Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - juni 2018 - 2013 Garage Wine Maule Valley

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 1 4,2%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 10 41,7%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 2 8,3%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 2 8,3%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 9 37,5%

  • Total voters
    24
  • Poll closed .
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Med tanke på priset så lär inte återköp av just den här årgången bli aktuellt för mig. Men det känns ändå som en producent som jag vill ha lite koll på. Och en flaska av deras andra viner och kanske även en flaska av just det här vinet från nästa årgång kan bli aktuellt.
 

john b

Medlem
Tjohoo! Snart får jag läsa spoilers

Min fru och jag testade efter att barnen somnat. Drygt två timmar i karaff innan vi hällde upp.

Det doftar svagt men fränt stall är det första min fru säger, sedan blir det kraftig vaniljdoft efter ha svirrat lite festligt på Zalto-glasen. Vanilj och mörka bär med lite sötma.
Blåbärspannacotta i stallet slår jag fast.

20180611_214054.jpg


Smaken tvärtom!
Domineras av sura sura röda bär. Torrt och jäkligt tycker vi. Inte inbjudande att dricka utan mat alls. Lite mineraler och en lång eftersmak av något lindrigt pepprigt och beskt. Som en ok känsla av att de sura körsbären drygats ut med grus, kakao och citron.

Faktum är att ingen av oss är stormförtjust. Kul att ha provat dock, har endast ett fåtal cabernet franc i källaren. Och de betydligt mer publikfriande och lättdruckna, men inte lika roliga att försöka dissekera som detta.

82 poäng
 
Last edited by a moderator:

Mattias Schyberg

Administratör
Tjohoo! Snart får jag läsa spoilers

Min fru och jag testade efter att barnen somnat. Drygt två timmar i karaff innan vi hällde upp.

Det doftar svagt men fränt stall är det första min fru säger, sedan blir det kraftig vaniljdoft efter ha svirrat lite festligt på Zalto-glasen. Vanilj och mörka bär med lite sötma.
Blåbärspannacotta i stallet slår jag fast.

Visa bifogad bild 13469

Smaken tvärtom!
Domineras av sura sura röda bär. Torrt och jäkligt tycker vi. Inte inbjudande att dricka utan mat alls. Lite mineraler och en lång eftersmak av något lindrigt pepprigt och beskt. Som en ok känsla av att de sura körsbären drygats ut med grus, kakao och citron.

Faktum är att ingen av oss är stormförtjust. Kul att ha provat dock, har endast ett fåtal cabernet franc i källaren. Och de betydligt mer publikfriande och lättdruckna, men inte lika roliga att försöka dissekera som detta.

82 poäng
Jag dolde även ditt inlägg så andra slipper se av misstag. ;)
 

Vian

Medlem
Dag 1:
Lite väl spretig trots att den fått luftas länge. En okontrollerad alkoholhetta distraherar, men efter ett tag tycker jag mig utröna mörka bär och någonstans även en viss sälta, inbillar jag mig åtminstone. Jag hade svårt att få något direkt helhetsintryck, de olika smakkomponenterna stod frikopplade från varandra. Därför lät jag vinet vila till dagen efter.

Dag 2:
Oj vilken skillnad! Genast är vinet mycket mer kompakt och sammanhållet med mycket kraft, även om alkoholhettan fortfarande stör något. Sältan jag kände föregående dag är minst lika påtaglig under dag två. Men helt plötsligt matchar sältan den, nu något, styltiga bärigheten. I avslutningen tycker jag mig uppfatta såväl jord, tobak och något svårplacerat, kan det vara viol?

Jag kan tycka att det här vinet satsar mycket krut på intensitet och omedelbar kraft, men kanske glömmer elegans och komplexitet. Jag uppskattar vinet även om stilen i sig inte är min favorit.

84 poäng
[/SPOILER ]
 
Last edited:
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
[SPOILER ]
Dag 1:
Lite väl spretig trots att den fått luftas länge. En okontrollerad alkoholhetta distraherar, men efter ett tag tycker jag mig utröna mörka bär och någonstans även en viss sälta, inbillar jag mig åtminstone. Jag hade svårt att få något direkt helhetsintryck, de olika smakkomponenterna stod frikopplade från varandra. Därför lät jag vinet vila till dagen efter.

Dag 2:
Oj vilken skillnad! Genast är vinet mycket mer kompakt och sammanhållet med mycket kraft, även om alkoholhettan fortfarande stör något. Sältan jag kände föregående dag är minst lika påtaglig under dag två. Men helt plötsligt matchar sältan den, nu något, styltiga bärigheten. I avslutningen tycker jag mig uppfatta såväl jord, tobak och något svårplacerat, kan det vara viol?

