Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - november 2015 - Vincent Joudart Special Club 2008

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Elvis

Medlem
Mitt vinintresse började med champagne och kretsar fortfarande kring champagne så det känns naturligt och helt rätt att välja en champagne. Dessutom känns det som bra tajming att vi testar en champagne månaden innan hela Sverige går till Systembolaget och köper sin nyårschampagne.

Först tänkte jag att jag skulle välja ett säkert kort, som André Jacquart Brut Experience, Marguet 2008 eller Paul Goerg 2002, men det är viner som många på forumet redan provat.

Valet föll i stället på Vincent Joudart Special Club 2008 (varunr 92136) som släpps på Systembolaget den 6 november. Det kommer hela 2.000 flaskor till Sverige så om det visar sig vara ett bra vin kan man fylla på källaren senare och man hinner även tipsa vänner i god tid före nyår.

Vincent Joudart är en för mig helt okänd odlare från den för mig helt okända byn Fèrebrianges som ligger sydväst om Côte de Blancs (mittemellan Epernay och Sezanne). I hans Special Club 2008 ingår 40 % Pinot Meunier och 30 % vardera av Pinot Noir och Chardonnay (enligt importören). Enligt Juhlin var druvblandning för Vincent Joudart Special Club 2004 lite annorlunda: 20 % PM och 40 % vardera av PN och C.

En Special Club från toppårgången 2008 gör att jag hoppas att det här är ett bra val och priset 369 kr gör den till Systembolagets billigaste Special Club.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Mitt vinintresse började med champagne och kretsar fortfarande kring champagne så det känns naturligt och helt rätt att välja en champagne. Dessutom känns det som bra tajming att vi testar en champagne månaden innan hela Sverige går till Systembolaget och köper sin nyårschampagne.

Först tänkte jag att jag skulle välja ett säkert kort, som André Jacquart Brut Experience, Marguet 2008 eller Paul Goerg 2002, men det är viner som många på forumet redan provat.

Valet föll i stället på Vincent Joudart Special Club 2008 (varunr 92136) som släpps på Systembolaget den 6 november. Det kommer hela 2.000 flaskor till Sverige så om det visar sig vara ett bra vin kan man fylla på källaren senare och man hinner även tipsa vänner i god tid före nyår.

Vincent Joudart är en för mig helt okänd odlare från den för mig helt okända byn Fèrebrianges som ligger sydväst om Côte de Blancs (mittemellan Epernay och Sezanne). I hans Special Club 2008 ingår 40 % Pinot Meunier och 30 % vardera av Pinot Noir och Chardonnay (enligt importören). Enligt Juhlin var druvblandning för Vincent Joudart Special Club 2004 lite annorlunda: 20 % PM och 40 % vardera av PN och C.

En Special Club från toppårgången 2008 gör att jag hoppas att det här är ett bra val och priset 369 kr gör den till Systembolagets billigaste Special Club.
Nämen!? En Champagne!?
Jag är i chock!
-Skall självklart vara med denna månad, är ju hemma i Sverige och allt!
 

Göran

Medlem
Jag kommer naturligtvis vara med på detta, har druckit Joudart tidigare men minns inte vad jag tyckte. Har inte med mig min taste-note databas till jobbet...
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Jag har dubbelkollat druvblandningen med importören och den är 30/40/30 (40 % PM) för 2008:an. Importören meddelar också att dosagen är 7 gram. Jag fick även en bild på Vincent Joudart och hans fru Micheline.
Micheline et Vincent Joudart-2.JPG
 
Hejsan,
Ber så otroligt mycket om ursäkt för mitt fatala övertramp i tråden, det skall inte upprepas. Jag skall lägga hela min framtida recension inom Spoilertaggar samt vänta tills dess att produkten finns tillgänglig för allmänheten. Vidare skall jag inte länka till hemsidan utan är ni intresserade får ni själv besöka den.

Skulle också vilja prova viner innan släpp, kan du berätta hur man gör? Eller har du beställt den utomlands? Eller räcker det att man lägger upp en sida på internet?
Som svar på din fråga provades denna skapelse under en mässa. Och nej, man får inga fördelar av att lägga upp en hemsida om produkten - om något så tar hobbyprojektet betydligt mer tid än väntat. :)

Då får jag önska er alla en trevlig fredag!
 

Jens

Medlem
En av fördelarna med att vara pappaledig är att man kan gå in på lokala bolaget 10:00 och tömma hyllan :)
Smaknotering kommer ikväll!
 
Toppen