Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Mycket trevlig och transparent rapportering och sedvanligt jämna score som det så lätt blir blint. Hade gärna sett någon riktig slamkrypare i fältet dock som referens till poängsättningen. :)
Njah, testa boxviner blint kan du hålla för dig själv,
Själva grund idén från början med ett Vinferno var iaf att man skall medta vin som följer forumets tema - fine wines, alltså inte graham beck.
 

Pontus

Medlem
Njah, testa boxviner blint kan du hålla för dig själv,
Själva grund idén från början med ett Vinferno var iaf att man skall medta vin som följer forumets tema - fine wines, alltså inte graham beck.
Det är du som inte förstått att fine wines och pris inte är perfekt korrelerade. Men var lugn - med lite erfarenhet kommer du att förstå och även våga prova slamkrypare blint. ;)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
fief fiorina.jpg

Lagade parmentier de queue de boeuf och sambon fick välja passande viner. Resultatet blev:
2009 Pierre-Jacques Druet Bourgueil Fiefs de Louys; doft av grön paprika och kalamataoliver i olja, i smaken är det grillad röd paprika, som dominerar tillsammans med svarta vinbär och lite gråpäron, det finns en angenäm fruktsötma, syran och tanninerna har lugnat sig. Vinet är klart i ett angenämt drickfönster, förvånsvärt bra. Passade otroligt bra till oxsvans och potatismos, vilket kanske drar upp betyget något snäpp 89p.
1969 Franco Fiorina Barbaresco:
doft av rosor, med syren eller hyacint plus körsbär, med lite luft kommer också en angenäm sälta i doften. Kraftig frukt i smaken, vilken domineras av söta nypon och körsbär tillsammans med jord, mossa och färska champinjoner. Det finns kraft i syra och tanniner. Den här flaskan var exceptionell, petar 1975 Château Lascombes från årets bästa vin. 95p (den här flaskan)

 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 6166
Lagade parmentier de queue de boeuf och sambon fick välja passande viner. Resultatet blev:
2009 Pierre-Jacques Druet Bourgueil Fiefs de Louys; doft av grön paprika och kalamataoliver i olja, i smaken är det grillad röd paprika, som dominerar tillsammans med svarta vinbär och lite gråpäron, det finns en angenäm fruktsötma, syran och tanninerna har lugnat sig. Vinet är klart i ett angenämt drickfönster, förvånsvärt bra. Passade otroligt bra till oxsvans och potatismos, vilket kanske drar upp betyget något snäpp 89p.
1969 Franco Fiorina Barbaresco:
doft av rosor, med syren eller hyacint plus körsbär, med lite luft kommer också en angenäm sälta i doften. Kraftig frukt i smaken, vilken domineras av söta nypon och körsbär tillsammans med jord, mossa och färska champinjoner. Det finns kraft i syra och tanniner. Den här flaskan var exceptionell, petar 1975 Château Lascombes från årets bästa vin. 95p (den här flaskan)
Oh, vad läcker smaknoten på Barbarescon är! Känner hur snålvattnet rinner till...ordagrant!
 

Åskar

Medlem
Igår drack vi, men det känns som idag.
När jag kom ner var @Gurto i full färd med att förbereda:
Vin 1 - De Venoge Cordon Bleu, Champagne, 2002 Pinot Noir-dominerat
Mogna röda äpplen, krusbär, smörstekt bröd. Några bitar torkade apriokser. Halm, len och något krämig känsla, sedan kommer en fräsch syra som påminner om citruszest, bubblorna försvinner relativt fort. Gott men inte så komplext.
Säkert champagne, men drar till med en cava från Spanien, 2010.
87 poäng

@KockJohan bjöd på två riktigt bra viner som gjorde att jag fick upp ögonen för hur bra champagne kan vara.
Vin 2 - Savart Calliope, Champagne 2007
Tryffel eller murklor, kryddig, torr krita, toast och mandel. Pigg syra som får salivkörtlarna att vattnas som en nypressad citronlemonad.
60/40 Chardonnay, Pinot
Champagne
2010
90+

Vin 3 - Selosse Sous le Mont, Champagne. Solera med 2007 som bas.
Mandel, blodapelsin, krämig. Urskog med vit tryffel och jordighet. En aning parfym, mycket fin doft och smak. Gott!
Chardonnay / Pinot
Champagne 1996 - totalt bortfintad
92 poäng

Kvällens största fint stod @Gurto för
Brunnello Di Sotto - Poggio di Sotto Brunello di Montalcino 2006
Ljusaste av de röda. Mogna syrliga bär, lätt medicinsk ton, fyrkantig rosavit klubba, integrerat fat, lätt kryddighet, balanserat.
Pinot Noir
Frankrike, 2010
92 poäng

Totalt bortfintad, tänkte att det är kanske så här riktigt bra mogen pinot smakar. Min favorit av de röda.

