Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinferno i Umeå:
image.jpg


Ingick månadens vin (Barbeito) som underlevererade på ett uttrycksfullt vis.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Va? Har du provat 2002? Om inte, tar jag med den till nästa gång vi ses
Calem...
Du känner ju mig. Sällan jag dricker SÅ unga portviner.
Faktiskt bara en gång hitintills i mitt liv.
Men, står gärna på barrikaderna och vrålar "tvåååå-tyscheeennnnn-tvååååååå".
Om den är exceptionell, så ONEGAI-SHIMASU, väldigt gärna. Annars finns ju annat att gå upp i brygga för :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du får gärna skriva ut samtliga årgångar/viner!
Först drack vi en japansk Koshu.
Sedan lite Bdx:
1996 LB
2008 Lagrange
2006 Clerc Milon
2005 Pichon Baron
2005 Clos de Sarpe
2009 Beauregard (som levererade en underbart stor vinupplevelse!)
2008 Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Auslese #10
Och ett koppel av bonusviner inkl 2002 Suduiraut, 2007 Bouscassé (Brumont), hejdundrande Sherry och månadsvinets rätt ansiktslösa Madeira.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Syrah från Österrike igår. Jo, jag tackar jag. Det blev även lite franskt referensvin från Alajn Grajå att jämföra med efter det att jag insett att jag nog hade hittat lite av ett kap. En duglig mediumlördag med andra ord...

2008 Muhr-van der Niepoort Syrah är ett kul vin med massor av druvtypicitet och härlig personlighet för ett pris under tvåhunkan. Douro-producent gifter sig med dam från Österrike och börjar göra vin tillsammans i den pyttelilla och mindre kända regionen Carnuntum nära den Slovenska gränsen.

Det är nästan nysframkallande mängder vitpeppar initialt som vilar på en slank bädd av omogna björnbär, vinbär, lagerblad och lite diskreta fat med grusig mineralitet och tobak i bakgrunden. Lite kalops över det hela. Friskt och läskande i munnen med vass behaglig syra och slank kropp. Inte helt olik en riktigt bra bojo med norra Rhône-komplex. Inga direkta ålderstecken och det finns helt klart lite fin strävhet och struktur i den späda kroppen. 89p

Jag var ju bara tvungen att öppna min enda flaska med Alain Graillot Crozes-Hermitage för att jämföra. 12:an är dessutom en ganska trevlig årgång som absolut levererar även om det knappast är ett vin att köa för när det släpps som svensken har fått för sig förr av någon konstig anledning.

Ett fylligare och varmare vin utan tvekan. Mer mogen björnbärsfrukt, svulstigare fat och rondör med liknande aromatik men med mer gummi, lakrits, läder och svarta oliver. Inte lika pepprig eller charmigt aromatisk, men ett strå vassare till kvällens entrecôte. Ett jäkligt bra matvin helt enkelt, men när vinerna provas utan mat så vinner nog österrikaren med en knapp näslängd trots allt. Väldigt lika viner men ändå totalt olika i uttryck. 89p

Båda rockar på bra och är väl förtjänta av en vinnörds surt förvärvade slantar. :)
 

grappa

Medlem
20160124_100823.jpg

Rhonviner med bronsmedaljörerna. En fantastisk provning och trevligt föredrag om upplevelsen kring VM i blindprovning.
Condrieu, 2013, Guigal: Guldgul färg. Härlig doft av tropisk frukt, gula plommon, blomsteräng. Låga syra, tropisk frukt, lite parfymerad men fortfarande torr smak. Ett härligt vin 91 p.
Hermitage, 2012, Jaboulet: Ljusgul färg. Underbart komplex doft av hö, bivax, gula äpplen, lite miniralitet, viss vaniljton mm som utvecklas mycket i glaset. Smak av gula äpplen, bivax och en angenäm fatbeska. Bra syra. 93 p.
Chante Cigale, 2012: Mörklila färg. Doft av mörka bär, blåbär, björnbär, lite plommon och "franska örter". Härlig smak av mörka frukter/bär och en liten kryddighet. Hyfsade tanniner. 88 p.
Roger Perrin, 2012: Mörklila färg. Doften väldigt dominerad av vanilj, gott men lite enahanda. Smak av vanilj, liten kryddighet, svarta vinbär och mörka plommon. Små tanniner. 85 p.
 

