Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - oktober 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    11

mnor

Medlem
Känns som det är dags att avslöja månadens pava för oktober, även om det är några dagar kvar. Varje gång som jag fått vitt dessertvin serverat, har jag tyckt att det varit gott eller väldigt gott. Däremot så köper jag väldigt sällan hem vita dessertviner. Tokajer är ett vin som jag uppskattat varje gång som jag fått det serverat och med tanke på det så faller månadens val på:

2008 St Stephan's Crown Tokaji Aszu 5 Puttonyos

20140928_090346.jpg


http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=12905

(Tyckte att både Ripasso på dunk och italiensk zinfandel hade lite för dåligt med socker i sig ;)).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Känns som det är dags att avslöja månadens pava för oktober, även om det är några dagar kvar. Varje gång som jag fått vitt dessertvin serverat, har jag tyckt att det varit gott eller väldigt gott. Däremot så köper jag väldigt sällan hem vita dessertviner. Tokajer är ett vin som jag uppskattat varje gång som jag fått det serverat och med tanke på det så faller månadens val på:

2008 St Stephan's Crown Tokaji Aszu 5 Puttonyos

Visa bifogad bild 2309

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=12905

(Tyckte att både Ripasso på dunk och italiensk zinfandel hade lite för dåligt med socker i sig ;)).
Intressant val indeed, tror dock att jag har druckit detta ett par gånger, men jag gör det gärna igen. :)
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Intressant val indeed, tror dock att jag har druckit detta ett par gånger, men jag gör det gärna igen. :)
Jag misstänkte att några kanske har druckit detta, jag tror jag har gjort det själv för ett antal år sedan, är dock ej säker. Jag hoppas dock att inte allt för många har druckit årgång 2008.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu är det dags. Inte en minut till spillo...Japp, så skall en slipsten dras, ping @thunberg. Ingen tjuvstart, enbart väloptimerat till tusen. :)

Drack månadens vin ihop med en enkel Sauternes som referens. Samma årgång, ungefär samma pris. Till detta blev det mögelost i överflöd.

image.jpg


2008 St. Stephan's Crown Tokaji Aszú 5 Puttonyos
Första sniffen får mig att tänka på smutsig honung som spritsats över ett gäng aprikoser som sedan fått torka på en bit ylle. Lite saffran, sultanrussin, marsipan och flinta hittas också, men mer som antydningar. I munnen känns det oljigt och sötsyrligt, med maffig aprikosfrukt. Syran är riktigt hög och uppfriskande. Sötman är mastig men inte sliskig. Lite yvigt och spretigt på något vis, men med riktigt bra intensitet.

Väldigt bra, men inte fantastiskt. Funkade hur bra som helst till mögelostarna såklart, men konkurrensen var ett snäpp bättre. Stilen får mig att fundera på hur en Sauternes och ädelrötad Chenin Blanc i kombination hade smakat. Troligtvis ungefär som detta. 89p

2008 Castelnau de Suduiraut (referensvin)
Mycket tydligare saffranston. Drag av mandelmjöl, aprikos, persika, hö och sockervadd tillsammans med honung, kokos och lite stjärnanis. Otroligt fin balans där alla inslag passar perfekt ihop och bildar en delikat helhet. I munnen känns det snällt och finstämt med rejäl sötma och syra. Allt helt i balans. Intensiteten känns något låg jämfört med konkurrensen samt så är frukten aningen tunn, men inget som stör nämnvärt. Bra längd med lite angenäm beska och eldighet.

För mig vinner Sauternes tvekampen lätt, men inte på kraft utan snarare med finess. Måste dock erkänna att jag känner mig aningen oerfaren när det gäller att sätta poäng på söta viner. 91p
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Snyggt @Matlen, själv slocknade jag innan tolvslaget så det blev inget poppande igår. Får nog hålla mig till torsdag eller fredag, veckan är fullbokad.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Var det ändå inte en tjuvstart @Matlen? Inlägget klockades 00.01, hann du med att öppna och provad båda mellan 00.00 och 00.01? Det luktar fusk (bara för att jag inte var först måste jag få gnälla lite).

Så till något annat än gnäll, fusk och allmänt dåligt humör en onsdagsmorgon, hur svalt rekommenderar ni andra att vinet ska vara? Ska det hålla samma temperatur som Sauternes (6-8 grader)? SB säger 8-10, andra siter nämner 6-8 och en site var uppe i 11-13 grader. Egentligen inget stort problem, bara att gå från kallt till varmt och se förändringen men om man nu vill vara lite anal så.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Var det ändå inte en tjuvstart @Matlen? Inlägget klockades 00.01, hann du med att öppna och provad båda mellan 00.00 och 00.01? Det luktar fusk (bara för att jag inte var först måste jag få gnälla lite).

Så till något annat än gnäll, fusk och allmänt dåligt humör en onsdagsmorgon, hur svalt rekommenderar ni andra att vinet ska vara? Ska det hålla samma temperatur som Sauternes (6-8 grader)? SB säger 8-10, andra siter nämner 6-8 och en site var uppe i 11-13 grader. Egentligen inget stort problem, bara att gå från kallt till varmt och se förändringen men om man nu vill vara lite anal så.

