Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu behøver jag lite champagnehjälp!

-Köpte en låda NV Paul Dethune Champagne Cuvée Prestige förra året och det har blivit en husfavorit i de lägre prisklasserna vilket gjort att den pimplats frisk så fort tillfälle givits vilket tyvärr också resulterat i att lådan snart är uppdrucken :(

-Såg på http://vininfo.org/info2.yaws?id=9248701 att det kommer släppas några flaskor av Paul Déthune Blanc de Noir (92487) på SB på fredag och efter en koll på CT så ligger den på 92,5P.
Är således grymt sugen på att återigen trotsa köpstoppet och beställa några flaskor men vill förstås föst kolla med det omnipotenta forumet om vad ni tycker om vinet för att inte köpa grisen i säcken?
Kanske @Skumpagne @vintomas och @magnum har druckit den till exempel och vill hjälpa en stackars sjöman?
Kanske samma batch som såldes av Franska vinlistan i slutet av förra året? I så fall vill jag minnas att det är basår 2010, och det är en klart stram kreation för att vara en blanc de noirs (och gissningsvis slankare och stramare än batcherna baserade på 2008 och 2009). Dock tycker jag att Déthunes stil är rätt konsekvent över sortimentet, så gillar du en gillar du nog de flesta alla, även om Cellartracker-poängen för mig framstår som lite generös för den här cuvéen.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Nu behøver jag lite champagnehjälp!

-Köpte en låda NV Paul Dethune Champagne Cuvée Prestige förra året och det har blivit en husfavorit i de lägre prisklasserna vilket gjort att den pimplats frisk så fort tillfälle givits vilket tyvärr också resulterat i att lådan snart är uppdrucken :(

-Såg på http://vininfo.org/info2.yaws?id=9248701 att det kommer släppas några flaskor av Paul Déthune Blanc de Noir (92487) på SB på fredag och efter en koll på CT så ligger den på 92,5P.
Är således grymt sugen på att återigen trotsa köpstoppet och beställa några flaskor men vill förstås föst kolla med det omnipotenta forumet om vad ni tycker om vinet för att inte köpa grisen i säcken?
Kanske @Skumpagne @vintomas och @magnum har druckit den till exempel och vill hjälpa en stackars sjöman?
Köpte nån sån ifrån Franskavinlistan sist. Och blev väldigt överaskad. Ett måste köp!
 

mnor

Medlem
Nu behøver jag lite champagnehjälp!

-Köpte en låda NV Paul Dethune Champagne Cuvée Prestige förra året och det har blivit en husfavorit i de lägre prisklasserna vilket gjort att den pimplats frisk så fort tillfälle givits vilket tyvärr också resulterat i att lådan snart är uppdrucken :(

-Såg på http://vininfo.org/info2.yaws?id=9248701 att det kommer släppas några flaskor av Paul Déthune Blanc de Noir (92487) på SB på fredag och efter en koll på CT så ligger den på 92,5P.
Är således grymt sugen på att återigen trotsa köpstoppet och beställa några flaskor men vill förstås föst kolla med det omnipotenta forumet om vad ni tycker om vinet för att inte köpa grisen i säcken?
Kanske @Skumpagne @vintomas och @magnum har druckit den till exempel och vill hjälpa en stackars sjöman?
Blanc de Noir är väldigt bra, men behöver från mitt tycke ligga minst ett år innan man börjar korka upp. Det har varit stor skillnad på flaskor som jag tagit direkt efter inköp och efter ett år.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tack @Mattias S för det här tipset. Vinet uppskattades! Kändes som ett trevligt vin och alldeles lagom att öppna en vardag. Till vinet så serverade vi hemmagjorda gyros i pitabröd. Kanske inte direkt den kombinationen man kommer att tänka på när man ska servera ett medelfylligt Dolcetto. Jag ger vinet ett klassiskt OK, utan att vara varken bättre eller sämre. 84p, absolut välgjort, men ingen wow-faktor.

upload_2015-3-18_19-14-33.jpeg
 

Livermore

Medlem
Tack @Mattias S för det här tipset. Vinet uppskattades! Kändes som ett trevligt vin och alldeles lagom att öppna en vardag. Till vinet så serverade vi hemmagjorda gyros i pitabröd. Kanske inte direkt den kombinationen man kommer att tänka på när man ska servera ett medelfylligt Dolcetto. Jag ger vinet ett klassiskt OK, utan att vara varken bättre eller sämre. 84p, absolut välgjort, men ingen wow-faktor.

