Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

CH

Medlem
Grym helg där smaker fortfarande är närvarande och intrycken inte är helt smälta.

Med jämna mellanrum så lyckas vi boka Stefan Karlsson (SK Mat & Människor) som kommer ner till vår vinkällare och skämmer bort oss med helt sinnessjukt många och bra rätter.
Varje tillfälle har haft ett tema och lördagens var SALON.

73BYMF7.jpg


Välkomnades med Delamotte BdB på magnum som var frisk, gräddig och med en skön rostad ton och riktigt bra balans. Samtidigt som man sippade på denna gick Stefan igenom vad som skulle serveras under kvällen. (kommer gå igenom menyn i tråden ”idag äter vi” senare under veckan)

Till bords blev vi sedan serverade Delamotte bdb från vanlig flaska samt 1990 magnum. Bdb på vanlig flaska var inte alls som den innan från magnum. Tillbakadragen och ganska trist som kom av sig helt mellan de båda från magnum.
1990 var däremot stor på näsan men trots att den kom från magnum så var den förbi sin topp. Mogen med tydliga madeiratoner men fortfarande men alla delar på plats.

Efter lite inledande Delamotte däremot så blev det dags för det alla sett fram emot nämligen forta omgången med Salon.

Vi börjar med 2002 vs 1999 och som ni säkert kan gissa var det 2 stenhårda och extremt unga champagner framför oss. Gav inte speciellt mycket och det var först långt senare på kvällen med mycket värme och luft som något hände. Kommer återkomma till det senare.

Nästa omgång var 1997 vs 1996 och även här var det 2 väldigt unga champagner som kräver många år i källaren för att komma till sin rätt. 1997 var den som var mest öppen och den man kunde börja njuta lite av i väntan på de andra. 1996 är inne i en korridor och svårt att säga när den kommer ur den.

Efter en hel del snack fram och tillbaka så kommer omgången som visar exakt hur bra Salon kan vara. Vi får in 1995 vs 1990 och nu är det inte längre unga stenhårda viner utan något helt annat. 1995 är öppen och helt fantastisk. Självklart tokigt mycket syra men en matchande frukt oc med denna byter hela kävllen skepnad från att alla sett ut som barn som precis fått smaka på citron till att se ut som Ferdinand när han får lukta på blommor.
1990 däremot tycker jag är för mogen och även om den är bra så håller jag 1995 som klart bättre.

Innan man hunnit smällta ta in allt från 1995 så kommer nästa omgång till bordet och nu höjs nivån ytterligare ett steg. Vi får in 1988 vs 1985. Inser att superlativ inte räcker till och man blir riktigt känslosam, speciellt eftersom Salon 88 förevigt kommer vara förknippat med Pelle/Krug88 (lång historia som kan berättas vid ett senare tillfälle) och detta var den klart bästa flaskan jag prova. Den har i princip allt men toppas av 1985 bredvid som är snäppet bättre (enligt mig) på allt. Det vara långa diskussioner om vilket av dessa som var bäst men allt vi kunde enas om var att det var överjävligt bra båda.

Innan vi hunnit hämta oss från föregående omgång så är det dags för kvällen sista varmrätt och årgång, 1983. Tyvärr är den precis som 1990, för mogen för min smak.

2 desserter återstår och till den första får vi Château Suduiraut 2002. Fullproppad med saffran och aprikoser och den raka motsatsen till champagnerna vi provat under kvällen.

Kvällen sista vin blir en Krohn Colheita 1960 och även om det var ett riktigt bra vin så försvann den bland allt annat som var fantastiskt.

Sammanfattningsvis så skulle jag säga att 2002, 1999, 1997, 1996 är tokigt unga, 1995 är tillgänglig men kommer bli hur grym som helst om man kan låta den ligga, 1990 samt 1983 är för mogna och dags att sälja eller dricka och 1988 & 1985 är överjäkligt bra nu!

Efteråt när man gick över det lilla (och varma) som man hade kvar i sina glas så hade 1997 & 1999 öppnat upp sig ganska ordentligt mot hur de var när de serverades och mitt omdöme om dem reviderades. Fortfarande stenhårda och fullproppade med syra men mera öppna och med en hint om vad som komma skall. Inte i närheten av 1995 men fullt njutbara och det började pratas om hur många flaskor det egentligen finns kvar av dem på sb.
 

MartinE

Medlem
Grym helg där smaker fortfarande är närvarande och intrycken inte är helt smälta.

Med jämna mellanrum så lyckas vi boka Stefan Karlsson (SK Mat & Människor) som kommer ner till vår vinkällare och skämmer bort oss med helt sinnessjukt många och bra rätter.
Varje tillfälle har haft ett tema och lördagens var SALON.

