Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - juni 2016 - Marc Hebrart (77249)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

buteljen

Medlem
Lite kul att månadens vin finns med i vinlistan hos den enstjärniga A.Wong i London :). Åt lunch där idag. Nu blev det inte den flaskan! Har dock druckit den hemma så kände att det här var ett tecken på att jag borde avlägga rapport :)

Tydlig blodapelsin och brödighet. Frisk o fräsch. Köpte faktiskt sex flaskor och har druckit tre av dem i sommarvärmen. Runt 89p ger jag den. Blev riktigt förtjust :)
image.jpeg
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
20160617_102318-01.jpeg

Ganska generös doft med mycket ung jäst, röda bär, äpplen, gräs och lite vanilj. Ganska generös frukt, rund syra åt det lite relativt lägre hållet och ganska bra med bubblor. Saknar lite intensitet och längd, men på det stora hela en god champagne med framförallt en trevlig doft. 87P

Hade ikväll ganska hårt motstånd. Dehours Lieu-dit Brisefer 2006 och Hebrart Rive Gauche Rive Droite 2008 är precis så som jag vill ha mitt bubbel! Mycket fat, fet kropp och torra! :)
 

Daniel A

Administratör
Fick ett orimligt sug för att köra lite champagnediet i sommar, och vad passar inte bättre än att börja med månadens vin (fortfarande en aktivitet jag måste integrera i min vardag...)!

Tilltalande doft av röda äpplen, grapefrukt och röda bär (mer söta än syrliga - mer smultron än lingon, alltså). En viss jästig brödighet, men också, väldigt oväntat, en del behaglig nötighet. Är det här en något lagrad pava? Korken visade lite tecken på bristande elasticitet och bubblorna är markerade men väldigt lugna. Nötigheten i doften kan jag inte förknippa med något annat än viss begynnande mognad. Jag går igång på det här!
Smaken är i mångt och mycket mer av samma. De röda bären övertar de röda äpplena, och (blod)grapefrukt är ständigt närvarande, med svaga nötter i bakgrunden. Pigg syra, men rund och fin. Det är inte superkomplext, men det är riktigt gott. Tvekar och vacklar lite i min betygsättning, mest av oerfarenhet, men måste nog ändå belöna vinet med 90p. En positiv överraskning. Hatten av till @magnum för valet!
 

Gurto

Medlem
Varit väldigt inaktiv här på sistone (mycket jobb) men har hunnit dricka månadens vin för någon vecka sen. Har dock lyckas tappa bort lappen jag skrev på så får blir ur minnet:

Marc Hebrart Rosé (kryddsotad salmalax med gurk- och avokadosallad)
Doftar citron, röda äpplen med mycket skal, röda vinbär, grönörtigt/gräsigt, digestivekex och en ganska metallisk mineralitet.
I munnen samma intryck. Relativt frisk syra och en lätt beska.

Gott och godkänt på alla sätt och vis! 88p

Passade utmärkt till maten - kom mer till rätta då än på ensam hand.
 

MartinE

Medlem
Jag räknar även med @MartinE för övrigt. :)
Min sambo brukar i o f s påpeka att jag har svårt för att passa tider, men i det här fallet känner jag mig inte sen - det är ju en hel vecka kvar på månaden! ;)

Faktum är att jag öppnade flaskan igår! Ungefär hälften av innehållet konsumerades då och resten åker ner ikväll. Återkommer med min rapport...
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag har provat vinet två gånger, först hemma hos @Mattias S och sedan blev det en flaska i helgen. Trots det så glömde jag helt bort att skriva ner allt det där viktiga så det blir taget rakt ur minnet.
Hemma hos @Mattias S (serverat blint) tyckte jag det höll bra klass men inte så jag slog dubbelvolter av glädje. Har för mig att jag tyckte det var något vasst och kantigt. Tror jag hamnade på en 85-86p. Bra men som sagt, inte jättespännande.
När jag drack den hemma under en middagsbjudning så var det som starter och även då kändes det kantigt. Väldigt fruktig, svaga brödtoner. Senare på kvällen fanns det ungefär ett glas kvar i flaskan (som stått öppen och blivit sådär härligt rumsvarm) och då helt plötsligt klev det upp ett par pinnhål. Allt hade rundats av, kantigheten hade bytts mot en volymös kropp. På tok för varm men ändå så visar det på stor potential med luft.
Sätter 88p med möjlighet till ännu ett par snäpp högre om kantigheten klingas av, kanske med något år eller två på rygg.
 

