Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

merlotsmile

Medlem
Håll tummarna:rolleyes:
image.jpg
 

magnum

Epernay, Frankrike
En sväng på vinbaren, Charles Heidsieck NV, magnum, viss mognad med bra fräschör, absolut topp 3 från dom stora husen. Mumsig!!
Charles Heidsieck 1999 Rose, vilken skönhet, kändes nästan trist att dela med sig.....
Jacquart 1990, För årgången och producenten, helt fantastiskt bra. Inga svaghetstecken, pigg med härlig syra. Grymt läcker! Tog flera minuter att dricka upp!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har nog inte lärt mig att skilja på extraktion och koncentration tror jag. :oops:

Men ödmjukspajen är absolut bittersöt. :)
Koncentration och extraktion är svåra att särskilja. Ssk enkelt blir det då man har etiketten framför sig. Svårare blir det då det hela är blint...

Extraktion efterlämnar alltid stora mängder geggamoja i flaskan medan koncentration inte alltid gör det.

Sen har jag slut på ledtrådar. Någon som har fler?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Den är enbart söt.
Även om pajen är besk i vissa nu (tidigare dialog), så är det alltid sött i mogna nun.
Typ.
Nej, den är söt i framtida NU för att den är bitter NU, det vill säga bittersöt. Man bör ju inte värdera framtida NU högre än NU, då lever man inte NU utan enbart i framtida NU och väl där så kommer inte den söta pajen vara njutbar för att man fokuserar för mycket på framtida NU. ;)

Ett glas vin i detta NU hade smakat mumma. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2007 Col Solare Shining Hill, 93p.
Washington state, Meritage.

Hemmavid, hustrun kokade, stekte och åbäkade sig. Jag njöt efter en hård och lång dag som (faktiskt) började med
muskelvärk i de högre skolorna efter den sur-hårda träningen med Kejsarpalatsets Livvakter. Kan ju oxå ha varit en släng av hen-snuva...

This is a hugely satisfying wine with enough going on, to run its own TV show. With sequels.

Colour is dark, dark red.
Nose is of a Bdx-wannabe w/out the Bdx earth but w/the grapes in a restrained richness of M-body design dressed to satisfy.
Palate is exactly what the nose promised. Tannins delivering, acids balancing, fruit is rich and accepting the center stage. Fantastic pre-maturity aromas of melting butter over bacon and lingon berry jam. Woah! And than all the red fruits, the violet aromas for your linen (beating the moths), and then long, lingering, exquisite and happifying.

Cannot believe the 88p here on CT.

Wife: 91p.

Wife cooked traddo soup, great veggies, perfect rice w/natto and perfectly garliced wagyu... Yummy! Yummy! Yummy! If you had this too young or with gravel and cardboard instead of wagyu and garlic, well, than you suffered :)

Chosen as the wine to go after a full 10 hr day of screwing.
IKEA furniture for the new office and an exceptionally tough preparatory kendo practice. Wife cooked wagyu and Jap dishes á la wow. I simply enjoyed, and soon going to sleep. Tomorrow morning = 3 hrs kendo training. Followed by more screwing.
Life can be sooo tough!
:)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Hemmavid, hustrun kokade, stekte och åbäkade sig. Jag njöt efter en hård och lång dag som (faktiskt) började med muskelvörk i de högre skolorna efter den sur-hårda träningen med Kejsarpalatsets Livvakter. Kan ju oxå ha varit en släng av hen-snuva...

This is a hugely satisfying wine with enough going on, to run its own TV show. With sequels.

Colour is dark, dark red.
Nose is of a Bdx-wannabe w/out the Bdx earth but w/the grapes in a restrained richness of M-body design dressed to satisfy.
Palate is exactly what the nose promised. Tannins delivering, acids balancing, fruit is rich and accepting the center stage. Fantastic pre-maturity aromas of melting butter over bacon and lingon berry jam. Woah! And than all the red fruits, the violet aromas for your linen (beating the moths), and then long, lingering, exquisite and happifying.

Cannot believe the 88p here on CT.

Wife: 91p.

Wife cooked traddo soup, great veggies, perfect rice w/natto and perfectly garliced wagyu... Yummy! Yummy! Yummy! If you had this too young or with gravel and cardboard instead of wagyu and garlic, well, than you suffer :)

Chosen as the wine to go after a full 10 hr day of screwing.
IKEA furniture for the new office and an exceptionally tough preparatory kendo practice. Wife cooked wagyu and Jap dishes á la wow. I simply enjoyed, and soon going to sleep. Tomorrow morning = 3 hrs kendo training. Followed by more screwing.
Life can be sooo tough!
:)
Kan ju vara smart att skriva vilket vin det handlar om, men du verkar ha varit för upptagen med att "gänga" låter det som. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så ja, det verkar vara ett trevligt vin det där!
Sitter på en sån där Djefwla iPädd... ALLT tar tid, går långsamt och blir inte ofta rätt...

Vinet var osannolikt mckt bättre än vad CT föreslår. Hade jag haft en premonition, så hade jag tagit det på finrestaurang. Inte för att hustruns matlagning på något vis faller bakom, men för att vi brukar försöka hålla "köpa-fler-frågan" Hemmavid.

Svaret på detta vin är: köp fler (prislapp i Yokohama: 276kr).
 

tobbe81

Medlem
Då var kvällens val öppnat
Mogen chablis kräver verklingen sin karl. Massa gula och gröna exotiska toner i smak och doft som avslutas med en behaglig och frisk syra som drar åt grönpaprika hållet. Mycket njutningsbart skulle jag säga trots lite för lång lagring nere i källaren. 93p
11071528_10155351523910008_8340910967353386859_n.jpg
 

Attachments

  • 11071528_10155351523910008_8340910967353386859_n.jpg
    11071528_10155351523910008_8340910967353386859_n.jpg
    37,7 KB · Visningar: 172

Larseman

Medlem
2009 Domaine des Relagnes Châteauneuf-du-Pape La Clef de St-Thomas
En för de flesta förmodligen helt okänd CdP som vi släpade hem från Provence förrförra sommaren. Grenache, Syrah och Mourvedre. Trevlig i näsan, kryddig och rökig med körsbär, peppar, lagerblad och mörkrostat kaffe. I munnen så blir det tyvärr platt fall med spretiga och vassa syror, genomträngande alkohol och total brist på struktur och ryggrad.
82p får det bli men det är nästan i överkant.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Efter den trevliga magnumbuteljen av Charles Heidsieck igår (nya flaskformen), blev jag sugen på att fortsätta med en flaska idag (gamla flaskformen) gissar på 5år+ efter degorgering. Betydligt mer utvecklad är gårdagens magnum, gula plommon, nötter, rostat bröd. Söt honung. Ljuvlig!
Domaine de Chevalier 1983, helt mogen, tidigare flaskor har varit bättre, tanninerna har helt försvunnit, hög tid att dricka nu, läskande söt röd frukt, smakrik. Mer Bourgogne än Bordeaux! Som bäst efter 20 min i karaff. Nice!
 
Toppen