73BYMF7.jpg


Välkomnades med Delamotte BdB på magnum som var frisk, gräddig och med en skön rostad ton och riktigt bra balans. Samtidigt som man sippade på denna gick Stefan igenom vad som skulle serveras under kvällen. (kommer gå igenom menyn i tråden ”idag äter vi” senare under veckan)

Till bords blev vi sedan serverade Delamotte bdb från vanlig flaska samt 1990 magnum. Bdb på vanlig flaska var inte alls som den innan från magnum. Tillbakadragen och ganska trist som kom av sig helt mellan de båda från magnum.
1990 var däremot stor på näsan men trots att den kom från magnum så var den förbi sin topp. Mogen med tydliga madeiratoner men fortfarande men alla delar på plats.

Efter lite inledande Delamotte däremot så blev det dags för det alla sett fram emot nämligen forta omgången med Salon.

Vi börjar med 2002 vs 1999 och som ni säkert kan gissa var det 2 stenhårda och extremt unga champagner framför oss. Gav inte speciellt mycket och det var först långt senare på kvällen med mycket värme och luft som något hände. Kommer återkomma till det senare.

Nästa omgång var 1997 vs 1996 och även här var det 2 väldigt unga champagner som kräver många år i källaren för att komma till sin rätt. 1997 var den som var mest öppen och den man kunde börja njuta lite av i väntan på de andra. 1996 är inne i en korridor och svårt att säga när den kommer ur den.

Efter en hel del snack fram och tillbaka så kommer omgången som visar exakt hur bra Salon kan vara. Vi får in 1995 vs 1990 och nu är det inte längre unga stenhårda viner utan något helt annat. 1995 är öppen och helt fantastisk. Självklart tokigt mycket syra men en matchande frukt oc med denna byter hela kävllen skepnad från att alla sett ut som barn som precis fått smaka på citron till att se ut som Ferdinand när han får lukta på blommor.
1990 däremot tycker jag är för mogen och även om den är bra så håller jag 1995 som klart bättre.

Innan man hunnit smällta ta in allt från 1995 så kommer nästa omgång till bordet och nu höjs nivån ytterligare ett steg. Vi får in 1988 vs 1985. Inser att superlativ inte räcker till och man blir riktigt känslosam, speciellt eftersom Salon 88 förevigt kommer vara förknippat med Pelle/Krug88 (lång historia som kan berättas vid ett senare tillfälle) och detta var den klart bästa flaskan jag prova. Den har i princip allt men toppas av 1985 bredvid som är snäppet bättre (enligt mig) på allt. Det vara långa diskussioner om vilket av dessa som var bäst men allt vi kunde enas om var att det var överjävligt bra båda.

Innan vi hunnit hämta oss från föregående omgång så är det dags för kvällen sista varmrätt och årgång, 1983. Tyvärr är den precis som 1990, för mogen för min smak.

2 desserter återstår och till den första får vi Château Suduiraut 2002. Fullproppad med saffran och aprikoser och den raka motsatsen till champagnerna vi provat under kvällen.

Kvällen sista vin blir en Krohn Colheita 1960 och även om det var ett riktigt bra vin så försvann den bland allt annat som var fantastiskt.

Sammanfattningsvis så skulle jag säga att 2002, 1999, 1997, 1996 är tokigt unga, 1995 är tillgänglig men kommer bli hur grym som helst om man kan låta den ligga, 1990 samt 1983 är för mogna och dags att sälja eller dricka och 1988 & 1985 är överjäkligt bra nu!

Efteråt när man gick över det lilla (och varma) som man hade kvar i sina glas så hade 1997 & 1999 öppnat upp sig ganska ordentligt mot hur de var när de serverades och mitt omdöme om dem reviderades. Fortfarande stenhårda och fullproppade med syra men mera öppna och med en hint om vad som komma skall. Inte i närheten av 1995 men fullt njutbara och det började pratas om hur många flaskor det egentligen finns kvar av dem på sb.
Det låter som en fantastisk provning! Intressant att du upplevde 90:an som för mogen! Tack för att du delade med dig.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inga anteckningar dock då inga dylika gjordes. Kanske att @Matlen vågar sig på från minnet...
Ja, precis som du skriver så var det här en sund övning att dricka vin helt utan att nördigt analysera och anteckna, vilket känns nyttigt att göra ibland. Lite lustigt också att en parmässig BYOB landade i 4 st PN-viner, helt av en slump. Angående frågeställningen om "jag vågar mig på att beskriva från minnet" så har jag en klar bild av vinerna och antar utmaningen att försöka ge vinerna rättvisa, men några exakta betyg tänker jag inte sätta. Alla vinerna låg ungefär mellan 87-92p kan vi säga för enkelhetens skull. :)

image.jpg


2012 René Muré Pinot Noir V
Pinot från Alsace är riktigt kul och när det kommer från lite bättre och mer ambitiösa producenter, så kan det vara helt underbart. just René Muré är en sådan. Albert Mann är dock den producent som givit mig absolut störst behållning från detta distrikt. Just detta vin är en frikostig och fruktig historia med läcker primärfruktig arom av rabarber, hallon och lite kryddig örtighet. Små finstämda element av blodapelsin och bergamott kan hittas också för den som ger det lite tid. Ganska vresig och ungdomlig även i munnen, men med helt ok drag i de teliknande tanninerna.

