Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- augusti 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    15

Mats

Gone todash....
...och alla spoilers...
@Mats fixar du att åstadkomma en dekantering innan du går isäng innan AT-tentan?
Fel dag att fråga komplicerade frågor.... Är i Gävle på Getaway-festivalen och har pimplat öl ohejdat i fyra dygn, knappt sovit sen jag kom hit med metal-festande på campingen dygnet runt (andra alltså, inte jag!) och värmer just upp för Dimmu Borgir!!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fel dag att fråga komplicerade frågor.... Är i Gävle på Getaway-festivalen och har pimplat öl ohejdat i fyra dygn, knappt sovit sen jag kom hit med metal-festande på campingen dygnet runt (andra alltså, inte jag!) och värmer just upp för Dimmu Borgir!!
Zaaatan i gatan @Mats njuuut som FAEN! Vi hörs efter DB-konserten. Här i Yokohama har vi bara en tyfon att lyssna till... Väser, skriker, viner, regnet smattrar, stormen ylar och tjuter...
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Fel dag att fråga komplicerade frågor.... Är i Gävle på Getaway-festivalen och har pimplat öl ohejdat i fyra dygn, knappt sovit sen jag kom hit med metal-festande på campingen dygnet runt (andra alltså, inte jag!) och värmer just upp för Dimmu Borgir!!

Kul, önskar att jag vore där också! Kul med folk som har bra hobbys förutom vin....:)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fel dag att fråga komplicerade frågor.... Är i Gävle på Getaway-festivalen och har pimplat öl ohejdat i fyra dygn, knappt sovit sen jag kom hit med metal-festande på campingen dygnet runt (andra alltså, inte jag!) och värmer just upp för Dimmu Borgir!!
Rock on!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Idag kommer jag inhandla detta vin. Öppnar det mest troligt ikväll (har ju fortfarande semester i några dagar till). Ser framemot lite stram Nebbiolo. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Då var det dags. Har smuttat på vinet under större delen av kvällen och även testat det ihop med lite ost och chark.

Summering
Rejält lättfotad skapelse, men med struktur och bra bett. Ungt, lite knutet samt aningen oborstat och svårtillgängligt just nu. Ett riktigt gott vin, men för 300 kr så förväntar jag mig lite mer. Mest troligt så är det lite obalanserat och oslipat idag, dvs lite lagring gör nog susen. 89p

Smaknotering
Mängder av röda körsbär möter näsan direkt. Nästan lite syntetisk frukt som förstärks av en tydlig kärnighet som drar åt björnklister eller möjligen marsipan. Lite lingon, ceder, målarfärg och romrussin kompletterar frukten snyggt och i bakgrunden ruvar lite tjära, oregano och en knivsudd vitpeppar. Ganska druvtypiskt vin, men det känns oförlöst; de mer subtila dragen behöver få lite mer plats, vilket jag misstänker att lite lagring borde kunna åstadkomma.

I munnen känns det heltorrt och uttorkande, inte alls så fruktigt som aromen skvallrar om. Syran är hög och tanninerna är små men ganska ettriga. Bra koncentration med tanke på den relativt späda kroppen. Det känns även svalt i den något korta eftersmaken, där lite mentol och aningen järn ger sig till känna.
 
Trådskapare
chambertin

chambertin

Medlem
Så då har även jag provat månadens vin.

Dricker den under 3 dagar och den är märkbart bättre den 3:e dagen och visar inga tendenser att falla ihop.
På doften hittar jag först ”mina” standardmarkörer för odekanterad Barolo vilka är järn (blött varmt rostigt järn), nypon, körsbär och tjära.
Den är lätt eterisk och har en kärnbitter fruktdoft med ett stänk oborstad alkohol. Kärnorna blir aningen minder framträdande med lite luft och finns där efter ett tag mer som mandel vilket är trevligt.
Smaken är väldigt ung och med torra och rejäla tanniner i dagsläget. Frukten är bra på plats men inte speciellt komplex eller stor. Kanske aningen i minsta laget i förhållande till tanniner och alkohol. Det finns inga värme/russin-tendenser som hos vissa viner från 2007 och 2009 utan det känns som ett svalt och men aningen lätt vin som spretar lite för mycket nu. Eftersmaken är medellång men det känns som det mesta kommer att utvecklas till det bättre med några år på rygg i källaren.
Helt ok vin men kanske en 50-lapp för högt pris. Skulle vara intressant att prova storebror Barolo Ginestra jämte detta men årgången som finns nu är ju inte densamma. http://www.systembolaget.se/92220
Poäng ? Tja är ju inte så bra på det men 88-90p skulle jag kunna tänka mig.
 

