Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - Oktober 2017 - Pazo Barrantes 2016

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

gece

Man vänjer sig.
Luktar som tusentals vita viner i modern, lättillgänglig stil: Grön och kanske ett uns gul frukt av indistinkt karaktär, inte otrevligt men ganska ointressant. Min nidbild av Albariño.

I munnen händer det dock saker. Munkänslan är tämligen fyllig, med lite tanningrepp, och en påtaglig beska som inte riktigt faller mig på läppen. Men det finns ändå något jag gillar, det börjar framträda en floral ton och frukten känns mer komplex. Vafan? Är det här gott? Jag vet inte.

Konstigt, både generiskt och udda på samma gång. Är inte helt såld men det är jäkligt roligt och slänger ändå på det 86p, vilket möjligen är lite generöst, men jag avrundar uppåt för underhållningen.
 
Trådskapare
S

Segol

Medlem
Nu får forumet rappa på och få tummen ur med fler rapporter! Det är ju en riktigt spännande månad, samt ett vin som framkallat polariserade åsikter! :)
Jag ska testa, antagligen i helgen. Jag har blivit extra nyfiken med tanke på hur omdömena sett ut, jag vet att jag säkert inte borde kika bakom spoilerknappen innan jag testat själv men knappar är till för att tryckas på!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Doft av vita blommor, citron och persika.
Det söta i doften spelar inte ut lika tydligt i gommen. Det förvandlas till primärfrukt som inte behöver slåss med för höga syra, för hårda ekfat, för hög alkohol eller något annat tjafs som gör att frukten inte får stå i centrum. Gott! Blir någon slags tropisk fet frukt och bivax i munnen. Är det här ekfatslagrat? Jag gissar att det inte är det. Ska bli kul att läsa andra omdömen om en stund.

Fylligt och fruktigt utan att bli för syrligt eller ekat. Gott. Bra längd, kanske att alkoholen spretar lite i avslutet. Jag gillar't, och vinet känns välgjort. Om jag ska citera @Mattias S så är det ingenting som får mig upp i brygga, men jag dricker det och njuter. 89p.

Har lite mer än halva flaskan kvar i kylskåpet. Blev feberfrossa hos lilltjejen i går, så det vart inte mer än ett glas var. Får återkomma om vinet förändras markant!
 
Trådskapare
S

Segol

Medlem
Ljusgult till färgen. En relativt intetsägande doft med en touch av gula päron och en smula gräs.
Jag är förvånad över hur lite frukt det är i smaken, det finns fortsatt päron samt lite aprikos/persika men inte mycket. En aning beskt i eftersmaken, skaplig syra.
Jag drack årgång -14 av samma vin samtidigt, det har väldigt mycket mer frukt och saknar den där irriterande beskan som -16 har.
Sammantaget är det inte särskilt kul tyvärr, mycket möjligt att det kan bli bättre med lite tid men bra blir det nog aldrig.
Lite trist när det är jag som valt vinet och bristen på frukt förvånar mig, mediokert och därmed 79p.
 

Ekdahl

Medlem
Månadens vin fick hänga på fredagskvällens matvin Chateau Carbonnieux 2011 (till en fin bit hälleflundra) samt sista slatten av såsvinet Oro de Castilla Verdejo 2014 samt en halvflaska Roux Bourgogne Les Murelles 2015. En liten enkel hemmaprovning helt enkelt.
IMG_4334.JPG

Den lysande stjärnan var såklart Chateau Carbonnieux 2011. Ett underbart vin med viss ungdomlig fräschör men också mått väldigt bra av sina 6 år på nacken. Balanserad fatning, lite smörig, mineralig med ostronkänsla, honungsmelon, aprikos och absolut ingen kladdighet från Sauv.blanc. Hög syra, fyllig munkänsla, kryddig och väldigt lång. 91 p. Månadens vin då?
Alltså, detta är inte bra. Reavinet Oro de Castilla för 79 kr är klart bättre och blint var jag övertygad om att detta är Pazon i provningen då jag smakade Oro dagen innan och tyckte det vinet var högst mediokert. Och bland de fyra vinerna i provningen är det verkligen "tripp trpp trull" i kvalitetsordning. Vid avtäckning är det då Pazo som är det sämsta vinet.

Smaknoter? Skrev inte mycket, fanns inte mycket att säga helt enkelt. På näsan: "Enkelt, päron, tunn" I munnen: "Nja, inget mer att addera. Ointressant och enkelt" 79 p
 

Trydebull

Medlem
Stort fiasko här. Inte vinet alltså, utan det faktum att flaskan helt plötsligt var slut.

Jag hade en idé om att den borde fungera till ungsbakad eftermarinerad fläskfilé med mycket drag av citrus-asiatisk (sichuan peppar, citrongräs, etc) smak så jag öppnade flaskan en dryg timme innan servering (med en backup-risling eftersom jag var lätt skeptisk)...

... och konstaterade direkt att den var inget vidare. Lät det dock gå en timme i dekanter och insåg då att initialt intryck var helt fel. Som vanligt. Dock har jag, bokstavligt talat, supit bort noter, så detta blir verkligt fri tolkning.