Vin 5 - Mount Eden Vineyards Cabernet Sauvignon, Santa Cruz Mountains 2009
Krutrök, animalisk ton, läder och lite funkig. Viol och vita champinjoner, lätt ren smak, sval, torr och lite sandiga tanniner.
Shiraz, Australien, 2004
Poäng: 92
Det här var alltså vad jag önskade var mitt vin ;)

Tror detta var @Vino fino s vin
Vin 6 - Chateau Branaire-Ducru, Saint-Julien 2010
Smörkola, werters orginal. Vaniljkräm. Stor och relativt fyllig sköna tanniner, en uns fatbeska. Hyfsat pigg syra. Charmig.
Amerikansk bordeauxblandning, 2009
90 poäng

Vin 7 - Giaconda Shiraz, Victoria 2004
Mellanbrunt läder, blod och järn, som lätt rökta musslor. Röda vindruvor / plommon, mjuk med en lätt syrlighet. Lovande, men sen kommer en oangenäm surhet som gör att jag säger att vinet är lätt defekt.
Chote du Rhone, 2009 (önskade att detta inte var mitt vin)
80 poäng men kunde varit 90+

Vin 8 - Ferraton Pere & Fils Ermitage le Méal 2008
Damm och grus, källarvalv, medicinsk ton, gasbinda / plåster. Amerikansk Citra (IPA humle med ton av kattkiss). Lite smörkräm med vanilj i. Skön diskret syra.
Merlot, cab
Frankrike, 2002
89 poäng

Vin 9 - Chateau Cambon la Pelouse, Haut-Médoc 2006
Här verkar det som att hjortlägget fångade mitt intresse för papperet är blankt så... :oops:
Men det var ett trevligt vin som passade utmärkt till maten.

@jocke tittade in lagom till maten och bjöd på:
Vin 10 - Bonnaire Collection Special Club, Champagne 1989
Hjortonsylt, saffran och dov mogen citrus. Bärnstensfärgad och stilla. Torkade frukter som påminner lite om sherry. Krämig, lugn och med torrt avslut. Finns syra kvar.
Chardonnay / Pinot
Champagne
2002 (syran fintade mig)
90 poäng

@gece drog upp denna ur sin stora slokhatt
Vin 11 - Tissot la Tour de Curon les Clos, Chardonnay, Jura 2012
Stilla vitt, papperslim, päron, mogen, funk. Speciell eftersmak. Är säkert ett naturmuppsvin från Jura. Så stolt att jag satte denna.
På Chardonnay / Chenin från 2010.
88 poäng men med personlighet.

De två kommande söta till ett fat underbara ostar. Det är inte lätt att hålla skärpan efter 10 glas, men jag intalar mig att jag misstog höger och vänster, då är gissningarna inte så tokiga :rolleyes:

Vin 12 - Inniskillin Vidal Icewine, Niagara Peninsula 1995
Söt, sval, honung, russin och en aning pust av torr tobak. Lätt ädelröta.
gece som tog fram denna. Juramupparna gjorde säkert ett dessertvin, tänkte jag.
89 poäng

Vin 13 - Chateau la Renaudie Monbazillac 2005 (bonusvin till osten)
Akasiahonung, torkade apriosker, Känner en dov ton i det, kan det vara lätt petroleum ton?
Riesling, Icewine
Tyskland
2006
89 poäng

b7jbck.jpg


Toppenkväll där jag även fick nöjet att provsmaka ett isvin på äpplen gjord av en lokal storbonne då jag stannade kvar till stängning och plockade glas. Avslutade kvällen med två sportflaskor vatten och somnade med ett leende på läpparna och drömde om lagrad Champagne och Brunello.
Första blindprovningen men definitivt inte den sista :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Igår drack vi, men det känns som idag.
När jag kom ner var @Gurto i full färd med att förbereda:
Vin 1 - De Venoge Cordon Bleu, Champagne, 2002 Pinot Noir-dominerat
Mogna röda äpplen, krusbär, smörstekt bröd. Några bitar torkade apriokser. Halm, len och något krämig känsla, sedan kommer en fräsch syra som påminner om citruszest, bubblorna försvinner relativt fort. Gott men inte så komplext.
Säkert champagne, men drar till med en cava från Spanien, 2010.
87 poäng

@KockJohan bjöd på två riktigt bra viner som gjorde att jag fick upp ögonen för hur bra champagne kan vara.
Vin 2 - Savart Calliope, Champagne 2007
Tryffel eller murklor, kryddig, torr krita, toast och mandel. Pigg syra som får salivkörtlarna att vattnas som en nypressad citronlemonad.
60/40 Chardonnay, Pinot
Champagne
2010
90+

Vin 3 - Selosse Sous le Mont, Champagne. Solera med 2007 som bas.
Mandel, blodapelsin, krämig. Urskog med vit tryffel och jordighet. En aning parfym, mycket fin doft och smak. Gott!
Chardonnay / Pinot
Champagne 1996 - totalt bortfintad
92 poäng

Kvällens största fint stod @Gurto för
Brunnello Di Sotto - Poggio di Sotto Brunello di Montalcino 2006
Ljusaste av de röda. Mogna syrliga bär, lätt medicinsk ton, fyrkantig rosavit klubba, integrerat fat, lätt kryddighet, balanserat.
Pinot Noir
Frankrike, 2010
92 poäng

Totalt bortfintad, tänkte att det är kanske så här riktigt bra mogen pinot smakar. Min favorit av de röda.

