Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - Januari 2018 - Château Suduiraut 1999

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.
mörkt bärnstensfärgad. Doften bara sprider sig som en tung och lyxig parfym över köket, även dag 2 efter att ha kommit rätt ut från kylen. Vaniljkola, kryddiga krusbär, honung, apelsinskal, och massa andra grejer. Mkt härligt!
I munne då? Tjock textur, väldigt tät och söt men med bra syra. Dock kommer den där kryddiga, alkoholobalanserade bittra estern fram igen, och drar ner helhetsintrycket rejält. Faktiskt samma upplevelse som på BYOB hemma hos Patrik senast, där jag först tänker att detta är det bästa vin jag druckit på länge och sen blir besviken och vid glas nr 2 undrar om jag ens vill dricka upp. 87 p.
Edit: denna gång hade jag lyckats att inte tjuvkika! Särskilt stor igenkänningsfaktor med @Mats beskrivning. Och hittade mer av socker- och honungssötma än renodlad botrytissötma.

Sent ska syndaren vakna! Passar på att klämma in två olika månadens vin på samma kväll:
FFE1C86B-BC88-4EFA-BC47-9AC56A518DDE.jpeg
 
Last edited:

Druvan

Medlem
Då var det dags för årgångsbyte efter flera år. Från 1999 till 2002. Frågan är om man ska bunkra -99 som finns ute i butikerna eller gå för nya årgången? Någon som har testat den?
 

chambertin

Medlem
Då var det dags för årgångsbyte efter flera år. Från 1999 till 2002. Frågan är om man ska bunkra -99 som finns ute i butikerna eller gå för nya årgången? Någon som har testat den?
Suduiraut är ju en fantastisk producent men förstår inte varför vi (du) skall nöja oss med sämre årgångar från området när:
  • Vinerna i allmänhet är löjligt billiga ute i Europa
  • Ngt mindre (eller likvärdiga) producenters viner från riktigt bra årgångar (-01,-05,-07,-09,-11,-13,-15 t.ex) finns tillgängliga för priser i närheten av dessa.
Med det sagt så tycker jag att Sud -99 var helt ok men -02 har jag varit besviken på vid flera tillfällen (lite rikare/sötare men jag har tyckt att den varit lite klumpig). Båda årgångarna saknar det lilla extra från botrytis som jag ser som Sauternes/Barsacs extra gåva till vinvärlden. Köper heller ett vin från ngn enklare producent men från ett riktigt bra år i stället. Kan du få tag på t.ex Doisy-Vedrines eller Doisy-Daenne från -11 eller -13, Rieussec -05/-07, Suduiraut -05/-07 för att ta några exempel så kommer du (efter provsmakning) att förstå vad jag menar. Kostar några hunkor till jfrt med Sud -99 och -02 men det är det värt i min bok.
Hittar t.ex Doisy-Daëne -11 hos Wein Diehl för 49€/helrör och helt fantastiska Rieussec -05 för 35€/halvflaska
Andra producenter att kolla efter är t.ex:
  • de Fargues (fattigmans-Yquem)
  • La Tour Blanche
  • Lafaurie-Peyraguey
  • Clos Haut-Peyraguey
  • Coutet
  • Nairac (var lite hård på eken förr, vet inte numera dock)
  • d'Arche
  • Climens (lite större plånbock än Suduiraut dock)
  • Guiraud (gillar som ungt men inte min favorit som mogen)
  • Sigalas-Rabaud
  • Bastor-Lamontagne
  • de Malle
  • Raymond-Lafon
m.fl
 

Daniel A

Administratör
Suduiraut är ju en fantastisk producent men förstår inte varför vi (du) skall nöja oss med sämre årgångar från området när:
  • Vinerna i allmänhet är löjligt billiga ute i Europa
  • Ngt mindre (eller likvärdiga) producenters viner från riktigt bra årgångar (-01,-05,-07,-09,-11,-13,-15 t.ex) finns tillgängliga för priser i närheten av dessa.
Med det sagt så tycker jag att Sud -99 var helt ok men -02 har jag varit besviken på vid flera tillfällen (lite rikare/sötare men jag har tyckt att den varit lite klumpig). Båda årgångarna saknar det lilla extra från botrytis som jag ser som Sauternes/Barsacs extra gåva till vinvärlden. Köper heller ett vin från ngn enklare producent men från ett riktigt bra år i stället. Kan du få tag på t.ex Doisy-Vedrines eller Doisy-Daenne från -11 eller -13, Rieussec -05/-07, Suduiraut -05/-07 för att ta några exempel så kommer du (efter provsmakning) att förstå vad jag menar. Kostar några hunkor till jfrt med Sud -99 och -02 men det är det värt i min bok.
Hittar t.ex Doisy-Daëne -11 hos Wein Diehl för 49€/helrör och helt fantastiska Rieussec -05 för 35€/halvflaska
Andra producenter att kolla efter är t.ex:
  • de Fargues (fattigmans-Yquem)
  • La Tour Blanche
  • Lafaurie-Peyraguey
  • Clos Haut-Peyraguey
  • Coutet
  • Nairac (var lite hård på eken förr, vet inte numera dock)
  • d'Arche
  • Climens (lite större plånbock än Suduiraut dock)
  • Guiraud (gillar som ungt men inte min favorit som mogen)
  • Sigalas-Rabaud
  • Bastor-Lamontagne
  • de Malle
  • Raymond-Lafon
m.fl

