Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - Januari 2018 - Château Suduiraut 1999

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Daniel A

Administratör
Underbart med ett sötvin som månadens vin! Tog med till en BYOB. Tyvärr dracks det inte till pizzan...

Tog med 2017 Nederburg - Noble Late Harvest som referensvin. Kan tyckas taskigt, från båda vinernas perspektiv, att ta med ett så enkelt vin här. Men jag har gjort det förut, och det är ett vin som slår betydligt högre än sin prislapp. Det är själva definitionen av publikfriande (bortsett då från att det är ett dessertvin...). Frisk och citrusdominerande doft, med en mängd ädelröta. Det är enkelt, även om det finns ett visst djup. Det vinner mycket på sin höga syra och tydliga frukt. Uppskattat av många runt bordet, även om jag blir lite uttråkad av det. 86p.

Ja.

Underbar doft av bränt socker, saffran, honung, nygräddad bulle, smörjolja (=verkstad, industrilokal. Mums!), apelsinmarmelad, lite brända mandlar. Väldigt klassiskt, med lite charmiga egenheter (önskar att jag hittade smörjoljan i fler viner). På tungan är det mer av samma, med lite äpplepaj istället för apelsinmarmelad. Har mer djup än komplexitet. Sötman drar ifrån syran en smula. Har en del kvar i flaskan, och det lär vara bättre vid det här laget. Men sätter betyg på hur det var vid öppnande. 91p, vilket känns lite snålt.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Drack Suddan förra helgen.
Hur gör man såna "spoilers"?
...är inte en av data-generationen...:oops:
I verktygsfältet ovanför rutan du skriver i, välj denna ikon och sedan Spoiler. Skriv sedan inom tagarna
upload_2018-1-22_21-34-46.png
 

Attachments

  • upload_2018-1-22_21-34-52.png
    upload_2018-1-22_21-34-52.png
    5,2 KB · Visningar: 224
M

Mouton

Ja, det är ju frågan! Jag tycker att det är lika kul med de som vågar gå före med nya viner och områden som de som vågar stå på sig med bergfasta åsikter om var de bästa vinerna har gjorts och görs. Så, vem vet, kanske stannar vi kvar i Bourdeux (eller något annat klassiskt område) om @Mouton skulle kunna tänka sig att ta över stafettpinnen?
Jag känner mig hedrad. Däremot är jag inte värdig en sådan uppgift. Trots detta har jag sökt av vad som skulle kunna varit ett passande vin för att spegla mina åsikter, men kammar noll i lämplig prisbild och ålder. Jag tackar för förtroendet, men avböjer denna gång.:oops:
 

rs14

Medlem
"Men ok, jag fortsätter springa vidare mor @rs14 - skulle du kunna tänka dig att göra en insatts under februari?"

Oj! Herregud... Kul. Spännande. Hur skulle jag kunna säga nej till detta ärofyllda uppdrag?! Blev glatt överraskad av att få ta över denna stafettpinnen med tanke på att jag inte skriver så mycket här. Läser gör jag dock desto mer. Lite varje dag faktiskt, och det känns som jag lär mig något nytt hela tiden :) Jag ska gå igenom lite bakåt och se vad för pavor som delats över nätet tidigare och fundera ut något som kanske kan vara roligt att få testa i februari. Ber att få återkomma i ärendet.
 
Trådskapare
T

Trydebull

Medlem
Jag passar på att pusha en extra gång för deltagande! En dryg vecka kvar!

Själv har jag klarat mig från att tjuvkika på de redan givna omdömena men spricker snart av nyfikenhet... Till helgen ska jag halstra anklever och ha både karamelliserad äpple/lök-mousse och balsamicoinkokta fikon till. Men det ligger även två grönmögelostar och väntar så jag ser fram emot att öppna någon flaska till när jag ändå är igång... Söt helg väntar:)
 

LarsW

Medlem
Längesen jag drack Sauternes på den här nivån. Har alldeles för mycket sött från Österrike och Alsace kvar från 90-talet som nog måste drickas. Så kul med en ursäkt för lite variation! :)

Allt som en riktigt bra skolboks-Sauternes ska ha! Och mycket av det. Aprikos, annanas, mandel, saffran och en bunt med botrytis, frisk och fruktig i doften. Prövade den ensam och tillsammans med grönmögelost, över totalt 3 dagar, bäst dag 2.
Klart bättre med osten för mig. Utan blir den fort lite väl söt för mig, ska jag dricka sött vin för sig vill jag gärna lite mer syra att balansera sötman med.
Sammantaget ett väldigt bra köp mtp pris vs kvalitet.
91p
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
"Men ok, jag fortsätter springa vidare mor @rs14 - skulle du kunna tänka dig att göra en insatts under februari?"

Oj! Herregud... Kul. Spännande. Hur skulle jag kunna säga nej till detta ärofyllda uppdrag?! Blev glatt överraskad av att få ta över denna stafettpinnen med tanke på att jag inte skriver så mycket här. Läser gör jag dock desto mer. Lite varje dag faktiskt, och det känns som jag lär mig något nytt hela tiden :) Jag ska gå igenom lite bakåt och se vad för pavor som delats över nätet tidigare och fundera ut något som kanske kan vara roligt att få testa i februari. Ber att få återkomma i ärendet.

