Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skrutt

Medlem
Sunt vet jag inte. Det leder nog tyvärr till en ökad konsumtion :( Jag har massor av flaskor som jag vill stoppa in i den och då måste jag ju ta ut samma mängd :p
Jag har också ett fullt vinkylskåp men för att undvika för tidig konsumption förpassar jag korttidslagrade viner till ett vanligt extra kylskåp som får stå på under högsommardagar. Det känns som en ok lösning men det blir lätt lite för kallt, <8 gr. Inom ett år har jag ett till vinkylskåp.
 

Dalskåning

Medlem
En 2008 Vive la Joie Cremant som apertif och matlagningshjälp.

Ankbrösten, rotfruktscremen, rödvinssåsen och haricot vertsen sköljs ner med en ung Bin 2 från 2013

Skål :)
 

Attachments

  • IMG_1693.JPG
    IMG_1693.JPG
    42,1 KB · Visningar: 190

Krisman

Medlem
Domäne Wachau Riesling Selection 2015
Trevlig inbjudande mineralisk doft med noter av persika, päron och citrus.
Fruktig och druvtypisk i smaken, känns lite varmare än grannlandets riesling.
Bra standardriesling för bra peng.

Keller Limestone Riesling Kabinett 2015

Mineral rökig och sötfruktig doft som påminner mig om aprikosmarmelad. Finns även citronzest i doften.
Väldigt spritsig när den var nyöppnad, gulfruktig, honungsmelon, druvor och en väl balanserad sötma och fin stram syra som ligger finstämd i bakgrunden från start till finish.
Kan tänka mig att det passar utmärkt med asiatisk mat, både med och utan hetta.

IMG_7629.JPG
 

Rexel

Medlem
Länge sedan jag skrev en smaknot här, mycket har givetvis slunkit ner för strupen, men nu kvällens röd-tjut.
2011 Barolo Sandrone Le Vigne. (94 P)
Riktigt tillgänglig, trodde den skulle var lite spretig o tvär, men icke. Istället ganska mjuk i min gom.
Mängder av parfym, kanel, röda bär, lite godis med smörkola i bakgrunden.....mumma
 

chambertin

Medlem
Länge sedan jag skrev en smaknot här, mycket har givetvis slunkit ner för strupen, men nu kvällens röd-tjut.
2011 Barolo Sandrone Le Vigne. (94 P)
Riktigt tillgänglig, trodde den skulle var lite spretig o tvär, men icke. Istället ganska mjuk i min gom.
Mängder av parfym, kanel, röda bär, lite godis med smörkola i bakgrunden.....mumma
Fingrade på den jag också ikväll men det blev en Mencia i stället. Kul att Sandrone levererade.
 

Trydebull

Medlem
Fingrade på den jag också ikväll men det blev en Mencia i stället. Kul att Sandrone levererade.
Två som funderar på samma vin, under samma kväll. Mkt bra betyg, som backas upp något av CT. Har ni köpt dem på SB i tidigare släpp eller från någon annan leverantör? Hittar en Barbera från samma producent - men ingen Barolo på Sb.
 

KimHartman

Medlem
Två som funderar på samma vin, under samma kväll. Mkt bra betyg, som backas upp något av CT. Har ni köpt dem på SB i tidigare släpp eller från någon annan leverantör? Hittar en Barbera från samma producent - men ingen Barolo på Sb.

Jag har köpt Le Vigne 2010 (hösten 2014) och 2011 (hösten 2015) från SB.

Ser ut som att Stefan Töpler har 2007 i lager, en årgång som likt 2011 i många fall varit tillgänglig tidigt.
 

chambertin

Medlem
Två som funderar på samma vin, under samma kväll. Mkt bra betyg, som backas upp något av CT. Har ni köpt dem på SB i tidigare släpp eller från någon annan leverantör? Hittar en Barbera från samma producent - men ingen Barolo på Sb.
Vet inte exakt var mina kommer ifrån (langarnas vägar äro outgrundliga) men det var INTE SB för 11:eek:rna av de Le Vigne jag har.
Gillar Sandrone generellt så har inga problem att köpa obesett om priset är ok.
 

Pontus

Medlem
2012 Charles Smith MCK Syrah. Doft av mörka bär, plommon, vanilj och en uns vitpeppar. Fyllig smak av mörka bär och en knippe örter. Fint integrerade fat. Saknar en del komplexitet och är alltför kraftigt och varmfruktigt för min smak. Behöver några år på rygg. 88p+.
 
