Låt oss dela en pava över nätet - november 2015 - Vincent Joudart Special Club 2008

Diskussion i 'Vin' startad av Elvis, 30 oktober 2015.

?

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

1. 95-100 Klassiskt, ett stort vin

2. 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

3. 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

4. 80-84 Bra, ett välgjort vin

5. 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

6. 50-74 Kan inte rekommenderas

7. Deltar inte men vill se omröstningen!

Resultat är endast synlig efter lagd röst.
  1. Elvis

Elvis Medlem

Mitt vinintresse började med champagne och kretsar fortfarande kring champagne så det känns naturligt och helt rätt att välja en champagne. Dessutom känns det som bra tajming att vi testar en champagne månaden innan hela Sverige går till Systembolaget och köper sin nyårschampagne.

Först tänkte jag att jag skulle välja ett säkert kort, som André Jacquart Brut Experience, Marguet 2008 eller Paul Goerg 2002, men det är viner som många på forumet redan provat.

Valet föll i stället på Vincent Joudart Special Club 2008 (varunr 92136) som släpps på Systembolaget den 6 november. Det kommer hela 2.000 flaskor till Sverige så om det visar sig vara ett bra vin kan man fylla på källaren senare och man hinner även tipsa vänner i god tid före nyår.

Vincent Joudart är en för mig helt okänd odlare från den för mig helt okända byn Fèrebrianges som ligger sydväst om Côte de Blancs (mittemellan Epernay och Sezanne). I hans Special Club 2008 ingår 40 % Pinot Meunier och 30 % vardera av Pinot Noir och Chardonnay (enligt importören). Enligt Juhlin var druvblandning för Vincent Joudart Special Club 2004 lite annorlunda: 20 % PM och 40 % vardera av PN och C.

En Special Club från toppårgången 2008 gör att jag hoppas att det här är ett bra val och priset 369 kr gör den till Systembolagets billigaste Special Club.

MartinE, ChristianB, Daniel B och 14 andra gillar detta.
  2. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Kul och oväntat val. ;) Det skall bli väldigt intressant att prova. Hoppas det levererar!

Elvis gillar detta.
  3. Emanuel

Emanuel Instagram; Swedish Champagne Dude

Nämen!? En Champagne!?
    Jag är i chock!
    -Skall självklart vara med denna månad, är ju hemma i Sverige och allt!

gece och Elvis gillar detta.
  4. Göran

Göran Medlem

Jag kommer naturligtvis vara med på detta, har druckit Joudart tidigare men minns inte vad jag tyckte. Har inte med mig min taste-note databas till jobbet...

Elvis gillar detta.
  5. akaSami

akaSami Livsnjutare

Underbart =) under min korta period här på forumet har jag väntat på denna dag. Månadens pava är äntligen champagne !!

Daniel B, matage och Elvis gillar detta.
  6. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Gött! Är på!

Elvis gillar detta.
  7. Elvis

Elvis Medlem

Jag har dubbelkollat druvblandningen med importören och den är 30/40/30 (40 % PM) för 2008:an. Importören meddelar också att dosagen är 7 gram. Jag fick även en bild på Vincent Joudart och hans fru Micheline.
    Micheline et Vincent Joudart-2.JPG

Göran, kayaker, JC:s Vintankar och 3 andra gillar detta.
  8. Sveprod

Sveprod Medlem

Nu behöver jag ju inga ursäkter för att öppna en flaska champagne.. Men nu har jag i alla fall en om det behovet skulle uppstå..

Elvis, gece och Magnus L gillar detta.
  9. Elvis

Elvis Medlem

Imorgon släpps den till försäljning och den finns nu på Systembolagets hemsida med lagersaldo och allt (vilket åtminstone före släpp borde gå att lita på ;)). Den är bra spridd över landet och finns i hela 57 butiker.

vintomas, Jens, Mattias Schyberg och 2 andra gillar detta.
  10. Emanuel

Emanuel Instagram; Swedish Champagne Dude

Helt galet! -Till och med i min lilla landsortsbutik ser jag! Är du säker på att det inte är Ripasso i flaskan? :)

Livermore, kayaker, Elvis och 1 annan gillar detta.
  11. Jens

Jens Medlem

Kul val! Är tanken att det skall prövas direkt eller har jag hela nov på mig?

thunberg gillar detta.
  12. thunberg

thunberg Flaskfantast Administratör

Du har hela november på dig så du hinner med mer än en flaska ;)

13. Jens

Jens Medlem

Så lämpligt att de släpps exakt en låda då på lokala bolaget ;)

Skumpagne gillar detta.
  14. gece

gece Man vänjer sig.

Men du får ju inte posta så här utan att lägga hela omdömet i spoiler-taggar! :eek:

Mattias Schyberg och Bearman gillar detta.
  15. Bearman

Bearman a´lea iacta est iterum

Skulle också vilja prova viner innan släpp, kan du berätta hur man gör? Eller har du beställt den utomlands? Eller räcker det att man lägger upp en sida på internet?

16. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Jag har varnat herrn och tagit bort alla hans inlägg som låg utspritt runt om på forumet. Maken till spam får man leta efter! :eek:

Inte ok!

Magnus L, Emanuel och Larseman gillar detta.
  17. Hejsan,
    Ber så otroligt mycket om ursäkt för mitt fatala övertramp i tråden, det skall inte upprepas. Jag skall lägga hela min framtida recension inom Spoilertaggar samt vänta tills dess att produkten finns tillgänglig för allmänheten. Vidare skall jag inte länka till hemsidan utan är ni intresserade får ni själv besöka den.

Som svar på din fråga provades denna skapelse under en mässa. Och nej, man får inga fördelar av att lägga upp en hemsida om produkten - om något så tar hobbyprojektet betydligt mer tid än väntat. :)

Då får jag önska er alla en trevlig fredag!

Mattias Schyberg och gece gillar detta.
  18. thunberg

thunberg Flaskfantast Administratör

Plockade just upp 2 flaskor, knäcker nog en i helgen :D

19. kayaker

kayaker Cyklist

Webbsaldot rasade ner på 0 ganska snabbt...

20. Jens

Jens Medlem

En av fördelarna med att vara pappaledig är att man kan gå in på lokala bolaget 10:00 och tömma hyllan :)
    Smaknotering kommer ikväll!

Krisman gillar detta.

Dela sidan