Per Stade

Lege artis
image.jpeg


Det har ju varit en del skriverier på forumet om Dalla Cia Girgio 2007.
Det låter ju som ett kap att bara betala 149:- för ett vin, som har kostat 299:-. Kommer dessutom snyggt inslaget i silkespapper med elegant tryck. Andas kvalité.
Rödtjut är inte riktigt mitt bord, några smaknoter i stil med forumets kunniga medlemmar kan jag inte leverera, men håll tillgodo:
Initialt en jordig doft, lite möglig källare, kan vinet vara korkat? Första klunken var sura körsbär, lite blyga tanniner. Ingen höjdare. Nästa klunk smakade genast bättre, mer frukt, lite söta plommon, det kändes mer balans mellan sötman och syran. Men redan vid tredje klunken sprack vinet i dålig balans. Doften av mögel försvann gradvis och ersattes av en mer och mer framträdande doft av rök, lite som rökta charkuterier.
För den som gillar detta är det väl helt OK, men jag avstår nog från att köpa fler.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
krakhuna.jpg

Dags för att testa en ny druva. Krakuna, dels på europeiskt sätt, dels som qveri:
2013 Khareba Krakhuna: dofta av banan och honung, knastertorr, medel syra, mineralig, lite tunn, rätt tråkigt vin utan att ha några defekter, 80p.
2011 Khareba Krakhuna Monastery Wines Stavropigial nunnery of St. George: bärnstenfärgat, doft av torkad aprikos och aprikoskärnor, kraftig smak av tallbarr och mint, en del torkad aprikos, bittert, honung i mjölk, men utan sötma, saknar både syra och frukt, däremot känns både kvistar och blad. Gillar man naturvin, så kanske man uppskattar det här? Det har en viss charm is sin underlighet, men det är inget vin jag skulle rekommendra. För udda för att betygsättas.

Krakhuna blev ingen favoarit bland de georgiska druvorna. Rkatsiteli och Mtsvane levererar bättre och vill man ha något udda så är det bättre att välja en Kisi.
 

Gurto

Medlem
Rapport från gårdagens vinferno i Linköping:

Vin 1 (bonusvin som fördrink)
De Venoge Cordon Bleu, Champagne, 2002 Pinot Noir-dominerat

Omdömen:
87p
87p
87p
87p
88p
88p
88p
Snitt 87,4p

De flesta trodde Champagne (dock yngre), 1 trodde Cava och 2 Chenin Blanc från Loire.

Mitt omdöme (ej blint för mig):
Doft: Mogna röda äpplen, stenig mineralitet, smör och bröd
Smak: Relativt moget med röda äpplen och stenig mineralitet. Fetare textur med relativt hög syra.
88p

Vin 2
Savart Calliope, Champagne 2007

Omdömen:
93p
88p
88p
90p+
91p
90p
89p
Snitt 89,9p

Här var alla inne på bra Champagne av yngre slag.

Mitt omdöme:
Doft: Gul-röda äpplen, digestivekex lite kolarem
Smak: Friska, knappt mogna, äpplen, citron. Ganska aggressiv mousse. Bra koncentration.

Bra Champagne men lite för ung och sluten. 89p. Trodde 2008.

Vin 3
Selosse Sous le Mont, Champagne. Solera med 2007 som bas.

Omdömen:
93p
92p
87p
91p
90p
92p
89p+
Snitt 90,6p = delad första plats

Alla trodde Champagne. Två var inne på att det var 90-rakare men de flesta var kring rätta åldern (även om ingen sa solera...)

Mitt omdöme:
Doft: Röda äpplen med mycket skal, aprikos, sval, kalkig mineralitet, kolaremmar och rosvatten.
Smak: Bio-äpplen, parfymerat, mycket kropp. Lägre syra.

Först, i direkt relation till den syrastinna Savart, var jag inte så förtjust men i eget majestät växte den. Annorlunda och väldigt parfymerad. 89p+ Trodde 1998.

Vin 4
Poggio di Sotto Brunello di Montalcino 2006

Omdömen:
92p
89p
88p
89p
91p
90p
88p
Snitt 89,6p

Endast en var på rätt spår (Sangiovese från Toscana -04) medan andra var inne på PN (flest), Grenache, Barbera eller Merlot. De flesta trodde det var något äldre.

Mitt omdöme:
Doft: Mörkröd frukt med kraft, lite balsamiskt, ceder, örter/skogigt och en något störande salubrinton.
Smak: mörkröd frukt, kryddigt, lägre syra. Medelsträvt och något vattnigt i mitten.

