Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - januari 2016 - Barbeito Madeira Rainwater Reserva (76513)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

chambertin

Medlem
Nedkyld några grader (cirkus 15-17 grader celsius) och serverad i avlångt tulpanglas (romglas)

IMG_1164.jpg

Samlat intryck:
Russin, dadlar, ljus sirap och fikonmarmelad.
Marsipan. Ofärgad tror jag.
Feta paranötter
Tysk Stollen!
Eftersmaken är vaxig som en bikupa (måste påpeka att det känns som ett stelnat vax, ni vet de där arken som man stöpte ljus på...) och "pälsig" (det är det bästa ordet jag kan komma på...)
Tänker på oxiderad sherry, utspädd tokaji med en skvätt brännevin och en uns av kontaktlim.
Lite slocknad cigarr och jordighet.

Svårt att betygsätta det här, det kan inte vara helt oävet då man sträcker sig efter påfyllning. Det är en intressant dryck; lite som ett dessertvin med några droppar regnvatten i. Det blir lite syntax error på halvsöt: halvsur. Passar perfekt till lagom lagrade salta ostar på komjölk. Det är bra och annorlunda, betygsättning får bli 86 poäng. För högre poäng hade jag önskat mer koncentrad smak och lite mer viktning mot syra eller sött. Nu är det lite för blandad kompott för min smak...
Väldigt trevlig och målande beskrivning @Åskar !
 

Peder

Medlem
Här kommer lite snabba åsikter om månadens vin i all hast, jag passade även på att jämföra Barbeitos Rainwater med Barbeitos VB Reserva.



Rainwater är ett väldigt trevligt vin med mycket fikon, russin i och torkade frukter. Trevliga fat-toner och precis som @ChristianB tycker jag att det inte är riktigt balanserat mellan fat-tonerna och sötman och jag hade gärna haft en något högre alkoholhalt i det än 18 %. Jag ger vinet 86p. Jag jämförde även Rainwater med VB Reserva från samma producent och här är det en något lägre sockerhalt på 66,9 g/l och en alkoholhalt på 19% och här får man en helt annan tyngd på vinet och VB får 89 poäng av mig. Båda vinerna är dock viner som jag gärna köper fler gånger.

Barbeito VB Rainwater 2.jpg
 

Larseman

Medlem
Jag beställde den 2 januari tillsammans med några andra flaskor. Allt utom Barbeito kom till butik den 8/1 :mad:. Var in och hämtade i fredags och killen i butiken hävdade att den helt enkelt inte var levererad från Vinopia ännu, eller som han uttryckte det: "de har inte fått arslet ur..."
150 flaskor som fanns enligt @m_trobeck borde väl räcka, kan det vara så att Vinopia inte vill skicka om de inte har något mer som ska till samma butik samma vecka...?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har precis avslutat en fantastisk trevlig "lunch" där jag ätit mer vällagrad gruyére än vad som kan anses vara nyttigt (det blev även lite parmesansalami). Till detta så dracks givetvis månadens vinval Barbeito Madeira Rainwater Reserva...

Jag gillar vinet mycket även om jag har väldigt svårt att kvalitetsbedöma starkvin med någon form av semi-objektiv ambition. Inte riktigt lika komplext som en riktigt bra sherry, men samtidigt så in i bänken charmigt. Torkad frukt, romrussin, bourbonfat, bränt socker, mandel, apelsinkrokant, aceton och ljus piptobak i näsan. Halvsött, medelfylligt och eldigt i munnen med fin balans och godkänd intensitet med lite eftersmak av gåslever. Läckert, men ändå saknas något som får det över den magiska 90-gränsen. Lite mer komplexitet och/eller umpadumpa hade kanske gjort susen? Med tanke på hur mycket starkvin man vanligtvis får för pengarna så känns nog regnvattnet aningen för dyrt, tyvärr.

Helt fantastiskt tillsammans med min vällagrade gruyére. Lite för sött för parmesansalamin, men ändå en klart godkänd kombination. 89p
 