Visa bifogad bild 3637
Bland annat drack jag detta de senaste dagarna.

San Fereolo 2007
Kraftfull frukt med fina tanniner. integrerad ek. lika mycket som eken är integrerad är alkoholen ointegrerad.
Trevligt vin en vanligt vardagkväll men jag tycker den är lite för enkel. lägger hellre på en hundring eller två och får en Barolo.
Typ 85-87 poäng.

2010 Masi Costasera Amarone
Jag har inte druckit allt för mycket Amarone under min livstid men tänkte att jag skulle dricka en som hade hyffsat betyg på CT. Mogen Amarone ska vara rätt trevlig, men utifrån det jag drack i dag är jag inte direkt sugen på att köpa och lagra.
Vinet är smakrikt och med tydligt frukt. Dock inga tanniner att tala och den syra som eventuellt fannns trycks ner av sötman och får vinet att kännas mjäkigt.
Slinker ner lätt tack vare sockret men är i en annan kategori än vanligt rött vin; typ dessertvin. Inget att ha som vinupplevelse men gott ändå :)
84-86

2008 Louis Roederer Brut Vintage
Drack 2008 Pierre Peters någon vecka innan detta. I dagsläget slår denna inte Pierre Peters i i hur välsmakande det är. Men jag tror att Roederer kommer vara ett bättre vin om sisådär 10 år. Spelar egentligen ingen roll då båda var stört njutningsbara nu. 91 poäng för denna och 92 för Pierre Peters.
 

Silenos

Medlem
En 2012 Langhe Nebbiolo från Giuseppe Rinaldi var klart rapportvärd. Första flaskan som drogs för ett halvår sedan var lite väl ung, nästan inget vin, fortfarande god även då, men den lilla tiden i flaska har gjort det gott. Så rent så rent med hög syra och tillräcklig komplexitet. Riktigt gott, men så kostar det en del för sin appellation också, men det tycker jag nog att det är värt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant hur du upplevde vinet :)
Har du eller någon annan tips på bättre Amarone i ungefär samma prisklass?

Den du nämner är nämnligen den enda jag har provat, och den gillade jag. Gav den 90p.
Utan att ha provat just detta vin själv så ligger nog din poäng närmare den allmänna internationella uppfattningen. Amarone uppskattades mer av svenska vinnördar förr men har blivit mindre accepterat på senare tid i samband med att det har blivit lite av ett lyxvin för nybörjare, på samma vis som Champagne (som dock klarat sig från dåligt rykte av oss vinnördar, trots att allmänheten tagit till sig det).
 

Livermore

Medlem
Intressant hur du upplevde vinet :)
Har du eller någon annan tips på bättre Amarone i ungefär samma prisklass?

Den du nämner är nämnligen den enda jag har provat, och den gillade jag. Gav den 90p.

Finns Tommasi i samma prisklass men har inte druckit. Annars finns just det här vinet i BS med årgång 1998. Då kan man få en uppfattning om mogen Amarone redan nästa vecka ;)

Utan att ha provat just detta vin själv så ligger nog din poäng närmare den allmänna uppfattningen. Amarone uppskattades mer av vinnördar förr men har blivit mindre accepterat på senare tid i samband med att det har blivit lite av ett lyxvin för nybörjare, på samma vis som Champagne (som dock klarat sig från dåligt rykte av oss vinnördar, trots att allmänheten tagit till sig det).
Ja den har rätt bra poäng på CT. Blev lite besviken själv. Men kan såklart vara så att jag inte gillar när rött vin är lite sötare än vanligt, och därav min låga poäng. Tur det finns så mycket annat :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja den har rätt bra poäng på CT. Blev lite besviken själv. Men kan såklart vara så att jag inte gillar när rött vin är lite sötare än vanligt, och därav min låga poäng. Tur det finns så mycket annat :)
Ja, ingen kan gilla allt. Det finns ju de som avskyr strama och griniga CF från Loire också, men jag älskar dem!
 