Vin 5 - Mount Eden Vineyards Cabernet Sauvignon, Santa Cruz Mountains 2009
Krutrök, animalisk ton, läder och lite funkig. Viol och vita champinjoner, lätt ren smak, sval, torr och lite sandiga tanniner.
Shiraz, Australien, 2004
Poäng: 92
Det här var alltså vad jag önskade var mitt vin ;)

Tror detta var @Vino fino s vin
Vin 6 - Chateau Branaire-Ducru, Saint-Julien 2010
Smörkola, werters orginal. Vaniljkräm. Stor och relativt fyllig sköna tanniner, en uns fatbeska. Hyfsat pigg syra. Charmig.
Amerikansk bordeauxblandning, 2009
90 poäng

Vin 7 - Giaconda Shiraz, Victoria 2004
Mellanbrunt läder, blod och järn, som lätt rökta musslor. Röda vindruvor / plommon, mjuk med en lätt syrlighet. Lovande, men sen kommer en oangenäm surhet som gör att jag säger att vinet är lätt defekt.
Chote du Rhone, 2009 (önskade att detta inte var mitt vin)
80 poäng men kunde varit 90+

Vin 8 - Ferraton Pere & Fils Ermitage le Méal 2008
Damm och grus, källarvalv, medicinsk ton, gasbinda / plåster. Amerikansk Citra (IPA humle med ton av kattkiss). Lite smörkräm med vanilj i. Skön diskret syra.
Merlot, cab
Frankrike, 2002
89 poäng

Vin 9 - Chateau Cambon la Pelouse, Haut-Médoc 2006
Här verkar det som att hjortlägget fångade mitt intresse för papperet är blankt så... :oops:
Men det var ett trevligt vin som passade utmärkt till maten.

@jocke tittade in lagom till maten och bjöd på:
Vin 10 - Bonnaire Collection Special Club, Champagne 1989
Hjortonsylt, saffran och dov mogen citrus. Bärnstensfärgad och stilla. Torkade frukter som påminner lite om sherry. Krämig, lugn och med torrt avslut. Finns syra kvar.
Chardonnay / Pinot
Champagne
2002 (syran fintade mig)
90 poäng

@gece drog upp denna ur sin stora slokhatt
Vin 11 - Tissot la Tour de Curon les Clos, Chardonnay, Jura 2012
Stilla vitt, papperslim, päron, mogen, funk. Speciell eftersmak. Är säkert ett naturmuppsvin från Jura. Så stolt att jag satte denna.
På Chardonnay / Chenin från 2010.
88 poäng men med personlighet.

De två kommande söta till ett fat underbara ostar. Det är inte lätt att hålla skärpan efter 10 glas, men jag intalar mig att jag misstog höger och vänster, då är gissningarna inte så tokiga :rolleyes:

Vin 12 - Inniskillin Vidal Icewine, Niagara Peninsula 1995
Söt, sval, honung, russin och en aning pust av torr tobak. Lätt ädelröta.
gece som tog fram denna. Juramupparna gjorde säkert ett dessertvin, tänkte jag.
89 poäng

Vin 13 - Chateau la Renaudie Monbazillac 2005 (bonusvin till osten)
Akasiahonung, torkade apriosker, Känner en dov ton i det, kan det vara lätt petroleum ton?
Riesling, Icewine
Tyskland
2006
89 poäng

b7jbck.jpg


Toppenkväll där jag även fick nöjet att provsmaka ett isvin på äpplen gjord av en lokal storbonne då jag stannade kvar till stängning och plockade glas. Avslutade kvällen med två sportflaskor vatten och somnade med ett leende på läpparna och drömde om lagrad Champagne och Brunello.
Första blindprovningen men definitivt inte den sista :)
Underbart personliga noter av dig som vanligt. Du har talang för det här!
 

Gurto

Medlem
Igår drack vi, men det känns som idag.
När jag kom ner var @Gurto i full färd med att förbereda:
Vin 1 - De Venoge Cordon Bleu, Champagne, 2002 Pinot Noir-dominerat
Mogna röda äpplen, krusbär, smörstekt bröd. Några bitar torkade apriokser. Halm, len och något krämig känsla, sedan kommer en fräsch syra som påminner om citruszest, bubblorna försvinner relativt fort. Gott men inte så komplext.
Säkert champagne, men drar till med en cava från Spanien, 2010.
87 poäng

@KockJohan bjöd på två riktigt bra viner som gjorde att jag fick upp ögonen för hur bra champagne kan vara.
Vin 2 - Savart Calliope, Champagne 2007
Tryffel eller murklor, kryddig, torr krita, toast och mandel. Pigg syra som får salivkörtlarna att vattnas som en nypressad citronlemonad.
60/40 Chardonnay, Pinot
Champagne
2010
90+

Vin 3 - Selosse Sous le Mont, Champagne. Solera med 2007 som bas.
Mandel, blodapelsin, krämig. Urskog med vit tryffel och jordighet. En aning parfym, mycket fin doft och smak. Gott!
Chardonnay / Pinot
Champagne 1996 - totalt bortfintad
92 poäng

Kvällens största fint stod @Gurto för
Brunnello Di Sotto - Poggio di Sotto Brunello di Montalcino 2006
Ljusaste av de röda. Mogna syrliga bär, lätt medicinsk ton, fyrkantig rosavit klubba, integrerat fat, lätt kryddighet, balanserat.
Pinot Noir
Frankrike, 2010
92 poäng

Totalt bortfintad, tänkte att det är kanske så här riktigt bra mogen pinot smakar. Min favorit av de röda.

