Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - November 2018 - 2012 Menger-Krug Méthode Rurale Brut Riesling

Hur bra var månaden vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    31
  • Poll closed .

john b

Medlem
20181112_193309.jpg


Drack månadens pava med ett referensbubbel.

Halvblindat test upphällt av min fru där dessutom en av flaskorna hällde upp i en bgn-kupa

Diebolt-vallois BDB NV

Försiktig doft av mest citrus och äpplekart. I gommen typisk hård och torr BDB, lite kalkiga mineraler finns med. Efter lite tid i glaset kommer en nötig söft doft och smak fram. Blir lite mer komplext och inbjudande då.
Habil champagne, 88 poäng

Bara på doften var det mycket lätt att identifiera detta som rieslingen av de två vid jmf. Lite feta citrustoner finns men klara inslag av gummi och skitiga rieslingmineraler. Mycket trevligt!
I munnen lite av en besvikelse, ganska söt och de fräna bubblorna (mycket bubblor i denna) gör att bara tjocka citrustoner kommer fram jmf med doften. Det finns en inte helt angenäm kletig eftersmak som är lite fadd och besk.
Ett inte oangenämt vin, men lite sötsvulstigt vilket tar bort suget efter nästa glas.

Efter ha hyfsat glasen fortsatte vi med champagnen och ingen ville ha mer av rieslingen. Hade man inte haft något att jämföra med hade vi dock såklart inte klagat så mycket utan snällt och halvnöjt avslutat flaskan.
85 poäng.


Och det här med att dricka bubbel i bgn-kupa och direkt jämföra med champagne-glas, gör det om ni inte redan provat! Kul upplevelse. Vilket man gillar bäst är nog högst personligt.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Månadens vin med champagne som referens och ett dussin Tatihou:
motzenbäcker gratien 2004.jpg
ostron.jpg

2004 Alfred Gratien Champagne Brut Millésimé: doft av nougat, halm, citronblomma och rostat bröd med ett tjockt lager smör. I smaken finns initialt citron och kartig honungsmelon, vilket sedan byts mot apelsinzest och pomerans. Snygg syra och rejäl mineralitet, växer med värme och luft och harmoniserar perfekt med ostronen. 90-91p
2012 Menger-Krug Méthode Rurale Brut Riesling: i den initiala doften finns jasmin, syren och en hel del torra halmstrån. Smaken börjar med mandelmassa och gröna äpplen. Torrt med bra syra och mousse. Med stigande temperatur sker dock en total förändring: rieslingtonerna kryper fram med ananas, honung, aprikos och jasmin. Blommigheten är påtaglig och fruktsötman ökar hela tiden. Inte kompis med ostronen och överlag lite klumpigt. Det finns dock en angenäm sälta i eftersmaken. Utan referens och ostron kunde det här ha klarat sig rätt bra, men nu blir skillnaden alltför påtaglig. Det är nog ett ambitiöst vin, men hade kanske varit bättre utan bubblor. Ett annat alternativ är att man är ett större sällskap som delar och dricker upp allt iskallt och snabbt direkt från kylen. Betyget pendlar mellan 83- och 85, men jag är snäll idag och sätter 85p.
 

john b

Medlem
Det känns som om vi alla är rätt överens, men det är bara jag som nöjt mig med kategorin "bra, ett välgjort vin" i betygsomröstningen. Övriga röster ligger i kategorin "Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter" trots att kommentarerna inte varit särskilt positiva... :rolleyes:

Betygskalan i veckans pava är lindrigt problematisk för mig.
Jag upplever den som strängare än hur Parker-skalan används på t ex CT, och av mig.

Kan man rekommendera ett vin som man ger 77 poäng t ex? För mig är 80-84 poäng ett mycket lågt betyg, drickbart men inte mer och jag är nära att vaska flaskorna. Finns ju så mycket att dricka så varför fortsätta med dessa.

Din tolkning är nog helt rätt, men mitt yrsel ovanför förklarar varför jag satte 85 poäng utan att eg tycka det är mycket bra. En inre betygstolkningskonflikt.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det känns som om vi alla är rätt överens, men det är bara jag som nöjt mig med kategorin "bra, ett välgjort vin" i betygsomröstningen. Övriga röster ligger i kategorin "Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter" trots att kommentarerna inte varit särskilt positiva... :rolleyes:
Håller med dig. Men som @john b skriver så har det gått lite inflation i betygsskalan. Intervallet 85-89 är för mig ganska stort. En 89 är ett mycket bra vin som bara just saknar den lilla knorren, medan en 85 är ett ok vardagsvin för dryga hundralappen. Mellan 80-84 är det dock ingen större skillnad. "Bra, ett välgjort vin" säger inte så mycket om man inte har en referens: är det Umbala eller Petrus man relaterar till?
Just det här vinet tyckte jag hamnade någonstans på gränsen: det är inte "Mycket bra", men jag kan ändå tycka att det har "speciella kvaliteter" därav mitt betyg. En varm sommardag, hårdare kylt, kunde nog betyget ha blivit högre. Men nu låg det nog i intervallet 83-85p
 

