Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

grappa

Medlem
Lite gott och blandat en fredagskväll.
20170211_160044[1].jpg

Bdx till maten: Trevlig ganska enkel Bordeaux inköpt hos Philipsson i Kokkedal. Ganska transparent, mörkblå. Vinbär, tobak, lite skogskänsla i dofterna. Vinbär, ceder, men lite tunn i frukten. Bra syra och tanniner och hyfsad lång eftersmak med en angenäm beska. Kvalitet 83 p, tycke och smak 82.
Marsala; har väldigt lite erfarenhet av denna typ av vin. Stor härlig doft av söta plommon, farinsocker, lite sötmandel. Mums! Smaken nästa helt torr, lite kvistig och en total överraskning i förhållande till doften. Inte oangenäm men lite tunn när man förväntar sig en sirapsliknande sötfruktig vätska. Doft 88 p, smak 83 p.
Madeira; Lite tillbakahållen doft av kola, kanderad frukt, sockerlag men betydligt mer beskedlig än Marsalan i doften. Smaken i stil med vad man tror att Marsalan skall ge med melass, söta frukter, katrinplommon med mera men utan att vara klibbig. Doft 83 p, smak 87 p.
Har haft både madeiran och marsalan öppnade i flera år (sannolikt mer än 5 år) och fortfarande levererar de bra, kanske lite på sista valsen.
 

Per Stade

Lege artis
Inte idag men för ett par veckor sedan
IMG_3979.JPG


2006 Chablis Vielles Vignes Domaine Sainte Claire från Brocard. Vi hade fått den i present och det var ju mycket vänligt tänkt, men det är ju inte många viner från Chablis, som tål att lagras speciellt länge. Den här var inget undantag, visserligen bra syra kvar men klart övermogen och oxiderad.
 

Wintermute

Medlem
Inte idag men för ett par veckor sedan
Visa bifogad bild 9349

2006 Chablis Vielles Vignes Domaine Sainte Claire från Brocard. Vi hade fått den i present och det var ju mycket vänligt tänkt, men det är ju inte många viner från Chablis, som tål att lagras speciellt länge. Den här var inget undantag, visserligen bra syra kvar men klart övermogen och oxiderad.
En av mina favoriter i regionen. Men den ska nog vara hälften så gammal...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inte idag men för ett par veckor sedan
Visa bifogad bild 9349

2006 Chablis Vielles Vignes Domaine Sainte Claire från Brocard. Vi hade fått den i present och det var ju mycket vänligt tänkt, men det är ju inte många viner från Chablis, som tål att lagras speciellt länge. Den här var inget undantag, visserligen bra syra kvar men klart övermogen och oxiderad.
Dricker en från 2015 just nu. Trevligt måste jag säga!
 

LeChat

Medlem
IMG_6998.JPG

2009 Domaine Pegau Chateauneuf Du Pape Cuvee Reservee

Pegau är aldrig mesigt. Snarare definitionen av komplexitet. En komplexitet som även innehåller rått kött, järn och stall vilket kanske inte faller alla på läppen. Initialt finns här en svag antydan av kolsyra vilket jag inte märkt i tidigare flaskor men den luftas bort efter ett tag i karaffen. Gott till entrecoten.
 

kimnyblom

Medlem
Pesquera tinto crianza - 1989.

Öppnade denna ikväll och hade egentligen inga större förväntningar. Positivt överraskad blev man !

Mörka bär , lakrits, koncentrerad smak, lite napa cab referenser. Runda tanniner och ganska silkig i munnen. Aningen kort finish. Tydligt att denna passerat sin top men håller förvånansvärt bra kvalitet ändå. Detta dricker jag gärna igen.

Blir till att köpa hem lite nyare årgångar!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ost och chablis till lunch fick starta min vinösa lördag. Tre mycket goda ostar och en förvånansvärt generös och delikat fruktig Brocard. Klassisk på sätt och vis, men mer som en ofatad bourgogne från sydligare breddgrader. Mogen och rund äpplefrukt med tropiska inslag samt delikata toner av smör, ost, jäst och honung. Fyllig munkänsla med bra intensitet. Ganska imponerad med tanke på att det handlar om en enklare chablis. (88p)

image.jpeg


Till kvällens köttbit så blev det dags att poppa 2013 Ridge Merlot Estate som inhandlades timmarna innan lite på uppstuds. Klart imponerad! Härligt balanserat med lagom extrovert frukt och läcker intensitet. Plommon, körsbär, ceder och kryddig tomatsås backas snyggt upp av ljus lufttorkad virginiatobak, fat och vanilj. Ett lysande vin! Drickfärdigt med lagringspotential. (92p)

image.jpeg
 

Mmm

Medlem
Måste säga, ni provar verkligen spännande viner. Själv är jag obotligt insnöad på Bordeaux men framför allt Italienska viner, just nu en Barbera av Pavese 2010, nektar för 110:-

