Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- juni 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    6

Magnus L

urydhtfilgukj
Dagen D närmar sig med stormsteg. Det är mycket vindrickande på agendan de närmsta dagarna, frågan är om inte Söndag faktiskt behöver bli en vilodag (1 juni). Dricker ju mogen Barolo med @Grapeskull på lördagen dessutom. Ja ja, inte är jag väl den som klagar direkt, jag kan ju trots allt ta med min flaska till Barolo-provningen och beta av den på kvällskvisten om inte annat. ;)

Vad säger du @Grapeskull, blir det utrymme för lite kollektiv månadens vin-bedömning, i så fall tar jag med mig min flaska? Kanske kan det vara trevligt som förvin. o_O
Det låter faktiskt som en väldigt bra idé. Gör så! :D
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...om jag hade haft flaskan och @Mats här i Japan, så hade vi absolut kunnat bli först tack vare 7 timmars försprång...
Men, det får bli en annan gång.
...för vad är väl en bal på slottet?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...eller jag menar:
Det viktiga är inte att delta, det är att vinna!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så, idag är det första juni och således dags för lite "dela-en-pava-aktiviteter". Vinet dracks ihop med @Grapeskull och några andra gentila män. Under spoilern finner ni mina noter med god förstärkning av de andra som också provade:

1998 Domäne Wachau Riesling Smaragd Kellerberg
Det som först möter oss är mogna och typiska rieslingsaromer med petroleum, fet frukt (aprikos och moget äpple), botrytis, marsipan och pomerans. Totalt sett en smått fantastisk näsa som lovade både guld och gröna skogar. I munnen föll det dock ihop som ett hafsigt byggt korthus. Spretigt och bittert med en relativt kort och oangenäm eftersmak. Heltorrt med rejäl syra, men allt som var så lovande i näsan kändes tyvärr inte lika kul i munnen.

Visst, trots viss besvikelse så hade vinet kvaliteter och fina mognadstoner, men just vid detta tillfälle så räckte det inte för några större ovationer. Drickbart och lite småtrevligt, men inget som fick oss att ta ton och sjunga upp till lovsång. Synd. :( (84p)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Så, idag är det första juni och således dags för lite "dela-en-pava-aktiviteter". Vinet dracks ihop med @Grapeskull och några andra gentila män. Under spoilern finner ni mina noter med god förstärkning av de andra som också provade:

1998 Domäne Wachau Riesling Smaragd Kellerberg
Det som först möter oss är mogna och typiska rieslingsaromer med petroleum, fet frukt (aprikos och moget äpple), botrytis, marsipan och pomerans. Totalt sett en smått fantastisk näsa som lovade både guld och gröna skogar. I munnen föll det dock ihop som ett hafsigt byggt korthus. Spretigt och bittert med en relativt kort och oangenäm eftersmak. Heltorrt med rejäl syra, men allt som var så lovande i näsan kändes tyvärr inte lika kul i munnen.

Visst, trots viss besvikelse så hade vinet kvaliteter och fina mognadstoner, men just vid detta tillfälle så räckte det inte för några större ovationer. Drickbart och lite småtrevligt, men inget som fick oss att ta ton och sjunga upp till lovsång. Synd. :( (84p)

Jag håller i stora drag med dig, men...

Tycker du är lite hård mot den i smaken. Spretigt absolut, initialt ganska fet frukt och lite ihålig. Längden tyckte jag dock var ok, och beskan rundades av lite efter några klunkar.
Doften lovade massor som inte vinet levererade i munnen, så nej, inget höjdarvin.
 

Swedish

Medlem
Så, idag är det första juni och således dags för lite "dela-en-pava-aktiviteter". Vinet dracks ihop med @Grapeskull och några andra gentila män. Under spoilern finner ni mina noter med god förstärkning av de andra som också provade:

1998 Domäne Wachau Riesling Smaragd Kellerberg
Det som först möter oss är mogna och typiska rieslingsaromer med petroleum, fet frukt (aprikos och moget äpple), botrytis, marsipan och pomerans. Totalt sett en smått fantastisk näsa som lovade både guld och gröna skogar. I munnen föll det dock ihop som ett hafsigt byggt korthus. Spretigt och bittert med en relativt kort och oangenäm eftersmak. Heltorrt med rejäl syra, men allt som var så lovande i näsan kändes tyvärr inte lika kul i munnen.

