Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - mars 2018 - Mitolo G.A.M 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 2 7,1%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 10 35,7%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 2 7,1%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte men vill se omröstningen!

    Votes: 14 50,0%

  • Total voters
    28
  • Poll closed .

Petra

Medlem
Varför dra ut på det tänker jag, lika bra att försöka leverera snabbt:)

Jag kikade på vilka länder som varit mest representerade och det var föga förvånansvärt Frankrike, Italien och Spanien. Så vi tar oss utanför Europa bestämde jag mig för. Då jag själv bott i Australien ett par år så klappar mitt hjärta lite extra för detta land även om det var ett tag sedan jag drack viner därifrån med regelbundenhet. Jag medger att Shiraz varit starkt representerat i nya världen vinerna i månadens pava på sistone men jag gillar det så därför väljer jag det igen.

Så därav mitt val;
Mitolo G.A.M 2014 (står 2013 på SB just idag, men importören byter till 2014 snarast och det finns inga 2013 kvar så det ska inte vara några problem att få samma årgång)

Såhär står det på importörens hemsida om producenten;
Det är få i vinbranschen som gjort succé redan ett år efter starten. Men det var just vad som hände Frank Mitolo. Hans allra första vin, G.A.M. Shiraz 2000, fick mycket beröm för sin höga kvalitet. Stjärnvinmakaren Ben Glaetzer blev imponerad och gick in som delägare 2001.
När han startade Mitolo Wines skrev han ner de tre ledord som skulle styra företagets verksamhet: Renhet, elegans, kraft.
Mitolos huvudsakliga odlingar ligger i toppdistriktet McLaren Vale. Här är man mest känd för sin Shiraz, men även andra druvor odlas numera med stor framgång. Vingårdarna sköts så naturnära som möjligt. Täckodling med andra grödor mellan raderna av vinrankor minskar behovet av besprutning och hindrar jorderosion. Gödningen är helt naturlig och kommer från höns i närheten av odlingarna. Regnvatten samlas in och används som den främsta vattenkällan på egendomen.

Och på producentens hemsida om vinet;
The G.A.M. Shiraz comes from the Lopresti vineyard, and more specifically the Chinese Block, which is located at the southern end of McLaren Vale, about 4km east of the coastal town of Port Willunga. The soil here is heavy grey loam mixed with black Biscay clay and sits above ancient Gnaltinga formation bedrock. Strong vine growth in spring is tempered by summers dry winds, developing pure, bright and savoury fruit flavours that are tempered by cooling afternoon sea breezes.
Each parcel of fruit for G.A.M. is fermented on skins for approximately ten days. Parcels are fermented quite cool which helps to preserve the bright fruit characters without extracting any hard or bitter tannins from the skins and seeds. After ten days the wines are gently pressed and run down to oak barrels, of which approximately 70% are new. The wines are stored in the oak for close to eighteen months after which each barrel is considered for the final G.A.M. blend.
  • HARVEST DATE: March 2013
  • MATURATION: French Oak: 70% new, 30% used. 18 months

Får jag lite hjälp med fastnålning och omröstning?

Ha så kul under sportlovet nu och njut av Aussie shiraz
 
DSC_1584.JPG

Rejält med frukt i doften, lite örtighet. Smaken är rejäl men balanserad. Vinet är fylligt, färgen är tät, mörka körsbär mogna plommon, lite mineraler, riktigt gott, 92-93p
Edit: kryper in lite svarta vinbär och hallon med tid
 
Last edited:
Ska tillägga att jag är inne i en period där jag vill ha extra allt eller fjäderlätt när det gäller rött. Vitt, mja, kabinett med restsötma är ju inte dumt
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tvåa på bollen, men får kompensera mitt misslyckande med att redovisa mitt omdöme i relation till två mycket intressanta referenser! :cigarr:

image.jpeg


2015 Elephant Hill Syrah
I den här trojkan så kan man tycka att Mitolo och anrika Jaboulet borde fånga mitt hjärta, men det är faktiskt Elephant Hill som imponerar mest! Stilmässigt en ren, sanslöst pepprig, eterisk och elegant syrah med härliga drag av kåda, läskande björnbär, lagerblad, nymald svartpeppar, vanilj, bergamott och svarta oliver. Skön eftersmak med rikliga mängder rostigt järn. Lång och balanserad smak med hög intensitet i en lätt kropp. (89p)

2014 Mitolo Shiraz G.A.M.
Klassisk aussie-shiraz med det mesta man kan önska. Piptobak, läder, plommon, eukalyptus, mogna hallon, svarta vinbär, rödmosiga äpplen, kokta rotfrukter och sötlakrits. Rikliga fat med choklad och lite rök. Fint balanserat med fyllig och mustig kropp. Biter ifrån ganska bra, men känns ändå mjuk och aningen slapp trots bra syra. Helt klart lite antydan till sötma och rondör i avslutet. Gott grillvin, men ca 300 pix är för mycket för en tumme upp. (88p)

2015 Paul Jaboulet Aîné Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert
Ganska stor besvikelse. Stumt, tätt och slutet. Ihåligt i mellanregistret, men rejält stramt med skönt bitande tanniner i avslutet. Bra intensitet, men trist och aningen karaktärslöst. Ingen direkt peppar, det känns mer som frukten ligger gömd under ett tjockt lager av kartong. Om detta är hur en "tunnelfas" kan upplevas så förstår jag precis. Det finns något intressant under ytan som vill ut. Aningen chark, stall och mörk, dov frukt med aningen kaffe. Blev bättre med rikligt av luft, men fortfarande ingen hit. Bör lagras! (87p+)
 
image.jpeg

Väldigt mycket bär och frukt, nästan lite som en fruktsallad med plommon, blåbär, jordgubb (dag 2 främst). Här finns rätt så mycket eldighet och peppar.

En stil jag gillar och absolut ett bra vin, men det når inte riktigt ända fram ändå. Saknar lite komplexitet för att göra det riktigt spännande.

89P
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag tror dom har hällt Zinfandel i min flaska :(! Syltig,söt fruktbomb utan dess like och det stannar vid det. Dag två kanske lite peppar slinker igenom men väldigt lite. Saknar helt tränyanser - är den inte ekad? Hade hoppats på mycket mer efter uppskrivningarna på nätet men den här känns verkligen "ordinär" och minst 100kr för dyr för upplevelsen. Kanske för ung?Säkert ett bra vin men jag föredrar nog mina Syrah från andra ställen än Australien (tyvärr inte första gången jag konstaterar detta). 84p
 
Toppen