Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - Juli 2018 - Château Cloche Tokaji Furmint 2009

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    24
  • Poll closed .

john b

Medlem
Första Furminten för mig, kul val!

Åt till lax med mild majonnässås. Lukta honung, och honung. Nästan dessert-varning. Lite örter och äpplen med. Smakar torrt och oljigt, halm och gräs (här kanske färgad av hundra radioreportage om torkan och de stackars ko- och hästbönderna). Inget kvar av sötman i doften. Minimal men inte obefintlig syra. Lite beskt på slutet, (det där vita äckliga man inte vill ha på apelsinklyftorna). Rätt ok till maten. Jag gillar vinet. Har några finare/dyrare Furmint i källaren, ser fram emot att prova dem. 85 poäng.
 

Daniel A

Administratör
Väldigt kul med en torr tokaji i månadens vin! Dessutom med lite ålder. Dracks dock i riktigt tungt sällskap, vilket alltid är lite orättvist. Enklare vin från 2009 mot en 1959a som presterar orimligt bra skulle få mången vin att blekna. Nåväl.

Bångstyrig i nosen, spretar och är lite skumt överlag. Äpple och honung, ganska smutsigt, krusbär och gräs (som i gräsmatta en normaldålig svensk sommar). Finns en ganska tydlig "djururin på bondgård"-ton. Samt något parfymerat i form av blommig doft, mer klumpig sådan än elegant.

Smaken är lite mer normal, med mycket äpple av olika slag, honung i bakgrunden. Finns något gräsigt i smaken också, samt bittermandel. Drar lite åt balsamvinägerhållet, fast utan särskilt framträdande syra. Lite trist, intetsägande, eftersmak. Fungerar bättre ju mer luft den får. Kändes som lite restsötma i, åtminstone när honungstonerna tittade fram.

Inte världens bästa exempel på torr(aktig) furmint, men mer än OK ändå. Verkligen intressant dock, om än inte så himla gott. Fegar aldrig med betyg i månadens vin, så säger 85p.
 

LarsW

Medlem
Först: Kul val av vin!!!

Sen: Lika bra att säga på en gång! Detta var ett av de mest förvirrande vin jag druckit, väl i paritet med de mer skumma naturviner jag prövat.
Inte direkt uttalat dåligt... men... wierd!

Dag ett möttes jag av en doft av bruna äpplen och tutti-frutti! Olikt alla viner jag smakat tidigare. Smaken var mjuk och nästan lite sötlig, inte en tillstymmelse till den syra jag väntat mig. De bruna äpplena är kvar och det är en smak jag känner igen så väl men inte kan placera... frustrerande! :vägg:

Dag två hade doften ändrat sig och var mer murket trä med myrsyra som dock helt försvann i smaken... tills jag tog fram lite rå blodpudding och fänkålssalami. Nu jävlar blev det ett helt annat vin med något som jag uppfattade som en markant syra... WTF? :confused:Fortfarande mycket äpplen i smaken och med en lite besvärande sötma.

Dag tre hade doften och smaken funnit vägen tillbaka till dag 1... fattar nada! Sen kom jag på vad det var jag smakade. Brittisk halvtorr cider utan kolsyra!o_O ...återigen funkade sån hyfsat till fänkålssalami.

Detta var inte alls vad jag väntat mig av en torr Furmint och lite för konstigt för min smak.... nästan så jag funderar på om jag fått en defekt flaska men ska bli kul och intressant att läsa vad andra skriver. Om jag verkar vara helt ute på villovägar så får jag gå och byta den och pröva igen

Denna flaska får dock ganska låga poäng av mig då även när den var som bäst inte var mer än OK.

78p
Efter att ha läst andras spoilers ser det ut som om min flaska var representativ.

Men återigen kul val och för länge sen jag drack annat än söt Furmint. Det ska jag ändra på!
 
Last edited:
upload_2018-7-13_20-23-49.jpeg

Furmintpremiär för mig!
Ett intressant vin och väldigt olikt allt jag provat tidigare. En tanke slog mig, om man rent hypotetiskt skulle gjort en blend av S Blanc och Gewurst skulle jag kunna tänka mig att man kommit hyfsat nära detta vin. PS. jag är medveten om att jag förmodligen är ensam om denna tanke. ;)

Direkt vid plopp en tydlig doft av kåda. Något som konstigt nog efter 30 sek var fullständigt borta. Doftmässigt hittar jag även granbarr, krondill och gräs. I munnen medel syra och viss mineralitet. En hel del krusbär och nässlor (appropå S blanc liknelsen), såpa, honung, krossad sten och florala drag (likt Gewurst). I finishen infinner sig en inte så angelägen beska och som dessutom blev än mer påtaglig dag 2 och 3.

