Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - mars 2018 - Mitolo G.A.M 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 2 7,1%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 10 35,7%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 2 7,1%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte men vill se omröstningen!

    Votes: 14 50,0%

  • Total voters
    28
  • Poll closed .

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Skönt att vara tidigt ute med att testa vinet så att man får klicka på alla kommande spoilers och inte behöva vänta!

Ett vin helt i min smak. Doft av viol, björnbär och vanilj. Smak av svarta oliver, lakrits, blåbär och björnbär. Fylligt med hög alkohol och mjuka tanniner. Syran är också hög, men det är den som håller vinet intressant. Utan hög syra i det här vinet så hade det blivit ett klumpigt platt fall. Lång och behaglig finish. Jag dricker gärna det här igen. 91p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var tusan hittade du dem? :confused: Sitter med sista glaset framför mig och.....inget i närheten av det:( Ge mig f-n på att jag fått en Zinfandel...
Each parcel of fruit for G.A.M. is fermented on skins for approximately ten days. Parcels are fermented quite cool which helps to preserve the bright fruit characters without extracting any hard or bitter tannins from the skins and seeds. After ten days the wines are gently pressed and run down to oak barrels, of which approximately 70% are new. The wines are stored in the oak for close to eighteen months after which each barrel is considered for the final G.A.M. blend. HARVEST DATE: March 2013 MATURATION: French Oak: 70% new, 30% used. 18 months ALCOHOL (Alc/Vol): 14.5% RS: 3.1G/L pH: 3.50 TA: 6.6 g/L
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Each parcel of fruit for G.A.M. is fermented on skins for approximately ten days. Parcels are fermented quite cool which helps to preserve the bright fruit characters without extracting any hard or bitter tannins from the skins and seeds. After ten days the wines are gently pressed and run down to oak barrels, of which approximately 70% are new. The wines are stored in the oak for close to eighteen months after which each barrel is considered for the final G.A.M. blend. HARVEST DATE: March 2013 MATURATION: French Oak: 70% new, 30% used. 18 months ALCOHOL (Alc/Vol): 14.5% RS: 3.1G/L pH: 3.50 TA: 6.6 g/L
70 % Ny ek i 18 månader borde ha märkts ordentligt?? Nu när jag druckit ur sista glaset har jag lite gummismak kvar i munnen. Det betyder ju lite trä...
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
mitolo tahbilk.jpg

Årets nyårslöfte var att dricka mer aussie shiraz så den här passade helt perfekt! Hade hade köpt en Jaboulet Crozes för att ha som referens, men eftersom @Mattias Schyberg redan hade tagit den blev det en annan australiensare som referens istället:
2014 Mitolo Shiraz G.A.M.: doft av blåbär, blåbär, mer blåbär och vanilj. I smaken är det också koncentrerad blåbärssoppa som dominerar, möjligtvis några gröna toner i bakgrunden, men inga kryddor. Frukten är enorm och den döljer allt annat som det här vinet skulle kunna tänkas ha. Det här är ett klart barnarov, frukten är snygg så det har säkert potential, men idag är det alltför endimensionellt 87-88p
2007 Tahbilk Shiraz Museum Release: Blåbär i doften här också, men här kommer den i kombination med skinnsoffa, menthol och cigarettaska. Smaken är också blåbär, men där Mitolon var svulstig så är Tahbilken elegant. Här finns också färsk tobak, typ ett nyöppnat paket röda prince, tillsammans med en angenäm rökighet. Det här vinet är helt färdigt, balansen är perfekt, kommer nog aldrig att bli bättre. 89-90p
Betygen är satta efter hur vinerna är idag. Det skulle inte förvåna mig om Mitolon kommer att vara bättre än Tahbilken är idag när den är tio år gammal. Det var nog en bra idé att ha ett äldre vin som referens - det gav en fingervisning om hur det kommer att bli i mitten på 20-talet.
 

lukastollig

Pudelfantast
Var ett tag sedan jag hängde på men nu kör vi. Har druckit en del Syrah på sista tiden för att försöka komma bort från Pinot-träsket AKA vidga mina vyer. Orkar inte översätta min CT-note så hoppas ni har överseende med min engelska.