mnor

Medlem
Tog med detta bubbel till bekanta som brukar tycka om allt som innehåller bubblor och delade på flaskan hemma hos dem. Innan vi testade vinet så dracks NV Palmer Co och det fick bli referens vin.
Det första som slår mig när jag smakar på vinet är en tydlig svartvinbärssmak och inslag av gummi, denna smak försvinner ganska snabbt och ersätts att solmogen tropisk frukt och avslutas med korta citrustoner. Helt ok vin, men alla är överens om att standard Palmer Co vinner matchen med sin trevligare syra. 80 poäng.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dags för rapport!

Mousserande sekt gjord på riesling vinifierat med den gamla, klassiska metoden rurale. Bör inte under några omständigheter jämföras med champagne och den extra igångsatta jäsningen på flaska samt den vanligt förekomna tillsatsen av socker. Inte ens trycket i flaskan blir det samma, vilket i fallet med rurale ger en klart mjukare bubbelupplevelse i teorin. Utöver det är det ju riesling det handlar om här.

Druvan ger ett tydligt avtryck direkt. I min näsa och mun är det här jämförbart med en vettig, torr moselriesling som berikats med bubblor. Petroleum och gummi i stora lass. Mogna äpplen, lätta brödtoner, mandelmjöl och persika som marinerats i honung. Hög syra med krämig rondör från den mjuka moussen. Lång eftersmak med ett uns beska på minussidan. Allt är inte på topp för att ta fram den stora spaden och utropa ”fynd!”, men runt (88p) tycker jag det är värt utan tvekan. Gillar man riesling borde inte den här bubblande upplevelsen bli en besvikelse.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Otvetydligt Riesling i doften. Lite krut först sen rieslinggummi och lite petroleum. Jag gillar detta så det började bra. Sen en aggressiv mousse med väldigt lite syra och en kraftig beska :(. Inte så värst kul. Blev inte bättre med en massa luft. 1/3 fick gå ner i vasken. 79-80p
 

Christer J

Medlem
Vi var några stycken som provade denna igår och här är mina intryck.
IMG_4712.jpg


Trevlig doft, angenäma toner av citrus och gummi, lite krut. I munnen mycket bubblor som hindrar smaker och när bubblorna tystnat efter 2 sekunder lite citrus men beskhet och väldigt kort. Efter en tid i glaset ännu mer krut och ganska härlig doft, men kortare smak och nu ännu mer beska. Inget jag tycker om men angav ändå 87 poäng, men ser att 80-84 i röstningsskalan passar bättre. Så 84.
 

LarsW

Medlem
Dracks i gott sällskap som start på vår skumpakväll igår.
Doften gav genast att det var en riesling. Mineral. Cykelslang. Petroleum. Grapefruktskal och en hint av honung.
Moussen är svag, försvinner nästan omedelbart i munnnen. Smaken är riktigt trevlig. Frisk syra. Grönt äpple och ananas. Bensinstation och citronsaft. Den där beska, lite oljiga känslan man får när man biter i skalet på en citrusfrukt dröjer sig kvar längst i eftersmaken och jag gillar det!
Jag hade föredragit en kraftigare mousse men det är ju metoden som gör att den är svagare än i en skumpa så det hamnar inte på minuskontot.

300 riksdaler... svårt att inte jämföra mot champagne när det gäller prisvärdhet, den slår många dåliga skumpor i den prisklassen men det finns också de för under 300 som klår denna utan problem.

Men ett jättekul vin och det var säkert 10-20 år sen jag drack en mousserande riesling!

Får 87 stadiga poäng av mig!
 

Vingubben

Medlem
6114F774-C832-4160-AA36-9D50ACF1314B.jpeg

Granny Smith, Anis och smör i doften. Tankarna gick till en lagrad Chardonnay. Hittar inte så mycket som säger riesling i smaken. Smör, Anis och en liten bitterhet. Bubblorna tar över och det blir samma känsla som när man var liten och drack sockerdricka för snabbt och kolsyran kom upp i näsan. Kul val av vin som jag aldrig annars hade plockat upp. 85p
 

Ekdahl

Medlem
Provade detta i sällskap med @LarsW , @Christer J , @LeChat förra helgen som uppvärmning inför vår 2002-tema Champagnekväll.
IMG_0157.jpg

Jag måste börja med att erkänna att jag läst några recensioner innan provningen och nu också alla när jag skriver detta. Ser att flera inte är speciellt imponerade även om vinet inte sågas. Jag måste börja med att säga att jag verkligen gillar detta vin, men för vad det är och inte kan jämföras med Champagne alls.