Vino fino

Medlem
Som vanligt något sen , men månaden har ju åtta dagar kvar...

Karmosinröd, ung. (Svårt att inte gilla den här färgen som inte så lite påminner om den körsbärsmörka rosso corsa som Ferrari F1 använder. Men det är en helt ovidkommande parantes som inte har med vin att göra...) Typisk Nebbiolo i doften med bittermandel, nyponrosor och ett stänk tjära. Stabbig, lite oborstad stil i gomen, med primärsmaker och ordentligt med syra. Frukten känns fortfarande grön och omogen, fortfarande är det matiga salta toner som dominerar snarare än den där djupa körsbärssmaken som vi alla, eller åtminstone jag, letar efter i Nebbiolo. Torrt, lite stumt slut, typiskt ungt, med bra syra men lite metalliskt. Den här gossen behöver en del tid på sig. 89p. Ett snäpp under kategorin enastående. Bra valuta? Njaaoooääää... Gott? Jorå. Men bättre om 5-10 år.
 

Mats

Gone todash....
Så där ja, drucket och bedömt med en hel dag tillgodo inom drickfönstret.

Doft som domineras av äppelmust/outspädd äppeljuice, körsbär och cyanid från kärnorna. Munvattnade god och hög syra, halvstora lite bittra/beska tanniner och en hel del körsbär i smaken. Återhållsamt och slankt. Mycket gott men ack så ungt, knutet och oförlöst, behöver 5-10 år till på sig för att visa sitt rätta jag. Passade fint till spenatpizza. Idag 88-89 p men kommer stiga med mognad och då kanske värt sitt pris men ska vinet drickas idag och köpas på SB köper jag hellre någon Langhe för en hundring mindre.
 

mnor

Medlem
Här är min smaknot
Det första som slår mig är doft av körsbär (körsbärskarameller som man fick av farmor) och en svag ton av etanol (Finlandia vodka).
Smak av körsbär, röda bär, som går över i röda vinbär och avslutas med att smaka stjälkigt (bittert). Min bättre hälft uttryckte att det var vattnigt och jag kan bara hålla med.

Jag är inget jätte fan av Barolo och de gånger jag har druckit har de oftast haft några år mer på nacken, vilket är en förutsättning för att jag skall uppskatta Barolo. Detta vin skulle jag inte köpa själv och hade jag haft det hemma hade jag inte rört det på 10 år. Som sagt inget som jag går igång på!
 

gece

Man vänjer sig.
Drack ju denna för en vecka sen men postade aldrig här, skäms!
Opens up with rather generous mix of dark and red fruit, which disappears after a while being replaced by aromatic wood, which eventually lets some of the fruit reappear, this time accompanied by some florality and hints of chocolate. Good acidity, relatively mild tannins (for being a young Barolo).
 
Sist igen. Trots att det var två veckor sedan den blev provad :)
Det blev att dricka den med lite tryffelrätter(Tyvärr torkad med inte så mycket smak. Men det blev bra ändå)
Kokt rimmad kalvtunga med linssallad, pepparrotsmajonäs och tryffelpuré.
image.jpg
Tryffelöst vaktelbröst med fikon, rågbröd och fikonhack.
image.jpg
Så till vinet.
Doft: Körsbär, svarta vinbär, lakrits, svag fatkaraktär
Smak: Framförallt körsbär, men även en hel del lakrits här också. En aning vattnig i mitten som blev bättre ju längre det dekanterades. Trots flera timmars dekantering så var tanninerna fortfarande väldigt kraftiga vilket dock blev en aning bättre dagen efter. Alldeles för tidigt att dricka nu, skulle jag säga utan att ha allt för mycket erfarenhet av lagringstider.
 
Toppen