Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - Oktober 2017 - Pazo Barrantes 2016

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Segol

Medlem
Jag fick förtroendet att välja vin alldeles nyss och det är lika bra att smida medan järnet är varmt.

Jag har kikat på vad som valts tidigare och funderat på vad som kan tänkas passa. Jag förstår att priset ska vara på en sån nivå att det inte hindrar nån från att vara med, att vinet ska vara lätt att få tag på (mao SB) och sen vill jag ogärna välja en vintyp/druva som nyss valts.

Vinet jag valt är https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/pazo-barrantes-7114301

Du har gott om tid att beställa en flaska och priset är lågt, det finns mao inga ursäkter att inte vara med!
Aktuell årgång verkar vara 2016 vilket på ett sätt är lite synd då jag tycker albariño mår gott av att ha några år på nacken, bolagets utbud av lagrade viner har avhandlats förut.
Jag har inte druckit den här årgången men har druckit tidigare årgångar och gillat dom så jag hoppas att det här också kan leverera.

Någon som kan får gärna fixa till omröstningen.
 

Kalle A

Medlem
Väntar också på min. Antar att leverantören har "egen distribution" och om de inte hänger här på forumet så undrar de nog hur det kommer sig att det då kommer beställningar på enstaka flaskor från hela Sverige:)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
pazo barrantes.jpg

Månadens vin med referens:
2015 Domaine des Barres Savennières "Les Bastes": rätt återhållsam doft med gula äpplen och pistagemandel, lite jäst och rök. I smaken finns fallfrukt-äpplen, rök, mineral, nötter och nougat. Syran är hög och vinet är knastertorrt. Det ger en lite oljig känsla, men en svag oxidationston och man får intrycket att det är betydligt äldre än från 2015. Gott vin om man gillar stilen, men saknar kanske lite elegans? 87p
2016 Pazo de Barrantes Albariño Rías Baixas: vacker gul färg med gröna inslag. Doft av skumbanan, galiamelon, persika, citrus/lime och päronsplitt. Smaken domineras av syntetisk päronsplitt och lite jäst. Syran är låg och alkoholen ganska framträdande. man får en känsla av "billigt vin". Kan kanske vinna på lagring, men den låga syran gör att detta känns tveksam. Stor besvikelse: 77p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dags för mig att bikta mig...

image.jpeg


Päron, lime, grönt gräs och krusbär samt ett ens jod och våt sten i bakgrunden. Enkel och okomplicerad arom utan något särskilt som lyckas hålla kvar mitt intresse under kvällen. Klart trevligare i munnen med bra syra och rimlig intensitet. Inget att hetsa upp sig för, men nog är det ett hyggligt vin. Inte riktigt min stil dock. (84p)
 

Beo

Medlem
Öppnades i fredags och dracks under tre dagar.
Månadens vin är det inte. En syrlighet som hänger kvar i munnen varje gång, med en konstig liten beska på slutet. Citrus (sur) och en något parfymerad frukt. Gillar normalt druvan men inte denna gång. 79 P för detta är inget bra vin.
 

Kalle A

Medlem
Eftersom Mattias verkar få panik redan en vecka in i oktober så var det väl bara att korka upp vinet och smaka..:)
Dag 1 var jag väldigt besviken på vinet. Visserligen tilltalande gyllene färg men mnappt någon doft och väldigt kort eftersmak. De toner som ändå kom fram var mest citrus och omogna päron. Dock var min största besvikelse att det var så låg syra i vinet.
Dag 2 (vinet stod framme några timmar och sedan vakumpumpat med vanlig vinpump) Djupare smaker och inte minst en ljuv ton av halvsöt melon. Längre eftersmak också. Vinet får därmed godkänt, men det finns andra representanter för druvan som jag håller högre (Nej KA Import har inget sånt vin så jag pratar inte i egen sak...)
Poäng vet jag inte helt men någonstans strax över 80 p blir nog rättvist.
 
Toppen