Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- juni 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    6
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Grupparbetandet nådde i afton Umeå. Vi har sörplat, lagt pannorna i djupa veck och till sist kommit fram till sanningen om dels detta vin och dels om nästa månadsvins arrangör: @Matlen

Matlen tar nu över hanteln för nästa månads vin. Och det är med full övertygelse jag säger: Let there be gnubajs, Brett and strandplank galore!

Spoiler från kvällens övningar kommer om ett tag, ska bara skriva in aftonens övningar på CT först: Månadens vin, ett Vin Jaune och en fabulös 20-årig Oloroso. Jädrar i gatan vilken njutning @Mats och jag lyckades åstadkomma med små, enkla medel en alldeles vanlig onsdagskväll...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Grupparbetandet nådde i afton Umeå. Vi har sörplat, lagt pannorna i djupa veck och till sist kommit fram till sanningen om dels detta vin och dels om nästa månadsvins arrangör: @Matlen

Matlen tar nu över hanteln för nästa månads vin. Och det är med full övertygelse jag säger: Let there be gnubajs, Brett and strandplank galore!

Spoiler från kvällens övningar kommer om ett tag, ska bara skriva in aftonens övningar på CT först: Månadens vin, ett Vin Jaune och en fabulös 20-årig Oloroso. Jädrar i gatan vilken njutning @Mats och jag lyckades åstadkomma med små, enkla medel en alldeles vanlig onsdagskväll...
Skall jag arrangera igen? Man får tacka för förtroendet!

Men visst, det är ju ingen sosseverksamhet som vi håller på med där vi går efter mottot "en fralla för alla", så varför inte - jag ställer alltså upp när Zlatan kallar. Min målsättning blir således att erbjuda er ett vin som jag tycker är riktigt bra och som jag dessutom har testat för ett pris under 200 pix. Skall planera i veckan och återkommer snarast. :)

För övrigt, det låter som ni har haft en kalaskväll...en helt vanlig onsdag. :cigarr: Väntar ivrigt på en rapport. :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Här är vad vi avnjöt i den mognande Rieslingen:
89 points
Balanced, developed, refined, restrained with an ace build. But too short to merit the coveted 90 points.

Golden yellow.
Awesome nose of mature Riesling that is far from discreet but elegant. Has more than a hint of petrochem: schist, oil sands, oil based paint, kerosene etc. Also sports kumin (sweaty teenager) and hints of saw dust.
On the palate we first noted the rather strong acids that makes any wine seem thin and short. At least initially, before you tune in on the wine. The fruit doesn't cover the wine from entry to finish, meaning it opens up for a transparency that lets you see things within the structure. Unfortunately, this wine has a rather short finish that (initially) sports a slightly bitter loamy minerality that is not attractive to my palate.

After the visitis to a great Vin Jaune and a fabulous Oloroso, the revisit to this wine is of a completely remodeled and matured wine. Now it has warm, round fruit in its core center and the acids has fallen back. Still short and not enough for 90... But better than before and gave rise to the 5, 10 or 20 more years before it dares to show off its inherent personality?

Would be better with food. Anything with raw shrimps should be an amazing marriage with this.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Planeringen inför nästa månads vin:

Svårt blir det, dessutom skall det vara ett vin som jag tycker levererar bra, både för sitt pris, men även oavsett. Jag vill dessutom helst välja en NY upplevelse, då gamla trotjänare känns lite trist samt så har jag förmodligen redan slått ett slag för dem här på forumet. Jag kommer därför köra en liten vinprovning i helgen med lite blandat smått och gott och välja vinnaren som månadens vin för juli. Jag är taggad, men det innebär att valet görs först nästa vecka...
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Planeringen inför nästa månads vin:

Svårt blir det, dessutom skall det vara ett vin som jag tycker levererar bra, både för sitt pris, men även oavsett. Jag vill dessutom helst välja en NY upplevelse, då gamla trotjänare känns lite trist samt så har jag förmodligen redan slått ett slag för dem här på forumet. Jag kommer därför köra en liten vinprovning i helgen med lite blandat smått och gott och välja vinnaren som månadens vin för juli. Jag är taggad, men det innebär att valet görs först nästa vecka...
Vi är glada att du tar dig an detta hårda jobb för vår skull...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Planeringen inför nästa månads vin:

Svårt blir det, dessutom skall det vara ett vin som jag tycker levererar bra, både för sitt pris, men även oavsett. Jag vill dessutom helst välja en NY upplevelse, då gamla trotjänare känns lite trist samt så har jag förmodligen redan slått ett slag för dem här på forumet. Jag kommer därför köra en liten vinprovning i helgen med lite blandat smått och gott och välja vinnaren som månadens vin för juli. Jag är taggad, men det innebär att valet görs först nästa vecka...
You're da man!
 

sunqan

Vinös
Planeringen inför nästa månads vin:

Svårt blir det, dessutom skall det vara ett vin som jag tycker levererar bra, både för sitt pris, men även oavsett. Jag vill dessutom helst välja en NY upplevelse, då gamla trotjänare känns lite trist samt så har jag förmodligen redan slått ett slag för dem här på forumet. Jag kommer därför köra en liten vinprovning i helgen med lite blandat smått och gott och välja vinnaren som månadens vin för juli. Jag är taggad, men det innebär att valet görs först nästa vecka...
Med icas reklam i bakhuvet - välj nu inte nåt vin ur juli månads släpp :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Blev inte mycket klokare, tyvärr. :( Menar du att om man väljer ett vin från juli så är det dömt att misslyckas, då det bara är skräp?
 

merlotsmile

Medlem
Här är vad vi avnjöt i den mognande Rieslingen:
89 points
Balanced, developed, refined, restrained with an ace build. But too short to merit the coveted 90 points.

Golden yellow.
Awesome nose of mature Riesling that is far from discreet but elegant. Has more than a hint of petrochem: schist, oil sands, oil based paint, kerosene etc. Also sports kumin (sweaty teenager) and hints of saw dust.
On the palate we first noted the rather strong acids that makes any wine seem thin and short. At least initially, before you tune in on the wine. The fruit doesn't cover the wine from entry to finish, meaning it opens up for a transparency that lets you see things within the structure. Unfortunately, this wine has a rather short finish that (initially) sports a slightly bitter loamy minerality that is not attractive to my palate.

After the visitis to a great Vin Jaune and a fabulous Oloroso, the revisit to this wine is of a completely remodeled and matured wine. Now it has warm, round fruit in its core center and the acids has fallen back. Still short and not enough for 90... But better than before and gave rise to the 5, 10 or 20 more years before it dares to show off its inherent personality?

Would be better with food. Anything with raw shrimps should be an amazing marriage with this.
Skall man tolka det som att du bedömer att den är inne i den beryktade tunneln?
 
Last edited:
Toppen