Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - Juli 2018 - Château Cloche Tokaji Furmint 2009

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    24
  • Poll closed .

Laigaard

Medlem
Då var det dags för mig att välja ett vin. I skrivande stund sitter jag på ett varmt hotellrum i Antwerpen, Belgien och efter allt öl senaste dagarna blir man sugen på ett glas vitt. :)

Jag testade detta vin på mässan ”Vintrender” i vintras och det som var återkommande bland importörerna på plats var Godello och torr Tokaji vilket förutspåddes som enligt dem som nästa trender. Trendigt eller ej så tyckte jag att detta vin var väldigt spännande och speciellt. Efter minst 40 provade viner av varierande kval. så var detta ett av få viner som lämnade ett avtryck.

2009 Château Cloche Tokaji Furmint
Nr 79662, 108:-
Beställningssortimentet.

Enligt importören som var osäker på sin lagerstatus (på resande fot) så finns det mycket på lager, minst 30 flaskor.

”Druvorna är handplockade i oktober och pressades under lågt tryck. Vinet är producerad utan tillsatt jäst och efter fermentering på ståltankar lagrades vinet kort i naturella ekfat.”

Chateau Cloche Kft, privatägt företag grundades 2008 i Szerencs, Tokaj. Vinhuset har kontrakterat 5 Ha odlingsmark i de historiska vinområdena Betsek och Harcsa vilka domineras av vulkaniska jordmån. Vinstockarnas ålder ligger mellan ca 40 och 45 år.
 
Trådskapare
Laigaard

Laigaard

Medlem
Tråd klistrad och röstning tillagd.
Vad serverar man till det här då? Utan att avslöja för mycket.
Beställning lagd! Kul val.

Enligt importörens hemsida så kan det drickas till kraftigare fiskrätter, räkor, ljust kött och matiga sallader. Jag tror personligen att det är ett bra vin till ost.

Rekommenderad serveringstemperatur: 8-12°C.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Först ut alltså? :nagelbitare:
Då kan jag läsa alla era smaknoter med gott samvete under den kommande månaden. :cigarr:

2009 Château Cloche Tokaji

Doften är märklig, den förändras också väldigt mycket under kvällens gång. Det första som näsan möter är äppeljuice, sen slår det om och blir obehagligt. Typ kåda, tjära, målarfärg. Jag låter det gå upp några grader i glaset och snurrar aktivt runt vinet för att se vad som händer med luft. Allt det obehagliga försvinner och kvar är bara en svag ton av äppeljuice. Okej, bättre än obehag tänker jag, men ändå lite trist.

Smakerna och intensiteten är någonstans mitt i mellan allt. Det är lättare att säga vad det inte är, än vad det faktiskt är. Syran är relativt mild. Det är inte speciellt hårt fatat. Det är inte fruktigt. Det är inte snustorrt eller sött. Om jag måste kategorisera så skulle jag säga; Apelsinskal, Bivax, Sågspån och vanilj.

Jag tycker att valet av vin är bra. Jag tycker att vinet är intressant i utbildningssyfte. Det här är helt klart någonting annat än vad jag har ”aquired taste” för. Rolig upplevelse för en billig peng. Smak och doftmässigt gillar jag det inte, och jag kommer inte att köpa det igen. Vinet är ändå välgjort, men med några skönhetsfel. 78p.
 

nickle

Medlem
Första gången jag är med i månadens pava och tillika första inlägget på forumet (riktigt härligt ställe för övrigt!). Hoppas jag fattat upplägget.