Åskar

Medlem
...Torkad frukt, romrussin... aceton och ljus piptobak... med lite eftersmak av gåslever.
Intressant! aceton var för mig "kontaktlim", piptobaken och gåslevern är för mig "slocknad cigarr och jordighet". Men jag har aldrig ätit gåslever... :oops:
Håller med dig om att det saknades lite umpa-umpa för att man skulle tända på alla cylindrar. Funderar på att ta med det jag har kvar i flaskan (ca 80 %) till morgondagens provning som bonusvin. Då blir det ett gäng till som får testa månadens vin ;)
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Då har jag provat månadens vin - dagen efter vinets dag.
Viss spänning och en opassande prestationsångest då jag själv valt vinet.
Oxiderad doft. Marsipan (bittermandel) , lite lösningsmedel, torkade och lite exotiska frukter som fikon, dadel och sultanrussin. Smaken balanserar sötma och syra. Man blir bjuden på en resa där det börjar med en liten och diskret rökig ton som följs av den lite metalliska oxiderade smakelementet. När det har klarats av rullas ett pärlband av torkade frukter fram. Kvar i munnen flera minuter efteråt är kung markattas torkade fikon blandad med en härlig alkoholhetta.
Helt klart nåt jag gillar! Klurigt att sätta pinnar på det här. Har druckit pinsamt lite Madeira för denna övning men känner mig modig, denna vinets dag, och slänger fram stadiga 88p!
 

mnor

Medlem
Madeira dricker man inte så ofta, så det har varit en kul upplevelse. Har druckit nu vinet under 5 tillfällen.
Doft: Fikon, torkad frukt, oloroso, lätta kola/knäcktoner (som förstärks med värme i glaset), fat (ek och vanilj)
Smak: Fikon, dadlar, päron, oxiderade toner (oloroso), nötter, vaniljkola och fattoner

Dricker inte så mycket madeira men tycker helt klart att det är gott. Åt lite halvhyfsad 70% mörk choklad till som passade utmärkt till drycken. Första gången jag drack Madeiran var fikon, dadlar och torkad frukt i centrum med inslag av päron och endast lättare toner av kola/knäck. Varje gång som jag öppnat upp vinet så har kolasmaken förstärkts och dominerar mellanregistret. Även nötterna blir mer framträdande. Kul att få dricka madeira och även kul att kunna testa hur det utvecklas under några veckor. 88 poäng.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vad har hänt med forumet och viljan till grupparbete? Jag tycker nog att det bör vara många som kan bidra till tråden då vinet har funnits med på både BYOB i Göteborg och Umeå. En liten röst är ju på sin plats i alla fall! :bäver:

;)

Jag hoppas verkligen att några fler tar sig i kragen och lämnar ett bidrag, åtminstone ni som har druckit det men ännu inte har lämnat en rapport. Snart är det dessutom dags för ett nytt vin valt av @kayaker och det har lovats både fyrverkerier och fanfarer om det inte var något jag har drömt vill säga. ;)
 

Åskar

Medlem
Planerade ju att ta med mig det som var kvar i flaskan till Linköpings vinfernot, glömde det såklart.
Kan iaf rapportera att häromdagen så var det någon som visst hade förlustat sig och gjort stora tabberaset i katthult...
Det finns alltså minst en tjej som tycker väldigt mycket om Barbeito.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Hade med mig det på en av GBG-BYOB:erna men har lyckats tappa bort mina anteckningar.

På det stora hela var jag inte särskilt imponerad. Bra doft med allt man kan förvänta sig av en Madeira. Tyckte dock det saknades lite intensitet och tryck i smaken. Inte dåligt, men inte heller något minnesvärt.
 

Mats

Gone todash....
Så, till slut har man tid att skriva lite om månadens vin:

Doft lätt oxiderad med plommon och russin och smaken som är lite halvsöt hakar på med samma smaker som doften. Får mig att tänka på Tokajier (minus syran, sötman och botrytisen :confused:) men samtidigt sherry med oxidationen och den fina brödigheten som kickar in i eftersmaken (brödigheten konstigt nog inte alla gånger man smakar och inte lika mycket som på en amontillado eller oloroso).

Skitgott men jag saknar komplexitet och jag får inget grepp om smaken som är både sherry och tokaji samtidigt vilket gör att man kan inte bestämma sig för om det är för lite eller för mycket av både sötma och syra, mycket förvirrande att dricka helt enkelt.

Sparade sedan vinet i kylskåpet under drygt två veckor och under den tiden tappade det en hel del. Efter två veckor kändes det som tokajierbiten var helt borta och lämnade ett tomrum efter sig som gjorde vinet ganska meningslöst. (Det var i det här läget som @StefanAkiko fick prova vinet vid vår lilla bdx-provning i Umeå vilket kan förklara hans något svala omdöme och vilket även gör att det är tur att ingen annan som var där har rapporterat här.)

Slutpoäng blir ändå höga 88 p trots den förvirrande smaken, låter nu när jag skriver det här några veckor senare som ett snällt överbetyg med den spretighet som vinet hade, men det var det jag tyckte där och då den kvällen jag öppnade flaskan.
 

