Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - November 2018 - 2012 Menger-Krug Méthode Rurale Brut Riesling

Hur bra var månaden vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    31
  • Poll closed .
Tack @lukastollig

Ganska ny i detta forum och intresset av vin har tagit fart igen efter ett längre uppehåll. Vinkällaren börjar bli tom och det var dags att fylla på. Tack vare detta forum har jag testat en del nytt och detta har gjort att jag fått ett intresse av Riesling. Men efter suttit en tid och kollat på Låt oss dela en pava - retrospektiv så har det ju pratat en del om skumpa. Och efter sett detta citatet "Men november är skumpamånad, just saying..." @Ekdahl så föll månades pava på just 2012 Menger-Krug Méthode Rurale Brut Riesling
Det är beställningsvara och jag har kollat med Terrific Wines AB så det finns flaskor kvar så att vi klarar oss, samt att det hamna under 300:- denna månaden. Bukowskis tog en del av budgeten nyss och det ser ut som den tar på det denna månaden också. Hoppas att det är fler än jag som inte har druckit denna....då jag sett att den har nämnts innan på forumet.


 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kul val och perfekt trådstart! Nu är ämnet klistrat. Jag har smakat det här vinet tidigare i år, men endast på en stor provning där Terrific Wines var på plats, nu blir det nog att beställa en hel flaska istället. :)
 

lukastollig

Pudelfantast
F6AED68E-0CB1-4C88-9DD4-617758729B14.jpeg

Beställde men fick ovanstående levererat. På SB gick den in som månadens vin i kassan men visst är det ett annat vin? Står till och med annan producent: Sektgut Motzenbäcker. Är dock en 2012 riesling och verkar som om det är Marie Menger-Krug som är vinmakare. Någon annan som haft problem?
 

john b

Medlem
Visa bifogad bild 14809
Beställde men fick ovanstående levererat. På SB gick den in som månadens vin i kassan men visst är det ett annat vin? Står till och med annan producent: Sektgut Motzenbäcker. Är dock en 2012 riesling och verkar som om det är Marie Menger-Krug som är vinmakare. Någon annan som haft problem?
Fick samma i gbg för en dag sedan. Trodde etikettskillnaden berodde på olika årgångar jmf produktfotot I trådstarten. Har inte kollat jättenoga på min flarran iofs men är godtrogen och naiv generellt sett. Har kvittot iaf
 

lukastollig

Pudelfantast
Fick samma i gbg för en dag sedan. Trodde etikettskillnaden berodde på olika årgångar jmf produktfotot I trådstarten. Har inte kollat jättenoga på min flarran iofs men är godtrogen och naiv generellt sett. Har kvittot iaf

Rätt övertygad om att det är ett anat vin.
 

lukastollig

Pudelfantast
Fick svar från terrific wines. Ska alltså vara rätt vin

Hej Lukas

Nejdå, det är helt riktigt. Detta är samma vin och det från Menger Krug som du också ser står på sidan av etiketten, gjort av Marie Menger Krug. En av deras egendomar heter Motzenbäcker och ibland är det lite olyckligt hur vinet benämns på Systembolaget, vår hemsida och hur det faktiskt visas/framgår på etiketten. Men du får gärna meddela på forumet att det är riktigt

Tack!

PS. Hoppas du gillar det lila mycket som vi och många andra. I bubbelprovning får det ofta samma betyg som champagne och detta är ju framför allt ett komplicerat hantverk.

Med vänliga hälsningar/Best regards
Anna Sundin
Terrific Wines
 

Elvis

Medlem
Hämtade ut min flaska häromdagen och provade den igår:

Gyllengul färg, kraftig mousse med små bubblor, man får vänta rätt länge innan det går att sticka ner näsan i glaset. Trevlig och rätt kraftig doft av gummi och tankarna går direkt till Chardonnay. I munnen känner jag mango och söta mandariner. Eftersmaken är kort och det finns en liten störande beska.

Jag sparade 2/3 av flaskan i kylen och provade igen idag men upplevde vinet likadant idag.

Doften var lovande men nej, det här tyckte jag inte var särskilt gott. Jag kan sträcka mig till välgjort kanske och sätter 83 poäng.

Jag drack en mousserande Riesling från Tasmanien tidigare i år, Tamar Ridge Riesling Devils Corner 2016, och den tyckte jag var betydligt bättre.
 

andfa

Medlem
IMG_3248.jpeg

Premiär för mig i att dela en pava, kul!
Gul, ganska kraftfull färg och ivrig mousse. Doften påminner om en lite fetare chardonnay med citrusblom.

Smaken drar åt söt citrus och något tropiskt, väldigt kort eftersmak som är en smula besk. Lite som att äta det vita på en apelsin. Helt okej vin och inga fel men den korta och trista eftersmaken drar ner det för mig.
Jag sätter 81 poäng
 
Toppen