Har så vitt jag minns inte druckit Tokaji tidigare öht. Är osäker på om min flaska var helt 100 men jag tyckte om den så det var inte läge att hälla ut/returnera. Hade lite mögel på toppen av korken, men den såg fin ut i övrigt. Hur brukar ni göra med betygssättning av ev. svajiga flaskor?
Intensivt gyllene färg.
Näsa: Lite oxiditativt. Får först en del sherryvibbar. Torkade fikon och annan torkad frukt. Fransk äppelcider/fallfrukt. Doftar som att det kommer finnas en hel del sötma i vinet.
Mun: Torr med litet syra. Inte alls vad jag förväntade mig av doften. Några slängar av torkad frukt och äpple i munnen men huvudsakligen halm. En del beska på slutet. Halmen dröjde sig kvar riktigt länge.
Framför allt kul och intressant. Hade gärna fått mer frukt i munnen där halmen tog över. 82p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Första gången jag är med i månadens pava och tillika första inlägget på forumet (riktigt härligt ställe för övrigt!). Hoppas jag fattat upplägget.

Har så vitt jag minns inte druckit Tokaji tidigare öht. Är osäker på om min flaska var helt 100 men jag tyckte om den så det var inte läge att hälla ut/returnera. Hade lite mögel på toppen av korken, men den såg fin ut i övrigt. Hur brukar ni göra med betygssättning av ev. svajiga flaskor?
Intensivt gyllene färg.
Näsa: Lite oxiditativt. Får först en del sherryvibbar. Torkade fikon och annan torkad frukt. Fransk äppelcider/fallfrukt. Doftar som att det kommer finnas en hel del sötma i vinet.
Mun: Torr med litet syra. Inte alls vad jag förväntade mig av doften. Några slängar av torkad frukt och äpple i munnen men huvudsakligen halm. En del beska på slutet. Halmen dröjde sig kvar riktigt länge.
Framför allt kul och intressant. Hade gärna fått mer frukt i munnen där halmen tog över. 82p
Välkommen! Succé direkt! :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Och då var det min tur...
Pnp..gick inte alls! Doften hade något stickande ammoniakliknande så jag ryggade tillbaka och min första tanke var: Vaska! Näsan lugnade dock ner sig med tid i glaset men den blev aldrig behaglig, inte ens dag 2. Smaken då? Jo här var det lite annorlunda efter luftning. Mycket äpple, sågspån och nyslaget hö! Dag 1 var det ganska mycket beska i eftersmaken med det försvann dag 2. Bättre dag 2. Lite oxiderat, äppelskal och ananasspad. För mig ganska drickvänligt men doften drar ner betyget betydlig då detta måste vara i balans. Jag kommer inte köpa detta igen men jag har fått upp ögonen för Furmint och vill gärna testa något bättre någon gång. 80 p
Kul val :)
 

glenn_peter

Medlem
Redan på färgen när jag slår upp den i glaset tänker jag på äppeljuice. En association som jag sedan inser går igenom både i doften och smaken.
Doftar bokna mogna gula äpplen, något som jag känner igen men inte kan sätta fingret på (ev någon tropiskt frukt eller stjärnfrukt?) och lite lätt honung.
Smaken har en zestig bitterhet, skrumpna äpplen, metallisk typ av syra och litet alkoholstick mot slutet.
Aldrig provat torr Furmint tidigare och tyckte det här var ett riktigt kul val.
Även om detta inte helt föll mig på läppen tyckte jag att det var helt ok och klart värt 80p.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Månadens vin med en jänkare som referens:
fort ross cloche Tokaji furmint.jpg

2005 Fort Ross Chardonnay Reserve Fort Ross Vineyard: Doft av rostat bröd och vanilj. Smaken domineras av ek och vanilj. Det är inget fel på varken frukt eller syra, men tyvärr är eken alltför dominant för att det ska bli riktigt roligt. 82p
2009 Château Cloche Tokaji Furmint: Doft av övermogen galiamelon, men inslag av petroleum, terpentin och härsket smör. I smaken finns det vingummin, barr, melon och någon mjölkprodukt. Vinet ger en känsla både av mjölk och matolja i munnen. Klara starkvinstoner: drag av en torr muscat. Fin och bra koncentration i frukten, bra syra och en trevlig mineralitet. @Carinasomm tycker dock att det finns en del "sura" inslag. Helhetsintrycket är dock positivt (mycket positivt om man väger in priset), men man får nog fundera på till vem och till vad man serverar det här. 88p
 
Toppen