Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Göran

Medlem
Ang Gbg-kvällen igår:
Fattoria Galardi Terra di Lavoro Roccamonfina: vänta bara tills dess du får smutta på 2010:an! Den är i hästväg den bästa de gjort! Själv har jag bara smuttat på ett gäng vid ett ståbord (som höll på att bli ett vältbord då hela min vinvärld vändes uppochned: den blygsamma prislappen och DEN kvaliteten, år ut och år in (?!?)) och ännu enbart druckit ett helrör av Deras sämsta prestation: 2008, men den förtjänade i min värld ändå 94 feta poäng.
(...eller så är 2006:an deras sämsta...)
Gilla!

Trots att 2009:an fått lite sämre recensioner än tidigare årgångar tyckte jag att den levererade helt i klass med 08:an, men nu var det ju ett litet tag sen jag drack den. Nu är jag ju grymt nyfiken på 2010:an som ligger i källaren och väntar...
 

chambertin

Medlem
Trots att 2009:an fått lite sämre recensioner än tidigare årgångar tyckte jag att den levererade helt i klass med 08:an, men nu var det ju ett litet tag sen jag drack den. Nu är jag ju grymt nyfiken på 2010:an som ligger i källaren och väntar...
Såg att både -11 och -12 fanns ute. Vet du ngt om dem ?
 

Gurto

Medlem
...basåruvet: du har gjort det väldigt svårt för mig och min diet.
Hade jag varit av den sorten som dietbloggar, så lovar jag dig att en BiB-fatwa hade skickats i din riktning tillsammans med en extraprisfalukorvsring.

Ducka den!

"I NT uppträder djävulen som en självständig fiende till både Gud och människorna. När han söker locka någon bort från den rätta vägen kallas han också frestaren (Matt 4:3; 1 Thess 3:5). "

Kalla mig HERR Belsebub :D
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Ang Gbg-kvällen igår:
Fattoria Galardi Terra di Lavoro Roccamonfina: vänta bara tills dess du får smutta på 2010:an! Den är i hästväg den bästa de gjort! Själv har jag bara smuttat på ett gäng vid ett ståbord (som höll på att bli ett vältbord då hela min vinvärld vändes uppochned: den blygsamma prislappen och DEN kvaliteten, år ut och år in (?!?)) och ännu enbart druckit ett helrör av Deras sämsta prestation: 2008, men den förtjänade i min värld ändå 94 feta poäng.
(...eller så är 2006:an deras sämsta...)
Gilla!

Bra Tips: Slängde in en beställning på SB igår, hoppas inte du fått lagret att ta slut innan man får bekräftelse om att den kommit till det lokala butiken. :)

Tipsen på forumet har en tendens att ta slut på lagret...;)
 

Sörplarn

Medlem
Blev lite frizzante i vår solen var ute i skogen idag, inspektering och märkning av träd som skall fällas.
Riktigt trevlig frizzante, som skall serveras riktigt kall (riktigt bra kylväska rek vid tur ut), denna skulle varit med på provning i GBG, men var försenad.

Cavicchioli Vigna del Cristo Lambrusco di Sorbara 2014
Drack 2013 förra året och 2014 var lika god, finns ej i Sverige, men PM om ni är nyfikna.
Mycket blommor, en doft av vår, fin syra och rätt så lagom härligt rent av, en njutning i nu när våren står vid dörren.

1.jpg


Efter en flaska fjoll dricka vill man såklart ha lite musik, som har med träd att göra.

 

Mattias Schyberg

Administratör
"I NT uppträder djävulen som en självständig fiende till både Gud och människorna. När han söker locka någon bort från den rätta vägen kallas han också frestaren (Matt 4:3; 1 Thess 3:5). "

Kalla mig HERR Belsebub :D
Som någon vis man sa:

"Om Gud finns så föredrar jag nog hellre att inmundiga lustfyllda vätskor i helvetet än att behöva sjunga lovsånger i himlen."
:)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Bra Tips: Slängde in en beställning på SB igår, hoppas inte du fått lagret att ta slut innan man får bekräftelse om att den kommit till det lokala butiken. :)

Tipsen på forumet har en tendens att ta slut på lagret...;)
Jag sökte på SB både på längden och tvären utan resultat?
-Nu när du norpat åt dig din ranson kanske du vill avslöja ett varumnummer? :kyss:
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
71946 och 71961

Som vanligt så anger inte SB all information. Någon som är förvånad? ;)
Argh, fel av mig, i nya mobilversionen sökte jag under fliken "alla butiker" upptäckte jag nu men man måste välja att söka i "hela sortimentet".
Att hela sortimentet inte är samma som alla butiker måste te sig tämligen obegripligt för någon som inte känner till monopolets spännande upplägg...
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag sökte på SB både på längden och tvären utan resultat?
-Nu när du norpat åt dig din ranson kanske du vill avslöja ett varumnummer? :kyss:

För det priset önskar jag verkligen att jag lyckas med beställningen. Hög poäng på CT och bra pris jmf mot W-S.. har haft lite otur med beställningarna på sistone... så jag har inga höga förväntningar;)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En under många månader förberedd vinafton på temat: Det obegripliga fenomenet vitt vin från Rhône och dess eventuella företräden till Kaiseki-Ryouri.
Efter många funderingar så valdes följande brakvin ut ur källaren (nyligen införskaffat på ett sätt som är olagligt i frihetens Sverige):

1997 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape Blanc
Such a refined elderly lady... Nothing oxidized, just mellow from superb integration and perfect maturity. Must have been a perfectly stored btl.