Good fruit, quite cool with blackberries dominant. Brambles in there along with the berries - I get some green notes. Also paint and hints of turpentine. On the palate intially quite smooth and juicy but tightens up after a few seconds with some light tannin and more of that stemmy greenness along with pepper and green olives. Towards the end getting almost medicinal with noticable bitterness. Good wine, but average QPR at best. There is better Syrah out there for less money, but there is also worse for more. 89 Points.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Körde precis som flera andra "GAMen" mot ett referensvin men för min del blev det en annan Shiraz från Mitolo som fick ackompagnera. Fortsätter att prova båda under 1-2 dagar till så får kanske anledning att återkomma med mer tankar senare.
IMG_0830.JPG

2014 Mitolo Shiraz G.A.M:
Djup mkt tät färg utan mognadstoner. Doften är ganska intensiv och har massor med mörk sval frukt (björnbär och blåbär) och en rejäl dos vanilj (men inga rostade fat). Lite VA som från färsk nyhuggen ek kan skönjas och en del viol och pressvin (kärnor). Känns oförslöst helt enkelt. Andra dagen är det klart mer utvecklat och violdoften står ut bredvid bären. Väldigt tätt och fruktpackat i munnen men som tur är så finns en tydlig syra jämte den täta fruktkompotten. Ganska snälla (men inte mesiga) tanniner och helt ok längd. Ngt enkelspråkigt kanske i nuläget men med den stoppningen som det här vinet har så tror jag att 5-6 års ryggläge kommer att få fram de underliggande kvaliteterna. Gillar det ganska mkt och med lite god vilja så når det 89-90P och kanske 1-2 pinnar ytterligare om några år.

2014 Mitolo Shiraz Angela:

Väldigt lik G.A.M på många sätt men skulle det visa sig efter ett tag ändå inte. Initialt har den samma mörkfruktiga och intensiva björnbär- och blåbärsdoft men utan speciellt mycket vaniljinslag. Det finns också en liten varm och bränd ton i början som GAM saknar. Efter 12 timmar i glaset har den ändrat sig ytterligare och visar upp tydligare svarta vinbärsaromer och lita mynta som främsta kännemärke. Smaken är klart ett nummer mindre med lägre syra och kropp och rundare, mogna tanniner som är riktigt snälla. Gott och publikt känns som lämpliga ord utan att använda det nedsättande. Var betydligt behagligare att dricka i början när det var svalt (15-16gr) än när det närmade sig sig 20-strecket. Ser ingen uppsida med lagring även om jag tror att det utan vidare klarar 2-3 år utan att säcka ihop. 85-86P
 

ChristianB

DipWSET
Ett glas i näven innan det blir en sväng ut på stan... ;)

Direkt från flaskan är det en doft av blod, järn, peppar som kastar sig upp, tillsammans med en charkig nyans av salami. Vi åt en sådan där torr, smal "fuet" härom dagen och det här är nära... Lämnade glaset orört en halvtimme ungefär för det kändes rätt stumt på tungan.
Doften är nu mer aromatiskt blommig peppar, kanske ett stänk rosépeppar, med en något parfymerat örtig ton (mynta, färsk timjan) som liksom ligger ovanpå en massiv mörk bärkompott; det är katrinplommon, mogna björnbär, körsbär i både svart och rött, med en nyans av rumsvarm charkbricka.
I munnen är det stort, mulligt, rökigt stenigt, med lite för tydlig beska av faten (antar jag), men det känns lite som att tugga på en lakritsrot med jorden kvar. Stensöta kanske, aningen bittert liksom. Tydliga tanniner, lite grovhuggna men med fint grepp, en alkoholhalt som stannar precis hitom eldigt. Frukten upplevs fortfarande lite tunn på tungan, med torkade bär istället för kompotten. Katrinplommon, övermogna björnbär, bigarråer... Det känns lite kokt och bitterheten förstärks allt eftersom och får en antydan av kaffe som stått för länge i bryggaren.
Nä, blir inte riktigt klok på det här vinet... Priset är inte i relation med vad man får. Minst 100 kr för dyrt var mitt och sambons omdöme, hon visste inte vad det kostade innan. Några pinnar upp från "Godkänt" tack vare en fin intensitet på tungan och vinets längd. 86 p.
 

LarsW

Medlem
Äntligen får jag läsa alla spoilers!

Jag ville verkligen gilla det här vinet.
Det är från Australien där jag bott. Det är en Shiraz som är en hot contender till min favvo-rödvins-druva.

Vinet har massa frukt, mogna körsbär, mogna vinbär i doften och smak. Vad av ek som använts är subtil. Det finns mycket smak här, bären är som sagt mogna, nästan övermogna. Det finns läder, mycket läder och rått kött, och svartpeppar utan pepprigheten. Tanninerna är där men de leker kurragömma och bidrar inte så mycket.

Det är gott. Men sötman tar över för mig och utan tanniner eller någon bitterhet att kontra med så blir det lite saft över det hela.

Vinet har mycket men saknar något vitalt för att nå hela vägen. 84p...

...jag ville verkligen gilla det här vinet!
 
Last edited:
414CA8BD-3D1B-444A-A77F-2E85EA06EA36.jpeg
Månadens vin öppnades samtidigt som en för mig okänd buteljering från nya firman Thorne&Daughters i Sydafrika, som gått från klarhet till klarhet.