Charmigt vin, men inget vin som passerar 90+ i min bok utan är mer av ett schysst vardagsvin av god kvalitet. fick det blint i svart glas och gissade såklart på PN, då det är mycket druvtypiskt. Område och producent knep jag det med, men mer på grund av att jag känner värdparet lite för väl. ;)

2005 René Muré Pinot Noir V
En åldrad variant av vinet ovan och visst tusan upplevdes detta totalt annorlunda. Moget med mycket drag av rotfrukt och höstlöv med en frukt som drar åt det lite "cabbigare" hållet (lite mörkare frukt). Klart trevligt och härligt vin, snudd på 90p. Även detta fick jag blint i svart glas och gissade på en mogen Bourgogne, men var långtifrån säker. Resonerade även lite kring en lättviktsbordeaux eller till och med Rioja.

2012 Beaux Frères Willamette Valley
Har både druckit just detta vin och dess storebror tidigare, dvs den vingårdbetecknade varianten. Gillar detta klart mer. Dracks fullkomligt oblint. Ung och sluten arom, men med mycket finess och elegans. Mörka körsbär, plommon och hallon varvas med vaniljiga fat med små stråk av dill och peppar. Det är dock i munnen som detta vin visar upp sig på riktigt med en oerhört bra intensitet och längd. Len som silke och medelfylligt. Riktigt bra, men borde utvecklas massor med lite mognadskomplexitet. Ett vin runt 90p ungefär (strax över om jag väger in tidigare erfarenheter), dessutom riktigt gott.

2013 Bay of Fires Pinot Noir Tasmanien
Pinot från den kallaste delen av Australien är alltid kul att prova. Just detta var också den PN med den absolut kallaste karaktären. Dracks helt oblint. Mycket lingon och tranbär ihop med lite överdrivna fat som bidrar med både gummi och rejäla mängder kafferost och sandelträ. Knivskarp syra och heltorrt avslut.

För 200 pix så kan man inte klaga, det är mycket vin för pengarna, men på något vis så känns det lite vulgärt. Lite mindre fat och mer fokus på den fina frukten som trots allt finns där, så hade det kunnat bli en höjdare. Klart bra vin ändå och betyget hamnar någonstans mellan 87-89p. Vinet finns dessutom att hitta under SB:s småpartier just nu för den som är intresserad av att prova, vilket jag tycker ni borde vara. :)

2005 Philippe Leclerc Chambolle-Musigny Les Babillaires
Detta vin togs fram som ett bonusvin då det visade sig att vi av en ren slump lyckats få en provning med 4 st PN-viner och då vill man ju även testa av en Bourgogne som referens såklart. Moget och härligt med massiv röd frukt åt nypon, torkade körsbär och ett uns svarta vinbär och stall. Medelfylligt och strävt till tusen i munnen med en hel del blyerts i avslutet, lite så att man undrade om etiketten verkligen var rätt, då det kändes avsevärt mer som en Nebbiolo. Hade aldrig gissat PN blint. Kul vin och riktigt jäkla bra, men som referens för Bourgogne så var det uselt ur ett stilperspektiv.

Tycker absolut att detta hamnar runt 90-strecket och visst tusan var det riktigt gott!

2004 Chateau Pierre Bisé Coteaux de Layon
Älskar söt Chenin Blanc, speciellt ädelrötade varianter. Detta fick jag blint och landade snabbt i Loire. Mycket saffran, aprikos och smutsig honung. Inga direkta fattoner fick mig bort från Sauternes och de som i min värld återstår är Riesling eller Tokaji. Riesling var också bara att plocka bort pga av obefintlig petroleum och därefter vara det bara att slå till med Loire och varför inte just Pierre Bisé, återigen med tanke på värdparet.

Svingott vin och helt klart WOTN. Magiskt intensivt med skyhög syra och perfekt balanserad sötma. Det skall till en riktigt bra Sauternes för att klå detta vill jag lova. 90+ (fan, det kanske till och med borde få 93!)

Tack som tusan för en trevlig kväll @vininfo.nu!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Grym helg där smaker fortfarande är närvarande och intrycken inte är helt smälta.

Med jämna mellanrum så lyckas vi boka Stefan Karlsson (SK Mat & Människor) som kommer ner till vår vinkällare och skämmer bort oss med helt sinnessjukt många och bra rätter.
Varje tillfälle har haft ett tema och lördagens var SALON.

73BYMF7.jpg


Välkomnades med Delamotte BdB på magnum som var frisk, gräddig och med en skön rostad ton och riktigt bra balans. Samtidigt som man sippade på denna gick Stefan igenom vad som skulle serveras under kvällen. (kommer gå igenom menyn i tråden ”idag äter vi” senare under veckan)

Till bords blev vi sedan serverade Delamotte bdb från vanlig flaska samt 1990 magnum. Bdb på vanlig flaska var inte alls som den innan från magnum. Tillbakadragen och ganska trist som kom av sig helt mellan de båda från magnum.
1990 var däremot stor på näsan men trots att den kom från magnum så var den förbi sin topp. Mogen med tydliga madeiratoner men fortfarande men alla delar på plats.