MartinE

Medlem
Då är det dags för mig att redovisa mina åsikter om månadens vin:

Flaskan dracks över två dagar. Doften är bärig med inslag av röda äpplen, jordgubbar, grapefrukt, halm och kex. Smaken är bärig och frisk med en lätt bitter ton. Den bjuder på smultron, blodapelsin och grapefrukt. Eftersmaken är kort. Dagen efter bjuder den på mer utvecklade toner och då domineras smakbilden av jordgubbar. Det här är en trevlig och lättdrucken roséchampagne, men samtidigt en ganska enkel sådan. Jag tycker att den saknar det djup och den komplexitet som en riktigt bra champagne erbjuder. Sammanfattningsvis: en bra champagne till ett bra pris, men tyvärr inte mer än så! Ca 83-84 p enligt ovanstående skala.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Trevligt med en skumpa som månadens vin! Ännu trevligare med en rosé, vilket jag annars väldigt sällan dricker. Så, entusiasmen och förväntningarna var på topp när Marc Hebrart poppades i helgen. Men...nja. Doften är inledningsvis svag och jag får verkligen borra ner snoken i glaset för att förnimma någon alls. Vid tungan är den lite platt, tunn och trött, tyvärr. Toner av grapefruktbeska och blodapelsin och kanske ett uns mandel kan anas. Besvikelse. :(
Dag 2 är den aningens tunnare och tröttare i moussen, men smakerna har möjligen trätt fram något lite mer. Men nä, ändå inget revolutionerande mot första dagen. Sammanfattningsvis, inte min cup of tea alls. Blint hade jag gissat på icke-franskt lågprisbubbel. Eller, en väldigt svag flaska kanske? Jag ska nu med spänning läsa övriga smaknoter och se hur det ligger till..:confused:
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Drack denna som flaka nr 16 på Sörplarns roséprovning och var då inte så imponerad. Därför gav jag den en ny chans tillsamman med @Mattias S och fru.

Nyöppnad så finns en viss brödighet och vit choklad i doften. Smakmässig rätt tam och det saknas komplexitet. Perfekt nattklubbsskumpa! Hamnar på 88p.

Men till skillnad från första gången så fanns det kvar efter en timma och ljummen och avslagen visar den en annan sida.

Mer doft och komplexitet. Känner mer bär av hallon och Mattias sa smultron. Nu känns det att det är mer än ett dussinvin och jag höjer till 90p för att slippa fega och lägga sig i fegisintervallet 85-89. Kanske lite generöst men det är ju trots allt skumpa vilket är värt en poäng i sig.:)
[/SPOILER
 

MartinE

Medlem
Kul att så många ville prova Marc Hebrart Rose och att de flesta även gillade det som var i flaskan.
Nu står den härliga sommarmånaden juli för dörren och vi behöver ett nytt vin, jag lämnar över uppdraget att välja till @Per Stade.
Stopp och belägg! Innan han skickar iväg stafettpinnen måste min herre så klart redovisa för sina tankar kring objektet ifråga! :)
 

Per Stade

Lege artis
Kul att så många ville prova Marc Hebrart Rose och att de flesta även gillade det som var i flaskan.
Nu står den härliga sommarmånaden juli för dörren och vi behöver ett nytt vin, jag lämnar över uppdraget att välja till @Per Stade.

Känner mig hedrad, speciellt som jag aldrig har deltagit i de här provningarna.
Dock har jag faktiskt köpt hem en flaska Marc Herbrart Rosé, som jag har planerat att knäcka imorgon kväll tillsammans med hustrun.
Att jag inte har känt mig manad att delta tidigare, beror på att jag inte känner mig tillräckligt kunnig för att egentligen skriva några smaknoter. Jag känner mig enbart löjlig när jag försöker.
Imorgon eller senast på lördag återkommer jag med ett förslag på ett trevligt och förhoppningsvis annat vin än forummedlemmarna vanligtvis dricker. Det blir således varken Barolo eller champagne.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Känner mig hedrad, speciellt som jag aldrig har deltagit i de här provningarna.
Dock har jag faktiskt köpt hem en flaska Marc Herbrart Rosé, som jag har planerat att knäcka imorgon kväll tillsammans med hustrun.
Att jag inte har känt mig manad att delta tidigare, beror på att jag inte känner mig tillräckligt kunnig för att egentligen skriva några smaknoter. Jag känner mig enbart löjlig när jag försöker.
Imorgon eller senast på lördag återkommer jag med ett förslag på ett trevligt och förhoppningsvis annat vin än forummedlemmarna vanligtvis dricker. Det blir således varken Barolo eller champagne.
Jag kan inte tänka mig för en sekund att dina smaknötter skulle kunna uppfattas "löjliga", snarare tvärtom. Du är ju en vältalig man som vet vad du gillar och kan uttrycka dig civiliserat och nyanserat. Det är ju ingen vetenskaplig rapport som behöver skrivas med exakta värden, likt en GC-MS, direkt. :kyss:

Jag tippar för övrigt på att det blir lite chablis i juli :ängel:
 
Toppen