Detta var mitt vin men det listade jag inte ut. När jag drack det för nästan 3 år sedan upplevde jag det mer bredaxlat och bättre (92p). Svag doft av Salubrin, lite vattnigast och låg syra får mig att tro att vinet inte var helt hundra (defekt eller åtminstone lite för gammalt - vilket det inte borde vara). 88p. Trodde Napa Merlot -05. Försökte sätta ditt @Vino fino (tidigare diskussion att att Sangiovese liknar Merlot-baserad Bordeaux) men lyckades inte ;) (han var inne på äldre Grenache från Australien). Jag själv trodde ju Merlot vilket styrker min tes lite i alla fall :)

Vin 5
Mount Eden Vineyards Cabernet Sauvignon, Santa Cruz Mountains 2009

Omdömen:
92p
90p
78p
92p
90p+
91p
91p
Snitt 89,1p

De flesta var inne på Bordeaxdruvor från Kalifornien. Två var dock inne på Aussie-Shiraz och en CF från Loire.

Mitt omdöme:
Doft: Blå, mörk frukt - björnbär, blåbär och katrinplommon - och vanilj.
Smak: Kompakt varm, mörk, blå frukt i fyllig kropp. Lite gräsigt. Lite mindre än medel i syra. Relativt strävt.

Bra och kraftigt nya världen-vin (var iofs inne på att det kunde vara min Brunello ett tag men gick tillbaka till min ursprungliga åsikt). 91p. Trodde Shiraz från Australien -09.

Vin 6
Chateau Branaire-Ducru, Saint-Julien 2010

Omdömen:
88p
88p
90p
90p
90p
90p
91p
Snitt 89,6p

De flesta trodde Cab eller Bordeauxblend. Tre var inne på Syrah/Shiraz.

Mitt omdöme:
Doft: Mörka björnbär, kolarem (malo/fat), lite gummi och något animaliskt
Smak: Mörkfruktigt, kryddigt, något bränd ton. Medelsträvt.

Bra vin men atypiskt varm för årgången. 91p. Trodde Syrah från Côte-Rôtie -09. Tar återigen fel på Bordeauxdruvor och Syrah.

Vin 7
Giaconda Shiraz, Victoria 2004 (vinet som @Åskar ett tag befarade var defekt - se annan tråd)

Omdömen:
91p
84p
90p
80p
89p
89p
88p
Snitt 87,3p

De flesta var inne på Shiraz/Syra. En Rioja och en Cab F från Loire.

Mitt omdöme:
Mörk, något torkad frukt - plommon, russin - med lite frän stallig funk och grön paprika (mer efter ett tag i glaset)
Smak: Fylligt, något sötfruktigt med en del funk och gröna toner. Lägre syra och relativt mjuka tanniner.

Annorlunda men bra. 88p. Trodde Cab F från Loire -07. Detta pga av de väldigt gröna tonerna. Den sötare frukten och lägre syran borde naturligtvis ha styrt mig bort från det.

Vin 8
Ferraton Pere & Fils Ermitage le Méal 2008

Omdömen:
90p
90p
86p
86p
91p+
90p
90p
Snitt 89p

Fyra trodde Bordeauxblend (3 Frankrike och 1 USA) och övriga tre var inne på Syrah från Rhône(2) / Shiraz från Australien(1)

Mitt omdöme:
Doft: Mogna björnbär, svarta vinbär, grönörtigt och lite balsamiskt
Smak: Mörbärigt med ordentligt med tyngd och kropp. Kryddigt.

Mycket bra men tyckte det kändes mer nya världen-tungt. Trodde Cab-Merlot från Napa -08. Blandade återigen ihop Bordeauxblend med Syrah - denna gång omvänt.

Vin 9
Chateau Cambon la Pelouse, Haut-Médoc 2006 (Bonusvin till maten)

Omdömen:
89p
88p
88p
88p
88p
87p
87p+
Snitt 87,9

Fyra trodde Bordeaux (1 tom vänstra stranden -06) och två italiensk cab-blend

Mitt omdöme (ej blint för mig):
Tog ej noter här men ett vin jag druckit/provat många tidigare. Klassisk mellanklass Bordeaux i stram stil med det som jag vill ha: relativt mörk, osvulstig frukt, ceder, blyerts och lite mognande multna toner. 87p+ Mycket bang for the buck.

Vin 10
Bonnaire Collection Special Club, Champagne 1989

Omdömen:
89p
90p
92p
90p
90p
91p
92p
Snitt 90,6p = delad första plats

Alla var överens om Champagne av moget slag. Två trodde äldre (-76 resp -85), en trodde -00 och övriga var någonstans på 90-talet.

Mitt omdöme:
Doft: mogna gula äpplen, autolyst i form av bröd, kex och jäst. Även ek? Lite metallisk mineralitet. Mycket koncentrerad doft.
Smak: Djup, koncentrerad smak av mogna gula äpplen och karamelliserade och brynta toner. Lång eftersmak.

Gillade skarpt! Trodde Champagne -95. 92p. Alltså det vin jag gav högst poäng.

