och ek. Smaken är i jämförelse överraskande tunn, närmast finstämd. Det är ett fantastiskt vin! Jag får en känsla av spanskt naturvin med lite ålder. Kan det möjligen vara från 2004 eller 2005? Jag är helt lost när det gäller druva, region eller producent. Spanien var i alla fall rätt… :rolleyes: Det känns helt galet att ett vin från 1970, som enligt utsago ”legat under trappan sedan 1995”, kan vara så här bra och kännas så fräscht! :eek: En otroligt rolig upplevelse! (90 p)
Låter i mina öron otroligt att Montecillon var så vital. Jag drack en Montecillo GR 2008 för någon månad sedan och jag upplevde den redan som att den var på toppen eller kanske tom passerat den (och gav den 85 p, men är å andra sidan inget Rioja-fan). När jag återkom till slatten 2 dagar senare så var det odrickbart. Undrar om det beror på om den var defekt (värmedefekt?) med tanke på eran upplevelse. Eller om de ändrat stilen på vinet? Jag har en till i källaren som kanske ger svaret, men den är ju iofs från samma batch och kan ha samma defekt i såfall.
 

Skaggs

Medlem
Låter i mina öron otroligt att Montecillon var så vital. Jag drack en Montecillo GR 2008 för någon månad sedan och jag upplevde den redan som att den var på toppen eller kanske tom passerat den (och gav den 85 p, men är å andra sidan inget Rioja-fan). När jag återkom till slatten 2 dagar senare så var det odrickbart. Undrar om det beror på om den var defekt (värmedefekt?) med tanke på eran upplevelse. Eller om de ändrat stilen på vinet? Jag har en till i källaren som kanske ger svaret, men den är ju iofs från samma batch och kan ha samma defekt i såfall.

Jag var också med och provade -70. Vinet hade förvarats under en trappa sen -95 (då flaskbringaren drack den näst sista flaskan, det var riktigt bra då, tyckte han) och han trodde inte att det skulle vara drickbart nu. Jag tyckte det var strålande med stall, gödsel och härlig mognad men också en närmast rödbärig fräschör som bringade drickglädje.
 

MartinE

Medlem
Låter i mina öron otroligt att Montecillon var så vital. Jag drack en Montecillo GR 2008 för någon månad sedan och jag upplevde den redan som att den var på toppen eller kanske tom passerat den (och gav den 85 p, men är å andra sidan inget Rioja-fan). När jag återkom till slatten 2 dagar senare så var det odrickbart. Undrar om det beror på om den var defekt (värmedefekt?) med tanke på eran upplevelse. Eller om de ändrat stilen på vinet? Jag har en till i källaren som kanske ger svaret, men den är ju iofs från samma batch och kan ha samma defekt i såfall.
Jag kan tyvärr inte ge dig så mycket input här, men vi var som sagt också väldigt överraskade över "vår" flaska!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Bastide Blanche 2014. Balanserad. Förbryllande kort smak. Kanske lite lavendel. Läskande, skulle förmodligen funka bra en varm sommardag, om man kyler den kraftigt. Lite av en besvikelse. Finns det tips om bättre Bandol, eller är det här så bra det blir?
Domaine Lafran-Veyrolles är mycket bättre tycker jag. Finns hos FVK
 

Larseman

Medlem
Läge att plocka fram p-ordet :rolleyes:
Tysk spätis från Pfalz. Synnerligen mycket Pinot för pengarna!
WP_20170215_19_55_00_Pro.jpg


Varm och kryddig doft med skogshallon, blåbär, örtkryddor, peppar, sandelträ och muskot. En känsla av storskog i högsommar infinner sig, vad det nu betyder :confused:
Smaken är slank, extremt syrlig, frisk med olika röda och blå bär; lingon, slånbär, röda vinbär etc. Vinet har allt på rätt plats, liten stramhet, balans och struktur, snälla fina tanniner och mycket bra längd. Suveränt gott till en kycklinggryta med salsiccia och örtkryddor.
 

LeChat

Medlem
IMG_7012.JPG

2008 Château Malartic-Lagravière

Rätt härlig doft men vinet känns inte så harmoniskt i munnen. Frukten känns överextraherad vilket gör mig tveksam till att mer tid kommer lösa vinets problem. Det känns som att ambitionsnivån har varit högre än vinmaterialet i sig. Men det kan också vara att vinet är i en spretig och knepig fas och kanske bara behöver några år till för samla ihop sig. Vissa Bordeaux 2008 har gett bra drickglädje men generellt så behöver de kanske lite mer tid. Malartic gjorde i alla fall ett hyfsat godkänt jobb till biffen.
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 9392
2008 Château Malartic-Lagravière

Rätt härlig doft men vinet känns inte så harmoniskt i munnen. Frukten känns överextraherad vilket gör mig tveksam till att mer tid kommer lösa vinets problem. Det känns som att ambitionsnivån har varit högre än vinmaterialet i sig. Men det kan också vara att vinet är i en spretig och knepig fas och kanske bara behöver några år till för samla ihop sig. Vissa Bordeaux 2008 har gett bra drickglädje men generellt så behöver de kanske lite mer tid. Malartic gjorde i alla fall ett hyfsat godkänt jobb till biffen.
Vad kul att du provat det.
Jag drack det i Dec 2012 och tyckte då så här:
2008 Ch. Malartic-Lagraviere:
Väldigt tät och mörk färg med purpur i kanten. Doften väller ur glaset med stor intensitet och domineras av korinter, mörk cassis, vanilj, krossad sten och kaffe. Svårt att ta näsan ifrån faktiskt. I munnen är det ganska rustikt i tanninerna och inte på ngt sätt tillslipat ännu. Munkänslan är dock väldigt bra pga av en djup fin frukt med lite mogen sötma och bra syra och kropp som bär upp tanninerna. Ingen superlängd i eftersmaken men det känns som den har många år på sig att fixa till mer komplexitet. Spontaninköp i går på Carrefour i Paris för 29€. Helt ok. Hade gärna haft en låda av det här i källaren men resväskan sätter stopp för det den här gången.

Har en flaska till tror jag och några -09 också. Låter på din beskrivning som att man bör vänta lite så att frukten dämpas ngt.
Själv tyckte jag att den var lite grovyxad i smaken då (Dec -12) men det verkar ju ha ordnat till sig nu.
 
Toppen