Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis

Medlem
Åt på en barbequerestaurang i Montevideo igår och drack Familia Deicas Preludio 2009. Ett vin gjort på Tannat, Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc, Merlot och Petit Verdot. Tannat är tydligen nationaldruva här i Uruguay. Jag vet inte hur mycket Tannat som ingår men jag gissar att det är en bra bit över 50 % för jag aldrig gissat att det ingick några Bordeauxdruvor. Tydlig fatkaraktär, kryddigt och en tydlig syra, men lite tunn kropp och det höll inte ihop riktigt. Alla andra i sällskapet var jätteimponerade men inte jag. Jag satte i alla fall 87 poäng på Cellartracker.
IMG_8624.JPG

Till efterrätten drack vi Viñedo de los Vientos Tannat Alcyone, ett portvinsliknande vin gjort på 100 % Tannat. Det serverades i ett nubbeglas och jag tog inga anteckningar.
 

LeChat

Medlem
Vad kul att du provat det.
Jag drack det i Dec 2012 och tyckte då så här:


Har en flaska till tror jag och några -09 också. Låter på din beskrivning som att man bör vänta lite så att frukten dämpas ngt.
Själv tyckte jag att den var lite grovyxad i smaken då (Dec -12) men det verkar ju ha ordnat till sig nu.


Bra doft men grovyxad, rustik och mörk frukt precis som du beskriver. 4-5 år bör man nog vänta innan man tar sista flaskan. Har också en -08 kvar och ett par -10. Har faktiskt inte provat Malartic tidigare så jag vet inte vilken profil de vill ha på sina viner. Hoppas tiden lockar fram bättre balans och mer elegans:)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vad får man vinmässigt för 850 pix på restaurang nuförtiden?

Av egen erfarenhet så behöver det inte vara så mycket alla gånger, men genom att välja krog med omsorg så blir man ibland belönad med vinös respekt!

Var förbi Eriks Vinbar ikväll. Vi fick sitta på utsidan bland cigarrökarna. Trots årstiden så satt vi som kungligheter. Fullkomligt vindstilla. Infravärmen gav tillräckligt med värme så vi till och med kunde sitta utan jacka. Visst, lukten från diverse pyrande cigarrer störde väl en del mellan varven, men det är åtminstone ett väldoftande störningsmoment. Tog lite råbiff med Pata Negra som komplement (gott utan att vara märkvärdigt). Min vana trogen så tog vi in en flaska blint med enda reservation att vi inte var beredda att betala mer än en tusenlapp samt att det ska vara rött. In kommer ett vin med fullständigt underbar karaktär! Ingen utmaning att komma fram till rätt ursprung visserligen, men som bonus så plockades även årgång, appellation och producent, vilket nog bör sättas in på turkontot. Personalen blev dock genuint imponerade – och vem skulle inte bli det om man inte var med alla de gånger när jag missat, som trots allt är ett betydligt vanligare scenario. ;)

Härligt ung syrah av det charmigare slaget. Gröna oliver med blyg pepprighet och tonvis med rått kött, stall, läder och saftiga björnbär. Lite biofunk i bakgrunden samt lite mörk sten, hyacint och viol med sparsamma fattoner. Ganska fylligt och generöst i munnen. Fokuserat och balanserat med rimlig intensitet. Torrt. Trots det en hel del fruktrondör. Fånigt trevligt – en syrah helt i min smak. (91p)

Avslutade kvällen med lite trevlig vintage port. Dow 2000. Gott!

Eriks Vinbar är en pärla!

image.jpeg

2014 Pierre Gonon Saint Joseph
 

Magikern

Medlem
Erraruriz Chardonnay 2015

Tror många funderat på detta vinet och jag tyckte det var värt att korka upp en flaska redan nu

En hel del grapefrukt och småvresiga chardonnaytoner. Kunde varit lite högre syra men jag är å andra sidan ett Chablisfan. Fylligt och vinet behåller kroppen efter en bra stund i glaset. Längden är bra men lite för präglad av grapefrukt.

Lite småvresigt i dagsläget men utmärkt till mat. Trots fylligheten och längden stannar jag vid 90 poäng.
 

chambertin

Medlem
Erraruriz Chardonnay 2015

Tror många funderat på detta vinet och jag tyckte det var värt att korka upp en flaska redan nu

En hel del grapefrukt och småvresiga chardonnaytoner. Kunde varit lite högre syra men jag är å andra sidan ett Chablisfan. Fylligt och vinet behåller kroppen efter en bra stund i glaset. Längden är bra men lite för präglad av grapefrukt.

