Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - November 2017 - Ried Pfaffenberg Riesling Kabinett 2016

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    27
  • Poll closed .

Pontus

Medlem
Efter att ha letat runt lite bland möjliga alternativ föll valet slutligen på en riesling från Österrike och den välkända producenten med det smått olyckliga namnet Knoll (lägg på lite sydsvensk diftong så förstår ni vad jag menar).

Fredagen den 3:e november släpps vinet på SB i små partier, 199 kronor, 600 flaskor.

90511-01 Ried Pfaffenberg Riesling Kabinett 2016, Weingut Emmerich Knoll, 199 kr

Om årgången 2016 i Österrike enligt Jancis:
Officially described as 'outstanding quality, characterised by particularly delicate fruit-driven aromatics and fresh acidity,' early signs of quality are good. Yields in Steiermark and Burgenland were reduced by frost and hail in April - in the former region by up to 80%. Then a wet summer gave rise to plentiful mildew, although conditions in early autumn were much more favourable and the resultant wines are thought to be of good quality, though not destined for long ageing.

Utmärkta artiklar:
https://www.circovino.com/newsletter/2015/09/emmerich-knoll-and-the-pfaffenberg-vineyard/
http://winesolutions.com/knoll/

Knoll är kända för att producera viner som håller i årtionden, men jag hoppas att detta ska vara hyfsat drickfärdigt. Gissningsvis krävs det en del luft för att vinet ska komma till sin rätt.

Kan någon vänlig själ fixa till omröstningen? :)
 

chambertin

Medlem
Efter att ha letat runt lite bland möjliga alternativ föll valet slutligen på en riesling från Österrike och den välkända producenten med det smått olyckliga namnet Knoll (lägg på lite sydsvensk diftong så förstår ni vad jag menar).

Fredagen den 3:e november släpps vinet på SB i små partier, 199 kronor, 600 flaskor.

90511-01 Ried Pfaffenberg Riesling Kabinett 2016, Weingut Emmerich Knoll, 199 kr

Om årgången 2016 i Österrike enligt Jancis:
Officially described as 'outstanding quality, characterised by particularly delicate fruit-driven aromatics and fresh acidity,' early signs of quality are good. Yields in Steiermark and Burgenland were reduced by frost and hail in April - in the former region by up to 80%. Then a wet summer gave rise to plentiful mildew, although conditions in early autumn were much more favourable and the resultant wines are thought to be of good quality, though not destined for long ageing.

Utmärkta artiklar:
https://www.circovino.com/newsletter/2015/09/emmerich-knoll-and-the-pfaffenberg-vineyard/
http://winesolutions.com/knoll/

Knoll är kända för att producera viner som håller i årtionden, men jag hoppas att detta ska vara hyfsat drickfärdigt. Gissningsvis krävs det en del luft för att vinet ska komma till sin rätt.

Kan någon vänlig själ fixa till omröstningen? :)
Kul val !
Provat 2011, GV Ried Kreutles, Smaragd från Knoll för några år sedan och gillade det mkt.
https://www.finewines.se/threads/id...ngar-och-diskussioner.2030/page-33#post-52609
 

Gomseglet

Medlem
Knoll (men ingen Tott, fy fan, ursäkta) beställt. Det fanns över 100 pavor kvar feedag 16.30-tiden. Nu ska lämpligt tillfälle för att dricka noggrant ordnas fram. Det blir mitt första offentliga betyg på 100-poängsskalan också. Se där.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Okey! Först igen;) @Mattias S du börjar få konkurrens:)
Först ut. Bara för att frugan ville ha kammusslor;) Dracks över två dagar. Första intrycket: Doften relativt tunn men en omisskännlig doft av brännt gummi. Smaken försvinner helt i ett hav av syra och "mid palate" ..is totally gone missing? Så mer än halva lämnades till idag. Idag bättre men näsan detekterar fortfarande brännt gummi (vilket inte är helt fel i min palett) och en aningen mer frukt, smaken är lite mer utvecklad med lime, omogna päron men syran är fortfarande för hög. Om ett par år så är nog det här ett underbart vin men just nu är det en syrabomb av guds nåde. 88p
 
Last edited:
Härlig! Vilket kul initiativ. Hittade just detta forum med en tanke att få diskutera madeira med några andra. Synd att systemet är stängt idag. Hoppas nu jag får fatt i det på måndag. Då blir det bedömning nästa helg med några vänner o sen får vi lästa på vad alla ni tyckt.
Välkommen! Ser fram emot mer Madeira i trådarna. Och jag kan tipsa om trevliga bloggen http://madaboutmadeira.org som skrivs av finewinesmedlemmen @Niklas J om du inte sett den innan.
 

Larseman

Medlem
Riesling funkar alltid!
För första gången tror jag att jag är 100% besviken på en riesling. Den här var inte kul. Stum och stenig i doften, citronvatten i munnen. Jag som alltid brukar prata om syrlighet måste nu faktiskt kalla vinet för surt, i sin allra mest negativa aspekt. Bra riesling kan absolut ha skyhög syra i sin ungdom, men då brukar man ändå kunna hitta någon frukt bakom syran. I detta fall så är den extremt väl dold om den överhuvudtaget finns. Har en flaska kvar så vi får väl se om jag har rätt eller fel på fem års sikt. Just nu tror jag inte att den blir något bättre över tid men vem vet... 79p (vilket nästan känns i överkant)
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
...vilket var ett dumt val så här i efterhand. Plockar ut flaskan kylskåpskall, drar korken och häller upp ett glas. I början rejält kylt är det mest bränd plast (modellbygge) som dominerar med en uns popcorn och päron. Med värme dyker det upp apelsinkola, citron och små petroleum toner. Smaken är hetsig och nästan vresigt aggressiv, utspätt citronvatten (5L vatten och max 2 citronskivor), syrastinn men utan kropp för att hålla ihop. Det blir som luft och kvar biter sig syran och beska kvar i gommen. Antiklimax är bara förnamnet.
Ingen höjdare tyvärr, mycket osäker på utvecklingspotentialen, tänker personligen inte chansa, finns bättre för samma peng.
Ger det 77 poäng.
 

J.Lidman

Medlem
Trotts min bristande kompetens inom vitvinsområdet ska jag ge mig på det här :)

Dag 1: Tunn ljusgul/ljusgul färg, Svag blommig och fruktig doft, svårt att identifiera, någon gulaktig köttig frukt.. Citrondriven smak, syraattack på tungan, kort spritigt avsnitt i mitten, en behaglig eftersmak när syran gått ur (Skönt att slippa syraattacken?). Tycker att eftersmaken räddar upp vinet lite, den är fin och då ger jag vinet

84p


Jag tycker det här vinet var jätte svårt, svårt att plocka fram noteringar ur. Och jag kan tänka mig att det inte blir lättare när mina vitvinserfarenheter är begränsade.
 
Toppen