Vin 5 - Mount Eden Vineyards Cabernet Sauvignon, Santa Cruz Mountains 2009
Krutrök, animalisk ton, läder och lite funkig. Viol och vita champinjoner, lätt ren smak, sval, torr och lite sandiga tanniner.
Shiraz, Australien, 2004
Poäng: 92
Det här var alltså vad jag önskade var mitt vin ;)

Tror detta var @Vino fino s vin
Vin 6 - Chateau Branaire-Ducru, Saint-Julien 2010
Smörkola, werters orginal. Vaniljkräm. Stor och relativt fyllig sköna tanniner, en uns fatbeska. Hyfsat pigg syra. Charmig.
Amerikansk bordeauxblandning, 2009
90 poäng

Vin 7 - Giaconda Shiraz, Victoria 2004
Mellanbrunt läder, blod och järn, som lätt rökta musslor. Röda vindruvor / plommon, mjuk med en lätt syrlighet. Lovande, men sen kommer en oangenäm surhet som gör att jag säger att vinet är lätt defekt.
Chote du Rhone, 2009 (önskade att detta inte var mitt vin)
80 poäng men kunde varit 90+

Vin 8 - Ferraton Pere & Fils Ermitage le Méal 2008
Damm och grus, källarvalv, medicinsk ton, gasbinda / plåster. Amerikansk Citra (IPA humle med ton av kattkiss). Lite smörkräm med vanilj i. Skön diskret syra.
Merlot, cab
Frankrike, 2002
89 poäng

Vin 9 - Chateau Cambon la Pelouse, Haut-Médoc 2006
Här verkar det som att hjortlägget fångade mitt intresse för papperet är blankt så... :oops:
Men det var ett trevligt vin som passade utmärkt till maten.

@jocke tittade in lagom till maten och bjöd på:
Vin 10 - Bonnaire Collection Special Club, Champagne 1989
Hjortonsylt, saffran och dov mogen citrus. Bärnstensfärgad och stilla. Torkade frukter som påminner lite om sherry. Krämig, lugn och med torrt avslut. Finns syra kvar.
Chardonnay / Pinot
Champagne
2002 (syran fintade mig)
90 poäng

@gece drog upp denna ur sin stora slokhatt
Vin 11 - Tissot la Tour de Curon les Clos, Chardonnay, Jura 2012
Stilla vitt, papperslim, päron, mogen, funk. Speciell eftersmak. Är säkert ett naturmuppsvin från Jura. Så stolt att jag satte denna.
På Chardonnay / Chenin från 2010.
88 poäng men med personlighet.

De två kommande söta till ett fat underbara ostar. Det är inte lätt att hålla skärpan efter 10 glas, men jag intalar mig att jag misstog höger och vänster, då är gissningarna inte så tokiga :rolleyes:

Vin 12 - Inniskillin Vidal Icewine, Niagara Peninsula 1995
Söt, sval, honung, russin och en aning pust av torr tobak. Lätt ädelröta.
gece som tog fram denna. Juramupparna gjorde säkert ett dessertvin, tänkte jag.
89 poäng

Vin 13 - Chateau la Renaudie Monbazillac 2005 (bonusvin till osten)
Akasiahonung, torkade apriosker, Känner en dov ton i det, kan det vara lätt petroleum ton?
Riesling, Icewine
Tyskland
2006
89 poäng

b7jbck.jpg


Toppenkväll där jag även fick nöjet att provsmaka ett isvin på äpplen gjord av en lokal storbonne då jag stannade kvar till stängning och plockade glas. Avslutade kvällen med två sportflaskor vatten och somnade med ett leende på läpparna och drömde om lagrad Champagne och Brunello.
Första blindprovningen men definitivt inte den sista :)

Snygg rapport! :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Rapport från gårdagens vinferno i Linköping:

Vin 1 (bonusvin som fördrink)
De Venoge Cordon Bleu, Champagne, 2002 Pinot Noir-dominerat

Omdömen:
87p
87p
87p
87p
88p
88p
88p
Snitt 87,4p

De flesta trodde Champagne (dock yngre), 1 trodde Cava och 2 Chenin Blanc från Loire.

Mitt omdöme (ej blint för mig):
Doft: Mogna röda äpplen, stenig mineralitet, smör och bröd
Smak: Relativt moget med röda äpplen och stenig mineralitet. Fetare textur med relativt hög syra.
88p

Vin 2
Savart Calliope, Champagne 2007

Omdömen:
93p
88p
88p
90p+
91p
90p
89p
Snitt 89,9p

Här var alla inne på bra Champagne av yngre slag.

Mitt omdöme:
Doft: Gul-röda äpplen, digestivekex lite kolarem
Smak: Friska, knappt mogna, äpplen, citron. Ganska aggressiv mousse. Bra koncentration.