Visst, trots viss besvikelse så hade vinet kvaliteter och fina mognadstoner, men just vid detta tillfälle så räckte det inte för några större ovationer. Drickbart och lite småtrevligt, men inget som fick oss att ta ton och sjunga upp till lovsång. Synd. :( (84p)

Rätt så exakt på pricken som jag minns den från säljstarten...
 

merlotsmile

Medlem
Nu har jag provat vinet och här kommer analysen :):
Utseende: Det är ett vitt vin med djup gyllene färg
Doft: Initialt stor doftintensitet (pronounced) som mattas av ganska snabbt (till medium). Mogna aromer av bakad citron, torkade aprikoser, honung och petroleum. Där finns även en not av något slags (bi)vax.
Smak: Det är ett torrt vin med hög syra. Medium alkohol. Kroppen är medelfyllig och ger en lite fet, vaxig känsla. Inte så stor smakintensitet (medium) men där finns gula, varma syrliga aromer där den bakade citronen är väldigt framträdande tillsammans med petroliumnoten Får även associationer till exotisk stjärnfrukt. Det finns en beskhet som ligger kvar i finishen. Finishen är medium lång men syrligheten ligger dock ensam kvar väääldigt länge.
Konklusion: Tycker det fanns en klar komplexitet i doften med schyssta mognadstoner. I smaken tappade den komplexiteten, frukten är på väg att försvinna och i finishen, som inte är speciellt lång, finns en beska som inte är så rolig. Syran ligger kvar länge i munnen och lämnar kvar en känsla av obalans. Roligt att prova ett vin med så tydliga mognadstoner (har inte druckit så mycket äldre riesling), men inget jag kommer att köpa igen :)
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Tjuvkikade faktiskt under flera spoilers och "råkade" också se några TN på CT så förväntningarna var...
...inte så höga.
Färgen var helt fantastisk, kraftigt gyllengul, nästan som ett dessertvin. Doften likaså, underbar, komplex med petroleum, lime, ananas, torkade aprikoser och muskotnöt. Till skillnad från många andra så tycker jag faktiskt att smaken också funkar. Frisk smak med toner av omogen småcitrus, med bra syra och lite beska som jag mest finner angenäm. Bra längd också. Håller med om att smaken inte riktigt matchar doften men tycker ändå att vinet levererar bra, värderar till 88p :)
 
Häftigt att få testa en mogen riesling. Förväntningar fanns.
Utseendet är hur häftigt som helst, trögflytande nästan som en lätt Sauternes. Initialt inte så värst mycket doft. Dock 4 timmar senare. Herrejösses, det var diesel så det nästan stank. NU fattar jag diesel och Riesling. Har inte riktigt upptäckt det så tydligt... Smaken intialt är ok. Inget speciellt. Förvånansvärt enkel. Bitter och spretig men drickbar. 4 timmar senare är den bättre och har samlat sig. Beskan finns kvar men är polerad. Spännande att få testa åldrad Riesling
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ser att denna tråd saknar klister, kanske kan @Anders Landström fixa detta. Vi ber ju så snällt. o_O

Övriga månader kanske borde arkiveras också, men det får du själv avgöra. Sen tycker jag det är hög tid att börja fundera på nästa månad. @StefanAkiko har ju bollen, kanske är det dags att passa den vidare till någon annan stackare. För egen del hade det varit kul om vi fick lite bubbel nästa vända. Vald av någon som kan sin sak och dessutom kan "kvalitetssäkra" så vi vet att det blir ett bra bubbel. Möjligen krävs det att budgeten i så fall höjs något dock?

Ja ja, det är inte jag som väljer så jag backar undan här och nu...;)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ser att denna tråd saknar klister, kanske kan @Anders Landström fixa detta. Vi ber ju så snällt. o_O

Övriga månader kanske borde arkiveras också, men det får du själv avgöra. Sen tycker jag det är hög tid att börja fundera på nästa månad. @StefanAkiko har ju bollen, kanske är det dags att passa den vidare till någon annan stackare. För egen del hade det varit kul om vi fick lite bubbel nästa vända. Vald av någon som kan sin sak och dessutom kan "kvalitetssäkra" så vi vet att det blir ett bra bubbel. Möjligen krävs det att budgeten i så fall höjs något dock?

Ja ja, det är inte jag som väljer så jag backar undan här och nu...;)
Jag tänker inte överlämna bollen förrän efter nästa vecka. Vill prova det jag hjälpt katten släpa in först. Vad näste person vill bjuda upp till dans är näste persons fria val. Bubbel? Bojo? Banjo?
Vi får välan se!:cool:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tänker inte överlämna bollen förrän efter nästa vecka. Vill prova det jag hjälpt katten släpa in först. Vad näste person vill bjuda upp till dans är näste persons fria val. Bubbel? Bojo? Banjo?
Vi får välan se!:cool:
Inte förvånad, Zlatan släpper inte heller bollen i onödan. :rolleyes:
image.jpg
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så var denna tråd ÄNTLIGEN näjlad på listan.
Alla har fått sina flaskor.
I Umeå kör vi under veckan som kommer och (med lite tur) har vi en kollega till denna att jämföra med.
Jädrar vad det spänner av spänning,
...för jag har ju varit självdisciplinerad nog att unte ta reda på någonting öht om detta vin :rolleyes:
Typ.
 