Mitolo Angela öppnar lyxigt med ny ek och en aptitretande doft av kakaobönor, vanilj, men framför allt blandade charkuterier. Det är en fin textur med sammetslena tanniner och helt ok syra: ett kraftigt fylligt vin från McLaren Vale som dock inte känns för stort vin. Levererar inte i munnen vad doften utlovar men ändå helt ok. Dock ramlar det isär litet på slutet med en bitter eftersmak med en massa tjära som blir litet obalanserat. Sammantaget tycker jag nog att detta rätt mycket blir vad man kanske trodde från början: ett helt ok instegsvin från bra producent - klassisk australisk shiraz, men inte något som jag köper igen. 85 poäng och kul att prova. Och ungefär där inser jag att det inte är månadens vin jag provat utan den enklare instegsvarianten Angela. Plocka gärna bort min poängsättning från omröstningen så fick ni ett till perspektiv på vad man får från samma producent för en knapp hunka mindre.

Vandrarens hjärta från Thorne och döttrar trodde jag kanske kunde vara någon form av shirazblend i samma prisklass som jag tänkte jämföra med, och vi prövar den utan att veta: får litet vibbar av både gamay eller möjligen trousseau - syradriven saftig rödbärighet i ståltankad kropp och sen gissar vi att det ändå är någon form av mer sötfruktig försiktigt ekad Grenache också men kanske mer som andrafiol.. Känns verkligen som två olika grejer som någon slängt i glaset och inte helt integrerat, men ack så gott! Rätt på grenachen men fel på proportionerna. Det visar sig vara 69 % Grenache och resten Cinsault (21 %) och Mourvedre (10 %) som legat 9 månader på gamla ekfat. Inte heller detta vin tror jag är något att spara en massa år men så härligt nu: 90 poäng.
 
Last edited:
Trådskapare
P

Petra

Medlem
Jag bjöd hem några vinintresserade tjejer och hade en vinprovning med syrahtema i fredags, det som var kvar i flaskorna drack jag och maken ikväll.

GetAttachmentThumbnail

Jag kommer inte säga så mycket om fransmannen i sällskap då den inte gjorde något större intryck varken i fredags eller som ikväll - söndag.
Mitolon hade jag ju superhöga förväntningar på och jag tyckte den levererade det jag ville ha i fredags, tät, ekig, blåbär, syra och en hint av fräscha oliver. Ikväll hade den blivit en fruktbomb, torkade aprikoser och mycket sötma, inte så mycket kvar av det lite mer motståndskraftiga. Tyvärr.
Tätt följd av Elephant Hill. Den här gillar jag - tät med lite viol och örtighet, peppar och ek. Ikväll blev den WOTN när Mitolon inte höll ihop längre.
Och med tanke på priset är det ju självklart vilken jag kommer köpa igen.
Men jag ger fortfarande Mitolo relativt höga poäng, 89, jag gillar ju den fortfarande :)
 
Trådskapare
P

Petra

Medlem
34ECD9B5-F430-452C-A812-7248B076FE28.jpeg
Jag bjöd hem några vinintresserade tjejer och hade en vinprovning med syrahtema i fredags, det som var kvar i flaskorna drack jag och maken ikväll.

GetAttachmentThumbnail

Jag kommer inte säga så mycket om fransmannen i sällskap då den inte gjorde något större intryck varken i fredags eller som ikväll - söndag.
Mitolon hade jag ju superhöga förväntningar på och jag tyckte den levererade det jag ville ha i fredags, tät, ekig, blåbär, syra och en hint av fräscha oliver. Ikväll hade den blivit en fruktbomb, torkade aprikoser och mycket sötma, inte så mycket kvar av det lite mer motståndskraftiga. Tyvärr.
Tätt följd av Elephant Hill. Den här gillar jag - tät med lite viol och örtighet, peppar och ek. Ikväll blev den WOTN när Mitolon inte höll ihop längre.
Och med tanke på priset är det ju självklart vilken jag kommer köpa igen.
Men jag ger fortfarande Mitolo relativt höga poäng, 89, jag gillar ju den fortfarande :)
Lyckades tydligen inte få med bilden
 

Tobias

Medlem
Länge sen som jag drack Shiraz från Australien så det här var något som jag såg fram emot.
I näsan så avslöjades inte så mycket trots 2 timmars luftning. Lite fat och lakrits samt svartvinbär. Efter första sippen så undrar man nästan om man har fått rätt vin. Det smakar nästan bara lakrits och fat. Hoppas att vinet ska öppna upp sig mer under kvällen, men icke.

Dag två så har det faktisk hänt lite i flaskan frukten har blivit mer framträdande med framför allt svartvinbär och lite mörka körsbär, men fortfarande mycket lakrits.

Kommande dag så har frukten tagit över och lakritsen försvunnit nästan helt. Istället så finner jag mycket mörka bär men framför allt plommon har nu visat sig.

Första intrycket var inte vad man hoppats på men med luftning i flaskan som stod i kylen ett par dagar så höjer sig faktisk vinet ett snäpp. Betyget landar på 88p. Är där emot inte säker på att det blir ett återköp
 
Toppen