Efter lite inledande Delamotte däremot så blev det dags för det alla sett fram emot nämligen forta omgången med Salon.

Vi börjar med 2002 vs 1999 och som ni säkert kan gissa var det 2 stenhårda och extremt unga champagner framför oss. Gav inte speciellt mycket och det var först långt senare på kvällen med mycket värme och luft som något hände. Kommer återkomma till det senare.

Nästa omgång var 1997 vs 1996 och även här var det 2 väldigt unga champagner som kräver många år i källaren för att komma till sin rätt. 1997 var den som var mest öppen och den man kunde börja njuta lite av i väntan på de andra. 1996 är inne i en korridor och svårt att säga när den kommer ur den.

Efter en hel del snack fram och tillbaka så kommer omgången som visar exakt hur bra Salon kan vara. Vi får in 1995 vs 1990 och nu är det inte längre unga stenhårda viner utan något helt annat. 1995 är öppen och helt fantastisk. Självklart tokigt mycket syra men en matchande frukt oc med denna byter hela kävllen skepnad från att alla sett ut som barn som precis fått smaka på citron till att se ut som Ferdinand när han får lukta på blommor.
1990 däremot tycker jag är för mogen och även om den är bra så håller jag 1995 som klart bättre.

Innan man hunnit smällta ta in allt från 1995 så kommer nästa omgång till bordet och nu höjs nivån ytterligare ett steg. Vi får in 1988 vs 1985. Inser att superlativ inte räcker till och man blir riktigt känslosam, speciellt eftersom Salon 88 förevigt kommer vara förknippat med Pelle/Krug88 (lång historia som kan berättas vid ett senare tillfälle) och detta var den klart bästa flaskan jag prova. Den har i princip allt men toppas av 1985 bredvid som är snäppet bättre (enligt mig) på allt. Det vara långa diskussioner om vilket av dessa som var bäst men allt vi kunde enas om var att det var överjävligt bra båda.

Innan vi hunnit hämta oss från föregående omgång så är det dags för kvällen sista varmrätt och årgång, 1983. Tyvärr är den precis som 1990, för mogen för min smak.

2 desserter återstår och till den första får vi Château Suduiraut 2002. Fullproppad med saffran och aprikoser och den raka motsatsen till champagnerna vi provat under kvällen.

Kvällen sista vin blir en Krohn Colheita 1960 och även om det var ett riktigt bra vin så försvann den bland allt annat som var fantastiskt.

Sammanfattningsvis så skulle jag säga att 2002, 1999, 1997, 1996 är tokigt unga, 1995 är tillgänglig men kommer bli hur grym som helst om man kan låta den ligga, 1990 samt 1983 är för mogna och dags att sälja eller dricka och 1988 & 1985 är överjäkligt bra nu!

Efteråt när man gick över det lilla (och varma) som man hade kvar i sina glas så hade 1997 & 1999 öppnat upp sig ganska ordentligt mot hur de var när de serverades och mitt omdöme om dem reviderades. Fortfarande stenhårda och fullproppade med syra men mera öppna och med en hint om vad som komma skall. Inte i närheten av 1995 men fullt njutbara och det började pratas om hur många flaskor det egentligen finns kvar av dem på sb.
Hatar dig lite just nu:kyss: Tack för noten !
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det låter som en fantastisk provning! Intressant att du upplevde 90:an som för mogen! Tack för att du delade med dig.
För ett flertal årgångar av Salon bl a 90:an är flaskvariationen avsevärd främst beroende på deg. datum de sista 90orna som såldes på SB (sent deg. datum) var/är allt annat en angenäma att dricka. De med tidigt deg. datum kommer säkerligen utvecklas ytterligare.
 

CH

Medlem
Det låter som en fantastisk provning! Intressant att du upplevde 90:an som för mogen! Tack för att du delade med dig.
För ett flertal årgångar av Salon bl a 90:an är flaskvariationen avsevärd främst beroende på deg. datum de sista 90orna som såldes på SB (sent deg. datum) var/är allt annat en angenäma att dricka. De med tidigt deg. datum kommer säkerligen utvecklas ytterligare.

