Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - december 2015 - von Winning Pinot Noir II 2012

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Gurto

Medlem
Som vanligt ganska sen på't, men nu har jag druckit i alla fall:

(ljummen julskinka och blöta)
Doft: Surkörsbär, tranbär, blodapelsin, sur disktrasa, träigt kryddigt och lätt rökigt av slocknad brasa.
Smak: friska röda bär med fin träig kryddighet och lätt besk örtighet. Bra koncentration, struktur och balans.

En riktigt trevlig Pinot i tydlig tysk stil (framför allt den där tonen av slocknad brasa är en tydlig markör tycker jag). Gillar't. Dricker fint nu men kan säkert utvecklas positivt en sisådär fyra, fem år till i alla fall. 88p+

Passade fint till skinkans sälta och kryddigheten från senapen.
 

sunqan

Vinös
Som vanligt ganska sen på't, men nu har jag druckit i alla fall:

(ljummen julskinka och blöta)
Doft: Surkörsbär, tranbär, blodapelsin, sur disktrasa, träigt kryddigt och lätt rökigt av slocknad brasa.
Smak: friska röda bär med fin träig kryddighet och lätt besk örtighet. Bra koncentration, struktur och balans.

En riktigt trevlig Pinot i tydlig tysk stil (framför allt den där tonen av slocknad brasa är en tydlig markör tycker jag). Gillar't. Dricker fint nu men kan säkert utvecklas positivt en sisådär fyra, fem år till i alla fall. 88p+

Passade fint till skinkans sälta och kryddigheten från senapen.
Va... klar med skinkan före midnatt?
 

sunqan

Vinös
Det har varit tradition ända sen jag var liten,. Problemet nu är att det är svårt att hinna med när skinkan åker in i ugnen vid 1930. Då hälper bara olika grader av fusk - baka skinkan nån dag innan och griljera dfd; köpa fördig skinka och griljera dfd eller den riktiga hädelsen - köpa färdiggriljerad julskinka i skivor.
 

Gurto

Medlem
Det har varit tradition ända sen jag var liten,. Problemet nu är att det är svårt att hinna med när skinkan åker in i ugnen vid 1930. Då hälper bara olika grader av fusk - baka skinkan nån dag innan och griljera dfd; köpa fördig skinka och griljera dfd eller den riktiga hädelsen - köpa färdiggriljerad julskinka i skivor.

Ingen i familjen som jobbar den 23:e normalt sett så vi har kunnat hålla den traditionen vid liv utan fusk.
 

kayaker

Cyklist
Provade månadens vin på självaste julafton.
Ganska ljus men ändå relativt mörk för att vara en Pinot Noir så blint går det att gå lite vilse, särskilt geografiskt, om man ser till resten av intrycken...
I doften dominerar rök, körsbär och kryddor. Här hade jag definitivt kunnat hamna i Italien då jag upplever doften mer italiensk än för någon annan Pinot Noir jag provat. I munnen dominerar kryddorna, men jag hittar även toner av lingon. Ingen körsbär i smaken så Italienvibbarna saknas här. Syran är OK och tanninerna ganska tydliga men snälla. Tyvärr så har vinet en inte helt angenäm beska, troligigtvis från eken, som stör mer än nödvändigt. Ekstörigheten mildras dock avsevärt mot slutet av flaskan så det borde kunna bli betydligt bättre med lite mer tid på rygg. Lite lurigt att försöka ge ett rättvisande betyg då jag upplever att vinet känns ofärdigt idag. 83p, fast med potential på uppemot 89-90p?
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Så har även jag fått korken ur och provat detta vin. Det dracks under tre dagar där jag själv tycker att dag två var den som levererade bäst.

