Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - juli 2016 - Clotilde Davenne Chablis Premier Cru Montmains (72879)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Elvis

Medlem
Jag brukar sällan kunna vänta med att korka upp månadens vin och återigen korkades det upp samma dag som jag hade hämtat ut det.

Exotisk frukt på näsan, päron i munnen, balanserad och rund. Mycket bra, kanske den bästa Chablis jag provat. Jag sätter 90 poäng på Cellartracker (där 90-93 definieras som"excellent") men tycker att "exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil" som 90 poäng betyder enligt vår skala är för positivt så jag nöjer mig med 89 poäng här. 89+ kanske? ;)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag undrar vad för mat som kan tänkas passa bra till månadens vin? Är inte helt bekant med bättre chablis så för att inte helt strula till förutsättningarna kan det vara läge att göra det rätt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag undrar vad för mat som kan tänkas passa bra till månadens vin? Är inte helt bekant med bättre chablis så för att inte helt strula till förutsättningarna kan det vara läge att göra det rätt.
Skaldjur är ju en ganska duglig kombo tänker jag. Lite färska räkor med minimalt med tillbehör i all sin enkelhet där du kan fokusera maximalt på vinet kan säkert vara en bra idé. :)
 

Gurto

Medlem
(Räkor, båda färska och rökta)
Doft: Söta gröna äpplen, tydlig mineralitet med stål och ostronskal.
Smak: Fin, stram och kruttorr frukt med bra mineralskjuts och frisk syra.

Lite kort sammanfattning då jag aldrig tog noter (upptagen med samtal och räkskalning). Gillade det absolut även om jag kanske hade önskat mig lite mer komplexitet (kanske gick en del förlorad då vi satt ute. Var dock väldigt vindstilla). Gott som tusan ändå och förtjänar åtminstone 87p med ett litet + i kanten.

Passade fint till räkorna, bäst till de naturella.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Idag har jag äntligen startat min välförtjänta semester och igår så var det således dags att prova månadens vin i stekande sol.

2012 Clotilde Davenne Chablis Premier Cru Montmains

image.jpeg


Jag har aldrig riktigt gått igång på enklare chablis, men de gånger jag druckit premier cru och grand cru så har jag förstått vad det hela handlar om. Blint så hade jag mest troligt påstått att det är försiktigt fatat, men nu när jag vet att så inte är fallet så borde det handla om en smörighet och jästighet från det faktum att det legat på sin jästfällning (sur-lie) samt den malolaktiska jäsningen. Nåväl, jag tycker det är komplext med ganska fet frukt med både lite tropiska inslag och moget grönt äpple samt även lite äppleskal, honung och lime. Påtaglig mineralitet med typiska champagnemarkörer som påminner om autolys med lite brödliknande toner, hav samt lite stenig och krutrökig känsla. En rund och mjuk frukt i munnen med hög frisk syra som känns skönt inbäddad i fetman. En lång och heltorr smak, helt utan kartighet.

En riktigt bra chablis är mitt slutomdöme och väl värt 90p.
 
Fick tummer ur den här ggn och har nu beställt vinet samt en annan referens-Chablis som jag tänkte ta parallellt.
Samma här! Jag är ju en stor Clotilde-fan. Och Montmains hör ju till de bra premier cruerna. Men priset är inte lågt, sökte på finchabliser på bolaget och detta var det dyraste efter grand cruerna. Upp till bevis helt enkelt!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
davenne chabilisienne II.jpg