Bra Champagne men lite för ung och sluten. 89p. Trodde 2008.

Vin 3
Selosse Sous le Mont, Champagne. Solera med 2007 som bas.

Omdömen:
93p
92p
87p
91p
90p
92p
89p+
Snitt 90,6p = delad första plats

Alla trodde Champagne. Två var inne på att det var 90-rakare men de flesta var kring rätta åldern (även om ingen sa solera...)

Mitt omdöme:
Doft: Röda äpplen med mycket skal, aprikos, sval, kalkig mineralitet, kolaremmar och rosvatten.
Smak: Bio-äpplen, parfymerat, mycket kropp. Lägre syra.

Först, i direkt relation till den syrastinna Savart, var jag inte så förtjust men i eget majestät växte den. Annorlunda och väldigt parfymerad. 89p+ Trodde 1998.

Vin 4
Poggio di Sotto Brunello di Montalcino 2006

Omdömen:
92p
89p
88p
89p
91p
90p
88p
Snitt 89,6p

Endast en var på rätt spår (Sangiovese från Toscana -04) medan andra var inne på PN (flest), Grenache, Barbera eller Merlot. De flesta trodde det var något äldre.

Mitt omdöme:
Doft: Mörkröd frukt med kraft, lite balsamiskt, ceder, örter/skogigt och en något störande salubrinton.
Smak: mörkröd frukt, kryddigt, lägre syra. Medelsträvt och något vattnigt i mitten.

Detta var mitt vin men det listade jag inte ut. När jag drack det för nästan 3 år sedan upplevde jag det mer bredaxlat och bättre (92p). Svag doft av Salubrin, lite vattnigast och låg syra får mig att tro att vinet inte var helt hundra (defekt eller åtminstone lite för gammalt - vilket det inte borde vara). 88p. Trodde Napa Merlot -05. Försökte sätta ditt @Vino fino (tidigare diskussion att att Sangiovese liknar Merlot-baserad Bordeaux) men lyckades inte ;) (han var inne på äldre Grenache från Australien). Jag själv trodde ju Merlot vilket styrker min tes lite i alla fall :)

Vin 5
Mount Eden Vineyards Cabernet Sauvignon, Santa Cruz Mountains 2009

Omdömen:
92p
90p
78p
92p
90p+
91p
91p
Snitt 89,1p

De flesta var inne på Bordeaxdruvor från Kalifornien. Två var dock inne på Aussie-Shiraz och en CF från Loire.

Mitt omdöme:
Doft: Blå, mörk frukt - björnbär, blåbär och katrinplommon - och vanilj.
Smak: Kompakt varm, mörk, blå frukt i fyllig kropp. Lite gräsigt. Lite mindre än medel i syra. Relativt strävt.

Bra och kraftigt nya världen-vin (var iofs inne på att det kunde vara min Brunello ett tag men gick tillbaka till min ursprungliga åsikt). 91p. Trodde Shiraz från Australien -09.

Vin 6
Chateau Branaire-Ducru, Saint-Julien 2010

Omdömen:
88p
88p
90p
90p
90p
90p
91p
Snitt 89,6p

De flesta trodde Cab eller Bordeauxblend. Tre var inne på Syrah/Shiraz.

Mitt omdöme:
Doft: Mörka björnbär, kolarem (malo/fat), lite gummi och något animaliskt
Smak: Mörkfruktigt, kryddigt, något bränd ton. Medelsträvt.

Bra vin men atypiskt varm för årgången. 91p. Trodde Syrah från Côte-Rôtie -09. Tar återigen fel på Bordeauxdruvor och Syrah.

Vin 7
Giaconda Shiraz, Victoria 2004 (vinet som @Åskar ett tag befarade var defekt - se annan tråd)

Omdömen:
91p
84p
90p
80p
89p
89p
88p
Snitt 87,3p

De flesta var inne på Shiraz/Syra. En Rioja och en Cab F från Loire.

Mitt omdöme:
Mörk, något torkad frukt - plommon, russin - med lite frän stallig funk och grön paprika (mer efter ett tag i glaset)
Smak: Fylligt, något sötfruktigt med en del funk och gröna toner. Lägre syra och relativt mjuka tanniner.

Annorlunda men bra. 88p. Trodde Cab F från Loire -07. Detta pga av de väldigt gröna tonerna. Den sötare frukten och lägre syran borde naturligtvis ha styrt mig bort från det.

Vin 8
Ferraton Pere & Fils Ermitage le Méal 2008

Omdömen:
90p
90p
86p
86p
91p+
90p
90p
Snitt 89p

Fyra trodde Bordeauxblend (3 Frankrike och 1 USA) och övriga tre var inne på Syrah från Rhône(2) / Shiraz från Australien(1)

Mitt omdöme:
Doft: Mogna björnbär, svarta vinbär, grönörtigt och lite balsamiskt
Smak: Mörbärigt med ordentligt med tyngd och kropp. Kryddigt.

Mycket bra men tyckte det kändes mer nya världen-tungt. Trodde Cab-Merlot från Napa -08. Blandade återigen ihop Bordeauxblend med Syrah - denna gång omvänt.