Klar och halvljus färg, ser inbjudande ut. Det finns ganska mycket frukt och bär i doften men de leker just nu kurragömma och har hittat en kraftigt rostad tunna att gömma sig i. Doften får mig först att tänka på en pinot eller möjligen en pinotage från Sydafrika med sina brända och rökiga toner. Smaken fyller på i samma stil. Det är hög syra, små men ganska ettriga tanniner som gör sig påminda och förstärker den brända och beska tonen. Dag två hade både det brända och beskan lugnat ner sig lite. Frukten kommer in i sedvanlig ordning med hallon. Under dag två så kommer en välbekant doft av pata negera och andra lufttorkade skinkor fram.
Dag tre var det lite för lite av allt, tur att det bara fanns en liten skvätt kvar.
Hade jag fått det blint hade nog gissning blivit Sydafrika trots den lite för höga syran för det.
Allt som allt ett bra vin tycker jag. Skulle ge den 85p +1 poäng för doft av pata negra = 86p
Skulle kunna tänka mig att köpa någon flaska till och ta fram till julen 2017.
 

mnor

Medlem
Ser att jag inte är ensam om att ha druckit vinet över 3 dagar
Dag1:
Doft: Ek och röda bär
Smak EEEEEEEEEEEEEEEEK och senare lite lätt multna jordgubbar och söta hallon kaffe och choklad. (Om jag druckit blint hade jag gissat på en överekad pinot från USA)

Dag2:
Fortfarande fat men mycket mycket bättre integrerat. Nu börjar det tydligare framträda röda bär (jordgubbar, hallon, lingon)
och vinet har en mycket bättre balans i sin helhet, där frukten är i centrum och inte faten.

Dag3:
Skulle med facit i hand druckit ur vinet dag2. Nu spretar vinet rejält och en otrevlig lingonbeska har tagit över smakerna.

Jag är snäll med tanke på att det är jul och bedömer vinet efter dag 2: 86 poäng.
 
Till slut fick även jag provat månadens vin.
Doften tar sig efter en stund och där finns ganska mycket som jag förknippar med PN. Fin frukt och härliga kryddor.
Smaken är också trevlig med röda bär: hallon, körsbär och lite lingon. Finstämda kryddor. Bra syror. Tanninerna biter men inte ohemult mycket. En del fat men inget som stör mig. Jag är ganska tålig. Så kommer eftersmaken och förstör allt. En beska som drar mot grön paprika. Oj vad synd. Jag köpte bara en flaska och några fler blir det inte!
Betyg 3
 

gece

Man vänjer sig.
"Jag är inte Lipolist, jag är bara pinotskeptiker"... jag brukar inte vara så förtjust i pinne men man måste ju testa sina gränser.
... mer än vad vi brukar i pinne. Lite rostade toner (mkt svaga antydningar av kaffe), grädde och smörkola; cederträ, en lite pepprig kryddighet samt sötlakrits; lite frukt i form av plommon och söta röda bär (hallon, lite lingon?). Bra, frisk syra med ganska tama tanniner.
Min klart mer pinotkompatibla motpart hittar många vegetala toner, i spektrat från floralt (blomsterbutik, tulpan, lite viol?) till paprika (såväl kokt som rå).

Omdöme då? "Ett bra lunchvin; lätt men trevligt!" Mer kvantitativt kan vi väl säga 85p.
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Då är det min tur att presentera mina tankar kring månadens vin:
Dracks över tre dagar, vilket visade sig vara en dag för mycket. Den är helt klart bäst dag två.

Vid dekanteringen känner jag - ve och fasa - en ton av glögg i doften! Denna är lyckligtvis borta när vinet väl hamnar i glaset.

I glaset efter fyra timmars luftning (samt under de följande två kvällarna - totalt intryck): Rökig och bärig doft med fatkaraktär. Inslag av gödselstack, jordgubbssaft, körsbär, tranbär, rosor, lite disktrasa och bränd ved. Dag 2 även lite julskinka - eller är det lufttorkad skinka? Smaken är ganska lätt, torr och något kryddig. Jag hittar röda körsbär, lakrits, läder, ek och örter.

Det här är ett trevligt vin, men det känns ofärdigt idag. Det blir dock bättre om man dricker det till mat! Dag 1 provade jag det till lammfärs med champinjoner och valnötter och vinet lyfte verkligen tillsammans med detta! Dag 2 testade jag det först med stavar av cheddar (funkade OK) och sedan tillsammans med naturella cashewnötter (funkade bra). Dag 3, då vinet började kännas lite trött, drack jag det till friterade fläsksvålar (Torreznillos, Jamon Ibérico) men det var ingen lysande kombo. Fläsksvålarna var bättre på egen hand.

Sammanfattningsvis: Vinet är alldeles för ungt idag, men har tillräckliga kvaliteter för att definieras som "mycket bra" - om än knappt - och jag ger det därför 85 p.

IMG_9063.JPG
 
Toppen