Larseman

Medlem
Utan att ha provat just detta vin själv så ligger nog din poäng närmare den allmänna internationella uppfattningen. Amarone uppskattades mer av svenska vinnördar förr men har blivit mindre accepterat på senare tid i samband med att det har blivit lite av ett lyxvin för nybörjare, på samma vis som Champagne (som dock klarat sig från dåligt rykte av oss vinnördar, trots att allmänheten tagit till sig det).
Själv vågar jag inte prova Amarone med risk att jag skulle gilla det, och hur skulle det då gå med min prestige :oops:
Hoppas att @Deppodi fortsätter att ha en egen uppfattning och vågar stå för vad han gillar, jag ska försöka ta efter ;)
 

Gurto

Medlem
Jag kan backa upp Deppodi och säga att jag tyckte att Costaseran var alldeles utmärkt. Den har mer karaktär och djup än de flesta Amarones i bolagets basutbud med undantag av Zenatos Amarone möjligen.

När vi snackar Venetien kan jag tipsa om http://www.systembolaget.se/73504
Förvisso slut och det är 2007 och 2009 som jag har druckit men de var verkligen bra representater för den vinstilen (kring 40% torkade druvor så blir inte heller alldeles för överdrivet med torkade toner. Sen kostar ju Valpoliciella Superioren som en Amarone, men kostar det så smakar det :) ).

Deras Amarone finns dock att beställa men det är inget jag prövat:
http://www.systembolaget.se/72172

Tyvärr finns inte deras Recioto - den är grym!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Själv vågar jag inte prova Amarone med risk att jag skulle gilla det, och hur skulle det då gå med min prestige :oops:
Exakt! -Har en hel hög med Amaronesar i källaren som blivit liggande sedan jag började samla på mig vin.

-Jag tänker att om jag sparar dom tillräckligt länge kanske det blir coolt igen? -Lite som äppelknyckarbyxor och midjekorta kavajer...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vinprovning igår med lite munskänksfolk. Provningsledaren hade förberett allting blint och det enda vi visste var att vinerna hörde ihop temamässigt. Typ av tema brukar variera stort mellan druva, land, vinstil, nya mot gamla världen och låg mot hög kvalitet. I stort kan det vara vadsomhelst och många gånger kan det vara krystat, men alltid kul.

Själv så försökte jag även sätta lite betyg på samtliga viner innan avtäckning, men av sedvanliga skäl så bör poäng tas med en nypa salt vid denna typ av provningar (och annars också för övrigt).

Temat denna gång var Spanien och det tog inte många sniff för att känna sig ganska övertygad. Mycket fat och vanilj genomgående tillsammans med mycket stramhet och oldschoolkänsla här och där. De två vita vinera i gänget var dock mer förbryllande och svårplacerade.

1. Gröna stråk av melon, guava och päron med tvåliga drag av handkräm och damparfym. Medelsyra med aningen restsötma och låg intensitet. Enkelt och charmigt. 85p

Ganska uppenbart en gewurtz vilket blev min gissning, men inte tusan passar det in på Spanien? I brist på andra gissningar så fastnade jag dock där men någon gissning på region lyckades jag inte få ur mig. Numera vet jag bättre, regionen Somontano har tydligen denna druva som specialitet. Tyckte om vinet och skulle gärna dricka det på balkongen en varm sommardag.

Facit: 2013 Vinas de Vero Gewurtztraminer, 79 kr (71033)

2. Fat med drag av pinjenöt samt laktos, äpple, mörk citrus och flinta. Bra intensitet och fyllig viskös munkänsla med lite eldighet och aningen restsötma. 87p

Normalt så hade jag garanterat gissat på en Chardonnay av något slag på detta vin, men då jag var inne på Spanien som kvällens tema så gissade jag såklart på vit Rioja. Som vanligt så straffas man direkt när hjärnan tror att den vet något och slutar att titta på analysen. Nåväl, klart schysst Chardonnay är ett faktum och ännu en gång så fick jag lära mig att även Chardonnay görs i regionen Somontano. Riktigt mumsig!

