Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - Februari 2018 - Charmes de Kirwan 2010

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 2 6,7%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 8 26,7%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 6 20,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte men vill se omröstningen!

    Votes: 14 46,7%

  • Total voters
    30
  • Poll closed .

sunqan

Vinös
Månadens vin är slut så här i slutet av februari.
Inte då...det finns i sex butiker. Det är bara att gå in på din lokala butik och be dem ta hem från nån av dem.och det bästa är att de inte tar betalt för den tjänsten. Annars kan du ringa till Vällingby och be dem lägga undan en av sina tre, och sen åka dit och hämta.
 

Trydebull

Medlem
Charmes de Kirwan

Mörkt ogenomskinligt lilaröd i färgen

Direkt på näsan - söta körsbär och betor. Lätt granskog.

Direkt i munnen - ganska hög syra men på acceptabel nivå. Hyfsat bra balans direkt i glaset. Röda bär med dragning åt söta körsbär men syran ger för mig även granskott. Tunn. Inte så mycket innehåll. Lite rostfritt-stål-köksvask i avslutet (låter värre än det är). Lite blaskig om jag får skriva så.

Känslan säger en ok Bordeaux- med överraskande direkt tillgänglighet, även om den naturligtvis kommer att kunna bli lite bättre bättre. Men jag tror inte att det kommer att ske några mirakel.

Jag ligger nog 83-85. Skriver 84. Inga direkta jättefel, men ganska intetsägande.
 

LarsW

Medlem
Drack min flaska över två dagar nu i helgen.

Dag 1: Hum... knutet och vart är... allt? Lite svarta vinbär, tanniner cederträ och lite mer syra som tog över. Men betoning på lite. Blev lite bättre efter några timmar i karaff och var bäst till osten efter maten men valde att spara halva flaskan till dagen därpå.

Dag 2: Nu pratar vi ett mycket bättre vin. Drack till en bit ryggbiff med rödvinssås. Mer av allt jag saknade under gårdagen. Fortfarande ett medelfylligt vin. Fortfarande samsas inte alla komponenter men det är på god väg. Svarta vinbär/ mörka plommon, lite lagom med läder och örtkrydda typ rosmarin. Tanninerna känns konstigt nog mer närvarande dag två. Denna gång ett riktigt gott vin som jag gärna dricker igen och hoppas min andra flaska utvecklas till något ännu bättre. Värt 300 penningar... mjooaaeeee, om jag får samma vin som jag drack dag två inte helt ovärt men det är tuff konkurrens i den prisklassen.

Känner mig snäll och betygsätter efter min upplevelse dag 2: 87p
 

Tobias

Medlem
Rätt sluten näsa som inte avslöjade så mycket, drog lite åt mörka körsbär. I munnen kändes framförallt svartvinbär samt en stänkare med ceder. Vinet konsumerades under två dagar och kändes som bäst efter ett par timmar i karaff dag 1. Lite för tunnt med tanke på prislappen .
Betyget landar på 86p
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Såg fram emot det här efter "den riktiga" Kirwan som vi drack i Kalmar. Denna är dock långt ifrån! Mycket frukt, tanniner och syra som ännu inte är i balans. Ser en bild av en man som är fastbunden med varje lem vid fyra hästar vid namn Frukt, Tannin, Syra och Alkohol. Kan de vända sig inåt och samverka eller blir det en massaker.... Bra ekat är det enda positiva jag märker nu. Kort näsa och kort finish. Kommer den här att bli bättre? Kanske. Stannar på 84 fwp
 