Jag kan tycka att det här vinet satsar mycket krut på intensitet och omedelbar kraft, men kanske glömmer elegans och komplexitet. Jag uppskattar vinet även om stilen i sig inte är min favorit.
[/SPOILER ]
Ta bara bort mellanslagen innanför klamrarna så blir det helt rätt.
 

mnor

Medlem
Doft: Mörka bär, blåbär, svartavinbärslikör, paprika
Smak: Svarta vinbär, blåbär, plommon, paprika, grässtjälk, lakrits

Testade vinet 3 gånger över 8 dagar, först förra fredagen och förra lördagen och så idag. Tycker att vinet utvecklats väldigt positivt under veckan i kylskåp och den tydliga bitterheten som fanns dag ett och två är betydligt mindre dag 8 (bitterheten är så gott som borta) och även alkoholhettan har dämpats betydligt. Dag 8 finns det bara mindre toner av svartavinbärslikörtoner kvar i vinet. Tycker att vinet var spretigt och obalanserat dag 1, lite bättre dag 2, men fortfarande alldeles för mycket beska i eftersmaken. Dag 8 är detta ett mycket bra vin som jag absolut skulle kunna tänka mig att dricka igen. Slutsatsen blir 87 poäng (satt efter smaken dag 8, om jag satt betyg dag 1 så hade jag nog satt 79-80 poäng). Tror att vinet har ytterligare potential och med lite lagring skulle nog vinet kunna gå upp 1-2 poäng.
 

Poussard

Medlem
@mnor
Intressant att du betygsätter efter dag 8. Väldigt få kommer ju dricka det då, utan snarare när det var värt 79-80.
 

mnor

Medlem
@Poussard
Jag betygsätter oftast dag1, men inte när jag uppenbart tror att vinet är så ungt så att betyget dag1 inte är förenligt med vinets potential. Har jag möjlighet att följa vinet över några dagar så gör jag det och sätter betyget efter den dag det var som bäst, eftersom det är vad vinet minst har i potential. Hade jag druckit vinet på en blindprovning under en kväll så hade betyget blivit 79 eller 80.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Dag 1: En timmes dekantering. Tunn frukt, stendamm, platt, stjälkig, lite frukt
Dag2: Näsa full av svarta vinbär, ceder, kraftig alkoholbeska som drar ner.
Dag 3: Mer frukt, blåbär, mindre beska, härligt grön, bättre balans.
Tror den här har bra lagringspotential men inget återköp för min del. 86p
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
@Patrik Sellin Kul:) Har fem 2014 av denna och fem av storebror. Bra redan nu men kommer bli ännu bättre men jag undrar om jag kan vänta i hela 5 år :rolleyes:
[QUOTE
2009 Domaine Bernard Baudry Chinon Le Clos Guillot: Doft av slåttervall: massor av timotej och rödklöver, men hr finns också torrt hö i en ohelig allians med julhyacinter. Snygg, koncentrerad frukt med plommon och en välbalanserad grön paprika. Hö, körsbär och bläck. Syran är skyhög, men faten lyser med sin frånvaro (på ett positivt sätt). Mycket elegant! Om Garage är en sumobrottare är Clos Guillot en balettdansös. @Carinasomm och jag är överens om 91, vilket är samma betyg som februari 2017. [/SPOILER][/QUOTE]
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
@Patrik Sellin Kul:) Har fem 2014 av denna och fem av storebror. Bra redan nu men kommer bli ännu bättre men jag undrar om jag kan vänta i hela 5 år :rolleyes:
Tror inte att det är frågan om store- och lillebror. Det är bara olika geologi, vilket är skitkul i sig. Jag skulle gärna vilja testa dem mot varandra.
Jag skulle nog ha väntat fem år - det finns mycket annat att dricka under tiden. För ung Chinon är inte så roligt.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tror inte att det är frågan om store- och lillebror. Det är bara olika geologi, vilket är skitkul i sig. Jag skulle gärna vilja testa dem mot varandra.
Jag skulle nog ha väntat fem år - det finns mycket annat att dricka under tiden. För ung Chinon är inte så roligt.
Geologi har du helt rätt i! Le Clos Guillot växer i gul kalksten och La Croix Boissée i vit. Dubbelt så gamla stockar i La Croix och hanteringen skiljer sig lite också. Le Clos har 12 mån på fat och 9 i cement, La Croix har 24 mån på 1-3 år gamla fat. Jag fick prova en 15 år gammal La Croix vid besöket förra sommaren och den var helt magisk. Prova dem mot varandra kan vi väl fixa......?
Edit: Hittade en CT not som jag kopierade i "idag dricker vi.."
 
Last edited:
Toppen