Ha! Vilken slump! Jag drack samma vin och årgång igår kväll. Det var faktiskt helt enastående bra, bättre än den Foillard jag öppnade efteråt.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Till kvällens köttbit så blev det dags att poppa 2013 Ridge Merlot Estate som inhandlades timmarna innan lite på uppstuds. Klart imponerad! Härligt balanserat med lagom extrovert frukt och läcker intensitet. Plommon, körsbär, ceder och kryddig tomatsås backas snyggt upp av ljus lufttorkad virginiatobak, fat och vanilj. Ett lysande vin! Drickfärdigt med lagringspotential. (92p)
Tack för detta! Har en i skåpet som jag trodde jag måste glömma bort i ett antal år. Tydligen inte:)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Till fredagens färska tagliatelle med ryggbiff, grädde och svamp öppnades en 2013 3 Naissances från senaste släppet. Jag vill testa några viner från området då vi kommer att tillbringa några dagar där i sommar samt att jag ville se om en yrkesbroder kunde göra vin (vinmakaren Jean-Luc Quinquarlet arbetar halvtid som tandläkare). Vinet är en mix av ca 40% Syrah, ca 20% Mourvèdre och resten Grenache, Carignan och Cinsault. Fick lite kalla kårar då baksideetiketten är på svenska vilket inte brukar båda gott. Första sipparna gav en flashback till Coteaux de Languedoc vilket inte heller bådar gott men efter ordentligt med luft hände det saker. Mycket frukt av svarta bär, fint integrerade fat och polerade tanniner. Ett riktigt trevligt vin till en ringa peng! Blir nog ett besök hos kollegan i sommar?
 

Attachments

  • IMG_0001.jpg
    IMG_0001.jpg
    47,4 KB · Visningar: 278

Per Stade

Lege artis
Ost och chablis till lunch fick starta min vinösa lördag. Tre mycket goda ostar och en förvånansvärt generös och delikat fruktig Brocard. Klassisk på sätt och vis, men mer som en ofatad bourgogne från sydligare breddgrader. Mogen och rund äpplefrukt med tropiska inslag samt delikata toner av smör, ost, jäst och honung. Fyllig munkänsla med bra intensitet. Ganska imponerad med tanke på att det handlar om en enklare chablis. (88p)

Visa bifogad bild 9353

Så du har börjat finna vägen till den ljusa sidan.
Annars är väl Vielle Vignes en av de bättre i prisklassen, men har du provat Les Vénérables Vieilles Vignes från la Chablisienne?
IMG_3988.JPG

Och vem kan motstå en tjusig låda av plywood om du köper tre flaskor?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så du har börjat finna vägen till den ljusa sidan.
Annars är väl Vielle Vignes en av de bättre i prisklassen, men har du provat Les Vénérables Vieilles Vignes från la Chablisienne?
Visa bifogad bild 9363
Och vem kan motstå en tjusig låda av plywood om du köper tre flaskor?
Chablis har sin plats precis som det mesta, men det är sällan jag blir hänförd. Ska prova ditt förslag vid tillfälle. :)
 
Ost och chablis till lunch fick starta min vinösa lördag. Tre mycket goda ostar och en förvånansvärt generös och delikat fruktig Brocard. Klassisk på sätt och vis, men mer som en ofatad bourgogne från sydligare breddgrader. Mogen och rund äpplefrukt med tropiska inslag samt delikata toner av smör, ost, jäst och honung. Fyllig munkänsla med bra intensitet. Ganska imponerad med tanke på att det handlar om en enklare chablis. (88p)

Visa bifogad bild 9353

Till kvällens köttbit så blev det dags att poppa 2013 Ridge Merlot Estate som inhandlades timmarna innan lite på uppstuds. Klart imponerad! Härligt balanserat med lagom extrovert frukt och läcker intensitet. Plommon, körsbär, ceder och kryddig tomatsås backas snyggt upp av ljus lufttorkad virginiatobak, fat och vanilj. Ett lysande vin! Drickfärdigt med lagringspotential. (92p)

Visa bifogad bild 9354
Drack för två veckor sen ungefär. Håller med om allt! Hade nog t o m någon pinne högre. Köpte raskt en flaska till som någon inte hämtat ut på lokala bolaget.
 

Pontus

Medlem
1997 Moulin Touchais. Doft av ananasspad, persikor, mandlar och nån örtkrydda jag inte kan sätta fingret på. Smak av ananas, mango och apelsiner. Lite citrusskalbeska och en skopa mineraler i eftersmaken. Härlig balans på alla sätt när lite värme lyfter sötman en bit. Viss positiv utveckling med intensivare frukt efter lite luftning. 92p+.
Efter att ha druckit upp slatten från i fredags får jag justera till 92p++ och 94p här och nu. Helt annan kraft och annat djup idag. Mumma!
 