Vin 11
Tissot la Tour de Curon les Clos, Chardonnay, Jura 2012

Omdömen:
80p
89p
89p
88p
89p+
89p+
saknar betyg från @KockJohan
Snitt 87,3p

En trodde vit Jura, övriga var inne på vit Bordeaux (2), Chenin Blanc, vit Rhône-blend och Godello.

Mitt omdöme:
Doft: Varmt, karamelligt, tropisk gul frukt, trocadero, någon funkig kiss-ton
Smak: Tropisk gul frukt, karamelliserat, vingummi, medelhög syra.

Blev inte klok på detta, men gillade det. 89p+ Landade i vit Bordeaux (fast trodde inte på det riktigt) -08

Vin 12
Inniskillin Vidal Icewine, Niagara Peninsula 1995

Omdömen:
89p
89p
89p
90p
89p
88p
Saknar betyg från @gece
Snitt 89p

Här var det spritt mellan Muscat från Australien, Tawny Port, VdP från Jura och Sauternes. Ingen var inne på Icewine.

Mitt omdöme:
Doft: Mörka, torkade aprikoser, katrinplommon, muscavadosocker
Smak: mörk, söt och karamelliserad.

Tyckte om men hade aldrig trott Icewine. 88p Trodde Muscat från Australien -08.

Vin 13
Chateau la Renaudie Monbazillac 2005 (bonusvin till osten)

Omdömen:
89p
89p
89p
89p
91p
90p
89p
Snitt 89,4p

De flesta trodde Sauternes (flera trodde Suduiraut) eller Sauternes-blend från annat område (1 tom Monbazillac men betydligt yngre; -10) och en trodde tyskt eiswein på Riesling

Mitt omdöme (ej blint för mig)
Doft: Torkade aprikoser, karamelliserat, saffran
Smak: Sött, torkade aprikoser, saffran, begynnande mognad.

Druckit/provat många gånger förut och gillar skarpt. 89p

En väldigt trevlig provning. Visar, som vanligt, att blindprovning är förbannat svårt. Blev inte många rätta slutledningar för min del :) Men gott, kul och lärorikt var det. Tack alla ni som var mer!

Två Champagner delade på första platsen trots endast två utpräglade Champagne-nördar i gruppen!

Hojta till om det är några felaktigheter - blir lätt något feltryck när man skriver allt i telefonen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Rapport från gårdagens vinferno i Linköping:

Vin 1 (bonusvin som fördrink)
De Venoge Cordon Bleu, Champagne, 2002 Pinot Noir-dominerat

Omdömen:
87p
87p
87p
87p
88p
88p
88p
Snitt 87,4p

De flesta trodde Champagne (dock yngre), 1 trodde Cava och 2 Chenin Blanc från Loire.

Mitt omdöme (ej blint för mig):
Doft: Mogna röda äpplen, stenig mineralitet, smör och bröd
Smak: Relativt moget med röda äpplen och stenig mineralitet. Fetare textur med relativt hög syra.
88p

Vin 2
Savart Calliope, Champagne 2007

Omdömen:
93p
88p
88p
90p+
91p
90p
89p
Snitt 89,9p

Här var alla inne på bra Champagne av yngre slag.

Mitt omdöme:
Doft: Gul-röda äpplen, digestivekex lite kolarem
Smak: Friska, knappt mogna, äpplen, citron. Ganska aggressiv mousse. Bra koncentration.

Bra Champagne men lite för ung och sluten. 89p. Trodde 2008.

Vin 3
Selosse Sous le Mont, Champagne. Solera med 2007 som bas.

Omdömen:
93p
92p
87p
91p
90p
92p
89p+
Snitt 90,6p = delad första plats

Alla trodde Champagne. Två var inne på att det var 90-rakare men de flesta var kring rätta åldern (även om ingen sa solera...)

Mitt omdöme:
Doft: Röda äpplen med mycket skal, aprikos, sval, kalkig mineralitet, kolaremmar och rosvatten.
Smak: Bio-äpplen, parfymerat, mycket kropp. Lägre syra.

Först, i direkt relation till den syrastinna Savart, var jag inte så förtjust men i eget majestät växte den. Annorlunda och väldigt parfymerad. 89p+ Trodde 1998.

Vin 4
Poggio di Sotto Brunello di Montalcino 2006

Omdömen:
92p
89p
88p
89p
91p
90p
88p
Snitt 89,6p

Endast en var på rätt spår (Sangiovese från Toscana -04) medan andra var inne på PN (flest), Grenache, Barbera eller Merlot. De flesta trodde det var något äldre.

Mitt omdöme:
Doft: Mörkröd frukt med kraft, lite balsamiskt, ceder, örter/skogigt och en något störande salubrinton.
Smak: mörkröd frukt, kryddigt, lägre syra. Medelsträvt och något vattnigt i mitten.

