Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto

Medlem
Ni måste börja dricka bättre Bdx, det är uppenbart. Att förväxla Merlotbaserad Bdx med Sangiovese låter oroväckande...

Faktum är att ingen annan i sällskapen som varit med under otaliga blindprovningar i flera länder heller har förväxlat dessa två. Det har helt enkelt aldrig hänt. Kan det vara den salta luften i Götet och Linköping som stör ut smaklökarna? Fordons- och flygindustrin?

:p Nu utesluter jag inte att jag skulle kunna ta fel i en blindprovningar men poängterar än en gång att jag tycker det finns likheter, inte att vinerna är helt lika - för skillnader finns det absolut (som jag också nämnt). Går det en släng av katergoriska sjukan i hufvudstaden? ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ni måste börja dricka bättre Bdx, det är uppenbart. Att förväxla Merlotbaserad Bdx med Sangiovese låter oroväckande...

Faktum är att ingen annan i sällskapen som varit med under otaliga blindprovningar i flera länder heller har förväxlat dessa två. Det har helt enkelt aldrig hänt. Kan det vara den salta luften i Götet och Linköping som stör ut smaklökarna? Fordons- och flygindustrin?
Det märks att du är på bråkhumör. Inte lätt att överbevisa dig skriftligt på nätet, men ser framemot att testa det empiriskt nästa gång vi ses. Det kommer att bli väldigt kul och intressant. :)
 

Vino fino

Medlem
Det märks att du är på bråkhumör. Inte lätt att överbevisa dig skriftligt på nätet, men ser framemot att testa det empiriskt nästa gång vis ses. Det kommer att bli väldigt kul och intressant. :)
Inte bråkhumör men rethumör.

Ser fram emot lite blind Bdx mot Sangiovese. Tror fler kommer att ha svårt med Pinot-Sangiovese än Bdx-Sangiovese. Men men. Vi provar! :)
 

Vino fino

Medlem
:p Nu utesluter jag inte att jag skulle kunna ta fel i en blindprovningar men poängterar än en gång att jag tycker det finns likheter, inte att vinerna är helt lika - för skillnader finns det absolut (som jag också nämnt). Går det en släng av katergoriska sjukan i hufvudstaden? ;)
Man måste ju få retas. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inte bråkhumör men rethumör.

Ser fram emot lite blind Bdx mot Sangiovese. Tror fler kommer att ha svårt med Pinot-Sangiovese än Bdx-Sangiovese. Men men. Vi provar! :)
Pinot och Sangiovese kan vara förväxlingsbara om det är en sparsamt ekad, traditionell, Chianti. Har dock aldrig själv fallit i just den fällan. Kanske kan vi dubbeltesta varann?

Du fixar en PN v Sangiovese och jag en bdx v Chianti. Det blir kul!
 

Vino fino

Medlem
Förstår inte din slutsatsen av mitt resonemang :eek: Likheter är inte samma sak som "samma sak" och jag har aldrig hävdat att Sangiovese kan nå upp till samma kvalitet som de absolut bästa Merlordominerade Bordeauxerna.
Rent generellt så köper ju konsumenterna av Bdx från högra flodbanken en viss stil som de gillar, och törsten verkar inte kunna släckas med Sangiovese (som är en helt annan stil, ergo). Röttorps resonemang, där han nämnde "Toscana-Bdx", är ju extra virrigt eftersom det faktiskt finns "Toscana-Bdx" från Bolgheri. Även Merlotdominerad sådan. Och där har vi en helt annan prisutveckling än för Sangiovese från Toscana.

Så tyvärr (för oss som älskar Pomerol och St Emilion) verkar de flesta konsumenter känna en tydlig skillnad på Sangiovese och Merlotbaserad Bdx. Och de verkar vara beredda att betala för kopior från Bolgheri, däremot inte för Chianti eller Brunello.
 

kayaker

Cyklist
La Porta di Vertine Chianti Classico 2012 (tomatbrässerad fläskkarré med parmesangratinerad aubergine)
Doft: Mörka körsbär, svarta vinbär och hallon med tydliga ekfatstoner med ceder och blyerts, torkade örter (oregano, mynta, dragon) och löv, animaliska inslag av lufttorkad skinka samt en del jordiga inslag.
Smak: Bra koncentration av mörk men frisk, syrlig frukt, tydliga fatinslag med trevlig örtig kryddighet. Rejäla tanniner.

Mycket gott vin! Dricker inte mycket Chianti annars men detta ger mersmak - tenderar att tycka att Sangiovesebaserat har mycket gemensamt med Bordeaux fast med en lite friskare och syrligare profil. Kräver mat nu pga sina ungdomliga tanniner. Tror detta kan åldras fint. 89p

Passade mycket bra till maten.
Instämmer! En mycket trevlig och matvänlig Chianti Classico.
 
