Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad har jag sagt om lagrad vit Rhone?? Det är fanimej briljant.
Jo, bra vita Rhôneviner kan vara fullkomligt sublima OCH tyvärr också orsaka fattigdom hos köparen.
Å andra sidan så rockar alla bra viner :)
Men, jag har genom hela mitt liv grunnat över VAD man egentligen skall ha dem till, där inte andra viner kan kliva in på ett bättre sätt. Om ett vrålåk till vit CdP blir rejält omkörd av en 150 kr saké till Kaiseki Ryouri, så är ju den vita CdP:n inte diskvalificerad, men ett mindre optimalt val i det sammanhanget.
Du kanske har några tips på när vita Rhônare rockar så hårt i kombon tilltugg-vin att inget annat slår combon på fingrarna?
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Du kanske har några tips på när vita Rhônare rockar så hårt i kombon tilltugg-vin att inget annat slår combon på fingrarna?
2010/2011 La Fontaine från Grand Veneur (100% Roussanne) rockar i min gom och till 1/2-1/3 av priset för en anständig vit Bourgogne.
Finns säkert bättre viner att uppbringa för pengar men den det här duger fint och ger en ny upplevelse vg vita fatade viner.
Bjuder på en nästa gång du passerar Götet.:)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2010/2011 La Fontaine från Grand Veneur (100% Roussanne) rockar i min gom och till 1/2-1/3 av priset för en anständig vit Bourgogne.
Finns säkert bättre viner att uppbringa för pengar men den det här duger fint och ger en ny upplevelse vg vita fatade viner.
Bjuder på en nästa gång du passerar Götet.:)
Låter utmärkt! Taget!
Har du några tips på maträtter där dessa viner rockar bättre än andra?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
En sväng till Eriks resulterade i en del smått och gott, och de levererar som vanligt!

NV Pierre Péters Champagne Blanc de Blancs Grand Cru Réserve Oubliée
För jäkla bra! Serverades upp till hälften i glaset med mycket svängrum för att kunna snurra och lufta det en hel del då det var hyfsat slutet till en början. Resten hälldes upp i karaff vilket verkligen gjorde susen! Ett grymt vin med karaktär både från ungt och gammalt med en mycket frisk och vital kropp, trevliga bubblor tillsammans med en härlig ton av solmogna aprikoser, persikor och kanske till och med lite bokna äpplen i den långa eftersmaken. Detta i kombination med en del tropiska inslag och en viss nötighet gjorde den till en vinnare! Vill ha mer!

2009 Paracombe Shiraz - Viognier

Jag som gillar aussie-shiraz satsade inte särskilt högt och beställde in bland det billigaste som fanns på listan, vilket blev sisådär. En välgjord fruktbomb med ruskigt mycket inslag av mörka bär, övermogna/solmogna plommon och körsbär tillsammans med en bakomliggande närvaro av söt vanilj (amerikanskt fat?) och en del blommiga toner. I eftersmaken en hel del eukalyptus/mint. Finns på bolaget för 219:- vilket är lite i överkant för ett vin jag skulle dra fram till pizzan en vardagskväll.

Smakade bara följande från andra gäster

2012 Domaine de la Côte Pinot Noir Bloom's Field
Jag gillar Russian river-pinot men det här är inte riktigt min grej. Bra vin men lite tunt i munkänslan (kanske för att jag drack ovanstående fruktbomb samtidigt själv) men ett trevligt vin med mycket grön peppar/kryddor/örter, stenighet och schyssta bär! Är nog bättre än vad jag egentligen upplevde.. kanske..

2011 Arnaud Ente Meursault Clos des Ambres
Även om jag bara drack liten mun av det här vinet så är det nog kvällens bästa vin! Fantastiskt på alla sätt och vis, och jag som tyckt att vit Bourgogne var lite tråkigt fick vika mig här och konstatera att det här är riktigt bra. Jag ser att det finns 6 flaskor kvar i webblanseringen från igår med årgång 2012, och jag blir lite sugen på att plocka någon.. men.. vi får se..
 

Vino fino

Medlem
Låter utmärkt! Taget!
Har du några tips på maträtter där dessa viner rockar bättre än andra?
Inte de lättaste att kombinera (blir ofta fel pga klen syra) men det finns några säkra kort i de asiatiska köken.

Vit CNdP är en av få som funkar riktigt bra till pekinganka om inte plommonsåsen är för söt. Viognier å sin sida är det bästa vinvalet till indisk Korma. Öring, när den milda smaken inte är dränkt av andra smaker, samspelar i högsta divisionen tillsammans med alla varianter av vit Rhone, faktiskt lika väl till St Joseph som CNdP som Condrieu.

På en av världens tre bästa restauranger (i min bok), Mère Brazier, fick jag mig serverad vit CNdP till krabba i en finlemmad vit smörsås där man vid horisonten kunde ana kokosmjölk och citrongräs. Se bilden. Kombinationen skaldjur, klassisk smörsås på vitvinsvinägerbaserad fond, den söta kokosmjölken, samt parfymerat citrongräs funkade löjligt bra till CNdP. Jag var skeptisk men blev snabbt nedbrottad av den fantastiska sommelieren (som givetvis hade rätt).

IMG_5410.JPG
 

mnor

Medlem
2011, Waterford Estate, Cabernet Sauvignon (Länk här) 83p
Fylligt, mjukt, fruktigt, typiskt Cabernet, svartvinbär & doft av skogsbär. Ett ganska enkelt vin i förhållande till priset. Allting är på plats, det är välgjort, men det är ingenting som är fantastiskt. Kommer inte att köpa igen.