Har provat den vid 3 olika tillfällen och upplevt samma sak alla gångerna.
Är dessvärre inte säker på vilka deg.datum alla flaskorna har men den som var med i helgens provning (och samma sak gäller för alla Salon som provades i helgen) så är de inköpt på SB direkt efter lansering och jag antog att det innebar tidigt deg. datum. Felaktigt antagande?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Har provat den vid 3 olika tillfällen och upplevt samma sak alla gångerna.
Är dessvärre inte säker på vilka deg.datum alla flaskorna har men den som var med i helgens provning (och samma sak gäller för alla Salon som provades i helgen) så är de inköpt på SB direkt efter lansering och jag antog att det innebar tidigt deg. datum. Felaktigt antagande?
Nej, absolut inte! Det var Krug88 som gav mig insikten i att unga Salon (82 framåt) inte utvecklades positivt efter första release. För ett par år sen fick jag prova en ny deg. 88, påminde mest om champinjonsoppa, en flaska från min egen källare som vi drack för ett år sen var fortfarande på väg uppåt! Älskar Salon, tragiskt bara med den enorma prisutvecklingen.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
För ett flertal årgångar av Salon bl a 90:an är flaskvariationen avsevärd främst beroende på deg. datum de sista 90orna som såldes på SB (sent deg. datum) var/är allt annat en angenäma att dricka. De med tidigt deg. datum kommer säkerligen utvecklas ytterligare.
Hur i helsefyr lyckas de få dem att bete sig så?
(Jag känner dock igen fenomenet att vissa Salonflaskor kan vara klart utvecklade.)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hur i helsefyr lyckas de få dem att bete sig så?
Ingen aning! Pelle/Krug88 hade en tydlig åsikt om detta själv har jag bara (vad jag vet) provat 90 och 88 som varit deg. on release och senare och för mig är det en avsevärd skillnad. De sista 90orna som släpptes på SB var inte kul!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Henriot Enchanteleurs 1998, till en början BdB karaktär härlig tydlig syra, söt citron, ungdomlig. Med en timmes luftning i flaskan, Doft av blommor och mandarin smak mandarin och söta plommon kanske en aningen smak av kola i slutet. Trevlig! För 69€ klart köpvärd!

Lynch Bages 1985, Doft av röda och mörka bär, torr jordkällare. Smak av härliga söta röda bär i början avslutet domineras av mörka bär. Perfekt balanserad lång och med tanke på åldern en hel del energi. Väldans bra Bordeaux. Vi drack även en Leoville las Cases 1983 i helgen, som har hunnit en bit på väg i utförsbacken men fortfarande njubar även om det saknas en aningen struktur och frukt

Fleur de Passion 2006, de flaskor som säljs nu på plats har en lägre dosage än de första som släpptes. Tycker detta blir bara bättre och bättre fulladdad med koncentrerad gul frukt, livlig, härlig syra i avslutet. En Champagne man blir riktigt glad av! 52€ på plats, FYND!!

Selosse rose, deg feb 2014. De flaskor som är deg i 2014 är nog det bästa unga rose som Selosse gjort fullkomligt magisk frukt. Kommer säker att utvecklas och få mera komplexitet men en del av frukten kommer då att ha försvunnit. Drick nu (om möjligt spara en till senare). Magic!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1999 Pin från La Spinetta, 93p
Browning, but decidedly still: a steadfast strider with a strong core.

Upon opening, the whole kitchen was filled with beautiful leathery notes, red fruit, dry earth, sumi-ink and a healthy bit of funk. The nose on this Pin is a very fine specimen!
On the palate it is strutting its stuff with a precise constitution. Warm-blooded fruit over dry earth and clear dark-cherry compote. I love the mature Western style drama in this btl: some barrels, a cow standing near, tobacco, something unwashed, sunshine, leather... Tannins M+, acids M+, M body and perfect on its own, w/Italian food and w/Italian cheese. Tonight's btl lacked in layers to merit a higher score.
Wife: 92p.
Unfortunately for us, this was our final btl of four. Wish we had more.
A wonderful evening at Restaurant April 13 (Tokyo).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fullspäckat vinferno med göteborgsgänget igår. Italien som tema och massor av trevliga viner. Hinner tyvärr inte redovisa i detalj på grund av arbetsmässiga åtaganden, men delar här med mig av lite personliga intryck i alla fall. Ser fram emot lite intryck från er andra också. :)

Vinlista med omröstningsresultat med bästa- och sämstaröster samt lite kommentarer:

Vit- och bubbelflight

2013 Azienda Agricola Malibran Prosecco di Valdobbiadene Credamora Col Fondo Senza Solfiti [B 0 - S 8]
2011 Planeta Chardonnay Sicilia [B 5 - S 1]
2012 Radikon Slatnik [B 4 - S 1]


Gillade Radikon bäst. Brettigt med fina drag av mogen aprikos, kräk, lavendel och jordgubbar. Som ni förstår så dissar jag inte alltid "naturviner". Finfin intensitet och (faktiskt!) lite tanniner. Sämst var Proseccon som mest smakade citron- och limesaft medan Planeta smakade som en hygglig vit Bourgogne (god och kvalitativ men trist).