Facit: 2013 Enate Chardonnay 234, 134 kr (75438)

3. Feta fat med smörkola och kokos. Mörk svårdefenierad frukt med plommon och lite svartavinbärsblad med lite nyansering i form av peppar och lakrits. Medelfylligt och balanserat med ganska snäll struktur. 88p

Svårt vin att gissa ursprung på. Ganska generisk karaktär som skulle kunna vara vad som helst. Hade ingen direkt gissning, inte ens på druva, men skrev modern, enkel Rioja i brist på annat. Kvällens näst dyraste vin var ett faktum och i min värld är det inte ens nästan prisvärt.

Facit: 2009 Roda Reserva, 309 kr (73863)

4. Kräftspad, dill och höstlöv med torkade körsbär och vanilj. Moget med snälla tanniner och stram, heltorr munkänsla med aningen låg intensitet. 88p

Kvällens mest självklara vin, Rioja så det skriker om det. Gav det väldigt lite tid och ställde det snarare åt sidan för att fokusera på de andra. Hyggligt vin, men lite för mycket dill och kräftspad för min smak, så inget jag kommer att köpa. Gissade även rätt på årgången vilket jag får tacka Systembolagets dåliga utbud för. ;)

Facit: 1998 Don Jacobo Gran Reserva, 231 kr (2378)

5. Kålsoppa, rått kött, kokt paprika och lite läder med obefintlig frukt. Grinigt och tjurigt i munnen med en syra som får munnen att krulla sig. Slankt och aningen tunt med tydliga järnmineraler i avslutet. 89p

Här var jag helt lost. Trodde nog att det var en cabb av något slag men längre än så kom jag aldrig. Inte direkt ett "gott" vin, men med mycket roliga och udda inslag samt intressant och kvalitativt alla gånger. Skulle gärna prova producentens toppvin, då det märks att det finns en del egensinnighet i detta.

Facit: 2011 Pescuera Tinto, 176 kr (72731)

6. Mycket brända och rostade fattoner med lite rök och kryddnejlika. Mörk frukt med plommon och russin i framkant. Kort i munnen med lite eldighet, men i övrigt heltorrt och välbalanserat. 86p

Ännu ett vin där jag kände mig aningen vilsen. Korrekt vin av generiskt slag. Hade ingen direkt gissning annat än att det såklart var spanskt och troligtvis Tempranillo. Ganska trist och intetsägande i sammanhanget, men gott.

Facit: 2011 Vina Pedrosa Crianza, 161 kr (2149)

7. Massor av torkade örter, mörkröda bär och lite buskar och kvistar ihop med lite finstämd fatvanilj och viol. Svalt och stramt i munnen med hög intensitet och rakryggad struktur. 90p

Här kände jag spontant att det borde vara Mencia i glaset och då såklart Bierzo. Kan dock inte påstå att jag har så bra koll på denna druva och region, men det kändes klart rätt i sammanhanget. Riktigt trevligt vin, helt i min smak, men visst saknas lite komplexitet.

Facit: 2006 Farina Gran dama di Toro, 224 kr (78977)

8. Massivt fruktig, aningen volatil, med mängder av körsbär, plommon och röda äpplen. Fina drag av piptobak, tjära och fänkål under ytan. Rejält extraherad med hög intensitet och viss eldighet. Mycket strävt med bra syra och rakryggad struktur. 92p

Ganska uppenbart en Priorat av bättre slag, tänkte jag men fick äta ödmjukhetspaj ännu en gång denna kväll. Riktigt bra vin, men jag hade önskat att det var från Priorat. ;)

Facit: 2010 Numanthia 360 kr (73276)

Så ja, nu var det rapporterat. Många lärdomar men även bekräftelser på att man även lär sig ett och annat när man håller på med vin. Att alla röda var Tempranillo hade jag aldrig kunnat gissa, men samtidigt kanske det var därför det kändes väldigt mycket Spanien på något vis. Väldigt trevlig provning och lärorikt. Kanske borde man börja utforska de lite mer udda regionerna i Spanien. Det är hög tid tycker jag!

image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinprovning igår med lite munskänksfolk. Provningsledaren hade förberett allting blint och det enda vi visste var att vinerna hörde ihop temamässigt. Typ av tema brukar variera stort mellan druva, land, vinstil, nya mot gamla världen och låg mot hög kvalitet. I stort kan det vara vadsomhelst och många gånger kan det vara krystat, men alltid kul.

