Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet – februari 2017 – Amarone Classico, Brigaldara

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Månadens amarone.JPG

Testade de här för ett bra tag sedan, men har haft begränsade internetmöjligheter på sistone, inget nedskrivet så omdömet är bara från minnet:
2012 Brigaldara Amarone della Valpolicella Classico mot 2013 Domaine Léon Barral Faugères Jadis, starade båda vinerna relativt svala, kallare än normal serveringstemperatur. Vn 1 var initialt en ganska klumpig fruktbomb, medan 2:an hade sval frukt, massor av salvia och rosmarin, elegans och en schysst längd, lite drag åt Bourgogne. De fyra vid bordet som provade blint, undertecknad inkluderad, satte 1:an som Amarone, vilket givetvis var fel:oops:. Så länge som Amaronen var hyfsat sval var det ett underbart vin, men med stigade temperatur och luft fick den ett oangenämt drag av florsockersötma, som säkert härrör från alkoholen, örterna dämpades och frukten blev mer kvalmig. Jag har sällan (aldrig?) testat ett vin som har försämrats så snabbt på så kort tid. Väldigt svårt att sätta betyg, i början var inne på en 92:a men mot slutet var det mer en 84:a (ger den dock medelvärdet 88p, vilket kanske är lite i överkant?). Jadis gick i rakt motsatt riktning, väldigt sluten till att börja med, men där gjorde luften och värmen susen, frukten stramade upp sig och örterna växte fram, slutade med något som var både elegant och gott. Jag kanske inte delar alla superlativen från @Mattias S , men i slutändan var det ett riktigt bra vin.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kul att någon vågar välja amarone. Att kritisera det är att slå in öppna dörrar. Själv blev jag övertygad och överraskad av dess potential efter att ha fått Quintarelli 2006?blint. Igår blev det dessutom ett glas Quintarelli 98 så taskigt utgångsläge...

Murriga mörka dofter i form av choklad och fikon. Inte så kraftigt som Quintarellin som även hade tobak men tycker mig ändå känna igen stile. Det gör jag ofta när det inte är blint...:rolleyes: Ett uns vanilj och något besvärande acetonlukt i bakgrunden. Även lite insutten chesterfieldsoffa. Dvs blandning av läder och mörkt trä.

I munnen förvånansvärt tunt fast ändå inte. "Strukturen" kommer enbart från alkoholen vilket gör att det blir tunt om man bortser från den ytliga kryddigheten.

83p

Fortfarande inte övertygad om amarone i denna prisklassen. Kanske vågar jag på mig hans prestige eller så blir det Quintarelli och dal Forno för hela slanten!:cool:
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Nu när jag läser de andra smaknoterna börjar jag undra om vi druckit samma vin? Eller hade jag fått en defekt flaska? Men vad vet jag? Är ju bara en newbie på området;)
Tycker vi har haft liknande upplevelse.
Fikon, dadlar, plommon och katrinplommon kan jag aldrig urskilja (gissar alltid fel på doftprover). I praktiken är det samma typ av doft i min värld. Alkoholen var det som bar upp vinet för mig med vilket är negativt i min bok.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tycker vi har haft liknande upplevelse.
Fikon, dadlar, plommon och katrinplommon kan jag aldrig urskilja (gissar alltid fel på doftprover). I praktiken är det samma typ av doft i min värld. Alkoholen var det som bar upp vinet för mig med vilket är negativt i min bok.
Japp!
 

mnor

Medlem
Mörk frukt körsbär, plommon, toner av katrinplommon, vaniljsocker.


Till att börja med känns vinet känns ganska slankt för att vara en amarone, ingen av de brutala fikon och katrinplommons bomberna. Det som stör mig dock är den dammiga eftersmaken av vaniljsocker, känns nästan som man äter vanilljsocker med sked. Hade hoppats att vinet skulle växa under kvällen men det gjorde det inte. I det stora hela ett bra vin även om jag inte är speciellt förtjust i den dammiga eftersmaken, 85 poäng.

Noteras kan att min bättre hälft som vanligtvis tycker om amarone, dömde ut vinet ganska fort och var inte förtjust i det alls.
 