Sent ute den här gången, men får skylla på semester. I dag blev det Chablis till en toast skagen:
2013 La Chablisienne Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre: koncentrerad doft med söt galiamelon, gröna äpplen och honung. Smak av äpplen, mineralvatten, brioche och honung, klar fatkaraktär, elegant, bra frukt, insmickrande som bara den, kunde dock ha haft lite mer syra - klart att drickas nu och vinner inte på att sparas. 90p
2012 Clotilde Davenne Chablis 1er Cru Montmains: Stram doft med gråpäron, snäckskal och lite ostronsälta. Rejält bett i syran med citron och lime. Bra mineralitet, inga fat, men saknar kanske lite frukt, eller är den dold bakom syran? Perfekt som alternativ till champagne till ostron. Kan kanske vinna på lite mer lagring? 89p
Initialt vinner La Chablisienne klart, men Clotilde Davenne hämtar in med luft och temperatur.
 

gece

Man vänjer sig.
Friskt. Som bara den. Kanonsyra, gröna äpplen, päron, citron, och lite gröna toner i krokarna av krusbär (hade kunnat luras att detta var en synnerligen stram och återhållen Sauvignon Blanc). Stendamm och lera. En viss rondör, förstår dem som tänker att detta sett ek trots att jag vet att så inte är fallet. Grapefrukt beska på slutet, som inte är vidare långt. Bra grejer, men det här får liksom inte min puls att öka på något vis, vilket Chablis sällan gör. Är förmodligen snål men sätter 88 likgiltiga pinnar.
 

Sveprod

Medlem
Gillar Chablis och förväntningarna är höga när flaskan öppnas. Mycket friska päron och lite citron men i övrigt ganska anonym doft. Smaken domineras av omogna päron, mineralitet och grape, men det känns inte som ett typiskt chablis-vin. Blygsam syra, vilket knappast kan vara vinmakarens syfte. Smaken försvinner också oroväckande fort i gommen och jag börjar misstänka att jag fått ett skadat exemplar för så här ska det nog inte smaka... Ger ett blygsamt betyg men misstänker att det kan vara pga ett defekt ex...
 

sunqan

Vinös
Gillar Chablis och förväntningarna är höga när flaskan öppnas. Mycket friska päron och lite citron men i övrigt ganska anonym doft. Smaken domineras av omogna päron, mineralitet och grape, men det känns inte som ett typiskt chablis-vin. Blygsam syra, vilket knappast kan vara vinmakarens syfte. Smaken försvinner också oroväckande fort i gommen och jag börjar misstänka att jag fått ett skadat exemplar för så här ska det nog inte smaka... Ger ett blygsamt betyg men misstänker att det kan vara pga ett defekt ex...
Hmm. Eko-vin?
 
I fredags till de nykokta kräftorna blev det dags att dricka månadens pava.
I doften (diskret) hittar vi äpplen, gråpäron, lite exotisk frukt och mineraler som drar mot snäckskal.
I munnen känns det väldigt "rent" på något vis med en skön stramhet. Vi känner gröna äpplen, lite citrus, någon exotisk frukt och gott om mineraler åt stålhållet. I eftersmaken (medellång) finns lite mariekex, aningens havssälta och unset honung. Avslutet har en trevlig ton av grapefrukt som ger en viss champagnekänsla.
Jag är ingen van chablisdrickare, så någon riktig referensram har jag inte. Med detta sagt så gillade jag och mitt sällskap det här vinet.
Betyg 4+
 
så litet sent omsider men ändå inom tidsfristen provade vi månadens vin från C.Davenne mot jämbördigt motstånd i form av en flaska 2012 Fourchaume (1er cru) från Le Domaine d'Henri.

För det första kan jag börja med att det var inte mycket av det som dukades upp på bordet som passade med vinerna. Vi var dock hungriga efter en heldag på gröna Lund. Således först vinprovning, sen enkel måltid nedsköljd med litet colombiansk öl. Sen mer vin. Två dagar senare litet smaknoteringar ur minnet.

För det andra var det en jämn kamp mellan flaskorna, båda från samma år och från bra premier cru-lägen.
Montmains hade litet mer kropp (mognare druvor och förmodligen en del batonnage men inte så att det störde), kanske aningen mer av tropisk frukt, återigen inte så att det störde utan det dominerande intrycket var en äpplig och ostronskalsliknande mineralitet och syrlighet som avslutades i en relativt lång och härlig eftersmak. Än så länge inte så mycket mer i termer av komplexitet men oerhört drickvänlig. Kanske inget jag skulle spara i tio år men gärna något år till i källaren för att se om det händer något mer. Annars utmärkt att dricka rakt upp och ner idag. 91 p.