Inte ett vin jag skulle servera som någon form av socialt samvaro-vin. Minns lite bittra toner, gul frukt (smakrik melon, ananas). Bakhuvudet sa att det var ett lite sämre Sancerre. Men efter luft, och några minuter till i glas, till den eftermarinerad lövtunt skivade fläskfilén blev den om inte magisk så riktigt bra.

Vet ärligt talat inte vad det betyder. Det är inte ett stort vin, men det var verkligen riktigt gott i just mitt sammanhang. Jag fegar ur lite i efterhand och sätter, vad som troligtvis är korrekt, någonstans kring 86 Parker.
 

Skaggs

Medlem
Stort fiasko här. Inte vinet alltså, utan det faktum att flaskan helt plötsligt var slut.

Jag hade en idé om att den borde fungera till ungsbakad eftermarinerad fläskfilé med mycket drag av citrus-asiatisk (sichuan peppar, citrongräs, etc) smak så jag öppnade flaskan en dryg timme innan servering (med en backup-risling eftersom jag var lätt skeptisk)...

... och konstaterade direkt att den var inget vidare. Lät det dock gå en timme i dekanter och insåg då att initialt intryck var helt fel. Som vanligt. Dock har jag, bokstavligt talat, supit bort noter, så detta blir verkligt fri tolkning.

Inte ett vin jag skulle servera som någon form av socialt samvaro-vin. Minns lite bittra toner, gul frukt (smakrik melon, ananas). Bakhuvudet sa att det var ett lite sämre Sancerre. Men efter luft, och några minuter till i glas, till den eftermarinerad lövtunt skivade fläskfilén blev den om inte magisk så riktigt bra.

Vet ärligt talat inte vad det betyder. Det är inte ett stort vin, men det var verkligen riktigt gott i just mitt sammanhang. Jag fegar ur lite i efterhand och sätter, vad som troligtvis är korrekt, någonstans kring 86 Parker.

Du får en ny chans på söndag! :)
 
Köpte och provade, men var lite för förkyld för att ge vettigt omdöme, hade tänkt ta en skvätt ett par dagar senare, men det hängde kvar längre än jag trodde.
Vad jag kände dock var rätt trevlig frukt, hyfsad balans och trevlig len munkänsla. Kändes som ett lättdrucket (läs aningen ointressant) vin för sommarkvällarna, men därmed överprissatt.
Regionen 80-84 p - med förkylningen som brasklapp
 
albarino - en druva som ofta levererar bra men sällan når de riktigt höga höjder i min värld. Prisnivån på denna månads vin är typ nästan hälften av vad vi landat på detta år. Kanske påverkas mina förväntningar litet därefter också.

Doften är ren och enkel, i början bara sval citrus och litet tvåltvättade händer. Efter en stund i glaset dyker det upp litet vaniljsötma med mosade mogna krusbär och vitpeppar. I munnen är det mycket kropp, grillad citron och en hel del kryddighet. Någonstans tänker jag på ekad grüner. Finish håller ihop till en början när vinet är väl kylt men när det blir litet varmare så börjar det knaka rejält i fogarna. På det hela taget tycker jag man får väldigt mycket vin för pengarna, men detta är inte ett blygt vin. Edit: 84 poäng (sänkte ett pinnhål efter att det värms upp i glaset, känns litet tungt) - bra grejer men inget man köper mer av.
 
Last edited:

Mats Petri

Österlen
Har druckit en del Albarinoviner i den här prisklassen tidigare och tyckt de har varit småtrevliga med sin ganska höga friska syra. Den här föll mig emellertid inte i smaken alls och jag hade inte ens med hot om dödsstraff kunnat gissa druvan (provade den blint). Fet munkänsla, utjäst men utan den där syran som sätter fart på saliven. Eftersmaken hintade om sötlakrits, vilket jag tolkade som lite försiktig ekbehandling med lätt rostade fat men det var ju helt fel.
Nä, skall jag dricka Albarino så väljer jag inte detta!
 
Trådskapare
S

Segol

Medlem
Just ja, det är ju mitt ansvar :)
Vad jag kan se har inte @Pontus valt vin, stämmer det?

Ska tillägga att Pazo Barrantes presterade bättre dag 2, bättre frukt och renare. Fortfarande inte toppen men klart bättre, jag har glömt att lägga till det till min tidigare notering.
 
Last edited:
Ledsen för den sena recensionen men har precis som många andra varit förkyld i 10 dagar.

Doftmässigt skriker det päronsplit. Smakmässigt likaså, jag hittar även en viss beska som påminner om det vita i citroncest. Medelhög till hög syra, hög mineralitet, stramt. Tyvärr känns vinet lite syntetiskt i aromerna.

Dessvärre inte ett vin i min smak även om det växer aningen dag 2 och 3. Det är möjligt att vinet mått bra av 1-2 års lagring för att höja det några snäpp. Kanske...

Poängmässigt landar jag på 80P.
 
Toppen