Comte Liger-Belair La Romanee 2013.
Starter forsiktig.
Med luft oser det fantastisk pinotparfyme.
Meget dyp frukt, mørke bringebær, blomster, sexy spice og litt røykaktig steinmineralitet.
Så uendelig vakkert, og aromaene ligger lag på lag.
Forelskelse servert på glass!
Den dype frukten fortsetter i munnen også.
Intens med fantastisk fruktkvalitet.
Den føles aldri tung eller brutal, bare kraftfull eleganse.
Konsentrasjon, sødme og syre går hånd i hånd.
Balanse på ypperste nivå.
Lineær og drikker supert med luft.
Meget lang finish med de fineste tanniner.
97p
 

Attachments

  • IMG_3126.JPG
    IMG_3126.JPG
    87,3 KB · Visningar: 178

Keen

slan
Comte Liger-Belair La Romanee 2013.
Starter forsiktig.
Med luft oser det fantastisk pinotparfyme.
Meget dyp frukt, mørke bringebær, blomster, sexy spice og litt røykaktig steinmineralitet.
Så uendelig vakkert, og aromaene ligger lag på lag.
Forelskelse servert på glass!
Den dype frukten fortsetter i munnen også.
Intens med fantastisk fruktkvalitet.
Den føles aldri tung eller brutal, bare kraftfull eleganse.
Konsentrasjon, sødme og syre går hånd i hånd.
Balanse på ypperste nivå.
Lineær og drikker supert med luft.
Meget lang finish med de fineste tanniner.
97p


Jag drack 78:an, från när Bouchard fortfarande gjorde vinet från den vingården, för ett par år sedan. Fantastisk även i sällskapet för kvällen (semi-horisontal av DRC 2010).
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Det är väl det som är syftet - att dricka vin! :p


Som sagt - det är bara en tidsfråga innan du inser att du behöver ett skåp till! :D
Det där kom jag på bara ett par veckor efter att detta skåpet kom på plats:(. Problemet är att vi kommer att flytta till lägenhet inom två år och då blir utrymmet klart begränsat. Ca 1/3 av utrymmet i vinkylskåpet upptas av viner som som bör ligga >5 år så jag funderar på att försöka skaffa en vinylla på Grappe el dyl för sådana viner som ej är för (relativ) omedelbar konsumtion. Då slipper jag också bli frestad att nalla någon i förtid:oops::oops:
 

Skrutt

Medlem
Face-off:
Namnlös2.png
2015 Saint Cosme CdR v/s 2015 Santa Duc VV CdR

Medan Saint Cosme har 100% syrah ska Santa Duc Grenache innehålla 75% Grenache, 20% Syrah och 5% Cinsault, så jämförelsen är inte stringent. Blir snarast en fråga om vilket som jag helst dricker. Båda är torra, båda är smakrika, goda och köpvärda. Jag uppfattar Saint Cosme som svalare, bärigare och mer läskande - lämpligt till grillat. Santa Duc å sin sida ljuder av dov lakrits, och känns faktiskt kraftigare (stick i stäv med SBs smakklockor) och även lite mer generiskt.

Det lite mer lekfulla vinet vinner med en eller ett par poäng:
2015 Saint Cosme CdR 88.4p :ängel:
2015 Santa Duc VV CdR 86.7p :rolleyes:
Pris 110 rep 117 kr. Mkt p...t.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Helgens viner

NV Gosset Brut Grand Rosé
Lite för hög syra och lite för lite frukt, förväntade mig mer efter alla positiva omdömen här från forumet. Tycker att månadens vin för några månader sedan var bättre. Hoppas på flaskvariation och att den andra flaskan som jag har liggande hemma är bättre! Men visst är det ett bra vin ändå. Kanske är det jag som hoppas på för mycket innan korken ryker. 88p.

2013 Domaine Léon Barral Fougères Jadis
Fylligt och elegant. Lång finish. Doft och smak av läder, vitpeppar, mörka bär och choklad. Dricker gärna mer från den här producenten! 90p.

2013 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape
När vinet dracks till maten så var det trevligt. När det sedan jämfördes mot Leon Barral Jadis så kändes det nästan obalanserat. Doft av nagellack, blåbär, sötlakrits och lite peppar. Väldigt tät och koncentrerad i munnen. Lite för eldig finish för att kunna klassas som elegant. Mer bombastiskt. Tror säkert att vinet har en hel del att vinna på lagring. 87p.

2015 Pflüger Fuchsmantel Riesling
Helgens bästa vin, krispigt, torrt, elegant. Medelfylligt med hög syra och lång finish. Doft av krusbär, persika, mango och honungsmelon. Riktigt snyggt, rent och gott! Säger man läskande eftersmak? Man vill iaf ha mer! 92p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
För omväxlings skull så blev det fisk till middag igår. Vi vände ett par laxfjärilar i stekpannan och brassade lite jordärtskockspuré med lite koriander- och chilikryddad salsasallad som partner.

Svårt med vinval här, men vi passade på att testa lite högkvalitativ pinot gris väl medvetna om att det möjligen är ett vågat val. I stort sett heltorr dessutom (indice 1). Vad hade forumet valt?

2014 Zind-Humbrecht Pinot Gris Clos Windsbuhl
Högkoncentrerad och läcker pinot gris. Spelar grymt bra ihop med maten. Lagom fet och balanserad med fyllig kropp. Tropisk frukt och honung med nyanser av aprikos, persika och gula plommon med lite snygg blommighet och kryddighet i bakgrunden. Lång fin eftersmak med len, aningen eldig känsla med ett uns sötma. Riktigt bra pinot gris är kul. Inte så in i bänken komplext ännu, men lovande. (89p+)

image.jpeg
 
Toppen