Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
chassange cono sur.jpg

Med tanke på mina dåliga erfarenheter av chilenska viner var jag tvungen att testa @Mattias S rekommendation med en riktig (dock betydligt billigare) Bourgogne som referens.
2014 Fernand & Laurent Pillot Chassagne-Montrachet Vieilles Vignes: hallon och hallonbåtar i både doft och smak, blöt halm, mycket timjan och andra örter, lingon, våldsam syra, stramt, svårbedömt, ligger runt 89p idag, men har förutsättningar att bli utvecklas med ett par år i källaren.
2013 Viña Cono Sur Pinot Noir Ocio: sval, bra koncentration, klassisk pinot åt det amerikanska hållet, men utan svulstighet. Hallonbuske och plommon, blöt mossa, asfalt, fänkål, kaffe, lite sötma, bra syra, men lite lite väl mycket alkohol, gott, bra kvalitet, dock inte tillräckligt för priset 90p
 

Daniel A

Administratör
Förra veckan blev det ett besök på L’Enoteca i Malmö. Kommer ju helt klart återvända dit snart igen! Bokade in mig på Wine Makers Corner med Andrea Farinetti från Borgogno 8e mars (om någon sydforumit ska dit, hojta till!). Inte vin jag vanligtvis går igång på, men jag är redo att omvändas. Den här kvällen blev det:
DSC_1787.JPG

2014 Arnaud Ente, Bourgogne Blanc
Jag vet inte riktigt var Ente placerar sig på skalan av välrenommerade och överprisade Bourgogneproducenter. Av instegsvinet att döma lär det vara en bit upp på stegen?
Det är ett mycket expressivt vin, trots en viss bångstyrig ungdom. Tropisk frukt, citrus, fina fat, lite popcornig smörighet. På tungan är det bra tryck i allt! Frukt, syra och eftersmak. Ett riktigt välkomponerat och seriöst bra vin. 91p.

Rött blint
Fick ett litet glas med ett lätt genomskinligt rödvin som mellanspel. Uppmanades att gissa land och druva.
Rödbärigt, lite gummi, gravt gräsigt. Ganska säreget, och fick väldigt hög igenkänningsfaktor direkt! Naturvin? Smaken är härligt bärigt och rätt kryddigt. Funderade först på om det kunde vara en modern spansk garnacha, men det stämde inte riktigt. Men sedan kom jag på vad det påminde om! Ungerskt vin - någon av deras lokala druvor jag inte kom ihåg namnet på. BOOM! Stort leende på den.
Facit: 2013 Gál Tibor, Kadarka

DSC_1789.JPG

2005 Oddero Barolo Vigna Rionda
Riktigt tung, plommon, anis, “mörka röda bär”, en tomatkvist. Smaken har ett bra djup men säger inte så mycket. Skarp syra och tung strävhet. Inte särskilt tillgänglig, och alkoholen känns lite väl framträdande (14,5 %). Låter kanske mer negativt än det egentligen är; vinet är bra och det här potential! 90p.

DSC_1790.JPG

2008 István Szepsy, Tokaji Aszú 6 Puttonyos
Förvånansvärt nog visar det sig att det här är min första 6p från Szepsy. Tokajis stora kultodlare, som har betytt otroligt mycket för regionen. Kul att dricka hans flagskepp!
Tokintensiv doft fylld med aprikos, torkade dadlar, honung, en skål med kanderad frukt, lite cremé brulée. På tungan är det med aprikos och mycket honung, följt av lite brända toner, nötter och lite russin. Botrytistonerna tyckte jag låg lite i bakgrunden. Lite oklar sötma. Enligt Szepsys webbsida brukar hans 6 puttonyos ligga på 220-240 gram socker per liter. Det är högt jämfört med andra producenter, men skulle tippa på att 2008an kan ha ytterligare några gram med tanke på att årgången generellt resulterade i väldigt söta viner. Det märks, i alla fall! Det här är tjockt med socker. Men det lyfts också, i vanlig ordning, upp av en rejäl syra. Lite mer pang-på än dÝquems elegans, men fan om inte det här är minst lika gott! 94p.