Mörk slöja, doft med lite frukt, damm. Något åt det köttiga hållet. Smaken har en del frukt, lite vanilj, stall, hyfsat mycket strävhet. Plommon, örter. Mer frukt när det är svalt. Ganska mycket syra.
Hade inte gissat Amarone, hade förväntningar/förutfattade meningar som inte realiserades. Gott men, vet inte när jag skulle välja detta. 86p
 

Helen

Medlem
Ojjj ojjj vilken ära @JC:s Vintankar !
Hmmm det är bara ett problem. Denna tråd "Låt oss dela en pava" är en utav de få trådar som jag inte följer så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag handlar i princip inga viner på vårt kära systembolag. Jag tror inte ens att jag kan räkna upp 10 viner som jag köpte förra året på systemet. Jag vet att jag köpte följande viner Domaine de Chevalier rött 2013, Guigal Cote Rhone perfekt vin till såsen, Sauternes suduiraut, Fonseca Guimaraens samt några Champagner....
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ojjj ojjj vilken ära @JC:s Vintankar !
Hmmm det är bara ett problem. Denna tråd "Låt oss dela en pava" är en utav de få trådar som jag inte följer så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag handlar i princip inga viner på vårt kära systembolag. Jag tror inte ens att jag kan räkna upp 10 viner som jag köpte förra året på systemet. Jag vet att jag köpte följande viner Domaine de Chevalier rött 2013, Guigal Cote Rhone perfekt vin till såsen, Sauternes suduiraut, Fonseca Guimaraens samt några Champagner....
Försök bara kolla upp vad du skulle kunna tänka dig att välja så hjälper vi till att styra upp med tråd och upplägg. Ett intressant vin som vi med relativ lätthet kan få tag i är en fördel. Gärna från SB och gärna något som du av rimliga skäl tror kan vara intressant för forumet. Du kan ju inte missa chansen menar jag! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ojjj ojjj vilken ära @JC:s Vintankar !
Hmmm det är bara ett problem. Denna tråd "Låt oss dela en pava" är en utav de få trådar som jag inte följer så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag handlar i princip inga viner på vårt kära systembolag. Jag tror inte ens att jag kan räkna upp 10 viner som jag köpte förra året på systemet. Jag vet att jag köpte följande viner Domaine de Chevalier rött 2013, Guigal Cote Rhone perfekt vin till såsen, Sauternes suduiraut, Fonseca Guimaraens samt några Champagner....
Dags att ta ställning! Om inte du vill behöver @JC:s Vintankar välja någon annan och det skulle ju vara trist! :)
 

Helen

Medlem
Dags att ta ställning! Om inte du vill behöver @JC:s Vintankar välja någon annan och det skulle ju vara trist! :)
Jag vill, jag vill, jag vill MEN jag måste få mera tid... Kan jag få skjuta fram min månad? Välj någon annan för denna månad.
I och med att jag inte vet vad det finns för roliga viner på systemet så måste jag få gå igenom deras produkter samt läsa igenom några gamla trådar här på forumet.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Lyckades prova vinet 5-6 gånger under februari. Färgen drar åt det ljusare hållet. Doften är påtagligt dominerad av söt frukt, godiskörsbär, lite svarta vinbär, russin, och tydlig alkohol. Hittade även lite vanilj och choklad. Sötfruktigt i munnen med en tydlig alkoholvärmen, snälla, mjuka tanniner och en ganska snäll syra. Bra intensitet och längd. En duglig Amarone i lite "lättare" stil. Tycker dock att sötman (8g/l) tillsammans med den höga alkoholen (16%) blir lite besvärlig i en såpass slank skrud. 87P
 

Magikern

Medlem
Fredagkvällens uppställning:

Visa bifogad bild 9371

Terra di Lavoro 2010 är ett helt annat vin, fortfarande alldeles för ungt men har struktur och kraft att om +5 år komma upp i de ca 94 p det har på CT. Finns på Bolis (#71961, 476 kr).


Kul att det finns kvar. Ett under radarn vin utan tvekan. Tog med den på BYOB häromåret men folk gillade inte vinet och gissade på sydafrika. Ett utmärkt vin redan idag i mitt tycke. En annorlunda stil som tilltalar mig.
 
Toppen