Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mmm

Medlem
Från gårdagens vininferno (vi var bara tre pers...)

Dugat-Py Gevrey-Chambertin Coeur de Roy 2008
En producent som jag aldrig provat och jag köpte en flaska häromdagen i Köpenhamn. Har satt som mål att försöka identifiera vilken stil de olika producenterna har, för att veta bättre vad jag skall köpa. Denna producenten hamnar smakar ganska rustikt för att vara ett vin i 1000 kr klassen. Får en känsla av gammal bonde med keps och oljiga händer som puttrar hem på traktorn. Ganska grovt och lite grönt men också charmigt. Men som sagt kanske inte ett vin man vill betala så mycket för. Möjligen att det är ett vin för lång lagring?

Robert Chevillon NSG Vaucrains 2014
Detta vinet är så otroligt mycket mer elegant och feminint än Dugat-Py vinet. Ärligt talat, detta är den bästa Bourgogne jag druckit på länge. Jag köpte en del av honom runt 2006, men då var vinerna rätt hårda och lite muggiga ibland. Han måste ha ändrat stil fullständigt!

Chateau Carbonnieux (blanc) 2010
Detta var kvällens största överraskning. Helt fantastiskt!!! Precis lagom moget för min smak, gyllengult. Alla smaker sitter ihop perfekt och det har en fantastisk intensitet och balans. Mitt livs bästa vita Bordeaux (och då har jag ändå provat Laville några ggr)

Dauvissat Chablis La Forest 2011
Jag har en kontakt som ordnar en låda Dauvissat varje år, får ett mejl och jag betalar. Då kan man inte bara sluta köpa om det råkar vara en dålig årgång... För 2011:an har inte varit rolig tidigare, men känns bättre ikväll. Lite mognad har tagit bort den värsta snipigheten och fyllt ut vinet. Men det har inte en chans mot Bordeauxen.

As Caborcas 2013
Ett spännande vin som är oerhört charmerande! En sådan lätthet och aromatik i ett spanskt vin? Påminner lite om en riktigt bra Beaujolais

Champagnen har jag inget större minne av tyvärr, den var rätt intetsägande
 

Mmm

Medlem
Vad tyckte du om Dauvissat? Har bara druckit 2012 Les Vaillons, som var svinbra, men jag var också helt borttappad i dimmorna... Men lade etiketten på minnet för framtiden.

Dauvissat kan vara helt fantastisk! Mitt livs bästa Chablis var en La Forest från 2008! Men 2011:an och jag har inte varit på så god fot, men det är såklart inget dåligt vin. Jag har nog bara enormt höga förväntningar...
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2012 Domaine Léon Barral Faugères Valinière

Underbart komplex arom med en hel bukett av blommor med primärt lavendel och jasmin. Stalligt åt det "brettiga" hållet samt aningen oxiderat och volatilt utan att passera gränsen. Rökta fermenterade plommon, svartvinbärsblad, tranbär, lite animaliskt köttigt och körsbärskärna med lite torkade fikon i basen. Snygga fat med blyerts och ett uns ceder och kakao. Lite kryddpeppar och lagerblad någonstans bakom kulisserna ihop med lite nötig anklever i avslutet. Snyggt balanserat, men till skillnad mot Jadis, så behöver tanninerna rundas av en del – det är inte på topp ännu. Det biter ifrån ordentligt. Inte så stor kropp som man lätt kan tro med tanke på den stöddiga andelen mourvedre. Fylligt och stramt med snorbra längd som med råge sitter kvar i munnen ändå fram till det är dags för nästa sipp.

Riktigt gott och bryggläge, men känslan är att det ändå inte når Jadis höjder fullt ut i dagsläget trots en hundralapp saltat pris. Mer lagringsdugligt mest troligt, så möjligtvis drar det ifrån i spurten. (92p+)
 

Daniel A

Administratör
Föräldrarna på besök i helgen. Vi gjorde Malmö på fredagen och Köpenhamn på lördagen. Har lyckats dra ner dem i träsket ganska bra!