Ett par dagar senare testades Moccasin i Malmö. Elegant och schysst mat för rimlig peng, och en rolig vinlista!
DSC_1793.JPG

2005 Barranco Oscuro, Cerro Las Monjas 1368
En kär gammal vän, det här.
Ser ut som, och luktar lite, solblekt rödtegel. Anis, lakrits, läder, vagt skitig och lite allmänt “anti-fruktig”. Riktigt kul doft! Tillskillnad från 1998an (som jag också drack på Moccasin) vet den här inte riktigt vad den vill än. Det är lite spretigt och kantigt, och ganska mycket kärv lingondricka över det hela. Betydligt mer syra än tanniner, även om det senare hälsar på i eftersmaken. Det är bra, men jag blev lite besviken. 89p.

DSC_1794.JPG

2010 Dehours, Coteaux Champenois Les Rieux
100 % chardonnay, 18 månader på jästen i 200- och 300-liters ekfat. Ofiltrerat och tappat på 1321 st flaskor hösten 2012.
2006 Dehours Brisefer var en favoritskumpa förra året, så jag kände mig bara tvungen att testa den här. Första stilla vinet från Champagne jag smakar! Av CT att döma växer det inte direkt på träd, enda årgången som låg inne var 2004. Så, vad går det för?
Smör, smör, smör. Överallt är det smör. Kan ju mer eller mindre bre mackor med det här om det bara varit lite tjockare. Det finns någon form av frukt som gömmer sig bakom - lite champagneäpplen, typ. Jag tycker ju ändå om den här vulgära pjäsen på samma sätt som typ Ridge MonteBello, även om det saknas något här. Syran går dock inte att klaga på, så kanske blir det bättre med ganska många år på rygg. 87p.
 

lukastollig

Pudelfantast
IMG_4439.JPG

Passorosso grymt imponerande. Kanske inte 97 poäng som Ian D'Agata delat ut men ett av de två bästa viner jag druckit från Scicilien. Violer, lavendel, varma stenar. Härlig primärfrukt. Mycket elegant. Körde över Tenuta delle Terre Nere. 93 / 89 poäng.

IMG_4436.JPG

Här var det däremot dött lopp. Maximin Grünhäuser trad-kabinett i den generösare stilen men med fantastiks balans mellan syra, gul frukt och kaprifol. Keller elegantare och friskare men lite mer enkelspårig med en liten bitterhet. Anstrykning av gummi och diesel i båda. Mycket, mycket bra. 92 pts x 2.

En intressant deltalj är att den svenska versionen av Kellers Kabinett Limestone skiljer sig från den som finns tillgänglig i resten av världen. Det rör sig nämligen om en Goldkapsel som alltså får förmodas hålla högre kvalité och detta till ungefär samma pris som den vanliga versionen. Hela produktionen ska ha gått till Sverige.
 

Attachments

  • IMG_4436.JPG
    IMG_4436.JPG
    107,8 KB · Visningar: 176

Gomseglet

Medlem
Rev hem 2001 Torraccia del Piantavigna från bolaget att ha till tjälknöl på lamm. 15 år gammal Ghemme, som stått på bolagshyllor, som ekats rejält, för 150 spänn? Det måste ju prövas.
Dekanterade i två timmar. Doften var klart dyrare än 150 kronor, mycket tobak, ceder och höstlöv. Smaken hade ett stort hål i mitten. Syra fanns det gott om, och tanninerna gjorde sitt jobb, men var är frukten? Snipigt. Beska mot slutet som jag antar hänger ihop med den myckna tobaken och träet. Varför har de ekat så hårt?
Passade den till tjälknölen? Ja, inte hade den något problem med att sätta det sparsamma lammfettet på plats.
Kan tänka mig att köpa igen till samma pris en torsdagkväll om producenten lugnar sig med virket.
 

Mmm

Medlem
A.Ente är riktigt bra grejer som stilmässigt befinner sig någonstans mellan Comtes Lafon och Coche -Dury, och tyvärr även på väg åt samma håll prismässigt.