Rött heat 1

2009 Fattoria Galardi Terra di Lavoro Roccamonfina IGT [B5 - S 0]
1999 Franco M. Martinetti Monferrato Sul Bric [B0 - S0]
2009 Altesino Brunello di Montalcino Montosoli [B1 - S 5]
2011 Azienda Agricola Brancatelli Toscana Valle del Sogno Toscana IGT [B2 - S 1]
2011 Mamete Prevostini Valtellina Superiore - Sassella San Lorenzo [B1 - S1]
1999 Mastroberardino Taurasi Riserva Cento Trenta [helt sönderoxiderad]


Roccamonfina var min absoluta favorit denna kväll och jag kunde tagit gift på att det var en bdx-blend med mycket CF, då den hade massor av stall, ceder, tryffel, varm frukt och paprika samt var sträv som satan. Mycket gott dessutom och UNGT, klockrent att köpa mer av. Sämst för mig var Altesino som smakade så mycket svartavinbärssaft att jag utan tema förmodligen hade gissat på någon variant från Chile. I övrigt så var det ett jämnt heat med många bra viner.

Rött heat 2

2006 Tenute Cisa Asinari dei Marchesi di Grésy Barbaresco Martinenga Gaiun [B1 - S2]
2010 Giuseppe Quintarelli Primofiore Veneto IGT [B1 - S0]
2008 Dezi Regina del Bosco Marche IGT [B3 - S0]
1998 Tommasi Amarone della Valpolicella Classico [B1 - S 4]
2008 Argiano Brunello di Montalcino [B3 - S0]
2008 Agricola Le Querce Maremma Toscana Sancerbone [B1 - S4]


Inga dåliga viner i detta heat, men dock en Amarone som visade sig från sin bästa sida med oerhört fin komplexitet och perfekt mognad. I ett heat med strama ungdomar så kändes det här som en soldränkt kyss från en storbystad blondin. Ganska uppenbart Valpoliciella blint, men här förstår man hur bra en mogen Amarone kan bli. Gillade den som tusan och gav den min favoritröst i heatet. Mycket torkad frukt, malt, choklad, snus, jord och salmiak med ruggigt fin intensitet och silkeslena tanniner. Sämsta vin blev lite omotiverat Agricola som trots allt var riktigt trevlig. Hade mitt egna vin som tvåa (Barbarescon), men blev lite besviken då jag hade skyhöga förväntningar.

Söta vita

2007 Capezzana Carmignano Vin Santo di Carmignano Riserva [B8 - S0]
2012 Donnafugata Passito di Pantelleria Ben Ryé [B2 - S0]
2012 Donnafugata Moscato di Pantelleria Kabir [B0 - S7]
2005 Nederburg Noble Late Harvest [B0 - S7]


Kul med lite söta vita viner från Italien, vilket jag dricker alldeles för sällan. Överlägsen etta för mig blev Capezzana som bjöd upp till dans milt sagt. Massivt ekat med sköna drag av torkad frukt, nötter, pomerans och tobak i sanslöst bra balans. Fick lite Tawny-vibbar, men ändå inte. Sämst var utan tvekan Kabir som kändes riktigt trist med lite syntetiska pärondrag och burkmajs. Det känns även på sin plats att hylla @CH som ensam lyckades plocka Ben Ryé, vilket i min värld är en imponerande insats! Min egen insats var väl att plocka den sydafrikanska luringen, men det var först efter en hel del hjälp (och vaselin). ;)

Söta röda

2011 Raimondi Recioto della Valpolicella Palsun Villa Monteleone [B3 - S2]
2012 Cantina di Negrar Recioto della Valpolicella Classico Domini Veneti [B5 - S1]
2009 Musighin Il Serafino Vino di Visciole [B1 - S5]


Bäst av dessa blev Monteleone helt utan tvekan. Uppenbart en Recioto av god klass med massor av torkade körsbär, kanel och brända mandlar. Tyckte det var gott, men inget speciellt. Båda de andra var sämst för mig, minns inte vilken jag valde, men Visicole smakade som söt lingon/körsbärssylt kryddat med julkryddor, typ och den andra Recioton kändes som stjälkigt pressvin helt utan finess.

2006 Bodega Benegas Cabernet Franc Benegas Lynch

Mitt bonusvin som egentligen var tänkt att slänga in som ett av mina huvudvin, men vi drack det som bonus istället. Väldigt kompetent CF, men utan några gröna drag. Stram som en Nebbiolo med generös röd- och mörk frukt med massor av ceder och jord. Väldigt trevligt vin av internationellt snitt.

Så, det var allt jag hade att säga denna gång. Sanslöst trevlig kväll som vanligt och jag vill tacka alla tappra själar som deltog. Fan vad trevligt vi har det här i Göteborg!
 