Lite småvresigt i dagsläget men utmärkt till mat. Trots fylligheten och längden stannar jag vid 90 poäng.
Såg att det fanns tre olika på bolis. Vilken av de tre var det ?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2014 Flor de Brezo. Det hamnade såklart i skuggan av Jadis, men det är fortfarande ett riktigt bra vin. Svalt och småstalligt med omogna björnbär, peppar, lagerblad, läder, fat och en angenäm stjälkighet. Slankt med hög syra, bra intensitet och ung josig struktur. Riktigt bra, men aningen för anemiskt för att vara lysande. (88p)
Håller fullständigt med. Lite för slankt för mig dock - hade väntat mig något lite tyngre från Bierzo och Mencia? Dag två upp några snäpp! Ett gott, svalt vin är det och om jag hade satt pinnar hade det nog blivit en-två sämre än dina 88!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Visa bifogad bild 9207
2005 Domaine du Pégaü Cuvée Réservée Châteauneuf-du-Pape

Doften hintar om tomatpure/ soltorkade tomater. Ganska mogen smak med avrundade tanniner, lite dämpade Pegau-typiska drag, god lakrits i avslutningen. Hade förväntat mig mer komplexitet och tanniner. Tror faktiskt att jag gillade förra flaskan lite bättre som jag drack för ca 2-3 år sedan. Rätt god men blir lite tveksam till vidare lagring. Har man otur så har man en flaska tomatsoppa om några år...;)
Fick just hem en 2007 med posten - kanske lika bra att dricka upp den direkt då?
 

LeChat

Medlem
Fick just hem en 2007 med posten - kanske lika bra att dricka upp den direkt då?

Nej då! 2007 minns jag som riktigt bra. 2005 var däremot ingen höjdare. Provade 2007 här:
Visa bifogad bild 7863
2007 Domaine du Pegau Cuvee Reservee

Det finns Châteauneuf-du-Pape och så finns det Pegau. Jo, det finns några till men gillar man lite skitiga toner av animaliskt ursprung, järn, blod och lite brett, så brukar Pegau kunna erbjuda en rätt bred palett. Tycker att Pegau lyckats väldigt bra med 2007 med tanke på att en del CdP av denna årgång blev alkoholstinna monster och för mycket av allt. Den här känns ju nästan elegant!
Kvällens tilltugg blir återigen grillade skivor av lammstek.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev en spontan barrunda i gamla stan igår innan vi klev in på Pubologi för lite krubb och en stor saftig ödmjukhetspaj...

Det kändes självklart att glida förbi 19 Glas. @Jimmy Forsman hade dock mage att vara ledig denna kväll. Bad om något kul. Rödtjut från de mest södra delarna av Toskana blev definitionen på "kul" och med tanke på att det nog var min första Morellino di Scansano (minst 80 % sangiovese, om jag minns rätt) så blev det just en "kul" upplevelse. Hyfsat varmfruktigt och tydligt fatat med plommon, mörka körsbär och lite dy i bakgrunden. Fantastiskt hög och läcker syra samt schysst struktur bär upp värmen med grace. Riktigt trevligt. Några pinnar från bryggläge.

image.jpeg

2010 Tenuta Pietramora Morellino di Scansano Petramora

Masade oss bort till Gaston där aktuellt vintema var Loire. Provade lite blandat gôtt, men fastnade särskilt för Grololo som görs på druvan grolleau som jag inte har någon direkt erfarenhet av även om jag känner till den. Mycket slankt och rödbärigt. Komplext blommigt med mängder av charm och balans. Inte helt olik en riktigt bra Beaujolais. Bra fokus och intensitet. Lätt att tycka om, men givetvis inte stort på något vis.

image.jpeg

Pithon-Paillé Grolleau Grololo

Ja, och så var det ju underbara Pubologi. Ålskar maten. Tog lite blandade förrätter och renkalvinnanlår med jordärtskocka, libbsticka och tryffel som huvudrätt. Som alltid är rubbet vällagat med mycket finess. Bad om ett rött blindvin efter att vi tömt vår aptitretare i form av en trevlig och krispig riesling från Pfalz. Maxpris 1500 pix. Vi kände oss ovanligt frikostiga. Vi var tydliga med att vinet absolut inte behöver lira ihop med maten.
– Vadsomhelst som är bra duger utmärkt, säger jag världsvant.

När servitrisen ställer fram två akvarium så börjar tankarna direkt springa iväg. När vinet dessutom är transparent, om än av det något mörkare slaget, så har jag undermedvetet uteslutit 70 % av alla tänkbara vintyper. Aromen domineras av röd elegant frukt med jordgubb, körsbär, rosenvatten, blod, järn och snygga parfymerade sandelträosande fat. Lite mognadstoner i form av nypon och tobak. Möjligen ett uns lagerblad och kåda. Visst tusan är det pinot! Inte den mest eleganta varianten visserligen. Mer en lite kralligare från Oregon eller NZ, alternativt en fruktdriven och ovanligt generös Gevrey Chambertin, blev snabbt slutsatsen. Tänkte även sangiovese ett tag. I munnen så är det en slank upplevelse med silkeslen struktur samt en antydan till sötma som förbryllade. Bra syra och hög intensitet med riktigt bra längd. Lite väl kraftig för att vara en typisk pinot möjligen, men jag har druckit ännu kraftigare pinoter så varför inte? Riktigt god (92p)