Otroligt bra viner! Men också svåra att få tag på... Ser på flaskan att de gjorde 3313 buteljer Bourgogne Blanc årgång 2014. Jag har ett par flaskor av hans Meursault i källaren, tror de gör runt 1000-2000 buteljer per år av det. Det är mikroskala det!
 

MagnusH70

Medlem
Otroligt bra viner! Men också svåra att få tag på... Ser på flaskan att de gjorde 3313 buteljer Bourgogne Blanc årgång 2014. Jag har ett par flaskor av hans Meursault i källaren, tror de gör runt 1000-2000 buteljer per år av det. Det är mikroskala det!
Håller med! Köpte några buteljer via privatimport, bl a Meursault och Puligny Montrachet från 2007 , som jag provade i höstas. Den behöver ligga ett antal år till. Extremt ung och koncentrerad. Otroligt bra!
 

Hampe

Medlem
Rev hem 2001 Torraccia del Piantavigna från bolaget att ha till tjälknöl på lamm. 15 år gammal Ghemme, som stått på bolagshyllor, som ekats rejält, för 150 spänn? Det måste ju prövas.
Dekanterade i två timmar. Doften var klart dyrare än 150 kronor, mycket tobak, ceder och höstlöv. Smaken hade ett stort hål i mitten. Syra fanns det gott om, och tanninerna gjorde sitt jobb, men var är frukten? Snipigt. Beska mot slutet som jag antar hänger ihop med den myckna tobaken och träet. Varför har de ekat så hårt?
Passade den till tjälknölen? Ja, inte hade den något problem med att sätta det sparsamma lammfettet på plats.
Kan tänka mig att köpa igen till samma pris en torsdagkväll om producenten lugnar sig med virket.
Av ren nyfikenhet från en rookie - när du dekanterar på så vis, låter du den då stå i karaff i kylskåpet?
 

Keen

slan
Håller med! Köpte några buteljer via privatimport, bl a Meursault och Puligny Montrachet från 2007 , som jag provade i höstas. Den behöver ligga ett antal år till. Extremt ung och koncentrerad. Otroligt bra!

Så pass. Köpte två vanliga Meursault och två Meursault Clos des Ambres på ett webbsläpp förra året. Druckit en av de vanliga som var väldigt bra, om än väldigt ung. Resterande får ligga till sig ett gäng år.
 

MagnusH70

Medlem
Så pass. Köpte två vanliga Meursault och två Meursault Clos des Ambres på ett webbsläpp förra året. Druckit en av de vanliga som var väldigt bra, om än väldigt ung. Resterande får ligga till sig ett gäng år.
Jag köpte ett par flaskor av varje: P-M 2007, Meursault Clos des Ambres 2010 samt Meursault La Seve du Clos 2009. Dessutom 2013 Clos des Ambres nu senast på bolaget. Hoppas att 2014 är på g snart...
 

chambertin

Medlem
2010 Château Cruzeau
Helgens behållning på röda sidan var den här från Pessac-Léognan och firma André Lurton. Ingen fantastisk Bdx på ngt sätt utan bara välgjort och balanserat på all håll och kanter. Doften är ung och med mycket dammig grusväg, potatiskällare, lite cassis, snygga fat och en avrunding av korinter när den fått lite luft. Väldigt drickbar redan nu men faten får gärna gifta sig med vinet aningen mer för min del. Smaken bjuder på uttrycksfull frukt med fin mix av lite värme och de slanka svala partierna samt en hel del unga tanniner som börjat sin resa mot mognad. Börjar så smått förstå hur bra 2010 verkar kunna leverera vg röd Bdx. 89p får det bli i dagsläget och kanske 1-2p till när den landar på topp om några år.