Magikern

Medlem
WOTN ar nog 2008 Argiano Brunello di Montalcino med knapp marginal

Altesino brunellon fick mig att tänka på Syrah. Hade nog trott på en Syrahbaserad supertuscan, helblint hade jag not trott Chilensk Syrah. Den utvecklade sig inte i glaset tyvärr dock.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fullspäckat vinferno med göteborgsgänget igår. Italien som tema och massor av trevliga viner. Hinner tyvärr inte redovisa i detalj på grund av arbetsmässiga åtaganden, men delar här med mig av lite personliga intryck i alla fall. Ser fram emot lite intryck från er andra också. :)

Vinlista med omröstningsresultat med bästa- och sämstaröster samt lite kommentarer:

Vit- och bubbelflight

2013 Azienda Agricola Malibran Prosecco di Valdobbiadene Credamora Col Fondo Senza Solfiti [B 0 - S 8]
2011 Planeta Chardonnay Sicilia [B 5 - S 1]
2012 Radikon Slatnik [B 4 - S 1]


Gillade Radikon bäst. Brettigt med fina drag av mogen aprikos, kräk, lavendel och jordgubbar. Som ni förstår så dissar jag inte alltid "naturviner". Finfin intensitet och (faktiskt!) lite tanniner. Sämst var Proseccon som mest smakade citron- och limesaft medan Planeta smakade som en hygglig vit Bourgogne (god och kvalitativ men trist).

Rött heat 1

2009 Fattoria Galardi Terra di Lavoro Roccamonfina IGT [B5 - S 0]
1999 Franco M. Martinetti Monferrato Sul Bric [B0 - S0]
2009 Altesino Brunello di Montalcino Montosoli [B1 - S 5]
2011 Azienda Agricola Brancatelli Toscana Valle del Sogno Toscana IGT [B2 - S 1]
2011 Mamete Prevostini Valtellina Superiore - Sassella San Lorenzo [B1 - S1]
1999 Mastroberardino Taurasi Riserva Cento Trenta [helt sönderoxiderad]


Roccamonfina var min klockrena favorit i heatet och jag kunde tagit gift på att det var en bdx-blend med mycket CF, då den hade mycket stall, ceder, tryffel, varm frukt och paprika samt var sträv som satan. Mycket gott dessutom och UNGT, klockrent att köpa mer av. Sämst för mig var Altesino som smakade så mycket svarta vinbärssaft att jag utan tema förmodligen hade gissat på någon variant från Chile. I övrigt så var det ett jämnt heat med många bra viner.

Rött heat 2

2006 Tenute Cisa Asinari dei Marchesi di Grésy Barbaresco Martinenga Gaiun [B1 - S2]
2010 Giuseppe Quintarelli Primofiore Veneto IGT [B1 - S0]
2008 Dezi Regina del Bosco Marche IGT [B3 - S0]
1998 Tommasi Amarone della Valpolicella Classico [B1 - S 4]
2008 Argiano Brunello di Montalcino [B3 - S0]
2008 Agricola Le Querce Maremma Toscana Sancerbone [B1 - S4]


Inga dåliga viner i detta heat, men dock en Amarone som visade sig från sin bästa sida med oerhört fin komplexitet och perfekt mognad. I ett heat med strama ungdomar så kändes det här som en soldränkt kyss från en storbystad blondin. Ganska uppenbart Valpoliciella blint, men här förstår man hur bra en mogen Amarone kan bli. Gillade den som tusan och gav den min favoritröst i heatet. Mycket torkad frukt, malt, choklad, snus, jord och salmiak med ruggigt fin intensitet och silkeslena tanniner. Sämsta vin blev lite omotiverat Agricola som trots allt var riktigt trevlig. Hade mitt egna vin som tvåa (Barbarescon), men blev lite besviken då jag hade skyhöga förväntningar.

Söta vita

2007 Capezzana Carmignano Vin Santo di Carmignano Riserva [B8 - S0]
2012 Donnafugata Passito di Pantelleria Ben Ryé [B2 - S0]
2012 Donnafugata Moscato di Pantelleria Kabir [B0 - S7]
2005 Nederburg Noble Late Harvest [B0 - S7]


Kul med lite söta vita viner från Italien, vilket jag dricker alldeles för sällan. Överlägsen etta för mig blev Capezzana som bjöd upp till dans milt sagt. Massivt ekat med sköna drag av torkad frukt, nötter, pomerans och tobak i sanslöst bra balans. Fick lite Tawny-vibbar, men ändå inte. Sämst var utan tvekan Kabir som kändes riktigt trist med lite syntetiska pärondrag och burkmajs. Det känns även på sin plats att hylla @CH som ensam lyckades plocka Ben Ryé, vilket i min värld är en imponerande insats! Min egen insats var väl att plocka den sydafrikanska luringen, men det var först efter en hel del hjälp (och vaselin). ;)

Söta röda

2011 Raimondi Recioto della Valpolicella Palsun Villa Monteleone [B3 - S2]
2012 Cantina di Negrar Recioto della Valpolicella Classico Domini Veneti [B5 - S1]
2009 Musighin Il Serafino Vino di Visciole [B1 - S5]


Bäst av dessa blev Monteleone helt utan tvekan. Uppenbart en Recioto av god klass med massor av torkade körsbär, kanel och brända mandlar. Tyckte det var gott, men inget speciellt. Båda de andra var sämst för mig, minns inte vilken jag valde, men Visicole smakade som söt lingon/körsbärssylt kryddat med julkryddor, typ och den andra Recioton kändes som stjälkigt pressvin helt utan finess.