Om inte @rs14 har svarat innan veckan är slut så får du välja någon annan medlem att axla rollen. Du kanske kan börja fundera på en reserv redan nu?

Förhoppningsvis får vi svar eftersom att han skrev ett inlägg så sent som i måndags. :)

Edit: Glöm detta inlägg, jag är snurrig.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Om inte @rs14 har svarat innan veckan är slut så får du välja någon annan medlem att axla rollen. Du kanske kan börja fundera på en reserv redan nu?

Förhoppningsvis får vi svar eftersom att han skrev ett inlägg så sent som i måndags. :)
:kyss:

Oj! Herregud... Kul. Spännande. Hur skulle jag kunna säga nej till detta ärofyllda uppdrag?! Blev glatt överraskad av att få ta över denna stafettpinnen med tanke på att jag inte skriver så mycket här. Läser gör jag dock desto mer. Lite varje dag faktiskt, och det känns som jag lär mig något nytt hela tiden :) Jag ska gå igenom lite bakåt och se vad för pavor som delats över nätet tidigare och fundera ut något som kanske kan vara roligt att få testa i februari. Ber att få återkomma i ärendet.
 

Mats Petri

Österlen
Nu är det så att jag är väldigt förtjust i Sauternes men dricker det alldeles för sällan. Det hamnar ju av förklarliga skäl oftast i slutet av måltiden och då är jag så mätt att det knappast finns plats ens för desserten och ännu mindre för ett sött vin :ängel:.
Sauternesviner lyckas oftast kombinera sötma och syra på ett sätt som gör att det bara klickar till så där perfekt i munnen. Månadens vin är inget undantag, trots att det får sägas ligga i det lägre prisintervallet. Låg whao-faktor men jag gillade verkligen Suduirat -99 mycket; jag tyckte det var balanserat vad gäller sötma/syra, hade en tät fin munkänsla, tydlig mogen botrytiskaraktär och bra eftersmak. Sammanfattningsvis ett bra och välgjort vin som för mig hamnar på 84 p i månadens vin-skalan.
@Skaggs kom igen nu! Jag såg att du smakade på det :rolleyes:
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tänkte först inte vara med denna månaden då sött inte är så gångbart här hemma men så gick jag förbi SB på Nybrogatan, slank in och hittade 99:an i hyllan så WTF..
Det började inte bra. Korken smulade sönder och var omöjlig att få upp så det blev en hel del kork i flaskan. Smaken då? Honung och saffran. Jättesött med förvånansvärt lite syra. Inte helt balanserad. Eftersom vi inte dricker mycket sött så har jag nu följt denna under nästan tre veckor. Bäst var den nog efter ca en vecka då den var lite mindre söt med lite (syrlig) aprikos i all saffran. Sen tog syran över mer och mer? Idag var sista sippen, mer syra än sött, döende men fortfarande drickbart. Vad tycker jag då? Sött är alltid gott! Som tandläkare är det mitt levebröd - att alla gillar sött:D. Ett inte helt balanserat vin i min mun men förbaskat gott i alla fall!
Edit: Passade utmärkt till @KockJohan ´s Foie Gras men ännu bättre till en rejäl bit Rochefort:p
 
Last edited:
Trådskapare
T

Trydebull

Medlem
Suduiraut 99

Jag gillar ju Sauternes. Från bra producenter, från bra årgångar.
Suduiraut tycker jag är absolut en bra producent, medan årgången väl närmast är att betrakta som ok+. Möjligtvis bra.

Jag har druckit 70% av flaskan över fyra dagar och vid två tillfällen serverat den till ett antal matnördar som dock inte i någon större utsträckning är vinnördar, och definitivt inte söt-drickare. Flera av dem var dock närmast lyriska och framförallt fullständigt överraskade över att dricka söta franska viner till de tre första rätterna (till en av dem serverades Château de Rayne-Vigneau 1988 som ju ger ett annat intryck än Suduiraut).

Så eftersom (spoiler-spoilervarning) Suduiraut 99 ligger ganska långt från de allra bästa Sauternes som druckits så betyder det ju att mina matvänner har en stor skatt att gräva ur!

Nå – vad tyckte jag själv:
(Viss reservation för efterhängsen förkylning)

Den är ju ordentligt bärnstensfärgad. Verkligen en varm och inbjudande färg.
Man kan se att den är oljig i konsistensen.

Doften ger inte alls lika mycket saffran som en del årgångar kan göra. På min näsa mer honung, tropisk frukt, kryddighet åt chili-hållet, mogen ananas, varm söt aprikos. Kanderade apelsinskal.

Smaken ger sötma åt honungshållet, lite bitterhet i form apelsinskalston, aprikos, lätt kryddig – jag tycker att det finns chili-ton i bakgrunden. Någon äppelton. Karamelliserat socker.

