Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - januari 2016 - Barbeito Madeira Rainwater Reserva (76513)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Larseman

Medlem
Jag provade faktiskt vinet näst sista dagen i januari, men jag blev inte riktigt klok på det och vad jag egentligen tyckte så jag tänkte inte lämna något utlåtande. Nu idag tog jag den sista slatten och känner att något kan jag väl ändå bidra med.
Jag visste inte alls hur man dricker Madeira, men lite googlande antydde att det skulle funka med rostade mandlar, oliver och annat småplock. Det gjorde det inte :deprimerad: Fattar inte hur ett så pass sött vin skulle kunna funka med den typen av föda. Nå, försökte ändå identifiera någon karaktär, landade i aprikoser, nötter och kanske lite mogna äpplen. Äppelkaka hävdade frugan. Fylligt, sött, nästan sirapstjockt. Gott, ja men inte för det priset.
Idag provar jag med en underbar syrlig chokladmousse (från frugans tjejmiddag) och det är en mycket bättre matchning. Det här är ett dessertvin i min värld och kan nog försvara priset även om jag betvivlar att jag kommer att köpa igen. 82p till oliver, 88p till chokladmousse :)
Fan, nu blev jag nästan lite lessen att flaskan var tom... :(
 

Jens

Medlem
Bättre sent än aldrig.....
doft av äpple, gråpäron och en lite blommig ton som påminner mig om fläder. Smaken är friskt äpplig och rätt söt med en fin alkoholvärme på slutet.
Dracks till en bit bättre gruyére och det var en riktigt trevlig matchning. Jag gillar det men erfarenheten av starkvin är rätt begränsad så betyg skall tas med en nypa salt 89p
 
Toppen