Colour: Golden
Nose: Immediately, you realize that there is a most refined and graceful lady here. Mature and sophisticated with very fine details. Wine has small oak shining through and some happy aromas that resemble young Chard. Very, very, very beautiful.
Palate: ethereal and seamless. Is reaching the end of the staircase. Mellow and integrated with all aspects. Acids M-. Awesome and then some. I'm unspeakably happy to have had the opportunity to enjoy this masterful achievement. Amazing!
Wife: 89p.
At ICHI-E (they don't allow BYOB, but made an exception for tonight, in that also the chef was interested in my theory that quite possibly low-acid wines may marry kaiseki-ryouri. It did, but compared to a saké of sound quality, this wine wasn't even in second place. Pity. But, we tried AND enjoyed!
 

Vino fino

Medlem
Colour: Golden
Nose: Immediately, you realize that there is a most refined and graceful lady here. Mature and sophisticated with very fine details. Wine has small oak shining through and some happy aromas that resemble young Chard. Very, very, very beautiful.
Palate: ethereal and seamless. Is reaching the end of the staircase. Mellow and integrated with all aspects. Acids M-. Awesome and then some. I'm unspeakably happy to have had the opportunity to enjoy this masterful achievement. Amazing!
Vad har jag sagt om lagrad vit Rhone?? Det är fanimej briljant.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Som vanligt när det är fredag i vårt hus så serveras det stekt nötkött och rött vin.
Ikväll blev det två varianter.

2011, Waterford Estate, Cabernet Sauvignon (Länk här) 83p
Fylligt, mjukt, fruktigt, typiskt Cabernet, svartvinbär & doft av skogsbär. Ett ganska enkelt vin i förhållande till priset. Allting är på plats, det är välgjort, men det är ingenting som är fantastiskt. Kommer inte att köpa igen.
upload_2015-3-13_20-0-15.jpeg


2011, Masi Campofiorin, 70% Corvina, 25% rondinella (Länk här) 82p
Öppnades under torsdagen utan tilltugg. Medelfylligt, ganska hög syra (som tar över lite för mycket). Ställde tillbaka flaskan för att få vinet att lugna ner sig lite till dagen efter. Tror dock att den kommer att behöva stå till imorgon för att komma till sin rätt. Det här var också ett helt ok vin. Ingenting jag kommer att köpa igen. Passar betydligt bättre till valfritt tilltugg än som ett vin på egen hand. Tror att man kan hitta bättre viner i denna prisklass, men jag köpte just det här på grund av att Masis Amarone var en stor upplevelse för mig. Alltid kul att testa nytt!
upload_2015-3-13_20-12-5.jpeg
 

Larseman

Medlem
Fredagsmys:
Visa bifogad bild 3583

Med Frank Sinatra, tusan vilken skön röst :cool:
Lite mer feedback...
2013 Weingut Josef Jamek Riesling Federspiel Jochinger Berg
Från småpartier i februari. Österrikisk Riesling från Wachau. Gråpäron, honung, mandarin och en hel del mineral i doften. Smak av blodapelsin (särskilt beskan), ganska fyllig med bra längd. Inget uppseendeväckande men helt OK, dock inte riktigt Riesling som jag vill ha den. Alltför anonym. 85p
2010 Cascina Ballarin Langhe Nebbiolo

Det här vinet blev jag väldigt förtjust i när jag och hustrun var på restaurang Bockholmen för ca ett år sedan. Beställde några flaskor på SB som har legat sedan dess. Tyvärr inte riktigt vad jag minns :(, mer mörk frukt än den ljusa hallon och smultronfrukten som jag upplevde då. En del ek (?) som har lagt sig i vägen. Visst finns där aningar av viol och rosor men inte alls som jag vill ha en Langhe Nebbiolo. I munnen dock helt OK, bra skjuts i syrorna och vänliga men barska tanniner och fullt godkänd längd. 85p idag, men långt från de 89p som jag gav för ett år sedan. Kan naturligtvis vara flaskvariation eller min personliga utveckling mot ett alltför krävande och avancerat doft- och smaksinne också :rolleyes:
PS: Skivan var "Sinatra, With Love" på spotify naturligtvis, ping @Vino fino
 
Toppen