Själv så försökte jag även sätta lite betyg på samtliga viner innan avtäckning, men av sedvanliga skäl så bör poäng tas med en nypa salt vid denna typ av provningar (och annars också för övrigt).

Temat denna gång var Spanien och det tog inte många sniff för att känna sig ganska övertygad. Mycket fat och vanilj genomgående tillsammans med mycket stramhet och oldschoolkänsla här och där. De två vita vinera i gänget var dock mer förbryllande och svårplacerade.

1. Gröna stråk av melon, guava och päron med tvåliga drag av handkräm och damparfym. Medelsyra med aningen restsötma och låg intensitet. Enkelt och charmigt. 85p

Ganska uppenbart en gewurtz vilket blev min gissning, men inte tusan passar det in på Spanien? I brist på andra gissningar så fastnade jag dock där men någon gissning på region lyckades jag inte få ur mig. Numera vet jag bättre, regionen Somontano har tydligen denna druva som specialitet. Tyckte om vinet och skulle gärna dricka det på balkongen en varm sommardag.

Facit: 2013 Vinas de Vero Gewurtztraminer, 79 kr (71033)

2. Fat med drag av pinjenöt samt laktos, äpple, mörk citrus och flinta. Bra intensitet och fyllig viskös munkänsla med lite eldighet och aningen restsötma. 87p

Normalt så hade jag garanterat gissat på en Chardonnay av något slag på detta vin, men då jag var inne på Spanien som kvällens tema så gissade jag såklart på vit Rioja. Som vanligt så straffas man direkt när hjärnan tror att den vet något och slutar att titta på analysen. Nåväl, klart schysst Chardonnay är ett faktum och ännu en gång så fick jag lära mig att även Chardonnay görs i regionen Somontano. Riktigt mumsig!

Facit: 2013 Enate Chardonnay 234, 134 kr (75438)

3. Feta fat med smörkola och kokos. Mörk svårdefenierad frukt med plommon och lite svartavinbärsblad med lite nyansering i form av peppar och lakrits. Medelfylligt och balanserat med ganska snäll struktur. 88p

Svårt vin att gissa ursprung på. Ganska generisk karaktär som skulle kunna vara vad som helst. Hade ingen direkt gissning, inte ens på druva, men skrev modern, enkel Rioja i brist på annat. Kvällens näst dyraste vin var ett faktum och i min värld är det inte ens nästan prisvärt.

Facit: 2009 Roda Reserva, 309 kr (73863)

4. Kräftspad, dill och höstlöv med torkade körsbär och vanilj. Moget med snälla tanniner och stram, heltorr munkänsla med aningen låg intensitet. 88p

Kvällens mest självklara vin, Rioja så det skriker om det. Gav det väldigt lite tid och ställde det snarare åt sidan för att fokusera på de andra. Hyggligt vin, men lite för mycket dill och kräftspad för min smak, så inget jag kommer att köpa. Gissade även rätt på årgången vilket jag får tacka Systembolagets dåliga utbud för. ;)

Facit: 1998 Don Jacobo Gran Reserva, 231 kr (2378)

5. Kålsoppa, rått kött, kokt paprika och lite läder med obefintlig frukt. Grinigt och tjurigt i munnen med en syra som får munnen att krulla sig. Slankt och aningen tunt med tydliga järnmineraler i avslutet. 89p

Här var jag helt lost. Trodde nog att det var en cabb av något slag men längre än så kom jag aldrig. Inte direkt ett "gott" vin, men med mycket roliga och udda inslag samt intressant och kvalitativt alla gånger. Skulle gärna prova producentens toppvin, då det märks att det finns en del egensinnighet i detta.

