Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- augusti 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    15

Rexel

Medlem
Verkar som jag är först ut:)

Färg: mellanmörk rubinröd
Doft: pepparmint o mynta, men mer åt mynta. Rosor/blommor, kanel. Hade svårt att hitta dofterna på vinet, ngt som jag inte kunde sätta fingret på. Efter ha doftat runt i kryddskåpet sprang jag över till grannens nyponhäck....liten doft av omogna nypon:)
Smak: Pepprig, unken jord, körsbär. Ganska rejäl syra, medium "korta" tanniner och hyfsad längd.
En bra barolo av årgång 2010, men jag saknar ngt, kändes lite slätstruken. Känns lite som jag har en sån där dag där doft och smaksinnen inte är helt på plats. Idag 89P
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det finns säkert minst 500 flaskor hos importören.
-Såklart, varför skulle funktionen med webbsaldot vara någonting annat än ännu ett sätt för Systembolaget att irritera kunden så mycket att de kanske avstår från att köpa något. :vägg:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Verkar som jag är först ut:)

Färg: mellanmörk rubinröd
Doft: pepparmint o mynta, men mer åt mynta. Rosor/blommor, kanel. Hade svårt att hitta dofterna på vinet, ngt som jag inte kunde sätta fingret på. Efter ha doftat runt i kryddskåpet sprang jag över till grannens nyponhäck....liten doft av omogna nypon:)
Smak: Pepprig, unken jord, körsbär. Ganska rejäl syra, medium "korta" tanniner och hyfsad längd.
En bra barolo av årgång 2010, men jag saknar ngt, kändes lite slätstruken. Känns lite som jag har en sån där dag där doft och smaksinnen inte är helt på plats. Idag 89P
Jag hoppas innerligen att det finns några flaskor kvar när jag kommer hem om ett par veckor. Skulle ju kännas konstigt att missa månadens vin. :eek:
 

Skrutt

Medlem
Smet in och fixade en flaska idag. Nu undrar jag mest om det finns någon överdrift som är för överdriven för att beskriva hur länge denna flaska behöver dekanteras...
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Smet in och fixade en flaska idag. Nu undrar jag mest om det finns någon överdrift som är för överdriven för att beskriva hur länge denna flaska behöver dekanteras...

Bra fråga.. Jag tar i och drar på med en "lagom" överdrift... Det känns som att en "flaskluftning" på 12+ timmar efter att ha hällt upp litegrann är på sin plats, och efter det kanske 6 timmar i karaff vore något? Det är ju trots allt ett vin med kraftiga tanniner och att kalla det ungt vore ju en underdrift.
 

kayaker

Cyklist
-Såklart, varför skulle funktionen med webbsaldot vara någonting annat än ännu ett sätt för Systembolaget att irritera kunden så mycket att de kanske avstår från att köpa något. :vägg:
De har helt enkelt skjutit över mer av lagringskostnaderna på importörerna sedan några år tillbaka.
 

Michael.S

Medlem
Idag dricker vi månadens vin. Jag får återkomma med noteringar under morgondagen. Idag är det annat än noteringar som förs. :)
 

Attachments

  • IMG_20140802_214001.jpg
    IMG_20140802_214001.jpg
    37,5 KB · Visningar: 304

Gurto

Medlem
Så var viner drucket:

På karaff i ca 3h. Drucket kring 17-18 grader. Svampig kork men hittade inget som jag tolkade som defekt i
själva viner.

I doften mörka bär, bra Barolo-parfym, lite tjära, rejält kryddigt (peppar och torkade örter), lätt metalliskt, svarta oliver och fat. Rätt stängt och svårtillgängligt.

I munnen ett relativt slankt (går inte att tala om någon svulstighet i frukt i alla fall) men mycket stramt vin med rejält med tanniner och (fat-?) kryddighet. Bra koncentration. Knutet.

Bra ursprungstypiskt vin men, inte helt oväntat, för tidigt att dricka nu. Behöver öppna upp och det kantiga behöver rundas av.

Var hur som helst en trevligt vinupplevelse och behövde inte skämmas i sällskap med lite lagrade hårdostar och kallskuret.
 

Livermore

Medlem
Vinet dracks i helgen och här kommer mitt omdöme.
Tegelröd färg

Fin druvig parfym med kryddor (svårt att sätta namn på dem) och viss fatkaraktär.

Koncentrerad smak, och även här en kryddig smak med viss frukt. Tanninerna inte så kraftiga som jag trodde de skulle vara.

Ett gott vin men som säkert blir bättre med åren. Koncentrationen finns där men komponenterna är inte helt balanserade. Kanske med mer tid i horisontellt läge. Hade inte haft något emot att ha några hemma för lagring.
 

Segol

Medlem
Jag hade tänkt dricka den i godan ro i fredags men min fru hade bjudit in grannarna på middag så den delades med dem, törstiga rackare dessutom så jag fick hålla till godo med ett glas eftersom jag bara hade köpt en flaska.

På karaff en dryg timme, blev tyvärr inte tid för mer.
Doft: körsbär, kärnor av körsbär, kryddor (peppar/kanel). Relativt kort och inte särskilt stor doft.
Smak: körsbär, en viss beska, viol, väl sammansatt med markerade tanniner

Det finns inget i doft och smak som stör, det är det som saknas som gör att jag inte är mer entusiastisk.
Längre tid i karaff hade säkert gjort gott och utan att fullt ut kunna bedöma viners potential tror jag att vinet kommer bli klart bättre med några års lagring. Det är dock gott redan nu, inte alls omöjligt att jag köper några flaskor till och glömmer dem några år.
 
Inköp och konsumtion samma dag. 6 timmar på karaff.
Provade av vinet i samband med karaffering, lätt spritig doft som är väldigt ung och volatil.

Efter 6 timmar i karaff så har den lätt spritiga doften avtagit något och ersatts med körsbär, svarta vinbär, viss ek och lätt syrlighet. Smaken är dominerad av tanniner men något svag kropp och syrlig kort eftersmak.

Vinet behöver definitivt lagring och vinner över viner som GD Vajra Albe vilken tappat de senaste årgångarna. Köp, lägg undan och ha ett bra vardagsvin om 3-4 år

Edi: Som matvin fungerar Paolo Conterno väldigt bra redan idag. Vi grillade upp några salsiccias med tillbehör. Mycket kött och kryddor tas upp av det unga vinet.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Smet in och fixade en flaska idag. Nu undrar jag mest om det finns någon överdrift som är för överdriven för att beskriva hur länge denna flaska behöver dekanteras...

Bra fråga.. Jag tar i och drar på med en "lagom" överdrift... Det känns som att en "flaskluftning" på 12+ timmar efter att ha hällt upp litegrann är på sin plats, och efter det kanske 6 timmar i karaff vore något? Det är ju trots allt ett vin med kraftiga tanniner och att kalla det ungt vore ju en underdrift.

...och alla spoilers...
@Mats fixar du att åstadkomma en dekantering innan du går isäng innan AT-tentan?
 
Toppen