Vi föll hårt! Nu är ju Rayas känd för att få fram elegans i sin grenache, så det är möjligen inte så konstigt att vi föll i fällan, men det var nytt för mig att missta en CdR för pinot måste erkännas. Ridå ner! :oops:

image.jpeg

2009 La Pialade de Rayas Côtes du Rhône
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
könig fruh spät.jpg

Pinot Noir mot Pinot Noir Précoce från samma producent, men olika vingårdslägen och olika årgångar:
2014 Weingut Robert König Assmannshäuser Frankenthal Spätburgunder Spätlese trocken: stram, alkoholig, jordgubbar, bra koncentration, krydd- och sichuanpeppar, saknas lite frukt, kanske ett år till skulle dämpa alkoholen?
2013 Weingut Robert König Assmannshäuser Höllenberg Frühburgunder Spätlese trocken: doften bjuder på en solig äng med massor av smultron. Mer koncentration än spätburgundern, mer peppar, men här finns det vitpeppar också, varma jordgubbar med jordgubbsland toppat med massor av smultron, lite mint i eftersmaken. Massiv syra, noll fat, riktigt bra längd. Ny druva för mig, men en riktigt positiv överraskning, hade väntat mig något lättare, 91-92p
Idag sopar lillasyster banan med storebror: kan bero på vingårdsläge, kan bero på årgång, men det är helt klart att Pinot Noir Précoce är en druva att räkna med.
 

LeChat

Medlem
IMG_7018.JPG

Vi hade lite kalas här hemma igår och drack bl a Syrah från norra Rhone. Côte-Rôtien Les Triotes 2011 kändes som en nya världen PN vilket var samma upplevelse som förra gången jag drack den. God men lite märklig. Är det producenten eller årgången som förvandlar Syrah till PN? Kanske en kombination. Alain Graillot däremot känns som en väldigt typisk Syrah. Perfekt till maten med en snygg syra som bär fram vinet om än något framträdande i nuläget. Tror att resterande flaskor får ligga ett par år till.
 

Daniel A

Administratör
Det har blivit en del lågintensiv vindekadens på sistone. Känns värt att skriva några korta noter om fullträffarna.

Fick nöjet att göra tre kortare besök på Eriks Vinbar förra veckan. Alltid ett nöje! Lite synd bara att jag verkar ha missat @Mattias S med väldigt få minuter förra torsdagen.
DSC_1780.JPG


NV Pierre Péters, Rosé for Albane
Vad ska jag säga? Verkar falla för dessa kvalitaiva rosa skapelser. Den här var skönt tillgänglig redan nu! Inget märkvärdigt kanske, men fantastiskt lättdrucket. Bra, men saknar lite intensitet för att klättra högre än 89p idag.

2006 Deutz, Amour de Deutz BdB
Riktigt bra, men skrev inte ner så mycket. Satt utomhus, vilket alltid är taskigt mot vinet, men det klarade omständigheterna väl. Kändes som en 2006 Dehours, Brisefer med lite extra syra i! 91p.

2010 Olga Raffault Chinon Les Picasses
Det här är bara fånigt gott. Bra Chinon kan verkligen få mig att bli alldeles knäsvag… En jordig paprikafest! Släng lite stendamm i det hela också, men med en oväntat insmickrande fruktighet på tungan. En hel del kryddor också (mest svartpeppar). Bra struktur på det hela, och även om det är ungt så är det fortfarande i allra högsta grad drickbart redan nu. Borde ha lite mer utförliga noter då jag tog in två glas, men, men… Jag känner mig nästan oförmögen att sätta rimligt betyg på det här. 92-93p? MUMS!

1995 Château Certan de May
Veckans överraskning. Körde det blint “ett glas av vad som helst, vitt, rött eller bubbel, för max 500 kr” var utgångspunkten. Lyckades identifiera det som ett rött vin, i alla fall.... Ett supermörkt, bläckigt rödvin.
Seriöst kompakt, och rätt svårpenetrerat. Mörkfruktigt, med typ plommon. På tungan var det intensivt och även om det var uttrycksfullt så sade det mig inte så mycket. Markerade tanniner, och riktigt strävt. Hade en härlig ton av syrliga röda bär i eftersmaken, som var mycket lång. Var först inne på Madiran, men lade faktiskt min gissning på Bordeaux (inte mer detaljerat än så - kan inte min Bordeaux). Det var skoj att pricka det! Sedan kom ödmjukspajen… gissade på 2010. :oops: Nåja, sjukt kul att få det framför sig, och gott var det! 91p.
DSC_1781.JPG
 
Toppen