Detta var mitt vin men det listade jag inte ut. När jag drack det för nästan 3 år sedan upplevde jag det mer bredaxlat och bättre (92p). Svag doft av Salubrin, lite vattnigast och låg syra får mig att tro att vinet inte var helt hundra (defekt eller åtminstone lite för gammalt - vilket det inte borde vara). 88p. Trodde Napa Merlot -05. Försökte sätta ditt @Vino fino (tidigare diskussion att att Sangiovese liknar Merlot-baserad Bordeaux) men lyckades inte ;) (han var inne på äldre Grenache från Australien). Jag själv trodde ju Merlot vilket styrker min tes lite i alla fall :)

Vin 5
Mount Eden Vineyards Cabernet Sauvignon, Santa Cruz Mountains 2009

Omdömen:
92p
90p
78p
92p
90p+
91p
91p
Snitt 89,1p

De flesta var inne på Bordeaxdruvor från Kalifornien. Två var dock inne på Aussie-Shiraz och en CF från Loire.

Mitt omdöme:
Doft: Blå, mörk frukt - björnbär, blåbär och katrinplommon - och vanilj.
Smak: Kompakt varm, mörk, blå frukt i fyllig kropp. Lite gräsigt. Lite mindre än medel i syra. Relativt strävt.

Bra och kraftigt nya världen-vin (var iofs inne på att det kunde vara min Brunello ett tag men gick tillbaka till min ursprungliga åsikt). 91p. Trodde Shiraz från Australien -09.

Vin 6
Chateau Branaire-Ducru, Saint-Julien 2010

Omdömen:
88p
88p
90p
90p
90p
90p
91p
Snitt 89,6p

De flesta trodde Cab eller Bordeauxblend. Tre var inne på Syrah/Shiraz.

Mitt omdöme:
Doft: Mörka björnbär, kolarem (malo/fat), lite gummi och något animaliskt
Smak: Mörkfruktigt, kryddigt, något bränd ton. Medelsträvt.

Bra vin men atypiskt varm för årgången. 91p. Trodde Syrah från Côte-Rôtie -09. Tar återigen fel på Bordeauxdruvor och Syrah.

Vin 7
Giaconda Shiraz, Victoria 2004 (vinet som @Åskar ett tag befarade var defekt - se annan tråd)

Omdömen:
91p
84p
90p
80p
89p
89p
88p
Snitt 87,3p

De flesta var inne på Shiraz/Syra. En Rioja och en Cab F från Loire.

Mitt omdöme:
Mörk, något torkad frukt - plommon, russin - med lite frän stallig funk och grön paprika (mer efter ett tag i glaset)
Smak: Fylligt, något sötfruktigt med en del funk och gröna toner. Lägre syra och relativt mjuka tanniner.

Annorlunda men bra. 88p. Trodde Cab F från Loire -07. Detta pga av de väldigt gröna tonerna. Den sötare frukten och lägre syran borde naturligtvis ha styrt mig bort från det.

Vin 8
Ferraton Pere & Fils Ermitage le Méal 2008

Omdömen:
90p
90p
86p
86p
91p+
90p
90p
Snitt 89p

Fyra trodde Bordeauxblend (3 Frankrike och 1 USA) och övriga tre var inne på Syrah från Rhône(2) / Shiraz från Australien(1)

Mitt omdöme:
Doft: Mogna björnbär, svarta vinbär, grönörtigt och lite balsamiskt
Smak: Mörbärigt med ordentligt med tyngd och kropp. Kryddigt.

Mycket bra men tyckte det kändes mer nya världen-tungt. Trodde Cab-Merlot från Napa -08. Blandade återigen ihop Bordeauxblend med Syrah - denna gång omvänt.

Vin 9
Chateau Cambon la Pelouse, Haut-Médoc 2006 (Bonusvin till maten)

Omdömen:
89p
88p
88p
88p
88p
87p
87p+
Snitt 87,9

Fyra trodde Bordeaux (1 tom vänstra stranden -06) och två italiensk cab-blend

Mitt omdöme (ej blint för mig):
Tog ej noter här men ett vin jag druckit/provat många tidigare. Klassisk mellanklass Bordeaux i stram stil med det som jag vill ha: relativt mörk, osvulstig frukt, ceder, blyerts och lite mognande multna toner. 87p+ Mycket bang for the buck.

Vin 10
Bonnaire Collection Special Club, Champagne 1989

Omdömen:
89p
90p
92p
90p
90p
91p
92p
Snitt 90,6p = delad första plats

Alla var överens om Champagne av moget slag. Två trodde äldre (-76 resp -85), en trodde -00 och övriga var någonstans på 90-talet.