Vin 9
Chateau Cambon la Pelouse, Haut-Médoc 2006 (Bonusvin till maten)

Omdömen:
89p
88p
88p
88p
88p
87p
87p+
Snitt 87,9

Fyra trodde Bordeaux (1 tom vänstra stranden -06) och två italiensk cab-blend

Mitt omdöme (ej blint för mig):
Tog ej noter här men ett vin jag druckit/provat många tidigare. Klassisk mellanklass Bordeaux i stram stil med det som jag vill ha: relativt mörk, osvulstig frukt, ceder, blyerts och lite mognande multna toner. 87p+ Mycket bang for the buck.

Vin 10
Bonnaire Collection Special Club, Champagne 1989

Omdömen:
89p
90p
92p
90p
90p
91p
92p
Snitt 90,6p = delad första plats

Alla var överens om Champagne av moget slag. Två trodde äldre (-76 resp -85), en trodde -00 och övriga var någonstans på 90-talet.

Mitt omdöme:
Doft: mogna gula äpplen, autolyst i form av bröd, kex och jäst. Även ek? Lite metallisk mineralitet. Mycket koncentrerad doft.
Smak: Djup, koncentrerad smak av mogna gula äpplen och karamelliserade och brynta toner. Lång eftersmak.

Gillade skarpt! Trodde Champagne -95. 92p. Alltså det vin jag gav högst poäng.

Vin 11
Tissot la Tour de Curon les Clos, Chardonnay, Jura 2012

Omdömen:
80p
89p
89p
88p
89p+
89p+
saknar betyg från @KockJohan
Snitt 87,3p

En trodde vit Jura, övriga var inne på vit Bordeaux (2), Chenin Blanc, vit Rhône-blend och Godello.

Mitt omdöme:
Doft: Varmt, karamelligt, tropisk gul frukt, trocadero, någon funkig kiss-ton
Smak: Tropisk gul frukt, karamelliserat, vingummi, medelhög syra.

Blev inte klok på detta, men gillade det. 89p+ Landade i vit Bordeaux (fast trodde inte på det riktigt) -08

Vin 12
Inniskillin Vidal Icewine, Niagara Peninsula 1995

Omdömen:
89p
89p
89p
90p
89p
88p
Saknar betyg från @gece
Snitt 89p

Här var det spritt mellan Muscat från Australien, Tawny Port, VdP från Jura och Sauternes. Ingen var inne på Icewine.

Mitt omdöme:
Doft: Mörka, torkade aprikoser, katrinplommon, muscavadosocker
Smak: mörk, söt och karamelliserad.

Tyckte om men hade aldrig trott Icewine. 88p Trodde Muscat från Australien -08.

Vin 13
Chateau la Renaudie Monbazillac 2005 (bonusvin till osten)

Omdömen:
89p
89p
89p
89p
91p
90p
89p
Snitt 89,4p

De flesta trodde Sauternes (flera trodde Suduiraut) eller Sauternes-blend från annat område (1 tom Monbazillac men betydligt yngre; -10) och en trodde tyskt eiswein på Riesling

Mitt omdöme (ej blint för mig)
Doft: Torkade aprikoser, karamelliserat, saffran
Smak: Sött, torkade aprikoser, saffran, begynnande mognad.

Druckit/provat många gånger förut och gillar skarpt. 89p

En väldigt trevlig provning. Visar, som vanligt, att blindprovning är förbannat svårt. Blev inte många rätta slutledningar för min del :) Men gott, kul och lärorikt var det. Tack alla ni som var mer!

Två Champagner delade på första platsen trots endast två utpräglade Champagne-nördar i gruppen!

Hojta till om det är några felaktigheter - blir lätt något feltryck när man skriver allt i telefonen.
Jag skrollade mig vimmelkantig av din underbart kompletta postning. MÅSTE ju finnas enklare (och mer överskådliga) sätt att presentera data på än ditt sätt.

Men oändligt intressant.

Då jag nyktrat till och har lite tid skall jag försöka analysera.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En första analys säger mig att DETTA måste vara antingen VÄRLDENS mest supertydliga viner eller världens mest anpassade jury.
MEN HALLÅ!
Från 87-92p (över ett större gäng viner och provare med ett undantag av 84 och ett av 78p) . . . och hur många människor hade en 100-skala framför sig? ...medan majoriteten var utrustade med en 6-gradig skala... Nämen hu...
Som att få ett helt sommarlov av frihet framför sig, men envisas med att bekanta sig med tvålen...
HUWWAH!
Det varkar absolut som om det behövs en gnutta liberalisering där nere i mellansödern.
@Mats och @Mattias S skall vi se om vi kan assistera? @Vino fino, @vintomas och @Innertällmo Bryggeri är ni på att hjälpa till med att vidga detta trånga utrymme?

...eller snarare:
Är ni i Mellansödern nöjda med dessa statistiska mjumme-ljumma bedömningar av kvällens utbud? Är det verkligen representativa poäng för de jämnljumma vinerna ni fick. PRepresemterar det verkligen er ärliga uppfattninga av spridning över kvalitet, år, bedömningar, bedömare osv etc och del ? ? ?
(Låter onekligen lite tråkigt. Sorry... Men visst: ibland är ju Liwet mest asfalt.)
 