Last edited:

anders

Medlem
Högt ärade suputkollegor.
Förra helgen hade Matter of Taste sin första (och förhoppningsvis inte sista) vinmässa i Zürich.
Eftersom jag själv inte kände till bakgrunden innan jag fick inbjudan i brevlådan så kan jag nämna att om jag förstått det hela rätt så är Matter of Taste intimt sammankopplade med (ö)kände Robert Parker. Temat var enkelt, 500+ viner som alla fått 90 poäng eller mer skulle presenteras av vinmakare/importör/annan - under en helg, alltså som Vinnordic fast betydligt bättre viner. Misstänksam som jag är så närmast utgick jag ifrån att det skulle bjudas på stora mängder uppspritad svartvinbärssaft, helt i Parkers smak. Tack och lov visade det sig vara mycket långt mellan de vinerna vilket skulle kunna innebära att Parker själv inte sätter så mycket betyg längre. Det är jag tacksam för.
Hur som helst, jag separerade min plånbok från de drygt 1100 riksdaler (omräknat i CHF) som spektaklet skulle kosta för två intensiva eftermiddagar. Naturligtvis enbart för att kunna skriva en konsumentupplysning här och ingen som helst egoistisk tanke på min egen njutning i kombination med skadeglädje över att ni stackare satt i svinkalla Sverige med någon enstaka hyggligt ok pava. :D
Med så pass många provade viner sammanfattar jag det hela med "trendspaningar" med kommentarer kring extra intressanta flaskor.
500+ hinner man inte med på två eftermiddagar om det ska analyseras åtminstone något lite så det blir till att välja. Italien är ingen större favorit just nu så där lämnar jag blankt. Skippade även Tyskland eftersom jag konsumerar en hel del därifrån så de kunde uteslutas.
Champagne fanns representerad och kul var att representanten för Taittinger visade sig vara svensk. Deras Comte 2006 kunde för tillfället dock inte hänga med det som Bruno Paillard (i egen hög person) serverat precis innan. Vid bordet innan Bruno höll Duval-Leroy hov med två väldigt trevliga vintageflaskor från 2006 respektive 2000. Deras NV kändes dock översöt i min mun. Generellt så konfirmerades att jag och Parker inte är direkt överens om betygen vad gäller Champagne.
Provade en del Bourgogne och blev i vanlig ordning besviken. De vita kan fortfarande leverera men rött från Cote de Nuits and Cote de Beaune ligger kvalitetsmässigt låååååångt under vad som kan förväntas både pris- och konkurrensmässigt. Just nu känns det som att det enbart är etikettdrickare som fortfarande hänger kvar vid röd bourgogne för resten av pinot noir-världen gör bättre viner till lägre kostnad. Om de inte skärper sig lär det sluta med att EU får ytterligare ett franskt stödområde på halsen.
Bordeaux håller betydligt bättre klass men det känns ändå som att området lever en del på gamla lagrar. Normal brukar välkända egendomar vara försiktiga med att ta med sina bästa produkter på vinmässor, de säljer ju detta till höga priser i alla fall. Kul då att se att Ch Pontet-Canet tagit med sin 2010 som fått 100 pinnar. Vinet har en oklanderlig balans men jag saknar ändå den där extra kicken som jag förväntar mig av 100 pinnar. Tunnel?
Vidare till Chile och hade inte heller här några större förhoppningar. De har under lång tid gjort endimensionella viner av typ MER-frukt som tvärdör i glaset efter fem minuter. Det serverades fortfarande en hel del sådant men där fanns också några pavor - i synnerhet en cab sauv som jag tror är 2013 Cabo de Hornos från Grandes Vinos de San Pedro (det var lite stökigt vid just det bordet så jag är inte hundra på vad som hälldes i mitt glas, Chile och cab var det i alla fall) - som visar att de kan om de vill och att det så smått börjar röra på sig. Dock var det många av vinerna som definitivt inte når upp till 90 poäng i min bok. Kan ändå vara värt att hålla ögonen på framöver.
En riktig höjdare, precis som förväntat, var Portugal. Oerhört insmickrande viner med rejäl ryggrad. Bästa producenten var i min mun Reynolds med härligt drickbara viner. Jobbar mycket med druvan alicante bouschet som är en korsning av petit bouschet och grenache. Släktskapet med grenache är mycket tydlig i vinerna.
Provade också en del sherry och det var likaledes mycket bra viner till ringa kostnad. Här drog jag i mig det bästa vinet under helgen - 1946 Don PX Convento Seleccion (Toro Albala). Tjock och mörk som tjära med en oerhörd koncentration och fantastiskt balanserad sötma. Behöver jag ens nämna ordet 'komplext'? 100 ytterst välförtjänta poäng från både mig och Parker och trots ålder och poäng endast strax över 2000 svenska pesetas och det enligt schweiziskt kostnadsläge. Trots priset är det faktiskt fyndstämpel enligt mig och i synnerhet de som håller Madeira högt kan fundera på att slå till. Eftersom jag är en så otroligt ödmjuk och diskret person skickade representanten med lite extra för mig att njuta av vid ett senare tillfälle. :D
Det provades naturligtvis en hel del annat också men det var mer spridda skurar vilket inte riktigt låter sig sammanfattas i en trendspaning så jag sätter punkt här.
 
Toppen