Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - november 2015 - Vincent Joudart Special Club 2008

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Mattias Schyberg

Administratör
En av fördelarna med att vara pappaledig är att man kan gå in på lokala bolaget 10:00 och tömma hyllan :)
Smaknotering kommer ikväll!
Spontant tänkte jag nästan trycka på "gilla"-knappen för att sekunden efter inse att det var en föga solidarisk handling. ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
0 i websaldot.. Ska man nu missa detta för att man bor lite "off"...
-Efter sju dagars karens kan du begära överflyttning från annan butik som har varan i lager till din lokala butik.

Min erfarenhet är dock att det tenderar att "dyka upp" nya flaskor i webbsaldot på måndag så vänta och se...
 

kayaker

Cyklist
-Efter sju dagars karens kan du begära överflyttning från annan butik som har varan i lager till din lokala butik.

Min erfarenhet är dock att det tenderar att "dyka upp" nya flaskor i webbsaldot på måndag så vänta och se...
Sedan några år så "överlåter" SB en del av lagringen på importörerna. Det normala är tydligen att de tar in max hälften av den totala volymen innan släppet.
 

Sveprod

Medlem
Jodå, jag vet att SB's depå troligen bara beställt in en viss mängd och resten skickas från importören efter behov. Är nog redan på väg skulle jag tro..
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Jäklar vilket tryck. Sitter i loungen på Heathrow på väg hem efter en arbetsvecka i Brasilien och kan konstatera att Vincent Joudart sålde slut i båda Systembolagsbutikerna i min hemkommun Täby. Ja ja, jag får väl plocka upp en flaska inne i stan på måndag.
 

Mats

Gone todash....
Först igen tydligen:

Såg rejält fram emot det här då det är första gången jag dricker en flaska bubbel helt själv. Brukar bli något glas på nyår, som välkomstdrink eller på vinprovningar. Hade som ett av mina 3 vin-nyårslöften att ge champagne en chans i år och gjorde det på den stora bubbel-provningen vi hade här hos mig i vintras och då blev jag inte övertygad så idag hade drycken chansen igen:

Kylskåpskall från början, drack under ca 3 timmar då den fick värmas till RT i glas och flaska.

Doft direkt efter plopp, hmmm, luktar nyårsafton, pigellin, äpplen och jäst. Efter ett tag även något kanderat och lite aprikos och ju längre det går mer och mer äpplen. Smak som inte är lika god som doften med massvis av syra men ändå ganska lik doften med pigellin, äpplen och mycket jäst. Ganska enkel och okomplicerad smak.

Fortfarande ingen dryck jag förstår eller gillar och därför svårt att sätta betyg på. Inget fel på den (förutom för mig möjligen jästsmaken men den kanske hör till) men inget speciellt så kanske borde vara någonstans kring 83 men å andra sidan skulle jag aldrig kunna köpa det här själv med min smak totalt oberoende av pris och kan ju därför inte rekommendera det till någon annan så borde kanske vara <75. Får bli strax över 80 men jag fortsätter att hålla mig till rödvin i fortsättningen.

Ska bli mycket intressant att se vad ni champagnedrickare ger det här för att få en känsla för vad det är som får er att gå igång!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
hur gör man för att skriva en "gömd" provnings not??
Markera den text du vill spoilermarkera och tryck på följande knapp där alternativet "Spoiler" finns att välja:

image.jpg


I den textruta som dyker upp skriver du det du vill att det skall stå i själva spoilerrutan, vilket med fördel kan vara vinnamnet eller vad du vill, se exempel nedan:

Här blajjar man på och skriver vad man vill. Man kan till och med inkludera bilder som hamnar under spoiler om man vill...
image.jpg
 

Silex

Medlem
Provade i fredags, men i sällskap, så det blir utan någon djupare analys:
Vinet har pigga små bubblor och standardfärg för en ung champagne. På nosen känner jag först med omoget päron och grönt äpple, som med lite högre temp och tid går mer mot gult äpple och gul frukt. I munnen är det pigg och ung syra, men förvånansvärt trevlig frukt som balanserar hyfsat. Mest äpple och en del gul frukt. Fortfarande (alltför) ungt men helt klart gott att dricka, och blev än bättre med lite mat som lugnade ner syran lite. En god champagne som jag tror kommer bli ännu bättre. Gillar det mesta jag provat från 2008 som både har syra för lagring med samtidigt en välfigt trevlig ung frukt. Kanske är jag snål och ger nån poäng för lite då jag inte kunde analysera ordentligt, men det landar på 89p.
 
Last edited:
Delar med mig av vår recension här:
Fin ljusgul champagne med härligt små bubblor. Den är relativt lätt och frisk i både smak och doft, men det som främst utmärker är dess fantastiska balans. Gula äpplen, plommon, lättare citrus samt nougat dominerar. Ytterst prisvärd och måste klassas som ett fynd! Detta är ett bra nyårsvin som funkar finfint till både mat och aperitif. Det samlade helhetsintrycket ger denna dryck, enligt oss, ett betyg på 9,0.
 
Last edited by a moderator:

Wenner

Medlem
Då provar jag samma inlägg som ovan men nu med spoiler.

Kom över en låda i lördags (Borås) och efter att ha provat redan sama kväll kvällen kändes det som ett bra köp. Tämligen ungt vin som det ska bli roligt att följa utvecklingen för. Härlig både doft och smak, och mycket lättdrucken trots hög syra. Fruktigt, mycket äpple (söta gröna) och gula frukter. Jag slogs av den fina balansen som gjorde att vinet kändes lent och samlat utan några störande inslag. Växte en dimension vid andra glaset när det öppnade sig lite mer. En riktigt trevlig och njutbar Champagne, 88p.
 
Toppen