Stort tack för den här sammanställningen. Extra härligt att det var varje udda årgång mellan 05 och 15 som går hem - lätt att komma ihåg!
 

Magikern

Medlem
Då var det dags för årgångsbyte efter flera år. Från 1999 till 2002. Frågan är om man ska bunkra -99 som finns ute i butikerna eller gå för nya årgången? Någon som har testat den?

Kör för 2011 den tog jag för ikonvin blint. Kolla utomlands. Mycket bättre än 02 och 99. ;)
 
Suduiraut är ju en fantastisk producent men förstår inte varför vi (du) skall nöja oss med sämre årgångar från området när:
  • Vinerna i allmänhet är löjligt billiga ute i Europa
  • Ngt mindre (eller likvärdiga) producenters viner från riktigt bra årgångar (-01,-05,-07,-09,-11,-13,-15 t.ex) finns tillgängliga för priser i närheten av dessa.
Med det sagt så tycker jag att Sud -99 var helt ok men -02 har jag varit besviken på vid flera tillfällen (lite rikare/sötare men jag har tyckt att den varit lite klumpig). Båda årgångarna saknar det lilla extra från botrytis som jag ser som Sauternes/Barsacs extra gåva till vinvärlden. Köper heller ett vin från ngn enklare producent men från ett riktigt bra år i stället. Kan du få tag på t.ex Doisy-Vedrines eller Doisy-Daenne från -11 eller -13, Rieussec -05/-07, Suduiraut -05/-07 för att ta några exempel så kommer du (efter provsmakning) att förstå vad jag menar. Kostar några hunkor till jfrt med Sud -99 och -02 men det är det värt i min bok.
Hittar t.ex Doisy-Daëne -11 hos Wein Diehl för 49€/helrör och helt fantastiska Rieussec -05 för 35€/halvflaska
Andra producenter att kolla efter är t.ex:
  • de Fargues (fattigmans-Yquem)
  • La Tour Blanche
  • Lafaurie-Peyraguey
  • Clos Haut-Peyraguey
  • Coutet
  • Nairac (var lite hård på eken förr, vet inte numera dock)
  • d'Arche
  • Climens (lite större plånbock än Suduiraut dock)
  • Guiraud (gillar som ungt men inte min favorit som mogen)
  • Sigalas-Rabaud
  • Bastor-Lamontagne
  • de Malle
  • Raymond-Lafon
m.fl
briljant. sällar mig till övriga tacksamma. ett utmärkt exempel på varför man surfar in på den här föreningens hemsida alltsomoftast. och hur glad man blir när man får syn på ett sånt här inlägg.
 

Bastardo

Medlem
Drack vinet i närmaste dagarna ett par gånger, och jag måste säga att jag fann ganska kraftig känsla av bränt socker eller något åt det hållet. Både i doften och smaken. Den smakade inte alls som jag hade föreställt mig. Kändes inte behagligt alls, möjligen gick det bättre ihop med Ica:s egen Roquefort-ost än med pannkakor med sylt, men jag kan inte påstå att det var en trevlig smak ändå.
Var faktiskt besviken hur vinet smakade och befarar att det ska drickas tämligen omgående om ni har sånt liggande hemma.
Till saken hör att när jag fick prova årgång 1990 hos Munkis ganska länge sen, var det fantastiskt gott vin och flera dimensioner godare! Och normalt sett gillar jag Suduidaut, men inte det som jag fick dricka häromdagen.
P.S. Synd att äkta Roquefort inte säljs i Sundsvall längre. Den godaste osten från det området tycker jag att Papillon är. De har flera varianter och är jättegoda, fast jag har inte provat precis alla. Går att beställa på nätet, om den inte finns hos era affärer.
Det finns bara sju producenter av osten, så det är frågan om en väldigt speciell ost som har långa anor. Finns några hyfsad goda spanska och italienska ’varianter’ av den, men de kommer inte upp till samma nivå ändå totalt sett.
 
Last edited:
Toppen