Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - mars 2015 - Aljibes Cabernet Franc 2010

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Larseman

Medlem
Gjorde lite snabb statistik och Italien leder redan med fyra av tretton provade viner. Frankrike tvåa med tre, Österrike två och därefter ett vin från vardera Sydafrika, Ungern, Portugal och Spanien.
Eftersom jag är vän av mångfald så går Italien och Frankrike bort den här gången. Möjligen dyker ett nytt land upp på listan, har några idéer som jag lurar på...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Gjorde lite snabb statistik och Italien leder redan med fyra av tretton provade viner. Frankrike tvåa med tre, Österrike två och därefter ett vin från vardera Sydafrika, Ungern, Portugal och Spanien.
Eftersom jag är vän av mångfald så går Italien och Frankrike bort den här gången. Möjligen dyker ett nytt land upp på listan, har några idéer som jag lurar på...
-Så kommer det då äntligen ett vin från Malta? :D
 

gece

Man vänjer sig.
Men det är väl fortfarande mars va? :D
Luktar som ett riktigt generöst och lättgillat cabernet-vin, med mörka bär och en riklig men ändå smakfull dosering av ek.

I munnen hamnar dock de mörka bären i baksätet, till förmån för en komplex örtighet som främst får mig att tänka på tomatkvist samt sött chokladig ek. "Omogna körsbär" kommenterar sällskapet och jag kan hålla med. En viss stendammsmineralitet. Ganska snälla tanniner, hyfsat hög syra, något spritigt, stor munkänsla. Avslutet är en oväntad smocka av grapefruktbeska som snabbt försvinner, snarare än den långa frukt-tomat-och-ek-symfoni jag förväntat mig.

Mycket märkligt vin. Delar av det faller mig verkligen i smaken (bra struktur, kul örtighet), andra delar går inte hem alls (chokladen från faten, beskan i avslutet). Är dessvärre helt inkapabel att betygsätta detta.
 
Last edited:

Sjödin

Joråsåatt...
Fortfarande mars....
Varför öppnade jag den här? Århundradets förkylning och precis noll doft- och smaksinne. Men vinet var väl gott... Jag kunde ana att det smakade lite som...... Rödvin?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja det är ju dags att skicka stafettpinnen vidare. Hade inte tänkt så långt eftersom jag själv inte hunnit testa månadens pava ännu men på fredag är det dags!
Jag gör det enkelt för mig och går på @Mattias S rekommendation och låter @Larseman välja pava för april månad.
Nu börjar det bli dags att rapportera ditt egenvalda vin. Kommer att arkivera och räkna samman betygen snarast, så vill du vara med och påverka så är det hög tid nu. ;)
 

chambertin

Medlem
Drack detta för ett tag sedan men har inte fått ut tummen förränn nu.
Pop'n pour.
Riktigt trevlig start med både friskhet och lite värme i frukten. Svag fatton i början men intrycket ökar med stigande temp.
Frukten är ganska svårdefinierad men jag lutade åt plommon, körsbär, blåbär och en del rostade toner (kaffe).
Smaken svarar inte riktigt upp mot den lovande inledningen på doften men den har bra intensitet i början men saknar lite längd för att vara riktigt intressant. Alla delar känns dock välgjorda och bra balanserade. Tanninerna är lite råbarkade i nuläget men stoppningen är ok för att bära upp det och syrorna är också trevliga.
Precis som för @Mats så upplever jag att vinet stänger ner dag två och sparar lite i ytterligare en dag men tyvärr inte till det bättre.

Summa summarum ett gott välgjort vin i ganska internationell still som man bör dricka ungt på frukten. 87-88p för mig.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
Nu börjar det bli dags att rapportera ditt egenvalda vin. Kommer att arkivera och räkna samman betygen snarast, så vill du vara med och påverka så är det hög tid nu. ;)

Har röstat sedan ett tag tillbaka men bara inte rapporterat om min upplevelse ännu. Kommer inom kort.
 
Toppen