2006 Bodega Benegas Cabernet Franc Benegas Lynch

Mitt bonusvin som egentligen var tänkt att slänga in som ett av mina huvudvin, men vi drack det som bonus istället. Väldigt kompetent CF, men utan några gröna drag. Stram som en Nebbiolo med generös röd- och mörk frukt med massor av ceder och jord. Väldigt trevligt vin av internationellt snitt.

Så, det var allt jag hade att säga denna gång. Sanslöst trevlig kväll som vanligt och jag vill tacka alla tappra själar som deltog. Fan vad trevligt vi har det här i Göteborg!
Precis!
Fan vad skönt ni har i Götet!
Fortsätt med det, njut som fan och ÖKA tempot! :)
Ni är föredömliga för hela planetes alla småstäder!
...och visst är det väl underligt att det i Yokohama inte står att uppbringa en enda vettigt ambitiös vingrupp??? (Som inte förbrukar lördagar...)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ang Gbg-kvällen igår:
Fattoria Galardi Terra di Lavoro Roccamonfina: vänta bara tills dess du får smutta på 2010:an! Den är i hästväg den bästa de gjort! Själv har jag bara smuttat på ett gäng vid ett ståbord (som höll på att bli ett vältbord då hela min vinvärld vändes uppochned: den blygsamma prislappen och DEN kvaliteten, år ut och år in (?!?)) och ännu enbart druckit ett helrör av Deras sämsta prestation: 2008, men den förtjänade i min värld ändå 94 feta poäng.
(...eller så är 2006:an deras sämsta...)
Gilla!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
WOTN ar nog 2008 Argiano Brunello di Montalcino med knapp marginal

Altesino brunellon fick mig att tänka på Syrah. Hade nog trott på en Syrahbaserad supertuscan, helblint hade jag not trott Chilensk Syrah. Den utvecklade sig inte i glaset tyvärr dock.
Borde väl betyda att den kom i perfekt skick ut ur flaskan! :D
Perfekta förberedelser mao.
 

Gurto

Medlem
Celler Fransisco Castillo Priorat Vinyes Altes Clos Dominic 2007 (flankstek med örtfräst zucchini och paprika samt rödvinssås)
Doft: mörk frukt; mörka körsbär, plommon, örtigt kryddigt, lakrits, svarta oliver, mörk choklad, ek, lite alkoholstick
Smak: Väldigt fruktigt, på gränsen till syltigt, örtigt och lite alkoholhett

Bra men lite för fläskigt och syltigt för min del. Bättre efter två dagar i kyl och drucket något svalare. God koncentration och komplexitet finns dock. Försöker bortse från att det inte är min typ av vin och tycker väl ändå att det förtjänar 86p objektivt.

För syltigt för maten. Något stramare hade suttit bättre. Dricks hellre till någon fetare rätt av fläskkött.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack fö en Madiran igår.
En totalt tannin- och brettbefriad 2010 La Laougué 'Le Clos Camy'. Känner mig faktiskt kränkt och lite smutsig. 81p opersonligt, ok vin utan krusiduller. Bra, men inte mer. Jädrigt bra intensitet, bra balans, men sen blir det bara lägre betyg.

I jämförelse med er i Götet, så måste jag väl erkänna att det känns som om jag egentligen drack blodpudding.

Nu är det strax dags att skutta iväg till gymmet, som följs upp med en lättare dietfrukost, jobb några timmar (typ 9 i sträck), utswultnas middag m hustrun och ngt gott vin, följt av ett par telefonmöten. Med lite flyt hinner vi påbörja säsong 5 av Breaking Bad också innan sömndemonerna stockar sig.

Fredag blir iaf äntligen första gången som jag dricker ett undersyrat och moget vitt Rhône-vin till mat där jag tror det tom kan passa. Mer om det då.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Celler Fransisco Castillo Priorat Vinyes Altes Clos Dominic 2007 (flankstek med örtfräst zucchini och paprika samt rödvinssås)
Doft: mörk frukt; mörka körsbär, plommon, örtigt kryddigt, lakrits, svarta oliver, mörk choklad, ek, lite alkoholstick
Smak: Väldigt fruktigt, på gränsen till syltigt, örtigt och lite alkoholhett

Bra men lite för fläskigt och syltigt för min del. Bättre efter två dagar i kyl och drucket något svalare. God koncentration och komplexitet finns dock. Försöker bortse från att det inte är min typ av vin och tycker väl ändå att det förtjänar 86p objektivt.

För syltigt för maten. Något stramare hade suttit bättre. Dricks hellre till någon fetare rätt av fläskkött.
...basåruvet: du har gjort det väldigt svårt för mig och min diet.
Hade jag varit av den sorten som dietbloggar, så lovar jag dig att en BiB-fatwa hade skickats i din riktning tillsammans med en extraprisfalukorvsring.

Ducka den!
 
Toppen