Spännande och intressant val av vin!

Poängmässigt landar jag på 82P.
 

Skaggs

Medlem
Ett mycket roligt val och rejält ooutforskat områden för min del.
Jag hittar en ganska stökig nos och många kring bordet verkar också rejält konfunderande.
I vinet hittar jag toner av russin, aprikos, krusbär, misshandlade äpplen, parfymbutik och balsamvinäger.
84p.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Jag undrar om inte det här var ett av de ”bästa” och intressantaste vinvalet hittills. Billigt som tusan och himla massa karaktär. Lärorikt!

59545309-31D8-4A5B-9978-56AEF18DC375.jpeg

#2009 #chateaucloche #tokaji #furmint

1562F77A-60A1-4F19-8426-4B1B13460449.jpeg

#montventoux #lamiduchambertin #abondance

Häftig arom! Utvecklad, mogen, skitig och komplex. Äppleskrutt, smutsig honung och flinta. Lätta stråk av möglig citrus, kvitten, ost och sultanrussin. Fortfarande vid liv i munnen, men med begynnande ålderskrämpor. Fet och hyfsat fyllig frukt med rimlig intensitet, men aningen trött med bräcklig struktur.

Lysande vin för sitt låga pris och riktigt kul att dricka. Inget att vänta på, kullen är passerad så skynda på! Grymt gott till lunchens osttrojka. (87p)
 

MHilv

Medlem
Den var okej

Vi hade varit iväg en vecka och lämnat sonen ensam i huset. Efter att vi kommit hem åkte jag iväg och slängde glasflaskor och märkte då av att jag slängde en flaska som vi inte druckit ännu. En viss månadens vin. Väl vid middagen frågade jag sonen om vinet smakade bra? "Ja, det var okej." Skojade lite med honom och undrade om han visste att det kostade 350 kr. Nog för att han har råd att köpa sitt eget vin men som den 20-åring han är så dricks det bara öl så att lägga 350kr för ett okej vin hör till det mest sällsynta. Däremot är det lugnt att lägga 350kr på ett nytt skin i valfritt spel :D

Betyget att vinet var okej skulle jag ändå säga att det är ett väldigt bra betyg.

Jag får se om jag hinner få ihop en flaska till innan månadens slut...har aldrig testat en furmint förut så såg fram emot detta!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Härligt fläskig gul färg, massiv. Börjar med instängd ouppvärmd sommarstuga, den gamla rulltrappan på Hötorget (tror det var fettet i kuggarna som doftade mest) och vitmögelost. Rulltrappan och sommarstugan försvinner ganska snabbt med lite luft, vitmögelosetn hänger kvar, nu tillsammans med honung (den typen man känner i Toblerone). Inslag av lösningsmedel (nagellack), aprikos. En mer bränd ton uppenbaras med värme.

Smakmässigt är det den brända tonen som märks mest, en del sötma (lägger sig som en hinna i gommen) men även en viss hetta i svansen, typ chili och svartpeppar. Noterade sedan att det var 13,5% i vinet. Lagom syrlig för att kännas balanserat. Lite för kort i smaken för att helt fungera.

Det konstiga är att det känns som en mängd olika viner samtidigt, från någon mer udda riesling till en sherry. Har svårt att avgöra om jag gillar det eller inte. Mitt första intryck var positivt men vinet är något för mycket för att jag ska orka med. Helt fel är det dock inte, skoj vin som är helt utanför min normala comfort zone.

Kvalitetsmässigt bör det nog hamna på en 79 pinnar men min egna personliga åsikt utifrån stunden gör att vi hamnar något högre, 84, enligt finewinesskalan. Kan nog vara det mest udda vinet vi provat gemensamt på forumet och det som gett mig flest roliga intryck.
 
Trådskapare
Laigaard

Laigaard

Medlem
0412306C-5941-4069-A68E-78A403399C5D.jpeg
E454D187-02FF-4E89-B73C-3A8CC1166F4B.jpeg
Korken är svart och jag anar oråd. Skruvar i vinöppnaren och korken skruvar med den, åh nej! Den torra korken glider upp utan hävstångseffekt. Men det är lugnt. Det är bara övre delen som är mögelangripen och korken luktar enbart vin. Nästan så att jag kan beskriva doften enbart genom korken, intensivt!

Medeldjup guldgul färg.
Ren och intensiv doft.
Galiamelon, päron, aprikos, citron, kvitten overload, kalk, bokna röda äpplen och petroleum som vid högre temperatur övergår till hårgelé eller grappa. Det är ett temperaturkänsligt vin, får jag lära mig.

