Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du anade inte det innan du handlade vin på en möbeljätte? :kyss:
Naturligtvis!
Prislappen är ju i sig en viss indikator, och befinner sig på blygsamma (motsv) 59kr för ett helrör.
Men som ett tydligt exempel på HUR livet kan vara utanför Nordkorea, så ansåg jag det vara min förbannade plikt och skyldighet att köpa IKEA-vin från ett av Folkhemmets stöttepelare.

Så, smygöppnade andra flaskan, och där hittar vi ett riktigt vin för ca 111kr!
2012 Château Saint Martin Saint-Chinian (Carignan)
Fruktdrivet utan att vara extraherat. Tanniner i avsaknad. Framtaget för tidig konsumtion. Klart över 80p, men under 90. Får se mer exakt var vi landar då flaskan är tömd.
 
Last edited:

mnor

Medlem
2011 Louis M Martini Cabernet Sauvignon
20150315_105121.jpg

Drack detta i fredags. Tydlig smak av svarta vinbär, med inslag av ceder och mörk choklad. Köpte något som jag såg som ett säkert kort, då jag mest ville ha något att dricka framför TV:n som jag inte behövde analysera allt för mycket. Betyget: Mycket trevligt fylligt vin med bra syra som jag kommer att köpa igen (En av de absolut bästa runt 200 sek). Skrev en smaknot då jag såg att de bytt årgång till 2011.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
La rioja alta SA Gran Reserva 904
2004

Fick det blint och från en flaska som öppnades precis vid servering. Var först ute och gissade mig runt i olika delar av Italien med Sangiovese och druvmixar i Veneto som utgång. Eken som bäddade in den fina mörka frukten och den höga syran passade in där tyckte jag. Smaken var finlemmad, slank och elegant. Att vinet var ungt och slutet i början gjorde det lite svårare att placera. Efter några minuter i glaset kom en gnutta dill fram och när flaskan avtäcktes var det ju (som alltid!!!!) självklart att det var en Rioja!
image.jpg

Man blir alltid ödmjuk när man ställs inför dessa prövningar.
Ett bra och gott vin som jag nog själv kommer köpa för att slänga ner i källaren ett par år!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Några roliga fatprover och mycket annat med Ron Washam (hosemasterofwine.blogspot.com/) på Rodney Strong:
Symmetry 2013: friskt och fräscht, fin frukt och syra, tanninerna på plats redan nu. Klart bättre än 2012 av samma vin, trots att det är ett halvår kvar till bulteljering.
Brothers 2013: helt annan stil, frukt och tanniner i överflöd, men behöver nog ett antal år på flaska. 2009 Brothers var dock redan tillgänglig så det kanske räcker med några år?
Enligt Ron så är 2013 ett riktigt bra år i Kalifornien. Hans råd var att undvika 2011 helt och hållet eftersom amerikanerna inte justerar sina priser för en dålig (enligt honom usel) årgång.
ron washam.jpg
2013 symmetry.jpg
2013 brothers.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter ett bottennapp från IKEA med potentiella stämningar för cancer och dödsfall i deras framtida juridiska portfölj, så tjuvöppnade vi deras Carignan också, fö ett riktigt bra vin! Prislappen = just ovan hundralappen. Helt ok.

2012 Château Saint Martin (Saint-Chinian), 89p
IKEA.
(Ryktet säger: Carignan.)
Requires a decant for several hours.
Young fruit on the richer end of the scale. Well balanced and doesn't feel contrived or overly extracted in any way.
Almost blue fruits, a bright herbal core that SCREAMS of Southern France in a herbaceous and fabulous way. First impression: Garrigue. Second impression: Heather and Sweet Gale (hjortronmyr med pors) with a mineral core of wet moss make for quite a distinctly appealing palette, even if youthful. Wow! Great grapes are King!
Who'd ever think of this quality from a wine sold at IKEA?
Kudos to the excellent wine maker!
This, I'd love to drink again. 89p (well aerated) today, with the potential to reach above 90 after some years. Would LOVE to drink a version of this with more umph after a longer contact with the skins and pits. Must be a tremendous wine! And I'd love to promote it in Asia.
Wife: 90p.
Home dinner.