Fourchaumen var mer ren, rak och smal i smakprofilen. Under någon del av kvällen var det min favorit men både i början och på slutet av kvällen kändes det som att den tappade litet tyngd och närvaro i mittenpartiet. Men det är att vara petig. Mycket finstämd och mineraldriven chardonnay. Klarar nog inte av så kraftfulla maträtter, men det behöver man ju inte utsätta den här eleganta skapelsen för. 90 p. Och ändå ett snäpp billigare än Montmains.
image.jpeg


Edit: insåg att jag först tryckt på deltar ej-knappen och att min röst ej räknas, jag lämnar det upp till högre makter att avgöra om så bör ske eller om jag får stå mitt kast som först tjuvkikade (när jag - helt felaktigt - först trodde att jag ej hade utrymme för ytterligare en flaska chardonnay denna sommar)
 
Last edited:

Larseman

Medlem
I sista minuten...
Hav! Musselskal och våta klippor. Citrus och lite smör och vanilj från malon.
Frisk och mycket syrlig smak av citron, grape och gröna äpplen. Bra längd. Lättdrucket. 89p
Saknar lite komplexitet men tror att den kommer att växa rejält med lite tid i källaren. Tur att man köpte två, återkommer om några år med nästa not.
Vem och vad blir det nästa månad?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Edit: insåg att jag först tryckt på deltar ej-knappen och att min röst ej räknas, jag lämnar det upp till högre makter att avgöra om så bör ske eller om jag får stå mitt kast som först tjuvkikade (när jag - helt felaktigt - först trodde att jag ej hade utrymme för ytterligare en flaska chardonnay denna sommar)
Vi måste tyvärr starta om hela omröstningen för att nollställa. Vi får bara se till att ta med ditt skrivna score i sammanställningen sedan så löser det sig.

Men som @Larseman redan antytt – det är hög till för @Per Stade att välja en ny vinväljare!
 
Trådskapare
Per Stade

Per Stade

Lege artis
Det här har varit den mest intensiva semestern i mitt liv. En strid ström av gäster med och utan barn, egna barn med och utan barnbarn och full rulle. Intensivt och väldigt roligt men inte mycket tid för smaknoter, som jag för övrigt aldrig antecknar ändå. Några flaskor av månadsvinet Clotilde Davenne Chablis Premier Cru Montmains 2011, några Clotilde Davennes Chablis 2014 på magnum och några Laurent Tribut Chablis 2013 har druckits. Lite referensviner alltså.

image.jpeg


Som alla vet så gör Clotilde Davenne vin utan ek, vilket ger mycket rena och friska viner där det är frukten, som spelar första fiolen. I min mun har de en angenäm syra och en grad av finess, som många andra saknar. Månadsvinet är klart elegantare och mer finstämd än standardchablisen men om jag skall vara ärlig så är den inte helt lätt att matcha med mat. Kräver en elegantare och lättare fiskrätt. Dock väldigt trevligt vin att dricka enbart eller som aperitif.
Om vi skall fortsätta det musikaliska språket så är detta Mozart.

image.jpeg


Laurent Tribut är svåger till stjärnproducenten Vincent Dauvissat en av Chablis ikoner och har enligt uppgift under många år gjort sina viner i Dauvissats källare innan han flyttade till en egen. De har en klar ekton, något som jag normalt inte är så förtjust i. Men görs det så här bra bidrar det till att ge vinet en kraft och fyllighet, som gör att vinet passar bra till kraftigare maträtter, som grillad kycklingfilé.
Tribut är mer som Bach.
 
Last edited:
Toppen