Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - Juli 2018 - Château Cloche Tokaji Furmint 2009

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    24
  • Poll closed .

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tack för era klockrena inspel. Facklan överlämnas härmed till @nickle då han var den första debutanten, som utan tvekan redan har accepterat äran att välja augustis pava, för oss att dissikera :)

Om någon ramlar på en annan trevlig torr furmint/tokaji så tipsa gärna i denna tråd!

Så bra! @nickle behöver du hjälp att starta en tråd eller vill du göra det själv?
 
Kul initiativ med pavorna över nätet!
Jag har följt tråden några månader i mörkrets skugga, men när Tokaji Furmint kom upp så blev det dags att kliva fram och börja delta på riktigt - här finner ni mina tankar:

Blev först lite orolig när flaskan öppnades och början av korken hade spår av mögel, som tur var var det endast toppen av korken och den nedre delen doftade som den skulle.
Dag 1:
Färg:
Gyllengul, klar med lite sediment kvar - ser lite ut som äppeljuice?
Doft: Vid första anlaget hemsk, frän överjäst honungsmelon. Lät vinet stå en stund i glaset och med lite mer luft la sig den fräna doften och fram kom lite citrustoner och honung tillsammans med melonen. Ingen höjdare, men bättre än första sniffet!
Smak: Smak av mogna äpplen, något citrusaktigt, mineraler och någon sötma. Torkad aprikos kanske? Härlig lång eftersmak där syran kom fram och gav ett mer balanserat intryck

Provade lite senare till mat (lax, blomkål, purjolök och basilikasås) - vinet fungerade mycket bra till maten och även där lyftes syran fram. Gott!

Utan mat: 80-81p.
Med mat: 84-85p.
Dag 2:
Doft:
Inte alls lika tydlig och frän doft som första dagen, melonen har fortfarande övertaget på näsan.
Smak: Tydlig smak av äpplen, honung och citrus. Trevliga smak och balans idag än dag 1.

Dag 3:
Doft: Inte särskilt stor skillnad mot dag 2, melonen har klivit lite bakåt och släppt fram lite äpplen.
Smak: Liknande mot dag 2.

Helhetsbedömning:
Ett intressant val, jag har druckit några Tokaji Furmint tidigare och den här placerar sig någonstans i mitten.
Poängen? Vi landar på 82p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul initiativ med pavorna över nätet!
Jag har följt tråden några månader i mörkrets skugga, men när Tokaji Furmint kom upp så blev det dags att kliva fram och börja delta på riktigt - här finner ni mina tankar:

Blev först lite orolig när flaskan öppnades och början av korken hade spår av mögel, som tur var var det endast toppen av korken och den nedre delen doftade som den skulle.
Dag 1:
Färg:
Gyllengul, klar med lite sediment kvar - ser lite ut som äppeljuice?
Doft: Vid första anlaget hemsk, frän överjäst honungsmelon. Lät vinet stå en stund i glaset och med lite mer luft la sig den fräna doften och fram kom lite citrustoner och honung tillsammans med melonen. Ingen höjdare, men bättre än första sniffet!
Smak: Smak av mogna äpplen, något citrusaktigt, mineraler och någon sötma. Torkad aprikos kanske? Härlig lång eftersmak där syran kom fram och gav ett mer balanserat intryck

Provade lite senare till mat (lax, blomkål, purjolök och basilikasås) - vinet fungerade mycket bra till maten och även där lyftes syran fram. Gott!

Utan mat: 80-81p.
Med mat: 84-85p.
Dag 2:
Doft:
Inte alls lika tydlig och frän doft som första dagen, melonen har fortfarande övertaget på näsan.
Smak: Tydlig smak av äpplen, honung och citrus. Trevliga smak och balans idag än dag 1.

Dag 3:
Doft: Inte särskilt stor skillnad mot dag 2, melonen har klivit lite bakåt och släppt fram lite äpplen.
Smak: Liknande mot dag 2.

Helhetsbedömning:
Ett intressant val, jag har druckit några Tokaji Furmint tidigare och den här placerar sig någonstans i mitten.
Poängen? Vi landar på 82p.
Välkommen! Hela ”låt-oss-dela-en-pava” har pågått varje månad i minst 4 år vid det här laget. Många var det som trodde att aktiviteten skulle dö ut efter ett par vändor, men icke sa nicke!

Bra smaknot dessutom! :)
 

Daniel A

Administratör
Tyckte det här vinet var så intressant att jag ville dricka det igen! Av en slump blev det med/mot en av "låt oss dela en pava"-pavorna från förra sommaren.
DSC_0426.JPG


2014 Man o' War, Valhalla Chardonnay
Mycket välgjord chardonnay i fruktig och smörig stil, med allt på plats för att vara bra, men inte stort. 88p.

Och så en repris (sista juli, wooh!):
Mycket expressiv doft, med övermogna stenfrukter (aprikos? persika?), honung, vagt smutsigt/jordigt, någon form av gräs eller kanske blöt trädgård (baserat på minnen från forntiden...), citronskal och något generiskt parfymerat.

Smaken lever inte upp till doften den här gången heller; det är dock ett trevligare vin dag 2. Mycket äpple, lite honung och någon form av surt godis (kanske de där turkosa/rosa flaskorna?). Tyvärr är det lite platt, eller kanske jag ska säga "för avrundat" i smaken. Lite bitterhet i avslutet, som växelvis är angenämt och oangenämt. Ger det 86p den här gången - fungerade bra till mat.

Tycker fortfarande att det kanske är en av de mest spännande månadens vin-vinerna!
 

mnor

Medlem
En riktigt överraskning kan man lugnt säga, min första tanke var, har de hällt den gamla klassiska Österrikiska (?) snapsen Sauerer Apfel i en vitvinsflaska? Förutom Sauerer Apfelsmaken utan kanel kröp det också fram citrus, petroleum, honung och smak av olika örter.

Detta vin föll mig inte i smaken, som ett experiment så bjöd jag på vinet till en bekant som var i något onyktert skick och som i vanliga fall dricker precis allt. Så för första gången har jag nu också fått bevittna när min bekanta ratar ett vin och häller ur innehållet. Betyg: 76 poäng.
 
Då har jag lags min beställning! :)
Hej Tomas!

Hela eller delar av din beställning med beställningsnummer 4628400 har avslutats och kommer inte att levereras. Det kan bero på att en eller flera av de varor du har beställt är tillfälligt slut eller har utgått ur sortimentet.

Första gången gick inte bra. Får vara lite snabbare nästa gång!
 

sunqan

Vinös
Hej Tomas!

Hela eller delar av din beställning med beställningsnummer 4628400 har avslutats och kommer inte att levereras. Det kan bero på att en eller flera av de varor du har beställt är tillfälligt slut eller har utgått ur sortimentet.

Första gången gick inte bra. Får vara lite snabbare nästa gång!
Du kan ju alltid gå till din närmaste butik och be dem beställa hem flaskan som finns i butiken i vällingby (om det nu inte är ett felsaldo), det kostar inget extra och vad jag vet måste de göra det :) en av få fördelar med vårt kära detaljistbolag.
 
Toppen