Mitt omdöme:
Doft: mogna gula äpplen, autolyst i form av bröd, kex och jäst. Även ek? Lite metallisk mineralitet. Mycket koncentrerad doft.
Smak: Djup, koncentrerad smak av mogna gula äpplen och karamelliserade och brynta toner. Lång eftersmak.

Gillade skarpt! Trodde Champagne -95. 92p. Alltså det vin jag gav högst poäng.

Vin 11
Tissot la Tour de Curon les Clos, Chardonnay, Jura 2012

Omdömen:
80p
89p
89p
88p
89p+
89p+
saknar betyg från @KockJohan
Snitt 87,3p

En trodde vit Jura, övriga var inne på vit Bordeaux (2), Chenin Blanc, vit Rhône-blend och Godello.

Mitt omdöme:
Doft: Varmt, karamelligt, tropisk gul frukt, trocadero, någon funkig kiss-ton
Smak: Tropisk gul frukt, karamelliserat, vingummi, medelhög syra.

Blev inte klok på detta, men gillade det. 89p+ Landade i vit Bordeaux (fast trodde inte på det riktigt) -08

Vin 12
Inniskillin Vidal Icewine, Niagara Peninsula 1995

Omdömen:
89p
89p
89p
90p
89p
88p
Saknar betyg från @gece
Snitt 89p

Här var det spritt mellan Muscat från Australien, Tawny Port, VdP från Jura och Sauternes. Ingen var inne på Icewine.

Mitt omdöme:
Doft: Mörka, torkade aprikoser, katrinplommon, muscavadosocker
Smak: mörk, söt och karamelliserad.

Tyckte om men hade aldrig trott Icewine. 88p Trodde Muscat från Australien -08.

Vin 13
Chateau la Renaudie Monbazillac 2005 (bonusvin till osten)

Omdömen:
89p
89p
89p
89p
91p
90p
89p
Snitt 89,4p

De flesta trodde Sauternes (flera trodde Suduiraut) eller Sauternes-blend från annat område (1 tom Monbazillac men betydligt yngre; -10) och en trodde tyskt eiswein på Riesling

Mitt omdöme (ej blint för mig)
Doft: Torkade aprikoser, karamelliserat, saffran
Smak: Sött, torkade aprikoser, saffran, begynnande mognad.

Druckit/provat många gånger förut och gillar skarpt. 89p

En väldigt trevlig provning. Visar, som vanligt, att blindprovning är förbannat svårt. Blev inte många rätta slutledningar för min del :) Men gott, kul och lärorikt var det. Tack alla ni som var mer!

Två Champagner delade på första platsen trots endast två utpräglade Champagne-nördar i gruppen!

Hojta till om det är några felaktigheter - blir lätt något feltryck när man skriver allt i telefonen.
Mycket trevlig och transparent rapportering och sedvanligt jämna score som det så lätt blir blint. Hade gärna sett någon riktig slamkrypare i fältet dock som referens till poängsättningen. :)
 

Gurto

Medlem
Lyckades inte mätta vintörsten helt igår - trots att vi verkligen försökte ;) Rotade därför i föräldrarnas källare och hittade denna

image.jpg

San Francisco de Mostazal Reserva Especial Cabernet Sauvignon, Cachapoal Valley, Chile, 1995 (notera den stilfulla säckväven som omslöt flaskan ;) )

Doft: Svarta vinbär, läder, tobak, jordigt, lite kakao och lite lätt träig kryddighet
Smak: Väldigt lätt och lite vattnigt - svart vinbärssaft med lite ekig kryddighet. Lite spritzig munkänsla. Inte så mycket tanniner kvar.

Fyndade i föräldrarnas källare. Trodde att det skulle vara heldött men det var ju absolut vid liv! Mycket mer spännande på doften än i munnen där det blir lite för tunt och mesigt. Men det gjorde inte ont att dricka :) 83p
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Rapport från gårdagens vinferno i Linköping:

Vin 1 (bonusvin som fördrink)
De Venoge Cordon Bleu, Champagne, 2002 Pinot Noir-dominerat

Omdömen:
87p
87p
87p
87p
88p
88p
88p
Snitt 87,4p

De flesta trodde Champagne (dock yngre), 1 trodde Cava och 2 Chenin Blanc från Loire.

Mitt omdöme (ej blint för mig):
Doft: Mogna röda äpplen, stenig mineralitet, smör och bröd
Smak: Relativt moget med röda äpplen och stenig mineralitet. Fetare textur med relativt hög syra.
88p

Vin 2
Savart Calliope, Champagne 2007

Omdömen:
93p
88p
88p
90p+
91p
90p
89p
Snitt 89,9p

Här var alla inne på bra Champagne av yngre slag.

