Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - November 2017 - Ried Pfaffenberg Riesling Kabinett 2016

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    27
  • Poll closed .
Drucken över 3 dagar.

Inledningsvis vill jag påpeka är att min erfarenhet av AU Riesling är rätt så begränsad, har desto mer erfarenhet av tysk- och Alsaceriesling så den naturliga jämförelsen blir med dessa viner.

Doftmässigt är vinet helt ok med mycket frukt.

I munnen blir jag dock besviken. Vinet känns väldigt tunt, saknar den välbehövliga kropp denna typ av vin behöver för att syran inte ska bli för påtaglig. Jag vet egentligen inte om syrran är extremhög, tror mer att den upplevs så pga att det inte finns något annat som rundar av den. Njae, vinet blir rätt kantigt med tydliga citrustoner och vissa petroliumtendenser.

Min intryck består dag 2 och 3 och jag har svårt att se att vinet skulle bli så överdrivet mycket bättre med tiden med tanke på bristen på kropp.

Poängmässigt hamnar jag på 80P.

PS. (lite off topic): Tar tacksamt emot tips på annan österrikisk Riesling då jag druckit alldeles för lite av detta.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


Trodde att jag hade plockat upp rätt riesling i små partier då det var det enda jag hittade med rätt läge och således greppade jag en flaska lite nonchalant. En riktigt bra och syrakrispig riesling med mängder av citrus, sten och gröna äpplen. Jag inser nu att jag har plockat upp fel vin. (88p) :stendumt:
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Visa bifogad bild 11406

Trodde att jag hade plockat upp rätt riesling i små partier då det var det enda jag hittade med rätt läge och således greppade jag en flaska lite nonchalant. En riktigt bra och syrakrispig riesling med mängder av citrus, sten och gröna äpplen. Jag inser nu att jag har plockat upp fel vin. (88p) :stendumt:

Jag var på väg att göra samma sak i fredags :D
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
knoll loosen.jpg

Månadens vin med i tysk i samma prisklass som referens:
2015 Dr. Loosen Wehlener Sonnenuhr Riesling Großes Gewächs: Blommig doft med honungsmelon, päron och våt skifferplatta. I smaken finns honungs /-vattenmelon och mogen persika, massiv syra med en intensiv mineralton. Elegant. Vrålung, men ändå mycket njutbar. 90+p
2016 Weingut Knoll Riesling Kabinett Ried Pfaffenberg Steiner: Mineralig doft med Bassetts vita vingummin. Smaken domineras av stenig mineralitet med en lätt sälta, ingen som helst frukt förrutom en lätt citron/grapefruktsyra. Mer drag av Grüner veltliner än av Riesling. Smakar som dagens på mineralvatten. Kan funka som törstsläckare på sommaren, men inte som vintervin. Om man bara är ute efter mineralitet är detta ok annars inte. Totalt utskåpat av Loosen på alla punkter, utom möjligtvis etiketten 79p (även Elvis Presley Wine Cellars Blue Hawaii Riesling för 52 pistoler är avsevärt bättre än det här vinet).
 
Last edited:

Kalle A

Medlem
Då testar jag månadens vin vid sidan om en egen konkurrent. Kan det sluta på mer än ett sätt...?Nåja, ni får ha i åtanke att jag därför kanske inte är helt opartisk och objektiv när det gäller detta vin.
Dricker först vinet till asiatisk hämtmat, vilket borde passa relativt bra. Doften i glaset är inte så tokig, men kanske lite svag på alla plan. Samtidigt så är jag lite förkyld så näsan kanske spelar mig ett spratt. När jag väl smakar vinet så får jag in alla fall den syra som saknades i det förra vita vinet jag provade här. Men jag saknar också toner av exotisk frukt och gummi/petroleum som jag gärna ser i en Riesling. Men en blommighet och något som jag tolkar som aprikos kommer i alla fall fram. Lite för lite av allt, utom just syran då. När maten är slut framgår det tydligare att vinet är för tunt och enspårigt. Faller igenom och blir anonymt och ointressant. Inte dåligt men Riesling för 200:- bör leverera mer.

Så mitt eget vin från Johanneshof Reinisch, ekologiskt och från Thermenregionen. Mer frukt och därmed mer i balans. Producenten gör inte så mycket av detta vin och årsvariationen kan vara ganska stor. Här tycker jag att jag får mer av vad jag söker i en Riesling och, återigen heeeelt objektivt, tycker jag att mitt vin vinner kvällens kamp. ;). Honungsmelon och ananas är smakerna som dominerar. Vinet är främst avsett för mina HoReCa-kunder men kan givetvis gå att beställa genom "privatimport" på SB. Pris beror helt på vart i landet vinet ska levereras, men när jag sålde till Malmö för någon vecka sedan blev det ca 160:- per flaska..Jag utgår från Blekinge.
 