Drack den också igår, och skulle nog rekommendera en lägre temperatur, 6-8 grader.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
På det stora hela ett trevligt vin. Tyvärr är vi väldigt bortskämda med löjligt hög kvalitet på söta viner, och detta lever inte riktigt upp till mina förväntningar. Mycket honung, torkade frukter, aprikos och gula russin. Men även brunt rörsocker, och lite bokna äpplen. Hög sötma i smaken, med en ok syra och en lätt beska. Tyvärr en en aning sockersöt och lite klen i koncentrationen. Men som sagt väldigt höga förväntningar att leva upp till. 85P
 

Mats

Gone todash....
Drack månadens vin igår och självklart vill man ha något att jämföra med men jag var inte lika snäll som @Matlen när jag valde referensvin:

bild-3.JPG


2008 St. Stephan's Crown Tokaji Aszú 5 Puttonyos
Färg: Ljus gyllengul
Doft: Botrytis, aprikos, fläder, rostat bröd, riesling,
Smak: Gott men inte så komplext. Botrytis, nötter, hjortron, äpplen mm. Får mig konstigt nog stundtals att associera till ett rött vin fast med sötma, ibland till Rioja med ek/vanilj och ibland mer som norra rhone, skumt. Lite för låga syror för sötman och lite mjäkigt men jag tror ändå att det har framtiden för sig och kommer att stiga flera poäng på 10-15 år. Vinet påminde väldigt mycket om referensvinet men som en mycket yngre och mycket klenare familjemedlem, och jag tror inte det här har vad som krävs för att komma upp i samma klass med lagring men man vet ju aldrig. Men som sagt gott och värt pengarna men inte mer. Får 88p, hade blivit högre med lite mer komplexitet och hade krävt lite mer koncentration för att nå ännu högre.

Referensvinet kallar jag Monimpex Tokaji Aszu 6 puttonos 1981 men är inte helt säker på vad det egentligen heter:

Perfekt kork. Vinet rinner lite segt ur flaskan, droppar för skoj skull en droppe vatten i och det ser ut som om man droppat den i ett sockerlag.
Färg: Som terpentin som stått i solen.
Doft: Oxiderade hjortron, russin, lite cannabis och citrus
Smak: Lite oxiderad och mycket komplex och koncentrerat. MASSOR av hjortron som efter ett tag går över till framför allt russin men även en blandning av dadlar, sirap, farinsocker, choklad, porter, målarfärg och strävheten och lite av smaken av tuggad cigarettfimp men på ett bra sätt. Mycket mycket sött men sötman nästan perfekt balanserad av syra. Smaken kladdar fast i munnen och stannar i flera minuter. Det enda negativa och som håller nere poängen från att bli ännu högre är att det är lite ihåligt första 5-10 sekunderna, lite svagt i frukten och syran kunde ha varit lite lite högre. Kan ha varit på topp för 5-10 år sedan men ändå otroligt fräscht för att vara 33 år.

Ett helt otroligt gott vin, ger det 96p, är ett av de bästa vita söta jag någonsin druckit, helt i klass med den Monimpex Aszu Essencia 1957 jag drack när den var i den här åldern och bättre än de d'Yquemer jag druckit. Är väldigt glad över att jag har en till i källaren. Ska nu försöka hålla mig och spara lite av båda vinerna i kylskåpet någon månad för bra tokajier brukar ju kunna bli ännu bättre på det!

Så snabba er nu att dricka månadens vin så ni kan kolla under spoilern ovan och se vilket av vinerna som vann dagens match!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack månadens vin igår och självklart vill man ha något att jämföra med men jag var inte lika snäll som @Matlen när jag valde referensvin:

Visa bifogad bild 2339

2008 St. Stephan's Crown Tokaji Aszú 5 Puttonyos
Färg: Ljus gyllengul
Doft: Botrytis, aprikos, fläder, rostat bröd, riesling,
Smak: Gott men inte så komplext. Botrytis, nötter, hjortron, äpplen mm. Får mig konstigt nog stundtals att associera till ett rött vin fast med sötma, ibland till Rioja med ek/vanilj och ibland mer som norra rhone, skumt. Lite för låga syror för sötman och lite mjäkigt men jag tror ändå att det har framtiden för sig och kommer att stiga flera poäng på 10-15 år. Vinet påminde väldigt mycket om referensvinet men som en mycket yngre och mycket klenare familjemedlem, och jag tror inte det här har vad som krävs för att komma upp i samma klass med lagring men man vet ju aldrig. Men som sagt gott och värt pengarna men inte mer. Får 88p, hade blivit högre med lite mer komplexitet och hade krävt lite mer koncentration för att nå ännu högre.