Trådskapare
R

rs14

Medlem
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta men det här med månadens vin verkade inte vara något för mig. Att välja ut ett vin var inte så svårt. Det skulle jag kunna göra flera gånger om. Men att sedan kunna få tillfälle att prova och dricka det, det visade sig vara värre an vad jag hade kunnat ana. Efter den oförglömliga BYOB-helgen i Kalmar åkte jag på en influensa som inte var av denna värld och att immundiga vin fanns inte på kartan under en period på två veckor. I slutet på februari så var det dags, suget på en rejäl köttbit och ett stabilt rödvin var tillbaka. Nu skulle den korkas upp - Charmes de Kirwan. Kör ner korkskruven och maken till porös kork har jag aldrig varit med om, korken smular sönder fullständigt och det blir ett gigantiskt hål i mitten av korken. Det händer ju att man då och då råkar ut får taskiga korkar men det brukar lösa sig på något sätt men den här var stört omöjlig att rucka på. Försökte med alla tillbehör jag hade men gav upp och gjorde ett försök att ruska ut några droppa ur det minimala hålet silat genom ett kaffefilter. Nu visade det sig att vinet även var tvärkorkat. Det var lika bra det för då slapp jag mecka mer med detta. Lämnade tillbaka flaskan på systembolaget veckan därpå och eftersom jag endast köpte en så ville jag beställa en ny flaska. Nu visade det sig att vinet var slutsålt och att det endast fanns några ströflaskor i några få butiker. Förklarade varför jag var väldigt ivrig att få tag på en ny flaska av detta vin så den snälla expediten fixade en internleverans från en annan butik. Vet inte varför men min erfarenhet av detta är att man ofta verkar ovilliga till att kontakta andra butiker trots att det är en tjänst man som kund har rätt att utnyttja. Tror jag.

Nog om det. Jag skäms lite för att jag är väldigt sen på bollen här, särskilt då eftersom det var jag själv som valt ut vinet. Hade varit lite märkligt om jag själv sedan inte provade det :) Men nu så är det gjort i alla fall. Vinet dracks med lika delar fördelat på tre dagar. Första dagen, direkt efter öppnandet så bjuder vinet på en försiktig och diskret doft, ursprunget råder det ingen tvekan över, det mesta finns här, om än i något blygsam skala - som en förnimmelse av lite ceder, svarta vinbär, kaffe, grön paprika och rostigt järn. I munnen känns det ganska lätt med snälla tanniner, hyfsad syra, lite klent mitt, lite stjälkigt och grönt på något vis. Det känns lite mesigt och slätstruket. Jag vill ha lite mer 'kralle' i mina köttviner. Dag två och tre är vinet bättre. Doften bjuder på mer intryck, framförallt så har vissa markörer förstärkts sedan första dagen. framförallt ceder och järntonerna men nu hittade jag även lite gräddkola/fudge i doften. I munnen känns det ganska elegant, det är mer i balans och jag känner även spår av lakrits, körsbär och plommon. Fortfarande liet väl tunnt för min personliga smak.

Dag 1 får vinet 85 poäng och dag 2/3 är intrycken ganska lika men nu med något högre poäng, 87 av 100. Jag hade förväntat mig betydligt mer av detta vinet faktiskt. Passande nog dök det för ett par-tre veckor sedan upp en tråd i forumet om att slottens andraviner sällan brukar leverera sett till sina priser vilket var helt nytt för mig så det tar jag till mig och jag ska absolut vara mer selektiv när och om jag köper fler sådana. Verkar helt enkelt som det är bättre att rikta blickarna på andra håll om man vill dricka anständiga bordeaux i mellanprissegmentet

image.jpeg
image.jpeg
.
 
Last edited:
Rejält sen på den här bollen.
Färgen är mörk rubinröd med några lilaaktiga stråk.
Ingen stor och svulstig doft, men ändå tydlig. Vi noterar lite våt jord, läder, nyvässad blyertspenna och framförallt en hyfsat stor mörk frukt, men också lite gröna toner. I bakgrunden lite cederträ och aningens stall.
I munnen känns vinet till en början lite slutet och vill liksom inte släppa till ordentligt. Dock kan vi efter ett tag notera en sval, mörk frukt i form av körsbär, blåbär, lite svarta vinbär och blåa plommon. Ett tydligt inslag av örter finns där.
Syran ger vinet en fräsch och bra friskhet. Tanninerna nafsar runt i munhålan på ett förtjänstfullt sätt.
Eftersmaken är medellång och förutom frukten och örterna dyker det nu upp lite lakrits, choklad, eneträ och unset espresso.
Helhetsintrycket blir att detta är ett ungt och aningens tunt vin, som det finns lite utveckling i. Ändå blir känslan, som så ofta då vi dricker vin från Bordeaux, en liten besvikelse. Visst borde en fått mer för 299 kr, som det ju kostar på "Bolaget". Något återköp blir det inte!
85p
 
Toppen