 
Last edited:

KimHartman

Medlem
2008 Château Montus Pacherenc du Vic-Bilh Sec Söta bananer, mogna citroner, tropiska frukter, blommor, sten, och rostade nötter. Helt torr, lagom utvecklad, med rejäla mängder frukt, en hälsosam dos ek, bra längd, och knivskarpa syror. Kostade mig inte ens 200 kr för 4 år sen, och presterar högt över förväntan. Skulle ge många vita bourgogner på tafsen, himla synd att jag inte har mer av detta.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tidigare i veckan:

2008 Chateau la Croix du Gay, Pomerol, 91 p.
I challenge this wine's stepmotherly score on CT. But that's ok in a way, as this wine may, thus, stay affordable.

Dark red.
Quite a fabulous nose. Took us by surprise, as we'd expected a CT-88 quaffer. This wine is rich, interesting and clearly something for the future. Fruity-young, but with fine oak, Bdx earth, sulphur (lighting up a match), Merlot heaven and a full lawn of vegetal forest-like aromas. Lovely, promising and inspiring.

On the palate, this wine really is above our 90p-line. By far. It is refined, rich, enticing with a precise expression of bdx that lifts my expectations for this vintage. Actually: never had a single btl from 2007 on par with this humble Chateau's potential. Tannins M++, acids M+++ on a medium bodied, elegant and intense wine. Slightly harsh with a somewhat tart acidic expression, but caressing tannins. Finish starts off with rich, oak-and-cassis-bdx-earth aromas, but is carried through by Plastic Padding for 3-4 minutes or so. Quite a deal breaker :-(

Great Pomerol wine, but no cigar.

Will never make it to Valhall, but may still slay several trolls. Not an appealing QPR, but ok for its origin.
Wife: 93p.
At very pleasant neighbour restaurant: La Verdura.
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
@Innertällmo Bryggeri Jag har vid flera tillfällen imponerats av deras Chardonnay "Chalk Hill", men de röda har inte korsat min väg ännu. Det verkar vara läge att prova. :) Roligt att få testa vinet direkt från faten och få en uppfattning redan där!

Kvällen bjöd på så där genomtrevligt vin som det gärna blir i familjen, efter både fredag och lördag med champagne och annat gott som @Daniel B nämnt i den här tråden. Hur som haver:

2012 1583 Albariño
Först kall som en isprinsessa, med en kyligt grön färgton... Därefter smyger vinets karaktär fram och blir riktigt inbjudande. Doften är dominerad av citrusblom, kalk och persika som bara blir tydligare ju mer temperaturen i glaset stiger. I smaken är det idel mjuka och yppiga persikonyanser som träffar gommen, tillsammans med citrus och mer av den mineraliska kalken. Aningen ensidigt kanske, men så jädra gott och generöst att man bara vill ha mer.

2010 Springfield Estate Wild Yeast Chardonnay
Det här är ett vin som jag bara druckit en gång tidigare och då av samma årgång som nu ikväll. Kort och gott är det en Chardonnay som jag inte blir klok på! Jag tillskriver jästen dess alldeles unika karaktär. ;) I doften är det frukten som intar första parkett; fullmogna aprikoser, apelsinblom, saffran och en nyans som får mig att tänka på ädelröta och Sauternes... I munnen är det vederbörligen fylligt och med en sådan ton av aprikos, apelsin, torkad och sockrad ananas samt saffranskrokus (hur nu det doftar?!) att jag blir helt tagen på sängen.
Det ska sägas att jag blev lite konfunderad sist jag drack det här vinet, men då var den sötaktiga sötvins-frukten ännu mer påtaglig. Det ska bli mycket intressant att vid närmaste tillfälle prova årgång 2011 av det! För er som gillar lite ovanlig Chardonnay så är det här ett vin att prova!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
@Innertällmo Bryggeri Jag har vid flera tillfällen imponerats av deras Chardonnay "Chalk Hill", men de röda har inte korsat min väg ännu. Det verkar vara läge att prova. :) Roligt att få testa vinet direkt från faten och få en uppfattning redan där!
med tanke
Med tanke på att Chalk Hill kostar $22 på plats, så är det svårt att gå fel med den på systemet. Testade Chalk Hill 2013 som första vin och den var riktigt snygg. Men har du möjlighet så försök få tag på en Rodney Strong Chardonnay Reserve, så testa den - dubbelt så dyr som Chalk Hill - men mer än dubbelt så bra.
Däremot så är tydligen Rodney Strong Riesling och Merlot inte särskilt bra - Ron sa: " det är klart att ny kan få testa dem om ni vill - men jag skäms för att servera dem - särskilt rieslingen"
 

