Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - juni 2018 - 2013 Garage Wine Maule Valley

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 1 4,2%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 10 41,7%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 2 8,3%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 2 8,3%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 9 37,5%

  • Total voters
    24
  • Poll closed .

Laigaard

Medlem
Okej, premiären för mig att betygsätta.

N: Söta körsbär, svartvinbärsjuice, typ lite koriander/tvål och paprika(!)
M: Fin struktur med ganska så mysiga tanniner, bra frukt, men snart kommer den bittra stjälkigheten och tar alldeles för mkt uppmärksamhet i munnen. Det driver hela vinet till obalans. Synd då frukten var rätt fin och längden var bra. Saknar komplexitet och balans.
Ta revansch på varm Cab F. istället med Argirio (75738 på bolaget).

79 poäng typ.
 

Mattias Schyberg

Administratör
4AE3CE83-DBD3-4653-9A04-B69D78967088.jpeg


Kul med en på pappret kvalitativ cabernet franc från Chile, men hur levererar den? Ett ganska väl tilltaget pris för regionen dessutom. Se under spoilern på egen risk...

Tobak, jord, röd paprika, plommon, grus och aningen syltiga blåbär. Ganska rent och fruktdrivet i svalvarm stil, men med viss komplexitet. I munnen är det smäktande mjukt och lent. Hade gärna sett en mer reslig struktur och mer syra. Eller är det måhända lite restsötma som spökar och gör upplevelsen lite kladdig? Tillrättalagt och aningen oengagerande blir slutomdömet efter första glaset, men det tar sig en aning efter lite extra kylning och luft. Strukturen känns bättre och balansen utmärker sig mer positivt. Det måste tyvärr bli ett ”lagom bra” betyg på 86 poäng och således hamnar det i den ständigt återkommande mittfåran i aktiviteten. Det är varken bättre eller sämre än så, men med tanke på pris lär det inte bli ett återköp för egen del.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kopian mot originalet, hur slutar det?
garage baudry.jpg


2013 Garage Wine Co. Cabernet Franc Lot #43: Doft av rönnbär, grön paprika, syren, pepparmintolja och vita liljor. I smaken finns en blandad godisburk: sötlakrits, turkisk peppar, kungen av Danmark och violpastiller. Bra tryck i frukten, kanske lite väl hårt extraherat? En hel del vanilj och faten blir tydligare och tydligare med luft. Lite mer syra hade nog inte skadat. Mer kraft än elegans, men inte alls oävet. Helt klart att dricka. Jag ger det 88-89p, @Carinasomm tycker att det är lite väl klumpigt och ger 85p.
2009 Domaine Bernard Baudry Chinon Le Clos Guillot: Doft av slåttervall: massor av timotej och rödklöver, men hr finns också torrt hö i en ohelig allians med julhyacinter. Snygg, koncentrerad frukt med plommon och en välbalanserad grön paprika. Hö, körsbär och bläck. Syran är skyhög, men faten lyser med sin frånvaro (på ett positivt sätt). Mycket elegant! Om Garage är en sumobrottare är Clos Guillot en balettdansös. @Carinasomm och jag är överens om 91, vilket är samma betyg som februari 2017.
 

MB2014

Medlem
Då provar jag med en första bedömning
Körsbärskärnor, blåbär och paprika/sweet chili. Lite alkoholhetta i munnen och en lite för ihängande stjälksmak.
Blir bättre och mer balanserat med mer luft, dag nr 2 var klart bättre än dag 1.
Helhetsbedömningen blir 85 p
 

gece

Man vänjer sig.
Doftar initialt ganska mycket solmogen mörk frukt och choklad, men också en grusig dammighet. I munnen är stendammet mer dominerande, tanninerna är ganska markerade, syran runt medium. Munkänslan är fyllig och framför allt salt. Frukten finns mest kvar på avslutet och är intorkad på ett sätt som ligger mittemellan åldersmognad och fruktmognad, typ katrinplommon och russin. Vi kan även känna en del alkoholhetta. En gäckande blommighet finns där nånstans också.

Så vad tycker jag? Inte hundra procent min stil med solbakad frukt och måttlig syra, men mineraliteten (stendammet och sällan) lyfter verkligen detta och jag kan bara konstatera att jag tycker att det är ett riktigt bra vin, i ≥90-klassen. Hatten av.
 

