Låt oss dela en pava över nätet - November 2018 - 2012 Menger-Krug Méthode Rurale Brut Riesling

Diskussion i 'Vin' startad av Tomas Östebo, 30 oktober 2018.

Etiketter:
?

Hur bra var månaden vin (pris är inte en faktor)?

Den här omröstningen avslutas 12 december 2018 kl 21:07.
  1. 95-100 Klassiskt, ett stort vin

2. 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

3. 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

4. 80-84 Bra, ett välgjort vin

5. 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

6. 50-74 Kan inte rekommenderas

7. Deltar inte, men vill se omröstningen!

Resultat är endast synlig efter lagd röst.
  1. Tomas Östebo

Tomas Östebo Medlem

Tack @lukastollig

Ganska ny i detta forum och intresset av vin har tagit fart igen efter ett längre uppehåll. Vinkällaren börjar bli tom och det var dags att fylla på. Tack vare detta forum har jag testat en del nytt och detta har gjort att jag fått ett intresse av Riesling. Men efter suttit en tid och kollat på Låt oss dela en pava - retrospektiv så har det ju pratat en del om skumpa. Och efter sett detta citatet "Men november är skumpamånad, just saying..." @Ekdahl så föll månades pava på just 2012 Menger-Krug Méthode Rurale Brut Riesling
    Det är beställningsvara och jag har kollat med Terrific Wines AB så det finns flaskor kvar så att vi klarar oss, samt att det hamna under 300:- denna månaden. Bukowskis tog en del av budgeten nyss och det ser ut som den tar på det denna månaden också. Hoppas att det är fler än jag som inte har druckit denna....då jag sett att den har nämnts innan på forumet.

Last edited: 30 oktober 2018
  2. john b

john b Medlem

Jäkla kul val! Beställde två direkt.

lukastollig och Tomas Östebo gillar detta.
  3. Ekdahl

Ekdahl Screwed up

4. Jag provar också, kul vinval, lärorikt.
    Väldigt stor bild för övrigt :)

john b och Tomas Östebo gillar detta.
  5. petterkalle

petterkalle It´s just wine, drink it

Yey! Ingen PN! Jag är på :)

Poussard, john b, Tomas Östebo och 1 annan gillar detta.
  6. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Beställt!

john b och Tomas Östebo gillar detta.
  7. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Helt rätt med, tillsynes ambitiöst, bubbel utanför Champagne! Mycket intressant val!

Elvis, lukastollig, Tomas Lindblom och 2 andra gillar detta.
  8. gece

gece Man vänjer sig.

Klart det ska vara Krug till månadens vin!

Om än en "bindestrecks-Krug"...

Magnus L, Crist(al)ian 77, Elvis och 4 andra gillar detta.
  9. Elvis

Elvis Medlem

Kul. Jag har inte varit med på ett tag men självklart ska jag vara med under bubbelmånaden.

Tomas Östebo och Mattias Schyberg gillar detta.
  10. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

Kul val och perfekt trådstart! Nu är ämnet klistrat. Jag har smakat det här vinet tidigare i år, men endast på en stor provning där Terrific Wines var på plats, nu blir det nog att beställa en hel flaska istället. :)

Tomas Östebo gillar detta.
  11. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

F6AED68E-0CB1-4C88-9DD4-617758729B14.jpeg
    Beställde men fick ovanstående levererat. På SB gick den in som månadens vin i kassan men visst är det ett annat vin? Står till och med annan producent: Sektgut Motzenbäcker. Är dock en 2012 riesling och verkar som om det är Marie Menger-Krug som är vinmakare. Någon annan som haft problem?

12. john b

john b Medlem

Fick samma i gbg för en dag sedan. Trodde etikettskillnaden berodde på olika årgångar jmf produktfotot I trådstarten. Har inte kollat jättenoga på min flarran iofs men är godtrogen och naiv generellt sett. Har kvittot iaf

Elvis och lukastollig gillar detta.
  13. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Rätt övertygad om att det är ett anat vin.

john b gillar detta.
  14. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Fick svar från terrific wines. Ska alltså vara rätt vin

john b, thunberg, Mattias Schyberg och 1 annan gillar detta.
  15. Petra

Petra Medlem

Beställt!!!

16. danryd

danryd :)

IMG_20181109_175042.jpg
    lite udda. Kändes som en fruktig chardonnay som man kört i Sodastreamern med några uns socker. Fast positivt.
    Päron, tropisk frukt, lite fet smörig känsla. Fräscha bubblor och bra syra. 88p

17. Elvis

Elvis Medlem

Hämtade ut min flaska häromdagen och provade den igår:

Gyllengul färg, kraftig mousse med små bubblor, man får vänta rätt länge innan det går att sticka ner näsan i glaset. Trevlig och rätt kraftig doft av gummi och tankarna går direkt till Chardonnay. I munnen känner jag mango och söta mandariner. Eftersmaken är kort och det finns en liten störande beska.

Jag sparade 2/3 av flaskan i kylen och provade igen idag men upplevde vinet likadant idag.

Doften var lovande men nej, det här tyckte jag inte var särskilt gott. Jag kan sträcka mig till välgjort kanske och sätter 83 poäng.

Jag drack en mousserande Riesling från Tasmanien tidigare i år, Tamar Ridge Riesling Devils Corner 2016, och den tyckte jag var betydligt bättre.

18. Kul val, beställning lagd!

19. andfa

andfa Medlem

IMG_3248.jpeg
    Premiär för mig i att dela en pava, kul!
    Gul, ganska kraftfull färg och ivrig mousse. Doften påminner om en lite fetare chardonnay med citrusblom.

Smaken drar åt söt citrus och något tropiskt, väldigt kort eftersmak som är en smula besk. Lite som att äta det vita på en apelsin. Helt okej vin och inga fel men den korta och trista eftersmaken drar ner det för mig.
    Jag sätter 81 poäng

Tomas Östebo, Trydebull, Elvis och 2 andra gillar detta.
  20. Elvis

Elvis Medlem

Bra beskrivning. @andfa, Du och jag är ju rörande överens!

andfa gillar detta.

Dela sidan