Drack 2009:an för inte så länge sedan och hade ett liknande intryck av det vinet, alltså ok men inget som man köper igen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Borgogno Selezione

Tror nog de flesta noterat detta vin som nyligen släpptes. En blandning av Nebbiolo från unga och fullmogna årgångar och det märks. Vinet smakar gammalt och ungt på samma gång men speciellt komplext är det inte. Ett trevligt vin man nog dricker idag. Prisvärt är det inte direkt.
Ja, just det ja. Testade också Borgogno igår, dock barberan som stod där bland små partier för en blyg summa pengar...

2013 Giacomo Borgogno & Figli Barbera d'Alba Superiore (99374)

image.jpg


Stjälkigt, svalt och saftigt med medelstor kropp. Tranbär, potpurri och sura körsbär. Finstämda fat med lite ceder, läder och vägdamm. Ungt och läskande i munnen med friska syror och lätt tanninstruktur. Hygglig intensitet och längd med heltorrt, något bittert avslut.

Trevligt vardagsvin, men jag går inte riktigt igång på det fullt ut, men det är rimligt bra för sin peng. Fick klara vibbar av Piemonte. 87p
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
2004 Michel Gonet Champagne Blanc de Blancs Grand Cru Cuvée Prestige
Riktigt trevlig champagne och efter att ha druckit mycket vin från Michel Gonet under de senaste månaderna så kan jag tycka att den här är väldigt hustypisk. Trevlig mognadston i form av bokna äpplen och äppelmos, lite röda bär, nötter och vit choklad. En viss ton av russin, aprikoser och persikor, och en härlig fruktig närvaro lite i solera-stil! Mysig och väldigt drickvänlig nu, jämfört med -98:an som kändes lite för gammal senast...

NV Legras & Haas Champagne Grand Cru Blanc de Blancs
Intensiv och med en härlig syra och mycket friska inslag av blommor, lite fläder, äpplen och citrusfrukt. Enkel champagne, men perfekt som fördrink eller till någon enklare måltid. För 21€ är det ett riktigt kap med tanke på det mesta skräpbubblet man får i Sverige för motsvarande peng..
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2007 Pichon Baron, 91p
Can't make up my mind if this is 91 or 92p in my World. A regal, yet light weight Pauillac that has just recently reached its early drinking window. Some more pleasures to be expected for keepers for a couple of more years.

Strong, intense red wine.
Nose is of a late teenager's take on Pauillac: cassis, Bdx-earth, sulphur-asphalt-tar in a dark combo. Big. Superbly attractive to our senses. Also sports a whiff of green grapes, premonitions of a tart element on the palate.
Palate: no green, tart elements (! Yay!) but an M+++ snubbing acid level and (only) M+ tannins with medium intense fruit and a slim body. Makes this wine a little shorter than we prefer. This wine has all the right components of an elegant and angelic Pauillac, but not enough intensity, typical of the shitty vintage.

Goes really well with the four course menue and the cheezus. For the price though, I'd prefer three btls of Clos del Rey ANY day, for one btl of this. Any takers?

One btl to go, circa 2020.
Wife: 91p
At traditional Le Message wih the largest chunk of foias gras ever. Yummy!
 

Beo

Medlem
IMG_9070.jpg
IMG_9071.jpg

Lite spretigt vin. Började som ett moget vin men slutade som ett yngre efter några timmar i karaffen.
IMG_9074.jpg

Ovan dracks med god behållning. Lite som melodifestivalen. Jaha!
IMG_9067.jpg

Dock fick denna avsluta kvällen med lite ost. Lokalproducerat men ingen gårdsförsäljning ännu (tyvärr)
OK!Inget vin men gott ändå
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Första IKEA-vinet rätt i slasken: FY FAAAN!
Inser jag borde ha fryst in ett prov så att någon kan analysera och VARNA IKEA från att sälja det och istället tjäna pengar på att stämma vinmakaren.

2013 Domaine Azan Vin de Pays de l'Hérault Spirit of Nature, 50p
IKEA
危ない!飲まないで下さい!体に悪いです。カビの味。
Warning! Don't drink this! Taste of mould! May give you cancer!

Bought at IKEA. This is a terrible wine with the taste of mouldy fruit and mouldy bread. Cannot possibly be considered suitable for ingestion. DANGER DANGER ! ! !
 

Mattias Schyberg

Administratör
Första IKEA-vinet rätt i slasken: FY FAAAN!
Är det någon som har tillgång till laboratorieutrustning som vill mäta nivåerna av mögelderivat i detta, så kan jag frysa in ett par prov.

2013 Domaine Azan Vin de Pays de l'Hérault Spirit of Nature, 50p
IKEA
危ない!飲まないで下さい!体に悪いです。カビの味。
Warning! Don't drink this! Taste of mould! May give you cancer!

Bought at IKEA. This is a terrible wine with the taste of mouldy fruit and mouldy bread. Cannot possibly be considered suitable for ingestion. DANGER DANGER ! ! !
Hoppas det var billigt. ;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Första IKEA-vinet rätt i slasken: FY FAAAN!
Inser jag borde ha fryst in ett prov så att någon kan analysera och VARNA IKEA från att sälja det och istället tjäna pengar på att stämma vinmakaren.

2013 Domaine Azan Vin de Pays de l'Hérault Spirit of Nature, 50p
IKEA
危ない!飲まないで下さい!体に悪いです。カビの味。
Warning! Don't drink this! Taste of mould! May give you cancer!

Bought at IKEA. This is a terrible wine with the taste of mouldy fruit and mouldy bread. Cannot possibly be considered suitable for ingestion. DANGER DANGER ! ! !
Du anade inte det innan du handlade vin på en möbeljätte? :kyss:
 
Toppen