Gurto

Medlem
En första analys säger mig att DETTA måste vara antingen VÄRLDENS mest supertydliga viner eller världens mest anpassade jury.
MEN HALLÅ!
Från 87-92p (över ett större gäng viner och provare med ett undantag av 84 och ett av 78p) . . . och hur många människor hade en 100-skala framför sig? ...medan majoriteten var utrustade med en 6-gradig skala... Nämen hu...
Som att få ett helt sommarlov av frihet framför sig, men envisas med att bekanta sig med tvålen...
HUWWAH!
Det varkar absolut som om det behövs en gnutta liberalisering där nere i mellansödern.
@Mats och @Mattias S skall vi se om vi kan assistera? @Vino fino, @vintomas och @Innertällmo Bryggeri är ni på att hjälpa till med att vidga detta trånga utrymme?

...eller snarare:
Är ni i Mellansödern nöjda med dessa statistiska mjumme-ljumma bedömningar av kvällens utbud? Är det verkligen representativa poäng för de jämnljumma vinerna ni fick. PRepresemterar det verkligen er ärliga uppfattninga av spridning över kvalitet, år, bedömningar, bedömare osv etc och del ? ? ?
(Låter onekligen lite tråkigt. Sorry... Men visst: ibland är ju Liwet mest asfalt.)

Jag läser ordet "liberalisering" någonstans men får inte ihop det med textens övriga budskap om att få folk att tycka annorlunda :p

Visst, det blir lite koncentrerat 87-92 men ja, det är vad jag tyckte om vinerna.
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Jag läser ordet "liberalisering" någonstans men får inte ihop det med textens övriga budskap om att få folk att tycka annorlunda :p

Visst, det blir lite koncentrerat 87-92 men ja, det är vad jag tyckte om vinerna.
Och vi satte alla våra poänger innan vi presenterade våra omdömen. Man får inte alltid de resultat man vill ha av en blindprovning, inte ens om man hoppas på spret och stök. :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
En första analys säger mig att DETTA måste vara antingen VÄRLDENS mest supertydliga viner eller världens mest anpassade jury.
MEN HALLÅ!
Från 87-92p (över ett större gäng viner och provare med ett undantag av 84 och ett av 78p) . . . och hur många människor hade en 100-skala framför sig? ...medan majoriteten var utrustade med en 6-gradig skala... Nämen hu...
Som att få ett helt sommarlov av frihet framför sig, men envisas med att bekanta sig med tvålen...
HUWWAH!
Det varkar absolut som om det behövs en gnutta liberalisering där nere i mellansödern.
@Mats och @Mattias S skall vi se om vi kan assistera? @Vino fino, @vintomas och @Innertällmo Bryggeri är ni på att hjälpa till med att vidga detta trånga utrymme?

...eller snarare:
Är ni i Mellansödern nöjda med dessa statistiska mjumme-ljumma bedömningar av kvällens utbud? Är det verkligen representativa poäng för de jämnljumma vinerna ni fick. PRepresemterar det verkligen er ärliga uppfattninga av spridning över kvalitet, år, bedömningar, bedömare osv etc och del ? ? ?
(Låter onekligen lite tråkigt. Sorry... Men visst: ibland är ju Liwet mest asfalt.)

Jag tror att felet ligger i skalan och inte i juryn. Med tanke på att det var "finewines" det var fråga om så borde förväntansvärdet vara minst 86p. Tittar man på vilka viner som serverades (inga "påskägg" eller "fulviner") så är det inte förvånande att det inte blev många betyg under 87p. I min värld så är intervallet 95-100p reserverat för riktigt stora upplevelser (fick dock en överraskande sådan igår), så det är inte konstigt att det inte blev några i det intervallet heller. Med den givna uppsättningen viner tycker jag att det kanske borde ha blivit några fler 93or och 94or. Betygen från BYOBn i Stockholm i september låg i ungefär samma intervall, några fler 93poängare kanske, så jag tror inte att det beror på det geografiska läget.

Den här diskussionen ger dock inspiration och det kanske är dags för en ny BYOB i Stockholm? Vad säger @Håkan, @vintomas, @Bearman, @Vino fino, @ChristianB, @Daniel B, @Peder, @Deppodi, @kayaker, @Larseman, @mnor, @thunberg och alla andra? Vad tror ni om en fredag slutet av februari början av mars? Vi kan vara hos mig, det funkade bra sist.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag tror att felet ligger i skalan och inte i juryn. Med tanke på att det var "finewines" det var fråga om så borde förväntansvärdet vara minst 86p. Tittar man på vilka viner som serverades (inga "påskägg" eller "fulviner") så är det inte förvånande att det inte blev många betyg under 87p. I min värld så är intervallet 95-100p reserverat för riktigt stora upplevelser (fick dock en överraskande sådan igår), så det är inte konstigt att det inte blev några i det intervallet heller. Med den givna uppsättningen viner tycker jag att det kanske borde ha blivit några fler 93or och 94or. Betygen från BYOBn i Stockholm i september låg i ungefär samma intervall, några fler 93poängare kanske, så jag tror inte att det beror på det geografiska läget.

