Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - juli 2016 - Clotilde Davenne Chablis Premier Cru Montmains (72879)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Per Stade

Lege artis
Jag tippar för övrigt på att det blir lite chablis i juli :ängel:

Ja, vad kan bli bättre i den varma solen än att sitta och lapa i sig ett glas sval chablis?

Till månadens vin har jag därför valt CHABLIS PREMIER CRU MONTMAINS 2012 från Clotilde Davenne. Vi har ju skrivit en del om henne tidigare här på forumet men en kort introduktion kanske ändå kan vara på sin plats.
Som alla vet är Chablis, som räknas som en del av Bourgogne, det område där vin odlas i Frankrike, som ligger längst norrut, efter Champagne. Och eftersom chablis enbart görs på chardonnay så kan vi kalla chablis för en BdB utan bubblor. Chablis är oftast framställd utan ekfatsbehandling, även om en del producenter använder ek. Clotilde Davenne använder aldrig ek vilket ger hennes viner en renhet och koncentration på frukten och terroiren, som jag uppskattar mycket.
Ta gärna ett glas som aperitif, det finns få viner som sätter fart på saliven så bra.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Instagram och Twitter är laddat!

image.jpeg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tänka sig att jag jag gissade för mig själv att du skulle välja något från Clotilde och vad rätt jag hade :)

Jag gillar ju också hennes viner skarpt så det skall bli ett nöje att deltaga!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Då var det beställt, låt oss se om detta vita vin kan få mig att ändra inställning om vitt utan bubblor.
Är lite i samma läge. Just chablis helt utan ek brukar sällan övertyga mig, men det är ju främst billiga jag har druckit. Just detta vin ligger lite i perfekt prisläge för att få lite karaktär. :)
 

sunqan

Vinös
Är lite i samma läge. Just chablis helt utan ek brukar sällan övertyga mig, men det är ju främst billiga jag har druckit. Just detta vin ligger lite i perfekt prisläge för att få lite karaktär. :)
En lätt OT-fråga - är det nån här som har koll på hur vanligt det är med ekfatslagrad Chablis? Så vitt jag förstått är det en relativt ovanlig nymodighet.
 

Segol

Medlem
Som tillägg, ju högre klassificering desto mer ek.
Under nivån premier cru tror jag mig endast ha sett det nån enstaka gång, då har det varit Chablis vieilles vignes
 

sunqan

Vinös
Tack!
Min syster hävdade att man inte använde det alls, men å andra sidan sågade hon uttalanden från nån om "smörig chablis" med avsaknad av ek som motiv. (Det är väl lika gärna malolaktisk jäsning som ligger bakom)
 
Opps, nu är frågan om jag svarar i samma kommentar som citatet av Larseman (blev nog två olika dialogrutor?). Nåja, ni övriga förefaller kompetenta nog att reda ut det där på egen hand... Först som sist: kul ni provar Clotildes Montmains i juli!
Insider-info... Egentligen inte, i alla fall inget som ni inte redan har koll på, gissar jag. Det här är ett typiskt vin för Clotilde. Rent, disciplinerat, perfekt skördat (tidpunkten, renheten), druv-ärligt (menar med det att druvan verkligen står som ett spjut ur vinet i fråga, något som i min näsa händer ganska sällan)... Som ni redan tidigare konstaterat ingen ek i Clotildes viner (inte ens Grand Cru:na). En del tror sig ändå känna det ibland och det beror kanske dels på inlärt beteende/förväntan (chardonnay-ek) och/eller den sur lie-fostran som Clotildes viner vanligtvis får. Ska bli kul att se vad ni tycker!
 
Toppen