Referensvinet kallar jag Monimpex Tokaji Aszu 6 puttonos 1981 men är inte helt säker på vad det egentligen heter:

Perfekt kork. Vinet rinner lite segt ur flaskan, droppar för skoj skull en droppe vatten i och det ser ut som om man droppat den i ett sockerlag.
Färg: Som terpentin som stått i solen.
Doft: Oxiderade hjortron, russin, lite cannabis och citrus
Smak: Lite oxiderad och mycket komplex och koncentrerat. MASSOR av hjortron som efter ett tag går över till framför allt russin men även en blandning av dadlar, sirap, farinsocker, choklad, porter, målarfärg och strävheten och lite av smaken av tuggad cigarettfimp men på ett bra sätt. Mycket mycket sött men sötman nästan perfekt balanserad av syra. Smaken kladdar fast i munnen och stannar i flera minuter. Det enda negativa och som håller nere poängen från att bli ännu högre är att det är lite ihåligt första 5-10 sekunderna, lite svagt i frukten och syran kunde ha varit lite lite högre. Kan ha varit på topp för 5-10 år sedan men ändå otroligt fräscht för att vara 33 år.

Ett helt otroligt gott vin, ger det 96p, är ett av de bästa vita söta jag någonsin druckit, helt i klass med den Monimpex Aszu Essencia 1957 jag drack när den var i den här åldern och bättre än de d'Yquemer jag druckit. Är väldigt glad över att jag har en till i källaren. Ska nu försöka hålla mig och spara lite av båda vinerna i kylskåpet någon månad för bra tokajier brukar ju kunna bli ännu bättre på det!

Så snabba er nu att dricka månadens vin så ni kan kolla under spoilern ovan och se vilket av vinerna som vann dagens match!
Det kallar jag ett intressant referensvin. Hela "låt oss dela en pava" blev genast ointressant, det vi istället vill dela är din vinkällare. :D
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Här är mitt omdöme:
Doft: Aprikos och toner av fläder
Smak: Väldigt tydlig smak av aprikos, inslag av söt nästan övermogen mandarin, cocktail blandning (ni som är födda på 60 och 70-talet är garanterat bekanta med denna "fantastiska" efterrätt på konserverad frukt i sirap om jag kommer ihåg rätt), söta äpplen och saffran.

Omdömet blir att det är mycket gott och det lever upp till de förväntningar som jag hade på vinet. Jag kan tänka mig att dricka det igen,men det är inget fantastiskt vin. Skulle vara intressant att se hur det utvecklas om man lade undan en flaska eller två.
 
image.jpg
Dag 1:
Jag hade ingen aning att Ungern var en av de största exportörerna av gåslever, men det borde passa ju bra för att matcha med vinet. Man kanske borde provat en österrikare(blaufränkish?) till gulaschen i brist på tillgång till ungerska viner, men det fick bli 2010 Paolo Scavino Barolo istället.
  • Paprikarostad gåslever med Tokaji-sauterad lök.
  • Ungersk korvtallrik.
  • Variation på ungersk gulyás på älg med potatis, morötter, tomat och palsternacka.
image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
Dag 2:
Lite franskt tema istället med lite klassiska Sauternes-matchningar.
  • Gåslever med nygräddad pannrostad brioche, karamelliserade äpplen och sås på buljong och sherryvinäger.
  • Lätthalstrad lax med rostade jordärtskockor, linser och fänkål.
  • En liten osttallrik med blåmögelost och vällagrad comté(då vi var alldeles för mätta efter tidigare rätter..)
image.jpg image.jpg image.jpg
Doft: Aprikos, persika, ananas samt någon annan bärig doft som jag inte riktigt kan placera. Jag får även lite rieslingassociationer.
Smak: Aprikos, persika, honung, litchi? och även bäret jag inte kunde placera på doften heller. Väldigt oljig konstisens och en aning hetta från alkoholen. Låg syra som kunde varit en aning högre, men det är dock inte sockersliskigsött, vilket gör att det funkar ändå. En aning oxiderat vilket antagligen gör att tankarna far iväg lite åt sherryhållet.

Matchningen med första kvällens gåsleverrätt med Tokaji-sauterad lök var absolut perfekt, himmelskt gott. Den andra dagens förrätt hade antagligen behövt lite mer sås för extra syra och sälta för att fungera lite bättre med vinet. Laxen var också en helt okej match med vinet men även här hade det behövts lite mer syra. Men på måndag börjar en nybörjarkurs i att matcha mat och vin, så förhoppningsvis kan jag snart lyckas bättre med matchningarna!

Ett gott och helt klart godkänt dessertvin som även kan fungera till vissa huvudrätter med lite extra syra.
 

Michael.S

Medlem
Igår drack jag månadens vin på en trevlig middag hemma hos @Fredrik Johansson och han flickvän.
Här är mina noteringar:
Doft: Vinet doftar väldigt mycket honung, känner även övermogna röda äpplen och i bakgrunden en doft av blommor.
Smak: Vinet smakar honung och äpple, även någon annan frukt som jag inte kan sätta fingret på. Syran är låg till medel.
Sammanfattning: Ett gott vin som passade fint till Smulpajen som serverades, Generös smak och doft och lagom sött till desserten.
 
Toppen