På näsan känner jag en finstämd typisk ganska ung men ändå varmfruktig Riesling - lite petroleum/gummitoner, grapefruktskal, varma aprikoser och viss mineralitet. I munnen är det en intensiv men väldigt kort mousse (som har med metoden att göra vad jag förstår), tillgänglig och god med bara medelhög syra (förvånansvärt nog). Kanske viss dosage. Inte jättelång och med viss beska.

87 stabila poäng med mersmak, kanske ändå inte värd sitt pris men kul vin att prova
 
Last edited:
Trådskapare
Tomas Östebo

Tomas Östebo

Medlem
Jag såg i fram mot att få dricka detta i början av månaden. Beställde 2 st och tänkte att detta blir en trevlig månad. Tyvärr så körde vi lite vattkoppor hemma på båda barnen. Och så ska man hinna med allt annat....
Men nu i helgen var de friska och vi kunde bjuda över lite vänner. Fixa till en plockmat i havets tecken och tänkte att de skulle matcha fint. Fick det inte att matcha så bra :(
Men efter att läst att spoilers så var upplevelsen ungefär samma.
De små bubblorna var många och var man för snabb på det så var det för mycket bubblor. Doften var en som en bra riesling utan att sticka ut. Hade det inte varit för bubblorna så hade den fått ett bättre betyg och jag tror att smakerna hade kommit fram mer. Frukt smak från mer exotiska frukter, så som Sharonfrukt och Pepino.
Jag hoppas jag kan matcha flaska två med bättre mat.
Ger denna 80p :(
 
Trådskapare
Tomas Östebo

Tomas Östebo

Medlem
@Tomas Östebo Vem ska välja vin i December? :)

Tack för att jag fick vara med och välja månaden PAVA. För min del som inte dricker så mycket är det perfekt med en nyhet att testa varje månad. Detta är riktigt kul och lärorikt, har insett att jag måste investera i ett par nya glas bara ;)

Efter lite sökande efter nästa person så blev det flera som var sugna på välja december PAVA.
December nöjet blir @andfa
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tack för att jag fick vara med och välja månaden PAVA. För min del som inte dricker så mycket är det perfekt med en nyhet att testa varje månad. Detta är riktigt kul och lärorikt, har insett att jag måste investera i ett par nya glas bara ;)

Efter lite sökande efter nästa person så blev det flera som var sugna på välja december PAVA.
December nöjet blir @andfa

Härligt! Tack :) Det är kul att vi lyckas få så många bra viner och deltagare månad efter månad i aktiviteten, jag håller med dig om glädjen i att dela nya smaker och druvblandningar.

Perfekt att önska sig lite glas nu i julklapp ;).
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
I elfte timmen.

Druckit deras chardonnay innan blint och tagit den som habil NV. Kul att det blev rieslingen här. Har alltid undrat hur en bra mousserande riesling skulle smaka.

Märklig doft men det är nog snarare för att hjärnan är inställd på att bubbel ska lukta champagne.
Känner först ett uns gummi (placebo?) följt av päron och tropiska frukter. Ananas och skriver papaya. Känns proffsigt tror aldrig jag skrivit det och hur doftar papaya egentligen?:oops: I bakgrunden lite blommor och en rätt skön mognadston.

I munnen mest litchi med lite beska. Mer kvalitet än förväntat och det bästa bubbel jag druckit på icke champagnedruvor.

86 p

PS kul vin för blindprovning.
 

Petra

Medlem
även vi hinner testa innan novembermånad halkar över i december.
Är inte en bubbelkännare direkt varför jag har svårt med några jämförelser alls här. Men det här gillar vi, känner Riesling i doften och tycker det har en fin frisk smak med enligt oss ganska pigga bubblor. Detta kan vi absolut köpa igen.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Öppnade flaskan först nu i fredags...
...och det första som jag noterade direkt efter öppnandet och en skvätt i glaset var en viss funkighet som försvann tämligen omgående. Kvar var det en ganska klassisk riesling doft med mer ananasspad än petroleum. Ett intensivt bubblande som aldrig avtog helt. Smaken är mer gröna äpplen än citrus även om det finns en del bakom. En viss sötma, min fru reagerar direkt på den. Det stannar kvar en inte helt angenäm beska, påminner mycket om beskan man kan känna från öl.

Dag 2, stått i kylskåp öppnad, väldigt lik dag 1, ingen direkt märkbar förändring. Beskan hänger kvar tyvärr.

Dag 3, ett glas kvar i flaskan, fortfarande en massa bubblor, alla smaker har tonats ner rejält, sötman märks, beska är kvar.

Hade det inte varit för slutet med beskan hade jag nog uppskattat det mer för på det hela taget är det ett bra vin, till och med mycket bra för att vara ett rieslingbubbel. Hamnar nu på 83 pinnar.
 
Toppen