Den här diskussionen ger dock inspiration och det kanske är dags för en ny BYOB i Stockholm? Vad säger @Håkan, @vintomas, @Bearman, @Vino fino, @ChristianB, @Daniel B, @Peder, @Deppodi, @kayaker, @Larseman, @mnor, @thunberg och alla andra? Vad tror ni om en fredag slutet av februari början av mars? Vi kan vara hos mig, det funkade bra sist.

Jag kommer gärna :) är bara borta den 3/3-6/3, annars kan jag de flesta datum!
 

kayaker

Cyklist
Jag tror att felet ligger i skalan och inte i juryn. Med tanke på att det var "finewines" det var fråga om så borde förväntansvärdet vara minst 86p. Tittar man på vilka viner som serverades (inga "påskägg" eller "fulviner") så är det inte förvånande att det inte blev många betyg under 87p. I min värld så är intervallet 95-100p reserverat för riktigt stora upplevelser (fick dock en överraskande sådan igår), så det är inte konstigt att det inte blev några i det intervallet heller. Med den givna uppsättningen viner tycker jag att det kanske borde ha blivit några fler 93or och 94or. Betygen från BYOBn i Stockholm i september låg i ungefär samma intervall, några fler 93poängare kanske, så jag tror inte att det beror på det geografiska läget.

Den här diskussionen ger dock inspiration och det kanske är dags för en ny BYOB i Stockholm? Vad säger @Håkan, @vintomas, @Bearman, @Vino fino, @ChristianB, @Daniel B, @Peder, @Deppodi, @kayaker, @Larseman, @mnor, @thunberg och alla andra? Vad tror ni om en fredag slutet av februari början av mars? Vi kan vara hos mig, det funkade bra sist.
Jag är absolut intresserad, men sista veckan i februari går inte för min del.
 

Vino fino

Medlem
En första analys säger mig att DETTA måste vara antingen VÄRLDENS mest supertydliga viner eller världens mest anpassade jury.
MEN HALLÅ!
Från 87-92p (över ett större gäng viner och provare med ett undantag av 84 och ett av 78p) . . . och hur många människor hade en 100-skala framför sig? ...
Vi visste ju om priserna från början, vilket förstås påverkar skalan. Inget helt defekt vin var med heller.

Sen tror jag du underskattar den sociala konveniensen. Alla som var med hade själva tagit med sig viner. Man är lite mer försiktig med att trampa folk på tårna när de har ansträngt sig. Hade det varit Bengt-Göran Kronstam som valt våra blindviner kan jag sätta en god peng på att skalan hade sett annorlunda ut. (BGK var för övrigt ett av kvällens samtalsämnen)
 

gece

Man vänjer sig.
Jag tror att felet ligger i skalan och inte i juryn. Med tanke på att det var "finewines" det var fråga om så borde förväntansvärdet vara minst 86p. Tittar man på vilka viner som serverades (inga "påskägg" eller "fulviner") så är det inte förvånande att det inte blev många betyg under 87p. I min värld så är intervallet 95-100p reserverat för riktigt stora upplevelser (fick dock en överraskande sådan igår), så det är inte konstigt att det inte blev några i det intervallet heller. Med den givna uppsättningen viner tycker jag att det kanske borde ha blivit några fler 93or och 94or. Betygen från BYOBn i Stockholm i september låg i ungefär samma intervall, några fler 93poängare kanske, så jag tror inte att det beror på det geografiska läget.

Den här diskussionen ger dock inspiration och det kanske är dags för en ny BYOB i Stockholm? Vad säger @Håkan, @vintomas, @Bearman, @Vino fino, @ChristianB, @Daniel B, @Peder, @Deppodi, @kayaker, @Larseman, @mnor, @thunberg och alla andra? Vad tror ni om en fredag slutet av februari början av mars? Vi kan vara hos mig, det funkade bra sist.
Hörde jag BYOB? Jag är på!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag tror att felet ligger i skalan och inte i juryn. Med tanke på att det var "finewines" det var fråga om så borde förväntansvärdet vara minst 86p. Tittar man på vilka viner som serverades (inga "påskägg" eller "fulviner") så är det inte förvånande att det inte blev många betyg under 87p. I min värld så är intervallet 95-100p reserverat för riktigt stora upplevelser (fick dock en överraskande sådan igår), så det är inte konstigt att det inte blev några i det intervallet heller. Med den givna uppsättningen viner tycker jag att det kanske borde ha blivit några fler 93or och 94or. Betygen från BYOBn i Stockholm i september låg i ungefär samma intervall, några fler 93poängare kanske, så jag tror inte att det beror på det geografiska läget.

Den här diskussionen ger dock inspiration och det kanske är dags för en ny BYOB i Stockholm? Vad säger @Håkan, @vintomas, @Bearman, @Vino fino, @ChristianB, @Daniel B, @Peder, @Deppodi, @kayaker, @Larseman, @mnor, @thunberg och alla andra? Vad tror ni om en fredag slutet av februari början av mars? Vi kan vara hos mig, det funkade bra sist.

Mycket gärna! Jag och @ChristianB är dock på Curaçao tills den 7/3, men efter det så är iaf. jag game!
 
Toppen