Vinet är torrt med en viss fruktsötma.
Syran är strax över medelhög och landar helt ok strukturmässigt (hade inte skadat med mer dock). Det är ganska fylligt och bra smakintensivt!

På smak hittar jag ovanstående frukter samt citronzest/grape, brieost(?), gräddtårta, bivax (hela munnen känns nyvaxad), kvitten overload igen, honung.

Alkoholen är något för hög och rubbar balansen något men drick med rätt mat till och du är hemma. Kanske en krämig laxpasta med en gnutta dijonsenap i?

85 poäng, bör drickas nu. Se upp för flaskvaration! Jag minns detta som mer oxidativt än det jag fick i glaset nu..

Var tvungen att prova en yngre från samma tillverkare. Tyvärr testade jag Betsek Furmint Tokaji (nr 79586 139kr) efter månadens smakmässigt överväldigande pava så tyvärr kan jag inte säga så mkt mer än att det påminner om en fetare Chablis, ganska neutral och med utmärkt struktur (inkl. Syra).
 

Vian

Medlem
Dag1:

Den stickiga sötman på näsan gör mig först lite skeptisk. Första sippen visar dock att jag inte har något att frukta. De något söta tonerna av honungsmelon i inledningen är väl integrerade och inte alls stickig som doften. Sötman övergår snabbt, via snabba inslag av vildvuxen örtagård, gröna äpplen, mandelmassa, mint och bensin, till en avslutning kantad av vinäger och salt. Alla inslag i smakspektrat går av någon märklig anledning ihop och gör vinet eget och balanserat på samma gång. Jag förstår att långt ifrån alla uppskattar detta, men för mig är detta ett klockrent vin! Viner som både har en unik karaktär och samtidigt smakar gott är egentligen vad jag söker efter i alla viner!


(Hoppar över dag ett till fyra då alla leder fram till:)

Dag5:

Mycket mer funky nu med oxiderade toner och inslag som får mig att tänka på sherry. Helt klart ett lyft, för mig!

88p


Ett väldigt prisvärt vin som jag måste se till att bunkra upp med.
 

Poussard

Medlem
Vinet började oerhört spretigt med mandelmassa å ena sidan, vinäger å andra sidan och nåt tredje åt tredje sidan utan att direkt komma i harmoni. Efter en timme i karaff i kylen tyckte jag dock att det tog sig och efter lite ytterligare luftning och snurr i glas samt upp i temperatur tycker jag det hela blev en totalt värdig vinupplevelse.

Det som dominerar tycker jag är oxidativa drag och efter det mandelmassa, äpple, melon- och citrusskal. Jag tycker inte vinet har problematisk syra eller på nåt annat sätt är i obalans.

Jag har en känsla av att de oxidativa dragen INTE kommer från vinmakning (såsom sous voile, open-top eller extremt lågsvavlat) utan från att vinet åldrats och successivt släppt lite genom korken.

En annan känsla jag får är att vinet är av en lägre kvalitet som kanske inte riktigt klarar av den här typen av lagring, eller iaf inte mognar lite graciöst som ett vin av högre kvalitet.

Det ska dock sägas att jag tycker att vinet är gott men jfr jag med en oxidativ Jura från en bra producent eller Samuel Tinon Dry Szamorodni så har det inte en chans. Så hur betygsätter man det då? 85p. kanske. Bra vinval!
 
Last edited:

Adamanko

Medlem
Tänkte gå in och se röstresultatet men möjligheten att rösta för
"Deltar inte, men vill se omröstningen!"
var tyvärr borta. Är det en tanke bakom det?
 
Så fick även jag provat och plitat ner några tankar.
Färgen går i en gyllen-gul ton.
I doften hittar jag massor av äpplen även lite bokna sådana, aningens kåda (initialt), nyanser av tropisk frukt, en svag ton av citrus och örter, unset honung och lite krossad flinta sten.
Spännande, men inte direkt inbjudande.
Ett torrt vin som har en försiktig fruktsötma.Fast jag hade önskat mig lite mer syra, men det är kanske åldern som spelar ut sin rätt. Vinet har nog passerat sin topp, så ingen mening att spara några flaskor.
I munnen återkommer äppelkompotten. Nu förstärkt med ett tydligt citrusinslag, några droppar päroncider, lite örter, någon tropisk frukt, aningens honung och stenmineraler.
För sitt pris (108 kr) är det ett helt OK vin. Spännande att ha provat, men något återköp blir det inte.
Betyg 3.
Jag har testat några viner på druvan Furmint tidigare. Dom har visserligen varit yngre, men påminner inte alls om detta vinet se blogginläggen om Mandolas Furmint och Dobogó.
 
Toppen