Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_7020.JPG

2006 Château Bouscassé Vieilles Vignes

Jord, pulvriga tanniner, mörka bär, läder, lakrits. Lite grov och stallig stil men i bra balans. Bra utdelning här, riktigt riktigt gott! Lite Alain Brumont måste man allt ha några flaskor av i källaren. Genuint och billigt!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 9458
2006 Château Bouscassé Vieilles Vignes

Jord, pulvriga tanniner, mörka bär, läder, lakrits. Lite grov och stallig stil men i bra balans. Bra utdelning här, riktigt riktigt gott! Lite Alain Brumont måste man allt ha några flaskor av i källaren. Genuint och billigt!
Problemet är att den måste ligga lääääänge i källaren. Nuvarande årgång 2013! Dax att ploppa 2024? :(
 

Mmm

Medlem
Visa bifogad bild 9458
2006 Château Bouscassé Vieilles Vignes

Jord, pulvriga tanniner, mörka bär, läder, lakrits. Lite grov och stallig stil men i bra balans. Bra utdelning här, riktigt riktigt gott! Lite Alain Brumont måste man allt ha några flaskor av i källaren. Genuint och billigt!

Just det! Det vinet ligger i min källare någonstans. Kanske dags att ta en flaska!
Minns att systemet sålde detta vinet årgång 1990 ett tag. Det var helt magnifikt!
 
M

Mouton

image.jpeg
Körsbär lätta fat i doften, hög syra tuff i smaken. Rejält med tannin i smaken, härlig syra men långt från mogen.. Men som samspelare till vår tuffa Pizza med Feffaroni är den klockren
 

grappa

Medlem
Lite skumpa och ett rött inköpt i Como vid den fantastiska Comosjön.
20170224_192220[1].jpg

Helt klart en av mina favorit champagner. Härlig doft av bokna äpplen, lite rök eller till och med rökt sidfläsk, och en gnutta vanilj. Fjäderlätt på tungan med en lång eftersmak av cideräpplen, lite krydda och zest. Mums. Tycke och smak 94 p, kvalitet 92 p.
Ca del Mot från lokala vingårdar i Como området, IGT di Como e Lecco. Köpte två flaskor vid ett besök för fyra år sedan, detta är första vi provar. 100% Merlot. Ganska transparent, rubinröd. Stor doft av röda vinbär, vanilj, och en gnutta körsbär. Härlig smak av vinbär, hallon och körsbär igen. En bra fatbeska i eftersmaken. Bra komplexitet även om det inte är ett stort vin. Riktigt gott, hade nog gissat Pinot Noir blint. Perfekt till pizzan ikväll. Tycke och smak 88 p, kvalitet 85 p.
 

Michael.S

Medlem
Carrick dry riesling, central otago 2016
Känner en lätt persika doft blandat med massa citronskal och lime. Doften lovar inte särskilt mycket, och i munnen tar syran över allt för mycket. Inget jag köper igen.

Keller scheurebe Rheinhessen 2015
Äpple,citrus och päron. En skön frisk doft!
Väl i munnen är det även här en väldigt hög syra, men den tar inte över på samma sätt. Detta var mer min smak men för 170:- hade jag väntat mig lite mer. Detta är väl ett av Kellers enklare viner. Misstänker att man får betydligt bättre upplevelser på dom dyrare vinerna. Når inte riktigt upp dit jag vill. 88p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Måste fråga, fler än jag som känner marsipan i dessa moderna över exade viner???
Hittar ofta marsipan/mandel/körsbär i italienska viner rent allmänt. Ämnet benzaldehyd är vanligt förekommande i både körsbär, mandel och marsipan rent kemiskt och doftar för sig själv distinkt bittermandel.

Jag har svårt att hitta ett samband med varken modern vinmakning eller överextraktion, men älskar själv benzaldehyd och bittermandelkaraktär.
 
M

Mouton

Hittar ofta marsipan/mandel/körsbär i italienska viner rent allmänt. Ämnet benzaldehyd är vanligt förekommande i både körsbär, mandel och marsipan rent kemiskt och doftar för sig själv distinkt bittermandel.

Jag har svårt att hitta ett samband med varken modern vinmakning eller överextraktion, men älskar själv benzaldehyd och bittermandelkaraktär.
Det gör då inte jag, har faktiskt aldrig stött på det i någon utmärkande mängd vare sig i en Barolo, Chianti eller Brunello producerad i klassisk stil. Däremot mer än önskvärt förekommande i RP poäng k**a producenters alster, och än mer i viner från over there.

Då menar jag marsipan, körsbär sura sådana vore märkligt att inte hitta i ett vin tillverkat av Italiens druvor.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hittar ofta marsipan/mandel/körsbär i italienska viner rent allmänt. Ämnet benzaldehyd är vanligt förekommande i både körsbär, mandel och marsipan rent kemiskt och doftar för sig själv distinkt bittermandel.

Jag har svårt att hitta ett samband med varken modern vinmakning eller överextraktion, men älskar själv benzaldehyd och bittermandelkaraktär.
Jag har alltid tagit för givet att bittermandelsmaken kommer från cyanider, man lär sig något nytt varje dag :)
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
IMG_7231.JPG


Hade föräldrarna på besök och de hade besökt lokala bolaget under dagen och plockat med 2 flaskor av denna riesling. Mycket till min förtjusning då jag tycker att riesling från Clare Valley brukar hålla bra klass.
Tim Adam Clare Valley Riesling 2014
Doften startar inbjudande med massor av cyklop (cykelslang enl min fru och petroleum enligt måna andra) och en ganska generisk citrusdoft. En helt ok intensitet och kraft i doften. Smaken hoppar till med en riktigt hård syra och sen..... typ ingenting. Väldigt tunn frukt, ingen sötma (frukt- eller annat slag) att balansera upp syran.
Det var som att dricka en billig och tråkig skumpa som smakar mest surt, i brist på annat ord.

Nä, den andra flaskan får hoppa ner i källaren ett par år för att se om det händer något. I vilket fall som helst skriver jag av den nu så alla eventuella framtida kvaliteer bokförs som ren inkomst.
 
Toppen