DSC_1760.JPG


NV Vouette et Sorbée, Saignée de Sorbée
Deg. 05-12-13. 100 % Pinot Noir. R-11 står det på etiketten, årgång 2011 antar jag?
Tacksam för att @MartinE fick mig att upptäcka den här producenten. Vilket underbart vin! Och en bra start på en bra helg. Dracks på Lyran i Malmö, ett ställe som presterade långt över förväntan (som var rätt hög).
Det första som blir uppenbart här är: det här är inte roséskumpa som jag är van vid att se den. Den är väldigt mörkröd i färgen. Doften är väldigt rödbärig, tranbär och hallon typ, följt av ett helt underbart stalligt djup. Elegant skitigt? Smaken följs upp med en trevligt avrundad syra, tillsammans med lite finstämda tanniner. RIktigt gott, och farligt lättdrucket. Lyckades ändå få flaskan att hålla under hela menyn, och den växte med tiden. Mums! 91p, med potential för mer!

2014 Côme Isambert, Chenin Blanc

Också på Lyran. Druckit det här vinet, men inte årgången, tidigare. Fortfarande ingen som orkat lägga in på CT… Pytteproducent? Bara allmänt okänd? Det är riktigt trevlig standardLoire för en liten peng. 87p.

DSC_1764.JPG


1992 Nicolas Joly, Clos de la Coulée de Serrant
Dracks på Årstiderna i Malmö. Gick in här enbart för att dricka vin. Måste göras igen - finns roliga och mogna saker i deras vinlista. Fick ett höjt ögonbryn när jag valde just det här: “Törs du verkligen det?”. Jodå, jag vet vad det är, och är villig att ta chansen.
Första flaskan var tokoxiderad - och nu vet jag verkligen hur “fel” oxidering ger sig tillkänna. Fick in en ny direkt. Den här var… inte uppenbart defekt. Efter lite velande, från både mig och sommelieren, slutar det med att jag bara betalar för halva, men tar också in något annat, säkrare kort (flaskan nedan).
En intressant upplevelse! Doftar mycket moget (skräll), vagt nötigt oxiderat, fuktig svamp (inte helt positivt), någon form av generisk (fuktig) frukt. Smaken är lite märklig - finns en hel del att hämta här, men lyckades inte identifiera något särskilt. Vinet beter sig lite störigt dock, syran är riktigt vass, men det finns liksom inget annat som kan backa upp det. Allt är liksom väldigt… tunt. Och eftersmaken är obefintlig. Växte en del med tid, men når näppeligen upp till mer än 85p.

IMG_20170208_232228.JPG

NV Jacquesson Cuvée 734

Det här blev det säkra kortet. 2006-bas, 54 % chardonnay, 26 % PM, 20 % PN. Deg. 2nd quart 2010. Dosage: 3,5 gr/l.
Bra grejer! Jäkla liv i den här jämfört med nekrovinet! Här finns alla sorters äpplen, fin brödighet/kexighet, lite citron, och antydningar till mognadstoner i form av nötter. Bubblorna är bland det trevligaste jag upplevt, väldigt små, men också väldigt många. Bubblar bort! Smaken är fortfarande vagt kartig, syran är hög, men det är ändå avrundat på ett sätt som yngre champagner inte är (i min ringa erfarenhet). Mums! 90p.

DSC_1767.JPG

2011 Jean-Francois Ganevat, Grusse en Billat, chardonnay
Dracks på Ved Stranden 10 i Köpenhamn, ett ställe som jag inte helt oväntat föll helt pladask för.
NaturJura som levererar! Tändsticksplån, popcorn och citrusfrukter i mängder, viss blommighet (som jag vanligtvis inte hittar i vit Jura), och en väldigt återhållsam oxidativ ton. Intensiv som attan på tungan, och bär upp sin höga syra bra. Tveklöst den “renaste” Ganevat jag smakat. Den som råkar ha sådana här flaskor i källaren kan ju skatta sig lycklig - potentialen är enorm. Riktigt kul och bra. 91p.

DSC_1768.JPG

2012 Bartolo Mascarello, Langhe Nebbiolo

Också Ved Stranden 10. Jag har aldrig riktigt givit nebbiolo (eller Italien) en chans. Kanske får börja ändra lite på det… får tacka @karl_ek för att ha introducerat mig till den här producenten. Det här var riktigt, riktigt trevligt. Skrev inte så mycket: blandade syrliga och mörka bär, lite kryddigt. Syran är mer närvarande än tanninerna, ungt men väldigt drickvänligt ändå. 90p.