Mats

Gone todash....
Visa bifogad bild 5962
Emilio Lustau Jerez-Xérès-Sherry Solera Reserva Palo Cortado Península: otroligt svårbedömt vin, en lättare konjak eller armangnac, men när ska man dricka det här?
Alla dar i veckan året om, gärna till frukost, lunch och middag. Inte fel att ta en skvätt till morgonfikat och eftermiddagskaffet heller. Glöm sen heller inte sängfösaren!
 

gece

Man vänjer sig.
Vad har hänt med forumet och viljan till grupparbete? Jag tycker nog att det bör vara många som kan bidra till tråden då vinet har funnits med på både BYOB i Göteborg och Umeå. En liten röst är ju på sin plats i alla fall! :bäver:
Jag får urskulda mig med att även om jag var lite sen på bollen la jag faktiskt en beställning för tio dar sen men den har fortfarande inte hunnit ta sig till min lokala spritbutik så det blir nog en februarinotering från min sida :(
Alla dar i veckan året om, gärna till frukost, lunch och middag. Inte fel att ta en skvätt till morgonfikat och eftermiddagskaffet heller. Glöm sen heller inte sängfösaren!
Efterforskningar visar att detta är en bra partner till Mums-Mums, och när man är på restaurang och tar in notan är det utmärkt att smutta på ett glas (paniken över allt dyrt man druckit tidigare på kvällen lättar något när man ser hur billigt det är med sherry).
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
är kanske inte att enbart dricka Madeira men om jag nu ska välja ett enskilt område att enbart få dricka ifrån så ligger just Madeira bra till. Med sin lätt oxiderade ton blandat med övermogen mango, kola, knäck tillsammans med en hint av arrak så börjar det bra. Inte lika häftig i smaken, klart klenare kropp än andra madeiror jag provat men håller ihop förvånansvärt bra trots att det, i mitt tycke, saknas lite syra. Avslutas besk/syrligt med mandeltoner.
Inte den bästa Madeiran jag provat men ligger på en så pass bra nivå att jag bjuder på 87 poäng.
Bra val av månadens vin!
 

Gurto

Medlem
Lite sen men bättre sent än aldrig :)

Ingen superfokuserad analys kanske eftersom vi var bortbjudna och hade druckit en del innan men here goes:
Doft: Oxiderat, nötigt (som i en Sherry i oxidativ stil), karamelliserat socker, torkad frukt i form av gula russin samt fräschare toner åt apelsinzest.
Smak: Oxiderat, nötigt, torkat med ok syra för att vara Madeira. Ganska bra koncentration. Halvsött. Lite för påtaglig spritighet.

Gillade absolut även om det inte är en supermadeira. Lite mer syra, mer koncentration och lite mindre påtaglig alkohol (det hade väl högre koncentration löst) hade inte skadat. 88p
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Lite sen men bättre sent än aldrig :)
Samma här, för någon definition av "lite sent". Till slut kom min flaska och idag hade jag tillfälle att öppna.

Oxidativ, lite nötig, doft med framträdande stenighet och toner av mjölkchoklad och knäck samt typ dadlar. Viss fruktighet med äpplen, söt apelsin och syrlig ananas. Hygglig syra, märkbar sötma och en ganska fräsch och lätt munkänsla som är en aning udda men fascinerande för ett vin i denna stil. Lättsamt men inte dumt, jag gillar't. 88p
 

Larseman

Medlem
Jag provade faktiskt vinet näst sista dagen i januari, men jag blev inte riktigt klok på det och vad jag egentligen tyckte så jag tänkte inte lämna något utlåtande. Nu idag tog jag den sista slatten och känner att något kan jag väl ändå bidra med.
Jag visste inte alls hur man dricker Madeira, men lite googlande antydde att det skulle funka med rostade mandlar, oliver och annat småplock. Det gjorde det inte :deprimerad: Fattar inte hur ett så pass sött vin skulle kunna funka med den typen av föda. Nå, försökte ändå identifiera någon karaktär, landade i aprikoser, nötter och kanske lite mogna äpplen. Äppelkaka hävdade frugan. Fylligt, sött, nästan sirapstjockt. Gott, ja men inte för det priset.
Idag provar jag med en underbar syrlig chokladmousse (från frugans tjejmiddag) och det är en mycket bättre matchning. Det här är ett dessertvin i min värld och kan nog försvara priset även om jag betvivlar att jag kommer att köpa igen. 82p till oliver, 88p till chokladmousse :)
 
Toppen