Laigaard

Medlem
Hur kan det vara så att stjälkigheten lägger sig efter ett par dagar? Jag var under intrycket att detta är en smak som inte kan trollas bort, varken med hjälp av lagring eller oxidering?
Tyckte att vinet var relativt gott efter 3 dygn och hade en fin balans helt i motsats till dag 1 trots ett par timmars luftning efter dekantering..
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
För mig är den gröna paprikan väldigt dominant i början. Men visst finns det frukt därunder. Och en viss syltighet. Det kommer väl ner till om man gillar Cab Franc eller inte. Jag gillar. Behaglig alkoholhetta, lite björnbär, paprikadominansen försvinner under kvällen och balans uppnås. Det är inget elegant vin. Men jag gillar. Tror den skulle vunnit på lagring för den utvecklas mycket positivt där söt frukt blir mer och mer framträdande. Jag gillar. 87-89.
 

MHilv

Medlem
Bra frukt och lite klen syra. Hittar framförallt lakrits i smaken vilket jag gillar men alkoholen förstör det för mig. Jag är inget fan när alkoholen tar över, då kan jag lika gärna ta en hederlig grogg a la 90-tal med en halva brännvin special utblandad med Cola uppföljt med 4 Norrlands guld :D Därefter står vi i kö utanför statt i Piteå i en timme och fryser häcken av oss...(För det mesta på vintern, polaren hade på sig ryssmössa och skoteroverall så han frös aldrig)
 

LarsW

Medlem
Äntligen...
Fast jag tjuvstartade för två dgr sedan.
Första intryck doft: Sval frukt och eucalyptus! Något träigt... inte ek, påminde mer om när man står vid vedklyven på sommarstugan och klyver tallkubbar. Och något salt... gud vet vad men doftar gott!
Första intryck smak: Nedtur... doften lovar mer än vad smaken levererar. Det finns körsbär, tallen har blivit ek. Letar efter tanniner, de är nog där nånstans men gömmer sig väl. Tändsticksplån och lite gummi. Och Euclayptus som tar över det mesta. Fint till en hamburgare men ganska tunt både i mitten och slutet

Dag två var jag helt utsliten efter jobb och tog bara en liten hutt... somnade på soffan och kommer inte ihåg hur det smakande.

Dag tre... fredag.
Doften har mjuknat lite och inte överdrivet friskt från eucalyptusen, faktiskt bättre nu!
Smaken har blommat ut och mjuknat på samma gång. Allt jag hittade dag ett men mer och mer harmoniskt. Riktigt mumsigt nu. Vinet klarar sig fint hela vägen och tycker inte det är tunt nånstans längre. Passar utmärkt till lammrostbiff med potatissallad.
Detta frestar till inköp igen.
Poäng: Ger som vanligt poäng efter min bästa upplevelse av vinet. 87p
 
Last edited:
M

Mouton

Jag är totalt bombad när det gäller att skriva under spoiler knappen, jag vet att det redan har förklarats. Men jag behöver nog en mer pedagogisk förklaring hur man gör. Annars är risken stor att jag sabbar det hela.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag är totalt bombad när det gäller att skriva under spoiler knappen, jag vet att det redan har förklarats. Men jag behöver nog en mer pedagogisk förklaring hur man gör. Annars är risken stor att jag sabbar det hela.

När du skriver dina kommentarer här på forumet så finns det lite olika alternativ. Exempelvis att ändra textstorlek, fetmarkera, kursiv. Ser du det?

Ser du även en smiley-gubbe?
3 symboler höger om Smiley gubben är det en till symbol.
Tryck på den.
Välj spoiler
Skriv en rubrik för din spoiler, exempelvis "Moutons tankar om månadens vin".
Skriv dina smaknoter om vinet.
 
M

Mouton

image.jpeg


Ja detta är långt från min zon. Vacker färg.
Doften är till en början totalt dominerad av ecualyptus, eller som en brädgård snarare. Med tid hittar jag lite mörka bär, till och med en viss blomighet. Smaken går i samma spår, tunn på mitten men bättre i eftersmaken. Jag bedömer vinet som det är, inte på personlig preferens. Helt klart 88-89 poäng. Återköp är dock inte aktuellt.
 
Last edited by a moderator:
Toppen