ChristianB

DipWSET
För en gångs skull har jag redan provat juni-vinet vid ett tillfälle i vintras. Tror det var hos mina föräldrar. I stora drag håller jag med om åsikterna här ovan, med skillnaden att jag kanske blev lite överväldigad i och med att jag inte druckit så mycker mogen riesling före dess. :) Men det ska bli ändring på det, viner som detta ger ju fantastisk mersmak! Jag beställde en österrikisk riesling från -83 nu i senaste SB-släppet som ska provas så snart som möjligt, jag återkommer med fler tankar då!

Kul att se att månadens vin fortsätter förresten! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul att se att månadens vin fortsätter förresten! :)
Absolut, detta skall vi försöka fortsätta med. Alltid kul att samköra lite, ta varandra på pulsen kring vad som får oss att tända och vice versa. Dessutom, få chansen att prova vin som andra rekommenderar, kanske leder det till att upptäcka något nytt. :cigarr:

Jag hoppas att vi kan utveckla verksamheten till att den som väljer månadens vin verkligen kan rekommendera det aktuella vinet, det vill säga, det gör inget om vederbörande redan har testat vinet innan och på så vis har gjort en subjektiv kvalitetssäkring. På så vis blir det lite roligare, då vi mest sannolikt kommer att tycka relativt olika. Vi är ju dessutom mogna nog på detta forum att vi klarar av att ens eventuella favoriter sågas jämns med fotknölarna om så är fallet. Vin gjort på Ruché skulle mest troligt bli en extrem vattendelare till exempel.

Men det är bara mina tankar, jag kör efter vilket system som helst om det är vad den som väljer föredrar.
 

ChristianB

DipWSET
Absolut, detta skall vi försöka fortsätta med. Alltid kul att samköra lite, ta varandra på pulsen kring vad som får oss att tända och vice versa. Dessutom, få chansen att prova vin som andra rekommenderar, kanske leder det till att upptäcka något nytt. :cigarr:

Jag hoppas att vi kan utveckla verksamheten till att den som väljer månadens vin verkligen kan rekommendera det aktuella vinet, det vill säga, det gör inget om vederbörande redan har testat vinet innan och på så vis har gjort en subjektiv kvalitetssäkring. På så vis blir det lite roligare, då vi mest sannolikt kommer att tycka relativt olika. Vi är ju dessutom mogna nog på detta forum att vi klarar av att ens eventuella favoriter sågas jämns med fotknölarna om så är fallet. Vin gjort på Ruché skulle mest troligt bli en extrem vattendelare till exempel.

Men det är bara mina tankar, jag kör efter vilket system som helst om det är vad den som väljer föredrar.
Det låter ju som en rimlig tanke att sikta mot. Den som rekommenderar behöver ju egentligen bara ha "Jag vill dela det här med andra" och "Det här går att få tag på!" i huvudet för att det ska vara praktiskt genomförbart!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det låter ju som en rimlig tanke att sikta mot. Den som rekommenderar behöver ju egentligen bara ha "Jag vill dela det här med andra" och "Det här går att få tag på!" i huvudet för att det ska vara praktiskt genomförbart!
Inte alltid så jädra enkelt, men jag får väl skylla mig själv som inte residerar under SB:s "världsbästa" paraply alltid...
 

ChristianB

DipWSET
Inte alltid så jädra enkelt, men jag får väl skylla mig själv som inte residerar under SB:s "världsbästa" paraply alltid...
Nej, vi har ju alla olika förutsättningar. I vårt nordliga, avlånga land är det ju förmodligen enklast om vinet går att få tag i på SB, men om det inte finns där så kanske man kan tipsa om var flaskan går att beställa. :)
 

Silex

Medlem
Hade en flaska av månadens vin hemma och har ändå funderat på att öppna den, så timingen var utmärkt. Kul att prova en riesling med lite ålder. De är ju så goda unga också så de blir sällan liggande så länge som de kanske förtjänar.
Utseende: Djupt gyllengul. Fantastisk färg som verkligen lockar.
Doft: Petroleum, citrus och gula tropiska frukter (ananas, mango). Relativt komplex doft med mognadstoner.
Smak: Hyfsad syra och lite beska. Mest citrus/lime i smaken. Här är det lite spretigt och ihåligt och jag saknar den fina frukten som doften utlovade. Till mat rundas den lite kantiga smaken av och det blir mindre spretigt, men frukten saknar jag.
Drack det även under följande två dagar och det blev inte bättre. Snarare utvecklades tydliga toner av oxidation relativt snabbt och spretigheten i smaken försvann aldrig.
Vinet var kul att dricka för jag dricker så pass lite mogen riesling. Men det var tyvärr inte lika gott i smaken som jag hoppades på efter den fantastiska färgen och fina doften. Kul att testa, men inget jag kommer köpa mer av.
 
Toppen