2014 Kumeu River, Hunting Hill Chardonnay

Nu hade vi pallrat oss vidare till Fishmarket (ej mitt val), som kan vara min “sämsta” restaurangupplevelse någonsin. Tänk en kombination av McDonalds och The Flying Elk (gillar ingen av dem), som bara serverar smaklös fisk. Brrr.
Gick egentligen på en flaska 2014 Raveaneau Chablis, men den var tyvärr slut. :( Fick bli den här istället - gillar verkligen Kumeu River, och att få sätta i sig en ny vingård kändes skoj. Minst fem år för tidigt… Vansinniga mängder smör, ek och rostade toner. Det finns mycket frukt bakom, men de hittar inte riktigt fram. På tungan är det rätt slutet, med en syra som sargar gommen. Hade behövt tid för att öppna upp sig, men vi hällde oss i det och lämnade stället så fort vi bara kunde. Taskig behandling för ett bra vin. 88p där och då, men hade klarat sig bättre någon annanstans. Påminde om Ridge Monte Bello.
 
albe.jpg

Inte dagens, men väl gårdagens vin som dracks på en vinprovning tillsammans med fyra andra italienare. Kanske inte optimalt att öppna nu, men en väldigt trevlig Barolo som efter lite luftning visade upp en del mkt trevliga sidor. Hur som, det jag egentligen ville fråga var det som hände efter ungefär en timmes luftning. Helt plötsligt framträdde en oerhört tydlig doft av bensin, petroleum, diesel. Inte på något sätt oangenämnt, snarare tvärtom. Men det var inte alls vad jag förväntade mig från detta vin. Någon som upplevt nåt liknande?
 
Robert Chevillon NSG Vaucrains 2014
Detta vinet är så otroligt mycket mer elegant och feminint än Dugat-Py vinet. Ärligt talat, detta är den bästa Bourgogne jag druckit på länge. Jag köpte en del av honom runt 2006, men då var vinerna rätt hårda och lite muggiga ibland. Han måste ha ändrat stil fullständigt!
Har samma erfarenhet! Köpte mycket chevillon som jag sen blev rätt besviken på. min första bra (riktigt bra) vaucrain från chevillon var 2009. Tror sönerna tog över 2003/2004. Kanske tog ett par år att reformera.
PS instämmer vad gäller as caborcas också. Nueva Espana!
Däremot har jag som regel aldrig riktigt fastnat för ch carbonnieux. Men har nog druckit för tidigt. Eller för sent.
 

kayaker

Cyklist
Har samma erfarenhet! Köpte mycket chevillon som jag sen blev rätt besviken på. min första bra (riktigt bra) vaucrain från chevillon var 2009. Tror sönerna tog över 2003/2004. Kanske tog ett par år att reformera.
PS instämmer vad gäller as caborcas också. Nueva Espana!
Allt jag provat från Chevillon från 2010 och senare har varit bra eller mycket bra, men det kanske finns någon tydlig skiljelinje i tiden man bör följa?
Telmo Rodriguez är duktig och As Caborcas är mycket bra.
 

Silenos

Medlem
Robert Chevillon NSG Vaucrains 2014
Detta vinet är så otroligt mycket mer elegant och feminint än Dugat-Py vinet. Ärligt talat, detta är den bästa Bourgogne jag druckit på länge. Jag köpte en del av honom runt 2006, men då var vinerna rätt hårda och lite muggiga ibland. Han måste ha ändrat stil fullständigt!

Jag drack samma vin för någon månad sedan och jag håller med om att det har fina kvalitéer. Dock med ett stort aber, alkoholen; det är sällan jag upplever att den märks i regionens viner men här stack den ut och det störde rejält. Innan hade jag nog trott att det skulle bli påfyllning av det här vinet, men nu fick det va. Det märkliga är att en tolva av samma vin inte hade de problemen, man hade ju gissat på det omvända om något...
 

Pontus

Medlem
1997 Moulin Touchais. Doft av ananasspad, persikor, mandlar och nån örtkrydda jag inte kan sätta fingret på. Smak av ananas, mango och apelsiner. Lite citrusskalbeska och en skopa mineraler i eftersmaken. Härlig balans på alla sätt när lite värme lyfter sötman en bit. Viss positiv utveckling med intensivare frukt efter lite luftning. 92p+.
 