ChristianB

DipWSET
Med tanke på att Chalk Hill kostar $22 på plats, så är det svårt att gå fel med den på systemet. Testade Chalk Hill 2013 som första vin och den var riktigt snygg. Men har du möjlighet så försök få tag på en Rodney Strong Chardonnay Reserve, så testa den - dubbelt så dyr som Chalk Hill - men mer än dubbelt så bra.
Däremot så är tydligen Rodney Strong Riesling och Merlot inte särskilt bra - Ron sa: " det är klart att ny kan få testa dem om ni vill - men jag skäms för att servera dem - särskilt rieslingen"
Tack för tipset! Min gamle far är stort fan av Chalk Hill och den stilen av vin, så ekad Chardonnay brukar vara uppskattat vid familjemiddagarna. Jag ska se om jag kan få tag i en flaska och överraska med! :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
@Innertällmo Bryggeri Jag har vid flera tillfällen imponerats av deras Chardonnay "Chalk Hill", men de röda har inte korsat min väg ännu. Det verkar vara läge att prova. :) Roligt att få testa vinet direkt från faten och få en uppfattning redan där!

Kvällen bjöd på så där genomtrevligt vin som det gärna blir i familjen, efter både fredag och lördag med champagne och annat gott som @Daniel B nämnt i den här tråden. Hur som haver:

2012 1583 Albariño
Först kall som en isprinsessa, med en kyligt grön färgton... Därefter smyger vinets karaktär fram och blir riktigt inbjudande. Doften är dominerad av citrusblom, kalk och persika som bara blir tydligare ju mer temperaturen i glaset stiger. I smaken är det idel mjuka och yppiga persikonyanser som träffar gommen, tillsammans med citrus och mer av den mineraliska kalken. Aningen ensidigt kanske, men så jädra gott och generöst att man bara vill ha mer.

2010 Springfield Estate Wild Yeast Chardonnay
Det här är ett vin som jag bara druckit en gång tidigare och då av samma årgång som nu ikväll. Kort och gott är det en Chardonnay som jag inte blir klok på! Jag tillskriver jästen dess alldeles unika karaktär. ;) I doften är det frukten som intar första parkett; fullmogna aprikoser, apelsinblom, saffran och en nyans som får mig att tänka på ädelröta och Sauternes... I munnen är det vederbörligen fylligt och med en sådan ton av aprikos, apelsin, torkad och sockrad ananas samt saffranskrokus (hur nu det doftar?!) att jag blir helt tagen på sängen.
Det ska sägas att jag blev lite konfunderad sist jag drack det här vinet, men då var den sötaktiga sötvins-frukten ännu mer påtaglig. Det ska bli mycket intressant att vid närmaste tillfälle prova årgång 2011 av det! För er som gillar lite ovanlig Chardonnay så är det här ett vin att prova!