2014 Cave de Tain Crozes-Hermitage
Märkligt tillknäppt till en början och vill inte riktigt ta sig senare heller med mer luft och högre temperatur. Svaga Syrah-markörer med björnbär som huvudtema men egentligen inget mer alls utan ganska enformig tyvärr. Smaken ngt bättre och framför allt med livliga och pigga syror och frukt som antyder att det kanske kan hända ngt framöver. Lever mkt på sin fina friska frukt och tanninerna är ganska klena och tunt tilltagna. Även eftersmaken känns väl enkel i nuläget. Skall det vara så här enkelt på den här nivån kan man undra ? Avstår poäng just nu och försöker prova om ett tag igen om det finns möjlighet.


2009 Palmer Champagne Millésime
Inga noter här direkt men kommer ihåg en ungdomlig äpplig doft med lite autolys och pigga syror men lite klen kropp.

Desto trevligare var den här rackaren:
IMG_0012.JPG


2015 Newton Johnson Family Vineyards Pinot Noir
Drack den här över två dagar och den levererade strålande båda två men med lite olika doftprofil.
Dag ett så trycker framför allt frukten på med sura körsbär, jordgubbar och viol. Bakom anas en varsam men klart harmonisk fatbehandling med svag rostning. Dag två finns allt detta kvar men ackompanjeras av en härlig kryddighet med sandelträ, kryddnejlika och malört. Kommer till sin rätt lite bättre i en stor kupa än en liten vg kryddigheten men man känner också en uns alkohol i det större glaset. Smaken andas balans och ungdom hela vägen och har en fin stramhet i tanniner och syra (som inte är så höga dock). Eftersmaken är härligt lång och komplex. Helt klart den bästa pinnen från Sydafrika jag druckit. Kanske inte säger så mkt men i min bok så spelar detta på samma nivå som t.ex Felton Roads lite bättre cuvéer. Sätter 91-92p och med 1-2p uppsida om några år. Dom börjar få till det bra vg Pinot Noir och Chardonnay i dom svalare delarna helt klart (typ Hemel-an Aarde och Elgin t.ex).
 

Gomseglet

Medlem
Av ren nyfikenhet från en rookie - när du dekanterar på så vis, låter du den då stå i karaff i kylskåpet?

Njaej, det beror på vad det är. Somt kan behöva bli kallare, då kan det stå i kylen en stund. Så här års har jag 18-19 grader inomhus i vilket fall, så jag brukar snarare vara på min vakt när det blir lite varmare i glaset och se om något händer.
Det är kyligt där jag förvarar, så det blir en avvägning om hur det ska vara efter och under luftning.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
En intressant deltalj är att den svenska versionen av Kellers Kabinett Limestone skiljer sig från den som finns tillgänglig i resten av världen. Det rör sig nämligen om en Goldkapsel som alltså får förmodas hålla högre kvalité och detta till ungefär samma pris som den vanliga versionen. Hela produktionen ska ha gått till Sverige.
Det finns tyska producenter som använder Goldkapsel som ett kvalitetsmått (även kort och lång hylsa). Det är möjligt att Keller är en sådan? Många använder färgen på kapseln för att uttrycka graden av sötma: Vit = Torr ; Grågrön = off dry ; Gold = naturlig botrytissötma.
 

lukastollig

Pudelfantast
Det finns tyska producenter som använder Goldkapsel som ett kvalitetsmått (även kort och lång hylsa). Det är möjligt att Keller är en sådan? Många använder färgen på kapseln för att uttrycka graden av sötma: Vit = Torr ; Grågrön = off dry ; Gold = naturlig botrytissötma.

Jag har bara andrahandsuppgifter på detta att det skulle vara ett annat vin i flaskorna, men utseendet skiljer sig på de flaskor jag köpte från Atomwine och de från Systembolaget. De från atomwine, som har i övrigt identiskt utseende och anger Kabinett Limestone har vit kapsel. Har inte provat head to head ännu.
 

Dalskåning

Medlem
Är ju svag för Alsaceriesling och när min bättre hälft gjort en smarrig sallad med räkor, så var det bara att korka upp denna.
Gustave Lorentz Altenberg de Bergheim Grand Cru 2007.

Och mitt minne har inte svikit mig; 2007 är en utomordentligt fin årgång enligt mig.

Så gott, så mycket smak, fin balans och en aning av mognad.