Mitt omdöme:
Doft: Gul-röda äpplen, digestivekex lite kolarem
Smak: Friska, knappt mogna, äpplen, citron. Ganska aggressiv mousse. Bra koncentration.

Bra Champagne men lite för ung och sluten. 89p. Trodde 2008.

Vin 3
Selosse Sous le Mont, Champagne. Solera med 2007 som bas.

Omdömen:
93p
92p
87p
91p
90p
92p
89p+
Snitt 90,6p = delad första plats

Alla trodde Champagne. Två var inne på att det var 90-rakare men de flesta var kring rätta åldern (även om ingen sa solera...)

Mitt omdöme:
Doft: Röda äpplen med mycket skal, aprikos, sval, kalkig mineralitet, kolaremmar och rosvatten.
Smak: Bio-äpplen, parfymerat, mycket kropp. Lägre syra.

Först, i direkt relation till den syrastinna Savart, var jag inte så förtjust men i eget majestät växte den. Annorlunda och väldigt parfymerad. 89p+ Trodde 1998.

Vin 4
Poggio di Sotto Brunello di Montalcino 2006

Omdömen:
92p
89p
88p
89p
91p
90p
88p
Snitt 89,6p

Endast en var på rätt spår (Sangiovese från Toscana -04) medan andra var inne på PN (flest), Grenache, Barbera eller Merlot. De flesta trodde det var något äldre.

Mitt omdöme:
Doft: Mörkröd frukt med kraft, lite balsamiskt, ceder, örter/skogigt och en något störande salubrinton.
Smak: mörkröd frukt, kryddigt, lägre syra. Medelsträvt och något vattnigt i mitten.

Detta var mitt vin men det listade jag inte ut. När jag drack det för nästan 3 år sedan upplevde jag det mer bredaxlat och bättre (92p). Svag doft av Salubrin, lite vattnigast och låg syra får mig att tro att vinet inte var helt hundra (defekt eller åtminstone lite för gammalt - vilket det inte borde vara). 88p. Trodde Napa Merlot -05. Försökte sätta ditt @Vino fino (tidigare diskussion att att Sangiovese liknar Merlot-baserad Bordeaux) men lyckades inte ;) (han var inne på äldre Grenache från Australien). Jag själv trodde ju Merlot vilket styrker min tes lite i alla fall :)

Vin 5
Mount Eden Vineyards Cabernet Sauvignon, Santa Cruz Mountains 2009

Omdömen:
92p
90p
78p
92p
90p+
91p
91p
Snitt 89,1p

De flesta var inne på Bordeaxdruvor från Kalifornien. Två var dock inne på Aussie-Shiraz och en CF från Loire.

Mitt omdöme:
Doft: Blå, mörk frukt - björnbär, blåbär och katrinplommon - och vanilj.
Smak: Kompakt varm, mörk, blå frukt i fyllig kropp. Lite gräsigt. Lite mindre än medel i syra. Relativt strävt.

Bra och kraftigt nya världen-vin (var iofs inne på att det kunde vara min Brunello ett tag men gick tillbaka till min ursprungliga åsikt). 91p. Trodde Shiraz från Australien -09.

Vin 6
Chateau Branaire-Ducru, Saint-Julien 2010

Omdömen:
88p
88p
90p
90p
90p
90p
91p
Snitt 89,6p

De flesta trodde Cab eller Bordeauxblend. Tre var inne på Syrah/Shiraz.

Mitt omdöme:
Doft: Mörka björnbär, kolarem (malo/fat), lite gummi och något animaliskt
Smak: Mörkfruktigt, kryddigt, något bränd ton. Medelsträvt.

Bra vin men atypiskt varm för årgången. 91p. Trodde Syrah från Côte-Rôtie -09. Tar återigen fel på Bordeauxdruvor och Syrah.

Vin 7
Giaconda Shiraz, Victoria 2004 (vinet som @Åskar ett tag befarade var defekt - se annan tråd)

Omdömen:
91p
84p
90p
80p
89p
89p
88p
Snitt 87,3p

De flesta var inne på Shiraz/Syra. En Rioja och en Cab F från Loire.

Mitt omdöme:
Mörk, något torkad frukt - plommon, russin - med lite frän stallig funk och grön paprika (mer efter ett tag i glaset)
Smak: Fylligt, något sötfruktigt med en del funk och gröna toner. Lägre syra och relativt mjuka tanniner.

Annorlunda men bra. 88p. Trodde Cab F från Loire -07. Detta pga av de väldigt gröna tonerna. Den sötare frukten och lägre syran borde naturligtvis ha styrt mig bort från det.