Springfield Estate Wild Yeast Chardonnay har varit en favorit länge. 2009an var väldigt trevlig både som ung och med lite ålder. Brukar köpa några varje gång den kommer. Och öppnade en i somras som jag gillade skarpt. Sen är jag nog lite svag för mogen chardonnay dock :)
 

ChristianB

DipWSET
Springfield Estate Wild Yeast Chardonnay har varit en favorit länge. 2009an var väldigt trevlig både som ung och med lite ålder. Brukar köpa några varje gång den kommer. Och öppnade en i somras som jag gillade skarpt. Sen är jag nog lite svag för mogen chardonnay dock :)
Man vill nästan använda det ökända P-ordet. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 3629 Visa bifogad bild 3630 Varför köpa bag-in-box när det finns stålfat? Calera Ryan, Selleck och Jensen 2013 direkt från tank. Underbara viner alla tre.
Det verkar som du är på äventyr som gör mig avundsjuk, dessutom så funderar jag på om inte det kan vara läge att bryta ut dessa inlägg och göra en egen tråd om du har tänkt att komma med fler rapporter med samma tema?

Oavsett vad så är det trevliga rapporter du kommer med, keep 'em coming! :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det verkar som du är på äventyr som gör mig avundsjuk, dessutom så funderar jag på om inte det kan vara läge att bryta ut dessa inlägg och göra en egen tråd om du har tänkt att komma med fler rapporter med samma tema?

Oavsett vad så är det trevliga rapporter du kommer med, keep 'em coming! :)

Höll igen med att vi provade alla sex plottarna från Calera direkt från fat, årgång 2014, bara för att du inte skulle bli avundsjuk.

Ibland får man nöja sig med vin på flaska - men Shafer Hillside Select 2010 är helt ok - och småsyskonen går inte av för hackor de heller:
shafer I.jpg


Tre besök kvar - får se vad som händer där
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nu behøver jag lite champagnehjälp!

-Köpte en låda NV Paul Dethune Champagne Cuvée Prestige förra året och det har blivit en husfavorit i de lägre prisklasserna vilket gjort att den pimplats frisk så fort tillfälle givits vilket tyvärr också resulterat i att lådan snart är uppdrucken :(

-Såg på http://vininfo.org/info2.yaws?id=9248701 att det kommer släppas några flaskor av Paul Déthune Blanc de Noir (92487) på SB på fredag och efter en koll på CT så ligger den på 92,5P.
Är således grymt sugen på att återigen trotsa köpstoppet och beställa några flaskor men vill förstås föst kolla med det omnipotenta forumet om vad ni tycker om vinet för att inte köpa grisen i säcken?
Kanske @Skumpagne @vintomas och @magnum har druckit den till exempel och vill hjälpa en stackars sjöman?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nu behøver jag lite champagnehjälp!

-Köpte en låda NV Paul Dethune Champagne Cuvée Prestige förra året och det har blivit en husfavorit i de lägre prisklasserna vilket gjort att den pimplats frisk så fort tillfälle givits vilket tyvärr också resulterat i att lådan snart är uppdrucken :(

-Såg på http://vininfo.org/info2.yaws?id=9248701 att det kommer släppas några flaskor av Paul Déthune Blanc de Noir (92487) på SB på fredag och efter en koll på CT så ligger den på 92,5P.
Är således grymt sugen på att återigen trotsa köpstoppet och beställa några flaskor men vill förstås föst kolla med det omnipotenta forumet om vad ni tycker om vinet för att inte köpa grisen i säcken?
Kanske @Skumpagne @vintomas och @magnum har druckit den till exempel och vill hjälpa en stackars sjöman?
Detta är tveklöst en bra champagne (en favorit hos @Anders Landström om jag minns rätt). Har för mig att den brukar vara gjord på endast en årgång den som släpps nu borde vara en 2009 eller 2010. Om du inte absolut måste ha en 100% PN skulle jag hellre köpa något från 2008. Min favorit Turgy 2008:)
 

kayaker

Cyklist
-Såg på http://vininfo.org/info2.yaws?id=9248701 att det kommer släppas några flaskor av Paul Déthune Blanc de Noir (92487) på SB på fredag och efter en koll på CT så ligger den på 92,5P.
Är således grymt sugen på att återigen trotsa köpstoppet och beställa några flaskor men vill förstås föst kolla med det omnipotenta forumet om vad ni tycker om vinet för att inte köpa grisen i säcken?
Mycket bra. Lockar till att använda det förbjudna P-ordet. CT är absolut inte fel ute.
 
Toppen