Övergripande intryck - Ganska låg syra. Lite mer tropisk frukt än snittårgångsflaskan.

Jag tycker fortfarande att det här är bra. Lite tveksam till utvecklingspotentialen. Tror inte att den här årgången vinner så mycket på källartid. Däremot klarar den helt säkert ett antal år på rygg utan problem. Tänker 90-91 så sätter 90.

Nu är jag sjukt nyfiken på att läsa vad ni andra tyckt och tänkt!
 
Trådskapare
T

Trydebull

Medlem
Jag nämnde i min recension en annan Sauternes så det hör väl till god ton att publicera även den noten kom jag på.
Jag skrev inga noter om den nu i helgen som gick, däremot drack jag en flaska för en dryg månad sedan och jag tycker att det intrycket stämmer väldigt bra även för helgens upplevelse:

Gyllengul i färgen.
Simmig och oljig i glaset.
Doftar av gula inkokta plommon, saffranshonung, hårt kanderad citrus, chokladskumbanan, gula snittblommor från trädgården, ringblomma. Lite sälta.
Smakar tydligt men sofistikerat saffran. Inlagda ljusa plommon. Härlig lätt beska bakom kanderat socker som ger en väldigt bra balans. Citrustoner mot slutet. Kanderat citronskal. Marinerad grapefrukt. Lååångt avslut. Riktigt bra!
Satte 91 poäng på denna.
/SPOILER]
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
Lite sen med januaris utlåtande men efter som det är en sauterne ska den ju drickas över flera veckor så kunde ha varit ännu senare...
... men gäller inte den här flaskan. Öppnade den för 2 veckor sedan och hade en underbar färg och otroligt god doft med massor av botrytis. Smaken lite trist men tänkte att som med de flesta vita söta blir den väl bättre efter 1-2 veckor under kork i kylskåpet så skrev inte ner några speciella smaker. Provade under några dagar och det som framför allt ändrades då var doften som blev ännu bättre, blev ett sådant där vin som man bara vill lukta på och inte dricka. Minst 94 p-doft! Tyvärr bättrade sig inte smaken utan redan efter en vecka var den klart sämre. Var lite saftig, tunn och platt med för lite syra för den massiva sötman. Nu efter 2 veckor har den tappat allt i smakväg och är helt menlös. Nja, hade förväntningar på det här vinet då Suduiraut är ett av mina absoluta favoritviner men kom nu inte upp i mer än kanske 87 p när det var som bäst och då är det doften som drar upp betyget. Hoppas inte mitt något ljumma betyg nu drar ner vinet från förstaplatsen....

Edit: Det går tydligen inte att rösta längre? Så tidigt har väl aldrig omröstningarna stängts tidigare? Det är nog fler än jag som inte har tid att skriva så ofta även om man läser allt så det vore bra om röstningen låg öppen 1-2 veckor in i nästa månad.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite sen med januaris utlåtande men efter som det är en sauterne ska den ju drickas över flera veckor så kunde ha varit ännu senare...
... men gäller inte den här flaskan. Öppnade den för 2 veckor sedan och hade en underbar färg och otroligt god doft med massor av botrytis. Smaken lite trist men tänkte att som med de flesta vita söta blir den väl bättre efter 1-2 veckor under kork i kylskåpet så skrev inte ner några speciella smaker. Provade under några dagar och det som framför allt ändrades då var doften som blev ännu bättre, blev ett sådant där vin som man bara vill lukta på och inte dricka. Minst 94 p-doft! Tyvärr bättrade sig inte smaken utan redan efter en vecka var den klart sämre. Var lite saftig, tunn och platt med för lite syra för den massiva sötman. Nu efter 2 veckor har den tappat allt i smakväg och är helt menlös. Nja, hade förväntningar på det här vinet då Suduiraut är ett av mina absoluta favoritviner men kom nu inte upp i mer än kanske 87 p när det var som bäst och då är det doften som drar upp betyget. Hoppas inte mitt något ljumma betyg nu drar ner vinet från förstaplatsen....

Edit: Det går tydligen inte att rösta längre? Så tidigt har väl aldrig omröstningarna stängts tidigare? Det är nog fler än jag som inte har tid att skriva så ofta även om man läser allt så det vore bra om röstningen låg öppen 1-2 veckor in i nästa månad.
Har öppnat upp omröstningen. Jag håller med om att vi inte borde stänga den för tidigt. Nu har vi dock sammanställt resultatet, men jag tror inte din röst kommer att påverka nämnvärt. :)
 

J.Lidman

Medlem
Dricker aldrig sötvin, och jag är ny i det här "game:et". Det är inte en nackdel ibland, vilken wow-upplevelse detta vin var. SAFFRAN, Aprikos, saffran, mer torkad frukt välde ut ur glaset. I munnen bra balanserad, lite obehagligt oljig(är inte van sötvin?), söt men inte för söt, syrlig men inte för syrlig, hittar ananas, degig saffran. Lååångt slut. Fungerade riktigt fint till en stilton.
93p
 
Toppen