Attachments

  • 20171116_161541.jpg
    20171116_161541.jpg
    48,3 KB · Visningar: 261

Mattias Schyberg

Administratör
Då testar jag månadens vin vid sidan om en egen konkurrent. Kan det sluta på mer än ett sätt...?Nåja, ni får ha i åtanke att jag därför kanske inte är helt opartisk och objektiv när det gäller detta vin.
Dricker först vinet till asiatisk hämtmat, vilket borde passa relativt bra. Doften i glaset är inte så tokig, men kanske lite svag på alla plan. Samtidigt så är jag lite förkyld så näsan kanske spelar mig ett spratt. När jag väl smakar vinet så får jag in alla fall den syra som saknades i det förra vita vinet jag provade här. Men jag saknar också toner av exotisk frukt och gummi/petroleum som jag gärna ser i en Riesling. Men en blommighet och något som jag tolkar som aprikos kommer i alla fall fram. Lite för lite av allt, utom just syran då. När maten är slut framgår det tydligare att vinet är för tunt och enspårigt. Faller igenom och blir anonymt och ointressant. Inte dåligt men Riesling för 200:- bör leverera mer.

Så mitt eget vin från Johanneshof Reinisch, ekologiskt och från Thermenregionen. Mer frukt och därmed mer i balans. Producenten gör inte så mycket av detta vin och årsvariationen kan vara ganska stor. Här tycker jag att jag får mer av vad jag söker i en Riesling och, återigen heeeelt objektivt, tycker jag att mitt vin vinner kvällens kamp. ;). Honungsmelon och ananas är smakerna som dominerar. Vinet är främst avsett för mina HoReCa-kunder men kan givetvis gå att beställa genom "privatimport" på SB. Pris beror helt på vart i landet vinet ska levereras, men när jag sålde till Malmö för någon vecka sedan blev det ca 160:- per flaska..Jag utgår från Blekinge.
Lite lagom smygreklam på helt rätt sida av linjen, men...
...med tanke på flertalet omdömen var nog inte konkurrensen allt för tuff trots allt. ;)
 

Gomseglet

Medlem
Månadens alltså:

Lite bakgrund först. Jag har lärt mig tycka mycket om Kabinett från Mosel. Det som är så gott är bland annat kontrasten mellan sött och syra - är det bra Kabinett kommer rejäl syra efter rejäl sötma i munnen.
Österrikisk Riesling kan jag inte påminna mig om att jag någonsin druckit. CellarTracker ger minnet bakläxa, jag har gillat en flaska Jamek tidigare, och druckit en ytterligare.
Jag råkade oavsiktligt snegla på ett CT-omdöme, "citronvatten". Det kan ha påverkat mig.
När jag sniffar ur flaskan dyker krusbär och andra söta bär upp. Här trodde jag att jag var på väg mot något ganska sött.
I glaset innan första klunken finns en mycket stark vaniljarom, som drar åt trähållet. Har köksbordet börjat lukta?
Efter en timme öppnad och väl kyld får jag nästan bara omogen citron från första klunkarna. Väldigt syrligt, det här. Jag har inget emot syra, men den här syran smakar väl endimensionellt. Jag tycker att den känns omogen, grön.
Jag och min gäst knäpper upp några öl. Kanske bäst att låta vinet andas lite mer. Det visar sig, under lätt berusning ska tilläggas, att syran lägger sig något. Lite sten och salt kommer fram. Tyvärr kommer också en smak av rengöringsmedel eller något annat kemiskt som är lite svårt att beskriva. Det är i vilket fall ingen god bismak.
Det här var inte så kul. Jag kommer inte att köpa det igen. Efter en slarvig blick på Parkerskalan blir betyget 70. Det fattas för mycket här.
 
Trådskapare
P

Pontus

Medlem
Så var det dags. Efter att ha tjuvläst alla smaknoter var förväntningarna inte särskilt höga... Doftar ju Sauvignon Blanc i en reduktiv stil! Nässlor, krusbär och svavel i en ohelig kombination. Små puffar av citroner och gröna äpplen kommer med luft och högre temperatur. Smaken är... initialt obefintlig. Citronvatten med extra citron toppat med lite citron och en skopa svavel. En viss skalbeska kan skönjas, mineraler finns det gott om. Syran är otroligt hög och ingen fruktsötma på flera mils avstånd. Dessutom accelererar syran till en ännu högre nivå i eftersmaken. Och om inte detta är nog känns den dessutom artificiell, påklistrad och sitter kvar i vad som känns som en evighet. Jag som endast druckit mogna Knoll och gillat varenda en undrar om detta någonsin blir bra? Avsevärt bättre blir den nog, men bra? 79p.
 

mnor

Medlem
Intressant vin! Första sniffen får mig att tänka tillbaka på när jag själv gjorde vin som student, jäst och sura krusbär. I smaken finns det sura krusbär, nässlor och citron. Väldigt mycket citron, eftersmaken känns som att bita i en sur citron, det riktigt biter i kinderna. Är inget större vitvinsfan och detta fick mig inte att ändra det intrycket, även om jag ihärdigt försöker att ändra på den inställning. 78 poäng, mest beroende på en positiv förhoppning då att jag tycker att det blir något bättre med värme i glaset
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visst ja! @petterkalle vad säger du om att välja vin för december?
Oj! Verkligen en ära! Är det för att jag trodde att jag såg en potential hos citronvattnet och satte överbetyg;)?
Jag åtar mig uppdraget och hoppas bara att mitt förstaval finns tillgängligt. Och ja, det blir rött och ja, det blir Syrah:)
Återkommer efter koll...
 
Toppen