chambertin

Medlem
Inte dagens, men väl gårdagens vin som dracks på en vinprovning tillsammans med fyra andra italienare. Kanske inte optimalt att öppna nu, men en väldigt trevlig Barolo som efter lite luftning visade upp en del mkt trevliga sidor. Hur som, det jag egentligen ville fråga var det som hände efter ungefär en timmes luftning. Helt plötsligt framträdde en oerhört tydlig doft av bensin, petroleum, diesel. Inte på något sätt oangenämnt, snarare tvärtom. Men det var inte alls vad jag förväntade mig från detta vin. Någon som upplevt nåt liknande?
Har inte upplevt ngn petroleumdoft i Vajras Albe men dom två årgångar jag smakat har för mig varit väldigt mediokra. Deras Bricco delle Viole däremot var lysande bra (-08 provat).
I den prisklassen som Vajra Albe befinner sig så skulle jag alla dagar i veckan välja Cascina Cucco från Carlo Merolli i Danmark (numera Tenuta Cucco).
 

LeChat

Medlem
IMG_6996.JPG

Chateau Bourgneuf 2009
Dog Point Pinot Noir 2014

I torsdag blev det god Pomerol. Även om Merlot dominerar så sticker CF ut på ett piggt och intresseväckande sätt. Idag drack jag det sista glaset som var kvar i flaskan. Vinet har blivit större på alla sätt (men inte bättre) och lite plåster kommer också fram. Detta är en rätt medioker Bordeaux egentligen och ändå så god. Min kärlek till Bordeaux håller i sig. Köper mer och mer...

Dog Point är en rätt typisk PN från Marlborough. Bra med mineral, goda bär och rabarber. Inget enastående men riktigt god redan nu och ett par år till kommer säkert göra gott.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Frun bjöd på blindvin igår kväll.

image.jpeg

2014 Bogle Vineyards Old Vine Zinfandel

Stort och fylligt. Mängder av plommon, vanilj, blåbär och rostade fat. Klart mer sötma och frukt i smaken än månadens amarone. Riktigt gott och syndigt okomplicerat den första halvan av glaset. Därefter blev det för mycket flytande blåbärspaj över det hela, men inte helt oävet om man har ett öppet sinne och klarar av bombastiska och sötfruktiga viner. (85p)

Blåbärspajen fällde avgörandet. Gissade på 7 Deadly Zins.
 

Skrutt

Medlem
Har inte upplevt ngn petroleumdoft i Vajras Albe men dom två årgångar jag smakat har för mig varit väldigt mediokra. Deras Bricco delle Viole däremot var lysande bra (-08 provat).
I den prisklassen som Vajra Albe befinner sig så skulle jag alla dagar i veckan välja Cascina Cucco från Carlo Merolli i Danmark (numera Tenuta Cucco).
Lite svårt att jämföra erfareneter av Albe då du inte anger årgångar. Enorm skillnad på -07 (lean cat med balans och förtrollande dos viol), -09 (fruktig men oxå tämligen syltig och kletig) samt -08, -10 och -11, som behöver mer tid.
 

chambertin

Medlem
Lite svårt att jämföra erfareneter av Albe då du inte anger årgångar. Enorm skillnad på -07 (lean cat med balans och förtrollande dos viol), -09 (fruktig men oxå tämligen syltig och kletig) samt -08, -10 och -11, som behöver mer tid.
Det var Albe -09 (tror jag) och -10 (säker) som jag provat. -10 har jag druckit tre ggr och var inte imponerad ngn gång. Inte dåligt men lite tunnt och ointressant. Tycker en -10 borde ha mer att erbjuda. Drack den första gången jämte en Barbaresco -10 (för ung. samma peng) som var klassen bättre.

Vajras Barolo Alba är märkligt billig i Sverige jfrt med Europa vilket väcker vissa misstankar om specialcuvée för SB men har inte provat flaskor från Europa mot SB-flaskor så detta är bara spekulation från min sida.
 

Skrutt

Medlem
Det var Albe -09 (tror jag) och -10 (säker) som jag provat. -10 har jag druckit tre ggr och var inte imponerad ngn gång. Inte dåligt men lite tunnt och ointressant. Tycker en -10 borde ha mer att erbjuda. Drack den första gången jämte en Barbaresco -10 (för ung. samma peng) som var klassen bättre.

Vajras Barolo Alba är märkligt billig i Sverige jfrt med Europa vilket väcker vissa misstankar om specialcuvée för SB men har inte provat flaskor från Europa mot SB-flaskor så detta är bara spekulation från min sida.
Misstanken späs på av att flaskorna efter -07 ser annorlunda (fulare) ut.
 
Toppen