Jag tycker du var lite snål... :)
Men vad fasen, du ska ju sätta det betyg som du tycker att vinet förtjänar. Det är dina pengar och ditt betygssystem.
Jag är nog lite snål än så länge, sen har jag inte druckit så mycket Pinot Noir och speciellt inte från nya världen, så jag har inte vett att uppskatta stilen:) Får nog skäl att återkomma till Hirsch när mina referensramar är bredare...
 

gece

Man vänjer sig.
Efter gårdagens Pinot Gris-relaterade succé tänkte jag att det var dags att köra en friuliskinspirerad afton här på Söders höjder och slänga ihop en skaldjursrisotto och ta en flaska 2011 Azienda Agricola Paraschos Evangelos Friuli Not (aka) därtill. Ett vin som fått ett ganska svalt mottagande här på forumet men som föll både mig och sällskapet i smaken och landar på 90p.

Orange/pink/brown color, somewhat hazy.

Rather elegant nose with oak (rather burgundian), red fruits and orange marmalade. Palate is more of the same with blood oranges mixed in. Good acidity, some slight tannins but less than I had expected by the color.

This feels more like a rosé than a white or typical orange wine. I'm usually not a big fan of rosés, but this is really good. Solid structure, pleasing fruit and a modest (but noticable) amount of oak.​

Gillade framförallt struktur, snygg ekning och svårbeskriven men väldigt trevlig frukt.
 

Vino fino

Medlem
Ja, gudarna ska veta att iaf jag har svårt att skilja Brunello och röd Bourgogne från varandra. Ingen doft, smakar intet och lite bleka i färgen.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det är väl en gemensam nämnare på Södermalm, att all högre kultur (i detta fall röd Bourgogne) avfärdas. Det ska vara tatueringar, grova limpor, kängor tillverkad av en grävskopefabrikant, grova lågtempade köttslamsor i bröd. Och framförallt låg bildning. :)
 

gece

Man vänjer sig.
Det är väl en gemensam nämnare på Södermalm, att all högre kultur (i detta fall röd Bourgogne) avfärdas. Det ska vara tatueringar, grova limpor, kängor tillverkad av en grävskopefabrikant, grova lågtempade köttslamsor i bröd. Och framförallt låg bildning. :)
Eftersom det är fult att sparka på den som ligger avstår jag från att nämna något om Kungsholmens brist på nerv, puls och utmärkande drag :p Vidare är ju varenda jävla tatuerad hipstersommelier på denna lilla holme jag bebor självutnämnd bourgognenörd så visst händer det att man överväger exil.

(Men förresten - Caterpillar, när syntes senast sådana skor inomtulls???)
 

Vino fino

Medlem
Eftersom det är fult att sparka på den som ligger avstår jag från att nämna något om Kungsholmens brist på nerv, puls och utmärkande drag :p Vidare är ju varenda jävla tatuerad hipstersommelier på denna lilla holme jag bebor självutnämnd bourgognenörd så visst händer det att man överväger exil.

(Men förresten - Caterpillar, när syntes senast sådana skor inomtulls???)
Eftersom 95% av alla som bor på Södermalm är inflyttade bonnläppar ska man egentligen inte tilltala södermalmsbor (om de inte är tjänstefolk), men jag antar att du till skillnad från dina grannar är 100% stockholmare och av någon anledning hamnat snett i livet. Jag känner med dig, bland alla Virtanen (Motala), Bengan Ohlsson (Östersund), etc in absurdum, och till och med Slas som försökte så hårt med sin accent trots att han kom från Norrköping.

Känns bra och tryggt härhemma framför brasan för man vill ju inte ha bonnläppar med oputsade skor i grannkvarteret. :) Kungliga Holmen är officiellt mest segregerat i hela Stockholms län, värre än Stocksund, och det bär vi med stolthet. Ibland måste vi passera Södermalm men då håller man hårt i plånboken och i förnuftet. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Från förra helgen men bättre sent än aldrig:

1985 Cálem Vintage Port

Dekanterad fyra timmar. Färg åt det roströda hållet. Väldigt lite fällning. Mycket trevlig doft av röda bär och viss mentol. Smaken dominerad av mentol med nämnda bär vid sidan om. Kanske låter lite obalanserat men var riktigt gott. Om man gillar mentol förstås. Det kändes inte som att det fanns någon oförlöst potential i vinet även om det nog klarar att ligga lite till.
Har personligen aldrig fått någon riktigt bra Calem i glaset...
 
Toppen