Facit: 2011 Pescuera Tinto, 176 kr (72731)

6. Mycket brända och rostade fattoner med lite rök och kryddnejlika. Mörk frukt med plommon och russin i framkant. Kort i munnen med lite eldighet, men i övrigt heltorrt och välbalanserat. 86p

Ännu ett vin där jag kände mig aningen vilsen. Korrekt vin av generiskt slag. Hade ingen direkt gissning annat än att det såklart var spanskt och troligtvis Tempranillo. Ganska trist och intetsägande i sammanhanget, men gott.

Facit: 2011 Vina Pedrosa Crianza, 161 kr (2149)

7. Massor av torkade örter, mörkröda bär och lite buskar och kvistar ihop med lite finstämd fatvanilj och viol. Svalt och stramt i munnen med hög intensitet och rakryggad struktur. 90p

Här kände jag spontant att det borde vara Mencia i glaset och då såklart Bierzo. Kan dock inte påstå att jag har så bra koll på denna druva och region, men det kändes klart rätt i sammanhanget. Riktigt trevligt vin, helt i min smak, men visst saknas lite komplexitet.

Facit: 2006 Farina Gran dama di Toro, 224 kr (78977)

8. Massivt fruktig, aningen volatil, med mängder av körsbär, plommon och röda äpplen. Fina drag av piptobak, tjära och fänkål under ytan. Rejält extraherad med hög intensitet och viss eldighet. Mycket strävt med bra syra och rakryggad struktur. 92p

Ganska uppenbart en Priorat av bättre slag, tänkte jag men fick äta ödmjukhetspaj ännu en gång denna kväll. Riktigt bra vin, men jag hade önskat att det var från Priorat. ;)

Facit: 2010 Numanthia 360 kr (73276)

Så ja, nu var det rapporterat. Många lärdomar men även bekräftelser på att man även lär sig ett och annat när man håller på med vin. Att alla röda var Tempranillo hade jag aldrig kunnat gissa, men samtidigt kanske det var därför det kändes väldigt mycket Spanien på något vis. Väldigt trevlig provning och lärorikt. Kanske borde man börja utforska de lite mer udda regionerna i Spanien. Det är hög tid tycker jag!

Visa bifogad bild 3640
Såsom jag fått lära mig:
Numanthian är inte extraherad, den är koncentrerad.
Älskar dem!

Är också en stor anhängare av den där pajjen. MUMS!!!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En vända på La Rochelle 'Sanno' igår med fokus på njutningen, förutbestämt att bara njuta av resan. Men, ett blint serverat vin resulterar ju naturligtvis i analyserande...

2013 Weingut Josef Högl Grüner Veltliner Federspiel, 87p
A very fine exercise in why to be humble is the way to live.

Served blind by a very happy (and kind) sommelier:
Happy summer feeling of fresh grapes and slight aromatic qualities jump out of the glass. Non-complex wine, feathery light with a food-friendly intensity and non-disruptive behaviour. All its things in check. Only the tiniest residual sugars. No earthiness anywhere, just pure, clear and clean. Style-wise, this is ye Olde Worlde. Green grape wise: I simply need to practice more.

The Muscatell-ish aromas and M-acid levels took me to Italy first, White Bdx later. Both guesses wrong. Then I gave up, as the guessing factor just became too steep.

Decidedly more aromatic than the GV's I've had so far. But as they total less than 10 different, I'm just a babbling beginner in the GV field.


Wife: Couldn't care less about boys' games.

2007 Clos des Brusquières Châteauneuf-du-Pape, 91p
Purchased, decanted at restaurant and enjoyed for 2 hrs.

A well integrated Grenache-style wine (slightly too sweet feeling for wife) with M+ tannins and acids. M-bodied for the style and quite attractive. Has a fair amount of complexity, and still good wiggle room for more mature aromas to come forward as it matures. For my taste, this should be much more attractive in 3-5 yrs from now.

Too young at the get-go, with still fermentation aromas in it. But woke up nicely already after 1 hr. Restrained (for the style) and very well made. Performed miracles with the wagyu plate and the cheese plate.

Wife: 89p.

 
Toppen