Vin 8
Ferraton Pere & Fils Ermitage le Méal 2008

Omdömen:
90p
90p
86p
86p
91p+
90p
90p
Snitt 89p

Fyra trodde Bordeauxblend (3 Frankrike och 1 USA) och övriga tre var inne på Syrah från Rhône(2) / Shiraz från Australien(1)

Mitt omdöme:
Doft: Mogna björnbär, svarta vinbär, grönörtigt och lite balsamiskt
Smak: Mörbärigt med ordentligt med tyngd och kropp. Kryddigt.

Mycket bra men tyckte det kändes mer nya världen-tungt. Trodde Cab-Merlot från Napa -08. Blandade återigen ihop Bordeauxblend med Syrah - denna gång omvänt.

Vin 9
Chateau Cambon la Pelouse, Haut-Médoc 2006 (Bonusvin till maten)

Omdömen:
89p
88p
88p
88p
88p
87p
87p+
Snitt 87,9

Fyra trodde Bordeaux (1 tom vänstra stranden -06) och två italiensk cab-blend

Mitt omdöme (ej blint för mig):
Tog ej noter här men ett vin jag druckit/provat många tidigare. Klassisk mellanklass Bordeaux i stram stil med det som jag vill ha: relativt mörk, osvulstig frukt, ceder, blyerts och lite mognande multna toner. 87p+ Mycket bang for the buck.

Vin 10
Bonnaire Collection Special Club, Champagne 1989

Omdömen:
89p
90p
92p
90p
90p
91p
92p
Snitt 90,6p = delad första plats

Alla var överens om Champagne av moget slag. Två trodde äldre (-76 resp -85), en trodde -00 och övriga var någonstans på 90-talet.

Mitt omdöme:
Doft: mogna gula äpplen, autolyst i form av bröd, kex och jäst. Även ek? Lite metallisk mineralitet. Mycket koncentrerad doft.
Smak: Djup, koncentrerad smak av mogna gula äpplen och karamelliserade och brynta toner. Lång eftersmak.

Gillade skarpt! Trodde Champagne -95. 92p. Alltså det vin jag gav högst poäng.

Vin 11
Tissot la Tour de Curon les Clos, Chardonnay, Jura 2012

Omdömen:
80p
89p
89p
88p
89p+
89p+
saknar betyg från @KockJohan
Snitt 87,3p

En trodde vit Jura, övriga var inne på vit Bordeaux (2), Chenin Blanc, vit Rhône-blend och Godello.

Mitt omdöme:
Doft: Varmt, karamelligt, tropisk gul frukt, trocadero, någon funkig kiss-ton
Smak: Tropisk gul frukt, karamelliserat, vingummi, medelhög syra.

Blev inte klok på detta, men gillade det. 89p+ Landade i vit Bordeaux (fast trodde inte på det riktigt) -08

Vin 12
Inniskillin Vidal Icewine, Niagara Peninsula 1995

Omdömen:
89p
89p
89p
90p
89p
88p
Saknar betyg från @gece
Snitt 89p

Här var det spritt mellan Muscat från Australien, Tawny Port, VdP från Jura och Sauternes. Ingen var inne på Icewine.

Mitt omdöme:
Doft: Mörka, torkade aprikoser, katrinplommon, muscavadosocker
Smak: mörk, söt och karamelliserad.

Tyckte om men hade aldrig trott Icewine. 88p Trodde Muscat från Australien -08.

Vin 13
Chateau la Renaudie Monbazillac 2005 (bonusvin till osten)

Omdömen:
89p
89p
89p
89p
91p
90p
89p
Snitt 89,4p

De flesta trodde Sauternes (flera trodde Suduiraut) eller Sauternes-blend från annat område (1 tom Monbazillac men betydligt yngre; -10) och en trodde tyskt eiswein på Riesling

Mitt omdöme (ej blint för mig)
Doft: Torkade aprikoser, karamelliserat, saffran
Smak: Sött, torkade aprikoser, saffran, begynnande mognad.

Druckit/provat många gånger förut och gillar skarpt. 89p

En väldigt trevlig provning. Visar, som vanligt, att blindprovning är förbannat svårt. Blev inte många rätta slutledningar för min del :) Men gott, kul och lärorikt var det. Tack alla ni som var mer!

Två Champagner delade på första platsen trots endast två utpräglade Champagne-nördar i gruppen!

Hojta till om det är några felaktigheter - blir lätt något feltryck när man skriver allt i telefonen.
Mycket slående att favoritvinerna skulle bli skumpa, ändå lyckas alla ta med sig rött, tur att jag kunde förutse att ni skulle va dåliga på att ta med er skumpa ;)
 
Toppen