Kommer att sippa på detta resten av kvällen och bara njuta av att det är onsdag.
Och vår.

Skål
 

Attachments

  • IMG_2149.JPG
    IMG_2149.JPG
    35,4 KB · Visningar: 184

Skrutt

Medlem
2015 Newton Johnson Family Vineyards Pinot Noir
Drack den här över två dagar och den levererade strålande båda två men med lite olika doftprofil.
Dag ett så trycker framför allt frukten på med sura körsbär, jordgubbar och viol. Bakom anas en varsam men klart harmonisk fatbehandling med svag rostning. Dag två finns allt detta kvar men ackompanjeras av en härlig kryddighet med sandelträ, kryddnejlika och malört. Kommer till sin rätt lite bättre i en stor kupa än en liten vg kryddigheten men man känner också en uns alkohol i det större glaset. Smaken andas balans och ungdom hela vägen och har en fin stramhet i tanniner och syra (som inte är så höga dock). Eftersmaken är härligt lång och komplex. Helt klart den bästa pinnen från Sydafrika jag druckit. Kanske inte säger så mkt men i min bok så spelar detta på samma nivå som t.ex Felton Roads lite bättre cuvéer. Sätter 91-92p och med 1-2p uppsida om några år. Dom börjar få till det bra vg Pinot Noir och Chardonnay i dom svalare delarna helt klart (typ Hemel-an Aarde och Elgin t.ex).
intressant. Nu ligger visst 2012 och väntar i beställningssortimentet med nr 72606 tillsammans med några andra äldre årgångar från samma producent. Jag undrar hur länge Mikro Syd AB försökt sälja dem, med tanke på att du druckit en 2015.
 

Skrutt

Medlem
Det finns tyska producenter som använder Goldkapsel som ett kvalitetsmått (även kort och lång hylsa). Det är möjligt att Keller är en sådan? Många använder färgen på kapseln för att uttrycka graden av sötma: Vit = Torr ; Grågrön = off dry ; Gold = naturlig botrytissötma.
Ja, Keller måste väl tillhöra den förstnämnda skaran. Det är Goldkapsel på de GG jag har sett och Weiss på Trocken och "Von der Fels" (alla torra).
 

chambertin

Medlem
intressant. Nu ligger visst 2012 och väntar i beställningssortimentet med nr 72606 tillsammans med några andra äldre årgångar från samma producent. Jag undrar hur länge Mikro Syd AB försökt sälja dem, med tanke på att du druckit en 2015.
Ja det här är ett lite unikt (och tråkigt) fenomen i Sverige tyvärr. Du får kolla i Tyskland i stället för senare årgångar.
Nu är det i och för sig inte Family Vineyards Pinot Noir (verkar det som) som dom har på SB men som konsument hade ju jag tyckt att det skulle vara intressant att kunna prova typ -12,-13,-14 och -15 och ett sådant utbud skulle snarare gör mig mer nyfiken att beställa alla än att ngn försöker sälja slut en årgång innan nästa skall prånglas ut.

2013 vet jag var bra på många håll (men stor skörd) och 2014 likaså (sval) men längre tillbaka än så vet jag inte riktigt. 2012 var väldigt torrt men det kan drabba områden väldigt olika. 2015 är exceptionellt bra på många håll runt om i hela Cape och på vinhyllorna här (är i Sydafrika för tillfället) så försvinner många viner från 2015 väldigt fort. 2016 verkar återigen vara en årgång med extrem torka och stora svårigheter för alla druvsorter som vinner på mer svalka än hetta.
 
DSC_0319.JPG

2012 Mas sinén negre

Frukt, nötter russin, lätt oxiderad doft, lite sherry. Röda bär, lätt parfymerad smak, plommon och viss peppar, upplevs medelfylligt med syra och strävhet i fin harmoni. 89p
Passade fint till lammracks med balsamicoreduktion. Sherrytonerna i doften ger misstanke om viss defekt, men jag gillade det. Frun mer skeptisk

Bra rating på den subjektiva köp-igen-skalan.

På en onsdag dessutom.
 
Toppen